Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Starty ruských Sojuzů z Kourou
18.6.2003 - 14:25 - 
MEK příspěvek #4356

Nemáte někdo bližší údaje o plánovaných startech ruských raket typu Sojuz z kosmodromu ESA v Kourou.
Kdy má startovat první, s jakým nákladem, které verze Sojuzů a s jakou nosností připadají v úvahu? Existují snímky z příprav na Kourou? Zajímavé budou úpravy palebného postavení s ohledem na horizontální přepravu Sojuzů oproti vertikální u Ariane. Sojuzy budou přes oceán zřejmě přepraveny námořní dopravou. Je někde o této přepravě informace? Nebo letecky?
Údajně se uvažuje o pilotovaných letech z Kourou právě pomocí Sojuzů. Údajně J.P.Haigneré vede projekt (přípravy) s ohledem na tyto lety. Šlo by o lety k ISS?

M.Filip
 

18.6.2003 - 15:49 - 
MEK příspěvek #4357

Jenom podotýká, že pro případné pilotované lety např. k Marsu je Kourou zdaleka nejvýhodněji položeným kosmodromem, vzhledem k tomu jak je blízko rovníku. Pro lety k ISS se nevyužije geografický potenciál blízkosti rovníku, ale pokud vím, ATV bude startovat taky s Kourou...

V případě scénáře, který Rusové předopkládají už léta, a který se mi také velice líbí, totiž že planetolet nejprve vystoupá z LE O na dráhu poblíž Lagrangeova bodu pomocí motoru s nízkým tahem (iontový solárně-elektrický nebo nuklerárně-elektrický, sluneční plachta), a teprve třeba po roce odstartuje posádka v malé dopravní lodi typu Sojuz připojený k Protonu či Ariane 5 a zhruba za tři dny po startu v Lagrangeově bodě na planetolet nastoupí. delta-V mezi LEO a Langrangeovým bodem je totiž mylsím podstatně vyšší, než delta-V po zbytek cesty k Marsu. Start takového "přívozu" je samozřejmě skoro bezvýhradně potřeba z kosmodromu se zeměpisnou šířkou mezi obratníky Raka a Kozoroha (jestli dobře chápu mechaniku sluneční soustavy), a dále kvůlu rotaci země čím blíže rovníku, tím lépe.

 

26.7.2003 - 16:37 - 
MEK příspěvek #4791

Co se týče raket Soyuz pro Kourou ale také pro Austrálii, je opravdu málo informací o současném stavu příprav a časovém harmonogramu. Pouze již dříve bylo uveřejněno, že Asia Pacific Space Centre (APSC) bude vypouštět modifikovaný Soyuz pod názvem AURORA z Christmas Island. Tento nosič má mít nosnost na LEO 12.000 kg s inklinací 11,3 stupně a na GTO nosnost 4.500 kg. Podstatný rozdíl oproti klasickým Soyuzum má být motor centrálního stupně (v těchto pramenech označovaný jako druhý, ačkoliv podle běžného značení by to měl být prvý stupeň). Má být použit motor NK 33 ze zlepšené varianty měsíční rakety N1. Těchto motorů zůstalo na skladě v Samaře téměř 100ks. V r. 1997 koupila US firma Aerojet 12 ks těchto motorů a objednala celkem 70 ks NK 33 a NK34 pro zkoušky nového nosič ATLAS 5 i pro jiné nosiče. Motory byly mírně modifikovány a označeny AJ26-58,59 a AJ26-60. V prvém stupni Atlas byly 3 tyto motory ale pro konečnou versi koupil Lockheed Martin v Rusku cca 2,5 x silnější motor RD180 i s výrobní licencí, což je dvoukomorová verse čtyřkomorového RD 171 ze Zenita.
LOX/RP motor NK33 byl na svou dobu a je i na současnou dobu velmi dokonalý, má spec. impuls 331/297 sec. s vynikajícím poměrem tahu a váhy 125 a tahem 167 tun. Byl odzkoušen na tah 204 tun po dobu 1200 sec a měl nahradit původní NK15 u N1, který nebyl spolehlivý. Přesto NK 33 s tahem 167 tun byl malý pro obří N1 (musela mít mnoho těchto motorů) ale pro menší rakety jako Soyuz je velmi výhodný. Původní čtyřkomorový motor Soyuzu RD118 má tak 104 tuny a nižší Isp. Zvýšený tah NK 33 umožňuje prodloužit nádrž, nést více paliva a tím dosáhnout výše uvedené výkony Aurory. Zda Aurora bude vybavena tímto motorem není jasné, neboť se objevila verse Soyuz M, kde nejen centrální stupeň ale i 4 boostery mají mít motor RD120K z druhého stupně Zenit, prakticky se stejným Isp 336/298 ale tahem 89 tun. Toto provedení M by zřejmě mělo mírně menší nosnost. Bylo by rozhodně zajímavé, kdyby měl někdo přesnější informaci, jak to vlastně nakonec bude a jaký je osud obou projektů.





