Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: SPACE-40
14.8.2002 - 06:37 - 
MEK příspěvek #1797

Vzhledem k tomu, že budova AVČR na Národní ohrožuje povodeň, byly v ní všechny servery vypojeny.
V důsledku toho je nepřístupná také encyklopedie SPACE-40.
Uvažuji o tom, že bych na Space Portalu zveřejňoval alespoň aktualizace strány o ISS.

http://www.space-portal.net/index.php


PS. Mám také nepřístupnou elektronickou adresu avitek@lib.cas.cz.
 

15.8.2002 - 21:51 - 
MEK příspěvek #1800

Dnes (15.8.) večer jsem udělal na portálu aktualizaci. Předpokládám, že náš server by mohl být v provozu v průběhu pondělka 19.8.
Moje dočasná e-mailová adresa je avitek@seznam.cz

 

16.8.2002 - 16:31 - 
MEK příspěvek #1802

Teď jsou potíže i na serveru Space Portal. Uvádím zde proto alespoň události z dnešního dne na ISS:
2002-08-16


Automatické pokračování experimentů Prognoz, Bradoz, Meteoroid,
a dálkově řízených experimentů v modulu HREF="../ISS/DESTINY.HTM">Destiny.

Odběr a analýza moči na zařízení Urolux (MO-9
[=medicinskoje obezpečenije]). Stanovení hmotnosti
těla na zařízení IM [=izmeritel' massy] (MO-8) u
Korzuna a Whitson[ové] před výstupem.

Oživení systémů transportní lodi Sojuz-TM 34 (HREF="../2002/020A.HTM">2002-020A) pro případ nouze.

Konfigurace systémů komplexu před výstupem včetně demontáže
pomocných větracích potrubí a uzavření většiny průlezů mezi
moduly. Treščev zůstal v modulu HREF="../ISS/ZARJA.HTM">Zarja.

Kolem 06:00 UT: Korzun a Whitson[ová] zahájili oblékání
skafandrů Orlan-M.

Kolem 06:50 UT: Zahájeno dýchání čistého kyslíku.

Kolem 07:25 UT: Kontrola hermetičnosti skafandrů.

07:52 UT: Snižování tlaku v přechodové komoře modulu HREF="../ISS/PIRS.HTM">Pirs bylo přerušenm v důsledku špatně
konfigurovaných ventilů u záložní kyslíkové lahve v
klimatizačním zařízení Korzunova skafandru.

Kolem 08:00 UT: Tlak v přechodové komoře se obnovuje.

08:26 UT: Konfigurace ventilů u nouzových zásob kyslíku byla
upravena.

Průplach skafandrů čistým kyslíkem. Korzun a Whitson[ová]
opět dýchají čistý kyslík.

Kolem 08:45 UT: Zahájeno snižování tlaku v přechodové komoře.

09:16 UT: Přepojení skafandrů na vlastní akumulátory.

09:23 UT: Korzun a Whitson[ová] oficiálně zahájili výstup do
kosmu EVA-7/VKD-7 [=Extravehicular
Activity/vnekorabel'naja
dejatel'nost'] z modulu HREF="../ISS/PIRS.HTM">Pirs otevřením výstupního průlezu č.
1. Treščev z nitra stanice zajišťuje výstup a televizními
kamerami na staničním manipulátoru HREF="../ISS/SSRMS.HTM">SSRMS [=Space Station
Remote Manipulator System] pořizoval
videozáznam výstupu.

Během výstupu Korzun a Whitson[ová] instalovali 6
protimeteorických štítů DPP [=dopolnitel'nyj
protivooskoločnyj panel'] alias SMDP
[=Service Module Debris Panel] na
trup pracovního úseku RO-2 [=rabočij otsek] modulu
Zvezda. K přemístění panelů z
místa jejich dočasného umístění na tunelu HREF="../ISS/PMA-1.HTM">PMA-1 použili jeřáb GStM
[=gruzovaja strela modificirovannaja]
modulu Pirs.

12:50 UT: Instalace panelů DPP byla dokončena, astronauti
dotahují upevňovací šrouby.

