|
Když už tu byly ty diskuze o to Sojuzu2, Sojuzu z Kourou, apod...
ESA už v roce 1998 vyzkoušela takzvaný Atmospheric Reentry Demonstrator. V zásadě šlo remake kabiny Apolla, let probíhal po balistické trajektorii.
Předopkládá se, že ESA Crew Transport Vehicle by nejlevněji a nejbezpečněji šlo vytvořit připojením tohoto návratového modulu nejspíše přímo k servisnímu modulu použitého u již hotového (a nevyzkoušeného) ATV. Vznikne tak v zásadě loď podobná Boeingovské
koncepci CEV - tzn. jakési Apollo se solárními panely. V ESA si spočítali, že vícenásobná použitelnost konkrétně kabiny pro posádku
se jim prostě nevyplatí. (Na kosmickém startu není beztoho nejdražší
samotný materiál, ale spíš platy všech těch lidí, kteří to dělají jako práci na plný úvazek...)
Pilotované lety Sojuzu z Kourou by tedy byly především redundantní k
tomuto CTV, které zřejmě může mít o tolik lepší parametry než stávající Sojuz, o kolik je ATV výkonější než Progres.
Spekuluje se i o podobě japonského pilotovaného programu: zdá
se, že po doladění rakety H2 by mohl mít podobnou podobu jako hypotetický evropský - tzn. levná přestavba plánovaného zásobovacího modulu pro ISS na kosmickou loď více či méně podobnou Apollu (např. SpaceDaily.com)
.. http://131.176.49.1/spaceflight/ard1.htm ..
.. http://www.skyrocket.de/space/index_frame.htm?http://www.skyrocket.de/space/doc_sdat/ard.htm ..
|
|
zaujímalo by ma čo pán Jean-Jacques Dordain hovorí teraz
koncom minulého roka ešte stále veril na "socialistické plánovanie"
Bez Sojuzu bychom byli všichni nahraní, říká šéf kosmické agentury ESA
http://www.lidovky.cz/bez-sojuzu-bychom-byli-vsichni-nahrani-rika-sef-kosmicke-agentury-esa-1k4-/ln_veda.asp?c=A101004_120747_ln_veda_ev
"Nešlo by přestavět evropský nákladní modul ATV na pilotovanou loď?
Zatím žádné konkrétní plány v tomto směru nemáme, ale jednou v budoucnu - proč ne. Teoreticky by to určitě šlo. Ale záleží, jestli po takové lodi bude poptávka. Jak říkám, nejprve bychom si měli s ostatními partnery určit společnou dopravní strategii a rozdělit si, kdo bude na čem pracovat, jinak to dopadne stejně jako dnes. Pokud budou na nové pilotované lodi pracovat ve Spojených státech nebo v Rusku, není důvod, abychom se o totéž pokoušeli v Evropě. Pak bude lepší soustředit se dál na nákladní dopravu. A to je přesně důvod, proč takovou společnou dopravní strategii nutně potřebujeme. "
nie je to prejav schizofrénie ?
v jednom rozhovore si sťažovať na ruský monopol, a súčastne tvrdiť že európa žiadnu pilotovanú lod nepotrebuje? |
09.7.2011 - 10:55 - David | |
|
"Bez Sojuzu je nahraná " pouze ISS, což je v podstatě ruský/sovětský výmysl a je zcela k ničemu.Všechny její " výzkumy" by se daly dělat daleko levněji, většinou bez přítomnosti člověka, který stejně na ISS většinu času pracuje jako údržbář k čemuž by mu stačilo základní vzdělání, případně výuční list instalatéra.Promrhané miliardy na ISS zbrzdily základní výzkum kosmu o 2O let,nebýt ISS mohly jž dávno být na Zemi vzorky z Marsu či Europy, nebo stát základna na Měsíci , tam by ovšem Sojuzy nedoletěly a "byly by nahrané ".
|
|
citace: "Bez Sojuzu je nahraná" pouze ISS, což je v podstatě ruský/sovětský výmysl a je zcela k ničemu.