 

27.7.2003 - 10:21 - 
MEK příspěvek #4792

Ještě k ceně Soyuzů vypouštěných z Kourou – informace z netu:
“In specialists' estimations, boosting a satellite by a Soyuz rocket would cost $30 million compared with $80 million spent on the launch of a satellite by an Ariane-4 rocket (of the Soyuz class). “ Překlad: Podle názoru specialistů vypuštění satelitů raketou Soyuz by mělo stát 30 mil. USD ve srovnání s 80 mil. USD za vypuštění satelitů raketou Ariane-4 (třídy Soyuz)

Poznámka: Zlepšené varianty Soyuz mají mít nosnost z Kourou na LEO/GEO až 12.000/4500 kg, což je více, než nejsilnější verse Ariane 44LP , která měla startovní hmotu o 35% větší než Soyuz a ještě navíc používala toxické palivo N2O4/UDMH.

 

27.7.2003 - 13:28 - 
MEK příspěvek #4796

Drobná korektura k poznámce v #4792:

Ariane 44LP nebyla nejsilnější verzí Ariane 4, tou byla Ariane 44L.
Nosnosti na GTO (průměrné) byly
pro 44LP: 4330 kg
pro 44L: 4900 kg

44LP měla 2 KPL a 2 TPL boostery, 44L měla všechny 4 boostery na KPL (těchto posledních startovalo kolem 30 kusů).
 

27.7.2003 - 14:39 - 
MEK příspěvek #4802

V této souvislosti se nabízí otázka ,zda to nepovede k postupnému vytlačení ARIANE z trhu(pravda ARIANE 5 má oproti Soyzu asi o 1/3 větší nosnost). Osobně bych nerad viděl, jak je Evropa závislá na cizích nosičích, stačí když je už zavíslá na cizích platformách v oblasti pilotovaných letů.
 

30.7.2003 - 23:31 - 
MEK příspěvek #4834

#4357 Start přívozu do L1 by mělo jít uskutečnit i z kosmodromů s vyšší zeměpisnou výškou, například i z Bajkonuru.
To roční urychlování meziplanetární lodi z LEO do L1 zní lákavě, ale chtělo by to mít zde po tuto dobu osádku (viz současné snahy o udržení ISS v pilotovaném režimu). Ta osádka by mohla být klidně zkušební, která by loď testovala a po příletu "marsovské" posádky by se vrátila zpět.na Zemi. Problémem pro zkušební osádku by ale mohl být dlouhodobý průlet radiačními pásy v průběhu spirálovitého zvyšování dráhy.
Za dva roky chtějí Rusové dopracovat a zveřejnit svůj detailní plán mise s pracovním termínem startu v roce 2018, tak se nechme překvapit. Samozřejmě nemají projekt finančně kryt, smyslem je spíš vyvolání diskuse se zahraničními partnery.

 

31.7.2003 - 07:35 - 
MEK příspěvek #4836

Ke zprávě 4791

Přípravy kosmodromu na Chrismas I. v Indickém oceánu byly zcela zrušeny (už zhruba před více než rokem).

Co se týče Kourou, tak nejnovější zprávy (datované 28.7.) hovoří o tom, že už se začal na kosmodromu mýtit prales pro získání prochy pro výstavnu komplexu. Termín prvního startu byl uveden rok 2006.
Viz http://www.spacenews.ru/spacenews/live/full_news.asp?id=2665
Snad se toho ještě dožiji.

 

31.7.2003 - 10:43 - 
MEK příspěvek #4837

když dovolíte, mohl bych se zeptat, proč výstavbu
kosmodromu na Chrismas zrušili ?
 

31.7.2003 - 12:12 - 
MEK příspěvek #4838

Myslím, že se na tom hlavně podepsali ekologické aktivity.
 

31.7.2003 - 15:47 - 
MEK příspěvek #4839

dekuji. Asi zvazovali moznost ekologicke havarie, kdyby
raketa spadla v okoli kosmodromu do more. Co by se vlastne
stalo? predpokladam, ze by se tenke nadrze pri padu rozstristili
o morskou hladinu a pohonne hmoty by se rozlily po hladine.
predpokladam ze kapalny kyslik, protoze je tezsi jak voda ,
by klesal ke dnu, ale soucasne by se odparoval a v plynnem
skupenstvi stoupal nahoru
a kolem nej by se tvorila ledova trist. horsi by to asi bylo
s petrolejem, ten by se asi rozlil na hladine podobne
jako pri havarii tankeru.
 