Vzhledem ke zpoždění začátku výstupu byůa výměna panelu
materiálového experimentu Kromka-1 se vzorky vystavenými
dlouhodobému působení vlivů kosmického prostoru za nový panel
Kromka-2, odběr v zorků znečištění povrchu stanice spalinami
manévrovacích trysek a instalace antén WA1 a WA2 ruského
radioamatérského systému RLS [=radioljubitel'skaja
svjaz] na modul Zvezda
odložena na další výstup.

13:48 UT: Korzun a Whitson[ová] ukončili výstup uzavřením
výstupního průlezu. Celkové trv ání vystupu činilo 4 h
25 min.

/Plán/ Konfigurace komplexu ISS po výstupu včetně otevření
průlezů mezi moduly.

/Plán/ Předběžné ošetření skafandrů po výstupu.

/Plán/ Vypojení systémů transportní lodi Sojuz-TM 34
(2002-020A).

/Plán/ Opakovaný odběr a analýza moči (MO-9) a stanovení
hmotnosti těla (MO-8) u Korzuna a Whitson[ové].

/Plán/ Obsluha systému zabezpečení životních podmínek SOŽ
[=sistema obespečenija žiznedejatel'nosti].
Doplnění kyslíku do atmosféry stanice ze systému SrPK
[=sredstva podači kisloroda] nákladní lodi
Progress-M 46 (2002-033A).

18:10 UT: /Plán/ Zahájen odpočinek (změna režimu).
 

16.8.2002 - 18:24 - 
MEK příspěvek #1803

Náš server byl již zprovozněn. Aktualizace SPACE-40 (částečná) se uskutečnila.
 

14.1.2003 - 16:26 - 
MEK příspěvek #2609

10. ledna 2003 byl vyroben CD-ROM s kompletní SPACE-40 do konce roku 2002. Zájemci si jej mohou objednat na adrese avitek@lib.cas.cz.
Cena při zasláni na dobírku 169,- Kč.


 

22.1.2003 - 07:26 - 
MEK příspěvek #2633

Souhlasím se zapsáním na seznam pravidelných odběratelů SPACE-40
s odběrem 1x ročně.
Vladimír Krupa
U cukrovaru 1078
278 01 Kralupy n.Vlt.
 

15.8.2003 - 15:53 - 
MEK příspěvek #4924

Vzhledem k plánované rekostrukci rozvodny elektrického proudu v budově Akademie věd ČR na Národní 3 budou všechny servery vypojeny dnes, tj. v pátek 2003-08-15 kolem 16:15 SELČ (14:15 UT). ¨Předpokládané znovuuvedení serverů do provozu se očekává v pondělí 2003-08-18 v 08:00 SELČ (06:00 UT).
Z tohoto důvodu nebude po dobu odpojení serverů dostupná encyklopedie SPACE-40.
Nefunkční bude také moje základní elektronická adresa. V případě nouze můžete použít moji záložní adresy avitek@seznam.cz

Zdraví a přeje příjemný víkend

Tonda Vítek





 

26.2.2005 - 23:19 - 
Elektrikáři přes víkend 26.-27. února 2005 dělají v budově Akademie věd ČR na Národní 3, takže bude nějakou dobu odpojen i náš server (www.lib.cas.cz) a proto bude dočasně nepřístupná i encyklopedie SPACE-40.

Proto také dosud nebyla zveřejněna nová stránka o družici MTSat-1R. Uvádím ji proto tady (bez formátování):

2005-006A - MTSat-1R
Název objektu MTSat-1R [=Multifunctional Transport Satellite]
SSC 28622
Start 2005-02-26 09:25 UT, Tanegashima Uchu Senta /=Tanegašima Učú Sentá/ [=Tanegashima Space Center], H-2A-2022
Stav objektu na geocentrické dráze
Provozovatel Japonsko, JCAB
Japonsko, JMA
Výrobce USA, SS/L
Kategorie stacionární meteorologická a telekomunikační družice
Hmotnost vzletová 3300 kg
na dráze 2880 kg
prázdná 1650 kg
Poznámka Dosud nebylo potvrzeno přidělení národního jména Himawari 6.