V čase, keď amerika vymýšľala ISS, rusi a predtým sovieti lietali na Saljuty a neskôr na Mir na pol roka či na rok, zatiaľ čo američania lietali v raketopláne na "týždňovky".
K projektu ISS prizvali američania rusov, nie naopak, a bez ruskej účasti a skúseností by ešte dnes bola americká stanica Freedom len na papieri.
Tiež trend vyhlasovania nových cieľov a programov a ich následného rušenia, ktorý dnes pozorujeme, by v americkej kozmonautike začal oveľa skôr.
Takže si položme otázku, ako by vyzerala pilotovaná kozmonautika bez ISS:
Rusi by pravdepodobne stále lietali na obstarožný a riadne prestarnutý Mir - možno s niektorými novými modulmi - a vozili tam turistov na exkurzie.
Američania by už pravdepodobne nelietali vôbec, pretože raketoplány by boli už nejaký čas vyradené a náhrada v nedohľadne, rovnako ako dnes...
Bez pilotovanej kozmonautiky by sa kozmonautika vyvýjala inak - skôr smerom k okamžite komerčne využiteľným projektom, spojovacím, navigačným družiciam, a aplikáciám na sledovanie Zeme a Slnka, než smerom k prieskumu slnečného systému ako celku.
citace: nie je to prejav schizofrénie ?
v jednom rozhovore si sťažovať na ruský monopol, a súčastne tvrdiť že európa žiadnu pilotovanú lod nepotrebuje?
Je. Ale taká je celá úradnícka politika EU, nielen tá kozmická. Bohužiaľ.
Treba si tiež uvedomiť jednu vec - ATV je obvykle uvádzané ako "európske", ale nezanedbateľná časť jeho kľúčových komponentov je ruská.
[Upraveno 09.7.2011 Alchymista] |
|
"K projektu ISS prizvali američania rusov, nie naopak, a bez ruskej účasti a skúseností by ešte dnes bola americká stanica Freedom len na papieri. "
Jen jima zcela zbytecne pohrdate - zvladli Skylab.
A co Rusove potrebovali na Miru by tez meli - ono to zas neni takova veda - to rikaji jen odpurci USA.
|
|
"Američania by už pravdepodobne nelietali vôbec, pretože raketoplány by boli už nejaký čas vyradené a náhrada v nedohľadne, rovnako ako dnes... "
Tak toto je opravdu je jen od toho kdo je chce primo posppinit a pritom dobre vi ze tomu tak zcela urcite by nebylo.
Nova kabina USA by proste jiz davno byla - jen proste nasazena na jiz existujici raketu !!! Jako by to nezvladi jiz v 60. letech - proste neprebirat pomluvy Rusofilu !!! |
|
"nezanedbateľná časť jeho kľúčových komponentov je ruská. "
Opet jen spinite - proste Rusove maji sve navigacni systemy ke stanici zcela jiste patentovane a tudiz to mohou vyrabet jen oni !!!
Proste ja vam nerikem taky kolik procesoru z USA a dalsich soucastek i z EU Rusovem propgramu pouzivaji - je to jen naproste nesmyslne spineni !!! |
|
"zatiaľ čo američania lietali v raketopláne na "týždňovky".
A vite ze to stacilo - vyzkumu se provedli a to bylo to hlavni.
|
|
mám podozrenie že ESA sa do pilotovanej lode nehrnie, z jednoduchého dôvodu, museli by stanoviť cenu za "letenku", aj pre komerčných cestujúcich
to by bolo veľmi konkrétne číslo, ktoré by toho veľa prezradilo o efektívnosti tejto organizácie |
10.7.2011 - 06:36 - Jiří Hošek | |
|
citace: Nova kabina USA by proste jiz davno byla - jen proste nasazena na jiz existujici raketu !!! Jako by to nezvladi jiz v 60. letech - proste neprebirat pomluvy Rusofilu !!!