01.8.2003 - 12:08 - 
MEK příspěvek #4844

Dalším problémem by byl peroxid vodíku používaný pro pohon turbočerpadel v 1. a 2. stupni Sojuzu a taky N2O4 a dimetylhydrazin používaný v družicích. Problém by taky způsobovala velká vzdálenost ostrovu od výrobních hal, a taky nutnost postavit velmi nákladný zbrusu nový kosmodrom. U Sojuzu z Kourou by mně zajímalo, proč se nepoužije rampa č.2 pro už nepoužívané Ariane 4, to by hodně ušetří náklady, v Kourou kromě toho existuje vše potřebné.
 

01.8.2003 - 14:09 - 
MEK příspěvek #4849

Na ostrově Christmas Island je velké množství vzácných a endemických (tj. existujících jenom tam) rostlin, velká hnízdiště ptáků. Ostrov je sice obydlený (asi 1700 obyvatel), ale s výjimkou mělé oblasti, kde se těži fosfáty je téměř neporušený. Společnost APSC (Asia-Pacific Space Centre) sice zaručovala maximáulně dodržet všechny požadavky ekologu (a australská vláda jim na to kývla), ale přece jen to vzbudilo odpor (vzpomeňme jen na protesty ekologů proti obchvatu Plzně, kde raději nechají trpět desetitisíce obyvatel Plzně zátěží dopravy).
Druhou záležitostí je i to, že původně proponovaná Angara stále není hotová a hned tak asi nebude.

Ještě několik odkazů na web:

http://www.spacetoday.net/Summary/1013

href="http://redesign.dev.space.com/spacenews/europe/Christmas_0703.html">http://redesign.dev.space.com/spacenews/europe/Christmas_0703.html

Webovské stránky společnosti APSC sice stále existují, ale poslední aktualizace prob ěha v červnu 2002:

http://www.apsc2orbit.com/

Souhlasím s tím, že pro Rusy je výhodnější použít Kourou, protože tam je vybudovaná infrastruktura, především závody na výrobu kapalného kyslíku, jsou tam haly pro přípravu užitečných zatížení, řídicí středisko startu, které je možno rozšířit pro jejijich potřeby.
Taky firma Starsem, která nabízí Sojuzy na Západě má vazby spíše na Evropu než na Austrálii.

Co se týče využití rampy ELA-2, tak se nedomnívám, že by to bylo k něčenu dobré, a to zejména ze dvou příčin:
1) Průměr 1 + 2 stupně Sojuzu je podstatně větší než Ariane 4 a v souvislosti s tím, by se musel startovní stůl (vzhledem k šachtě pro odvod spalin) stejně úplně prekopat.
2) Montáž Ariane probíhala ve vertikální poloze a v této poloze se i transportovala na rampu, zatímco u Sojuzu se to vše dělá v horizontální poloze.

S dopravou dílů Sojuzů se počítá loděmi typu "řeka-moře" a v Kourou je dobře vybudovaný přístav.


 

03.8.2003 - 17:15 - 
MEK příspěvek #4855 - reakce na příspěvek #4834

Trochu offtopic, ale je treba podotknout, ze smyslem opozdenem priletu posadky pomalu zrychlujiciho planetoletu az po vystoupani na dostatecne vyskokou drahu nebo do bodu L1 je prave dostat posadku co nejrychleji skrze radiacni pasy... tzn. zadna posadka na palube behem pomaleho stoupani. Navic nepritomna posadka nespotrebovava zadne zasoby a lod je lehci o zasoby i o posadku...

 

03.8.2003 - 23:54 - 
MEK příspěvek #4859 - reakce na příspěvek #4855

S tím "mimo téma" jste začal Vy v #4357, já jen reagoval.
Stále mám obavy, že ponechat jedinečnou kompletní loď v ceně desítek miliard dolarů tak dlouhou dobu bez posádky (a navíc mimo dosah servisních raketoplánů) by bylo zcela zbytečné riskantní.
 