Parametry dráhy
Epocha Typ i P hP hA Pozn.
05-02-26.63 G 29.03° 620.95 min 155 km 35309 km
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Popis objektu
Stacionární meteorologická a telekomunikační družice. Postavila ji firma Space Systems/Loral, Palo Alto, CA (USA), telekomunikační vybavení dodala firma Alcatel Espace, Cannes (Francie). Spoluprovozovateli jsou organizace Japan Civil Aviation Board (JCAB), Tokyo (Japonsko) a Japan Meteorological Agency (JMA), Tokyo (Japonsko). Projekt byl financován z rozpočtu Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MLIT), Tokyo (Japonsko).
Tříose stabilizovaná družice typu LS-1300 tvaru kvádru je vybavena jedním čtyřdílným panelem fotovoltaických baterií, dodávajícím minimálně 3087 W elektrické energie (na konci aktivního života) a dobíjejícím NiCd akumulátorové baterie. Na konci panelu je umístěna otočná obdelníková sluneční plachta. Z opačné podstavy družice vyčnívá výsuvná tyč s vyvažovací sluneční pachtou tvaru komolého kužele. Celkové rozpětí činí 33.05 m. Komunikační systém pro řízení letového provozu zajišťuje spojení s letadly převaděči pracujícími v pásmu L (1.5/1.6 GHz, protokol AMSS [=Aeronautical Mobile Satellite Service], EIRP 43 dBW pro 6 úzce směrovaných paprsků, resp. 40 dBW pro 1 globální pokryv), spojení s pozemními středisky řízení letového provozu zajišťují převaděče pracující v pásmu Ku (14/12 GHz, EIRP 22 až 27 dBW pro 4 úzce směrované paprsky) resp. Ka (30/20 GHz, EIRP 22 až 27 dBW pro 3 úzce směrované paprsky). Tento systém:
 zajišťuje fonickou komunikaci letadel s pozemními středisky řízení letového provozu;
 zajišťuje zvýšení přesnosti družicového navigačního systému, a to:
 v rámci podsystému MSAS [=MTSat Satellite-based Augmentation System] předává informace o aktuálním stavu systému navigačních družic GPS [=Global Positioning System]
 vysílá vlastní navigační signály;
 předává údaje pro korigování navigačních signálů pro diferenciální poziční měření;
 předává satelitní navigační údaje z letadel do pozemních středisek řízení letového provozu v rámci systému GNSS [=Global Navigation Surveillance System].
Meteorologický systém tvoří:
 pětikanálový skener JAMI [=Japanese Advanced Meteorological Imager] (optická pásma 0.55-0.90, 3.5-4.0, 6.5-7.0 , 10.3-11.3, 11.5-12.5 µm, průměr objektivu 200 mm, ohnisková dálka 894.8 mm, rozměr snímkované oblasti 21.4° (sever-jih)×23.6° (východ-západ), prostorové rozlišení 0.5 km ve viditelné a 4 km v infračervené oblasti, doba pořízení jednoho snímku 21 min, opakovací perioda 24 min);
 systém sběru dat DCS [=Data Collection System] z automatických pozemních a námořních meteorologických stanic se 2 podsystémy:
 pro sběr dat ze stanic s pevným časovým programem vysílání typu IDCP [International Data Collection Platform] umístěných na pohyblivých stanicích na lodích, letadlech a balónech (vysílací frekvence 402.0-402.1 MHz);