25.7.2008 - 15:14 - 
Jean-Yves Le Gall, prezident Arianespace, prohlásil, že první start nosiče Sojuz-ST z kosmodromu CSG u Kourou ve Francouzské Guyaně se uskuteční nejdříve v druhé polovině roku 2009. Původně se počítalo s jeho startem na jaře 2009. Vlastní stavba rampy začala letos v květnu. Dne 2008-07-08 odplula se Sankt Peterburgu nákladní loď se 160 kontejnery s vybavením pro startovní komplex Sojuzu. Předpokládalo se připlutí 2008-07-24 do Kourou (zatím nepotvrzeno).
Tento týden do Kourou přiletěla skupina ruských techniků, kteří mají zajistit instalaci technického vybavení.

 

____________________
Antonín Vítek
 
20.9.2008 - 20:59 - 
Dnes, 2008-09-20, v rámci zasedání Rusko-francouzské komise o dvoustranné spolupráci v Soči pod spolupředsednictvím ruského a francouzského ministerského předsedy, byla podepsána dohoda o dodávce 10 (deseti) kusů nosných raket verze Sojuz-ST pro vypouštění z kosmodromu CSG ve Francouzské Guayaně. Tento kontrakt v hodnotě přibližně 500 mil. USD podepsali za Ruskou kosmickou agenturu její ředitel Anatolij Perminov a za Arianespace její generální ředitel Jean-Yves Le Gall.

V oblasti kosmonautiky byly dále projednány otázky týkající se spolupráce při vývoji novný nosných raket, při průzkumu objektů sluneční soustavy, při realizaci lékařských experimentů na ISS a při vývojí a výrobě v oblasti kosmických telekomunikací.

 

____________________
Antonín Vítek
 
21.9.2008 - 17:35 - 
Tisková zpráva o kontraktu v agličtině viz

http://www.arianespace.com/news-press-release-2008/09-20-08-Soyuz-Launcher-Contract.asp

 

____________________
Antonín Vítek
 
20.12.2008 - 08:26 - 
V těchto dnech (2008-12-19 až 2008-12-22) odpluje ze Sankt Petěrburgu lodí další náklad vybavení střediska a rampy pro vypouštění nosných raket Sojuz z CSG do Francouzské Guyany.

 

____________________
Antonín Vítek
 
22.12.2008 - 19:02 - 
Včera, tj. 2008-12-21 byla dokončena nakládka zařízení určeného pro dokončení výstavby pozemního vybavení pro starty raket Sojuz-ST z Kourou. Dnes (2008-12-22) měla nákladní loď Flinterland vyplout z přístavu Sankt-Petěrburgu na volné moře. Mj. se jednalo o transportní systém pro převoz rakety z montážní haly na rampu a její ustavení na stole rampy.

Viz

http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=5068

 

____________________
Antonín Vítek
 
26.12.2008 - 14:41 - 
Podle oznámení fírmy CSKB Progress v města Samara jsou první dvě nosné rakety typu Sojuz-ST prakticky dokončeny. Teď budou procházet komplexními zkouškami na závodě a do Francouzské Guyany budou odeslány v létě 2009. První start se očekává podle výrobce až koncem roku 2009.

Viz

http://armstass.su/?page=article&aid=64461&cid=125

 

____________________
Antonín Vítek
 
27.3.2009 - 08:46 - 
Na kosmodromu CSG u Kourou ve Francouzské Guayaně pokračují stavební práce na rampě pro nosné rakety Sojuz-ST.

http://www.arianespace.com/news-soyuz-vega/2009/2009_02_19_soyuz_launchsite_update.asp

Generální ředitel ESA J.J. Dordain nedávno potvrdil, že první vzlet se stále očekává koncem letošního roku. Avšak nejmenovaný ruský vysoce postavený představitel jedné z firem, které zajišťují přípravu pozemní infrastruktury na CSG prohlásil, že z důvodů, které nejsou na naší straně, dochází ke zdržením prací, takže podle jeho slov není první start v roce 2009 reálný. Očekává, že termín provního vypuštění Sojuzu-ST sklouzne zaručeně až na počátek roku 2010.

Doslovný citát (v ruštině):
Зная ситуацию изнутри, могу сказать: в целом в задекларированные на межгосударственном уровне сроки, предусматривающие первый запуск из Гвианского космического центра в конце 2009 года, российские специалисты могли бы уложиться, однако по ряду причин, от нас не зависящих, старт "Союза" скорее всего будет произведен только в начале 2010 года".

Perminov (gen. řed. Roskosmosu) sice sii přípravu vzal na startost, ale je otázka, jak může běh věcí ovlivnit. Stavba obslužné věže musí být dokončena v nejpozději v červenci 2009, jinak se start v roce 2009 nestihne.

 

____________________
Antonín Vítek
 
14.5.2009 - 09:39 - 
Dne 2009-05-13 oznámil generální ředitel firmy NPO Avtomatiki z Jekatěrinburgu Leonid Šalimov, že na kosmodromu CSG u Kourou byla dokončena montáž řídicího systému pro vypouštění raket Sojuz-ST, a to jak v bunkru startovního střediska, tak na povrchu. Nyní budou následovat zkoušky tohoto vybavení.

Podle jeho slov se může první start uskutečnit v prosinci 2009.

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/news.shtml

Zpráva z 14.05.2009 / 10:10

 

____________________
Antonín Vítek
 
14.5.2009 - 10:04 - 
A to je dobrá zpráva pro celou kosmonautiku. 
24.6.2009 - 09:31 - 
Podle vyjádření generálního ředitele firmy CSKB Progress v Samaře budou první dvě rakety Sojuz-ST odeslány ze Samary do Kourou 2009-11-01.

viz http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/news.shtml

(zpráva datovaná 24.06.2009 / 00:05)

 

____________________
Antonín Vítek
 
26.6.2009 - 20:41 - 
Nákladní loď MN Colibri v těchto dnech dorazila do přístavu Paricabo ve Francouzské Guayaně s nákladem dalších dílů pro startovní komplex nosných raket Sojuz-ST. Jedná se o tři (3) nádrže na kapalný kyslík, dvě (2) nádrže na kapalný dusík (to není chyba!) a plnicí agregát pro čerpání kerosinu do nádrží rakety na železničním podvozku. Vykládka potrvá týden, pak budou díly dopraveny na kosmodrom CSG a bydou instalovány podle časového harmonogramu.

Viz http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=6586






 

____________________
Antonín Vítek
 
26.8.2009 - 08:43 - 
Takže další odklad startu Sojuzu z Kourou http://www.spacedaily.com/reports/Soyuz_launch_from_French_Guiana_delayed_Russia_999.html nový termín - duben 2010 (místo ledna). Myslel jsem, že Rusové spolupráci s ESA brali vážně, bylo to i v jejich zájmu. Za těchto podmínek je dohoda o mezinárodním letu na Měsíc nebo Mars utopie. 
27.8.2009 - 15:48 - 
Pro dokumentaci - originální ruské zprávy z 2009-08-25:

http://www.rian.ru/science/20090825/182329384.html

http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=7222

Tři nosné rakety Sojuz-ST jsou vyrobeny, z nich dva exempláře mají odplout ze Sankt Peterburgu do Kourou dne 2009-11-01.

Start první z nich se očekává počátkem dubna 2010.

Příčina odkladu není v originále, citujícím Alexandra Kirillina, generálního ředitele výrobce nosičů firmy CSKB Progress, uvedena. Ten tvrdil, že zkoušky pozemního zařízení budou ukončeny v září tr., ale na veletrhu MAKS 2009 při rozhovorech mezi generálním ředitelem Roskosmosu Perminovem a pedsedou správní rady Arianespace Jean-Yves Le Gallem padl o ukončení výstavby komplexu pro Sojuzy termín říjen 2009.


 

____________________
Antonín Vítek
 
28.8.2009 - 21:13 - 
kúpi európa sojuz?
http://www.sme.sk/c/4994598/europa-chce-pre-svojich-kozmonautov-kupit-od-rusov-sojuz.html

ten článok je dosť zmetený.. nie je zrejmé či je zámerom kupovať, aj nosič alebo len loď, a potom ju vynášať arianou
a čo štarty? nemá zmysel kupovať to ak sa má štartovať z ruska..
uvidíme či s toho niečo bude, ja by som dal rozhodne prednosť vývoju vlastného dopravného prostriedku

rozhodol som sa to dať sem,a nezakladať novú tému, ako si my vychádza že ak sa to uskutoční, štartovať sa bude z kourou, nech už bude nosič akýkoľvek..

 
28.8.2009 - 22:02 - 
citace:
kúpi európa sojuz?... ten článok je dosť zmetený...


Asi dotyčný měl problém s překladem originálního interview, který Di Pippo poskytla BBC. Jednalo se o zvýšení produkce lodí Sojuz ze 4 za rok na 5 za rok, které by financovala ESA, aby měla víc "křesel" pro evropské astronauty a přiživili by se na tom i Kanaďani.

Originální anglický článek je na

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8226309.stm

S Kourou s berzprostředně ani s raketami Sojuz to nemá ale nic společného! Jednání proběhlo v rámci velektrhu MAKS 2009 v Moskvě.

Jak vždycky tvrdím, platí latinské přísloví - nutno hledat "ad fontes", čili jít k pramenům.

 

____________________
Antonín Vítek
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.223282 vteřiny.