 pro sběr dat ze stanic s výzvovým systémem vysílání typu RDCP [Regional Data Collection Platform] umístěných na pevnině, ostrovech a zakotvených bójích (vysílací frekvence 402.1-402.4 MHz).
Systém DCS je využíván též pro přenos dat o hrozbách tsunami a seismických dat. Meteorologická data jsou přenášena na Zemi v pásmu S a UHF. Telemetrický a povelový systém pracuje v pásmu S (2 GHz). Družice je stabilizována systémem silových setrvačníků, magnetickými tlumiči a 12 motory o tahu 12×22 N, které slouží též pro drobné korekce dráhy. Pro navedení na stacinární dráhu slouží motor o tahu 490 N.
Plánovaný bod zavěšení je nad 140° v.d. Předpokládaná doba aktivní životnosti je 10 roků pro spojový subsystém resp. 5 roků pro meteorologický subsystém.
Zatím poslední družice této řady. Družice navazuje na řadu družic GMS, z nich poslední je Himawari 5 alias GMS-5 (1995-011B). Předchozí družice tohoto typu MTSat se pro havárii nosné rakety 1999-08-29 nedostala na oběžnou dráhu.
(MTSATs and GMS-5). - Tokyo : JMA, 2005. - [Cit. 2005-02-25].@
Průběh letu
Datum Událost
2005-02-26 09:25 UT: Vzlet11,12,13.
05:53 UT: Navedení na přechodovou dráhu.
10:05 UT: Oddělení družice.
Literatura
1. Home Page. - Palo Alto, CA : Space Systems/Loral, 2002. - [Cit. 2002-05-09]. (http://www.ssloral.com).
2. Home Page. - Cannes : Alcatel, 2002. - [Cit. 2002-07-06]. (http://www.alcatel.com).
3. Home Page. - Tokyo : JCAB, 2003. - [Cit. 2005-02-26]. - {japonsky}. (http://www.mlit.go.jp/koku/koku.html).
4. Home Page. - Tokyo : JMA, 2002. - [Cit. 2005-02-26]. (http://www.jma.go.jp/JMA_HP/jma/indexe.html).
5. MTSAT-1R Mission Booklet. - Tokyo : RSC, 2005. - [Cit. 2005-02-21]. (http://mtsat1r.rocketsystem.co.jp/documents/h-iia_booklet.pdf).
6. New geostationary meteorological satellite - Multi-functional Transport Satellite (MTSAT) series. - Tokyo : Japan Meteorological Agency, 2005. - [Cit. 2005-02-21]. (http://mtsat1r.rocketsystem.co.jp/documents/meteorological.pdf).
7. Air navigation and telecommunications space system for Japan. - Naterre la Défense : Alcatel Space, 2004. - [Cit. 2005-02-25]. (http://www.alcatel.com/space/pdf/navigation/mtsatgb.pdf).
8. MTSAT. - eoPortal. - 2005-02-25. - [Cit. 2005-02-25]. (http://directory.eoportal.org/info_MTSAT.html).
9. MTSAT. - eoPortal. - 2005-02-25. - [Cit. 2005-02-25]. (http://directory.eoportal.org/pres_MTSAT.html).
10. Latest information on meteorological satellites (http://www.jma.go.jp/JMA_HP/jma/jma-eng/satellite/index.html).
11. Launch Result of MTSAT-1R/H-II F7. - Tokyo : JAXA. - 2005-02-26. - [Cit. 2005-02-26]. (http://www.jaxa.jp/press/2005/02/20050226_h2af7_e.html).
12. MTSAT-1R successfully launched. - Tokyo : JMA. - 2005-02-25. - [Cit. 2005-02-25]. (http://www.jma.go.jp/JMA_HP/jma/jma-eng/satellite/NEWS/launch.html).
13. Mission Status Center. - Spaceflight Now. - 2005-02-26. - [Cit. 2005-02-26]. (http://www.spaceflightnow.com/h2a/f7/status.html).
 
25.4.2005 - 15:46 - 
Vzhledem k plánované reorganizaci serverů v Knihovně AV ČR bude encyklopedie SPACE-40 dne 26. dubna 2005 v době od 07:30 do 09:00 SELČ nedostupná. URL se nezmění.

Jinak 21. 4. vyšel další plně aktualizovaný CD-ROM s kompletní SPACE-40 (stav k 2005-03-31). Informace podá avitek@seznam.cz

 
25.4.2005 - 19:17 - 
aktualizované CD SPACE 40.....
jááááá bych se přihlásil,jáááá bych ho bral. Můžu s laskavostí počítat na Bohdaneč ?
Daniel
 
26.4.2005 - 09:54 - 
quote:
aktualizované CD SPACE 40.....
Můžu s laskavostí počítat na Bohdaneč ?




Samozřejmě, že můžeš počkat (i všichni, co pojedou na Bohdaneč). Počítám s tím, že budu mít v Bohdanči s sebou nejnovější SPACE-40, se stavem ke konání Kosmos News Party, tedy ke konci května tr.

Budu mít s sebou počítač, takže kdyby CD-ROMů bylo málo, vypálím dodatečné kusy na místě.


 
18.9.2007 - 18:18 - 
Dnes večer 2007-09-18 budou vzhledem k výměně jističů v rozvodech elektřiny na několik hodin vypojeny servery KNAV, takže bude krátkodobě nepřístupná SPACE-40.

 

____________________
Antonín Vítek
 
23.9.2008 - 09:49 - 
Vzhledem k technickým problémům serveru v Knihovně AV ČR je SPACE-40 dočasně nedostupný.

 

____________________
Antonín Vítek
 
23.9.2008 - 18:13 - 
Server se SPACE-40 už zase jede!

 

____________________
Antonín Vítek
 
07.4.2009 - 18:17 - 
Vzhledem k plánované rekonstrukci hlavní rozvodny elektrické energie v budově AV ČR na Národní 3, kde je umístěn také náš webový server, nebude SPACE-40 přístupná přibližně od pátku 2009-04-10 16:00 SELČ do úterý 2009-04-14 09:00 SELČ.

Pokud by byly práce ukončeny dříve a servery znovu zapojeny, dám informaci o tom do této nitě, jakmile mi bude sdělena a jakmile funkčnost SPACE-40 ověřím.

 

____________________
Antonín Vítek
 
04.1.2011 - 23:29 - 
1/ Je nejaka moznost automaticky vycucnut zo SPACE40 rocny pocet startov druzic pod 40kg? Alebo je nutne start po starte analyzovat rucne?
2/ Su katalogizovane aj vsetky nanosatelity?
Dakujem. M:
 
05.1.2011 - 07:09 - 
quote:
1/ Je nejaka moznost automaticky vycucnut zo SPACE40 rocny pocet startov druzic pod 40kg? Alebo je nutne start po starte analyzovat rucne?



Přímo to nejde. Bylo by třeba na to udělat speciální skript, ale jednodušší by to bylo na zdrojových datech, ze kterých se html stránky generují a ty nejsou veřejně přístupné. Pokud by o to byl zájem, mohu to o víkendu udělat a hodit tabulku na tuhle niť. Samozřejě, u některých tajných družic není uvedena hmotnost, takže ty by se musely dát zvlášť. Uvažuji o tom, udělat tedy statistiku, ve které by byly rozděleny do kategorií piko, nano, mikro, mini a velké a neznámá hmotnost. Co vy na to (nakonec by se to mohlo dát trvale jako další statistická tabulka průběžně aktualizovaná přímo na web S-40).

quote:


2/ Su katalogizovane aj vsetky nanosatelity?
Dakujem. M:


Pokud nejsou záměrně zcela zatajeny, tak jsou tam všechny úspěšně vypuštěné. U nezdařených startů není ve SPACE-40 uvedena hmotnost jednotlivých těles, které měly být vypuštěny (negarantuji ani jejich úplnost), takže tady není informace, podle které by se daly extrahovat.

 

____________________
Antonín Vítek
 
05.1.2011 - 14:59 - 
quote:
... Co vy na to (nakonec by se to mohlo dát trvale jako další statistická tabulka průběžně aktualizovaná přímo na web S-40).
...
quote:


... a co přímo udělat graf rozložení hmotností ("hmotnostní spektrum")? Nejlépe pro libovolné zadané období (aby se člověk mohl podívat na případné posuny v čase ...) ;-)

... a co třeba graf modifikovany na cenu za vypusteni 1kg?

(podate prst, ...) ;-)
 
06.1.2011 - 21:27 - 
quote:
...Přímo to nejde. Bylo by třeba na to udělat speciální skript, ale jednodušší by to bylo na zdrojových datech, ze kterých se html stránky generují a ty nejsou veřejně přístupné. Pokud by o to byl zájem, mohu to o víkendu udělat a hodit tabulku na tuhle niť. ...


Moc krat vdaka za odpoved. Nechcelo sa mi robit dvojitu robotu, ak by to slo automaticky, ale nemal som v umysle hadzat svoju "pracu" na inych.
Pokial to budete robit pre vseobcny zaujem, rad to pouzijem.
Ale vpohode si poslednych par rokov preklepem rucne.
Este raz vdaka.
M:
 
 


Stránka byla vygenerována za 0.250582 vteřiny.