http://www.nasaimages.org/luna/servlet/detail/nasaNAS~7~7~39253~143099:Space-Station-Freedom-option-A-with |
|
Záchranná kabina pro Freedom byla podmínka od zkázy Challengeru - nejspíš by se NASA dohodla s Japonskem a Evropou, aby s pomocí NASA postavili záchrannou kabinu, případně CRV (X-38). Rusové udrželi Mir díky penězům z NASA a Evropy, takže vzájemná závislost byla navázána už od roku 1994. To umožnilo Rusům výrazně snížit potřebu peněz pro kosmonautiku a ESA + NASA nemuseli vyvíjet záchrannou loď, navíc spolupráce s Ruskem slibovala úspory a větší politickou podporu. Bez Rusů by NASA+Japonci+ESA potřebovali větší podporu, ale zase by odpadli potíže s Rusy (Zarja a hlavně Zvezda). Díky Skylabu byla NASA schopná Freedom postavit i provozovat.
Při současném systému a penězích je pro ESA + Jap zbytečné stavět vlastní loď - Ariane 5 ani H-2 nejsou levné rakety, kvůli 2 sedačkám ročně se vlastní loď nevyplatí - NASA bude mít minimálně jednu vlastní loď s dostatkem sedaček (4-6 míst, takže 8-18 sedaček ročně při 2-3 startech) a vždycky se pak dá vyjednávat s Ruskem o levnější ceně. Pokud by ESA+JAXA měli levnou dobrou raketu, mohla by se na ISS zvětšit kapacita na 7 osob - 1 stálé místo ESA a 1 JAXA - při 4měsíčních pobytech 6 míst za rok - pro 4místnou loď dostatečné 2 lety ročně. |
|
Sic..
citace: Európski astronauti lietajú do vesmíru od roku 1978 , keď Nemec Sigmund Jähn vyliezol na palubu kozmickej lode Sojuz a pobudol týždeň na vesmírnej stanici Saljut 6.
https://arstechnica.com/science/2022/02/european-astronauts-call-for-development-of-a-crewed-spacecraft/
Zbytok článku je o lobovaní za to, aby Európa mala vlastnú pilotovanú loď. |
|
Keď sa prenesieme, cez ťažké odborné bezvedomie autora článku.
Zostane stará dobrá otázka.
Potrebuje alebo nepotrebuje ESA, vlastný Crew dopravný systém? |
|
První byl československý Remek (Sojuz 28), polák Hermaševski druhý (Sojuz 30) a Jahn v Sojuzu 31 až třetí! Dement autor.
Pokud jde o pilotovanou loď, ESA prošustrovala velkou šanci po zkáze Columbie. Navíc nemá vhodnou raketu pro pilotované mise, Ariane 5 končí, Vega C je příliš lehká. Ariane 6 se kvůli kyslíko-vodíkovému pohonu nehodí - při letech s posádkou jsou kvůli bezpečnosti častější odklady, které misi prodražují. Navíc TPH bostery - bezpečnostní (a ekologické) riziko. Jinou raketu pro horizont 5 let nemají.
Pro ESA by bylo v současnosti lepší, kdyby si jednou za rok koupila celou misi návštěvy CrewDragonu k ISS - trénink 3 nováčků na ISS před dlouhou misí pod velením 1 zkušeného kosmonauta - 10-14 dní. Kdyby se trochu snažili, mohli letět už letos. [upraveno 17.2.2022 11:23] |
|
citace 17.2.2022 - 11:11 - Ervé: První byl československý Remek (Sojuz 28), polák Hermaševski druhý (Sojuz 30) a Jahn v Sojuzu 31 až třetí! Dement autor.
Byl bych rád, kdyby byl autor opravdu dement, protože by to byl produkt pouhé blbosti, jenže se obávám, že je to jinak.
Vždyť to vidíme dokonce i v našich médiích - v každé normální zemi by byli hrdí na to, že se jejich občan dostal do vesmíru jako třetí po supervelmocech SSSR a USA. U nás je ale normou se za to stydět a radši to nepřipomínat, protože ten hnusný Remek byl hnusný komunista, důstojník hnusné československé armády, který ještě ke všemu letěl v lodi hnusného Sovětského svazu. Takže to radši vytěsnit. Totéž v případě toho Poláka.
No a pokud jde o ten uvedený článek, podle přípony .com je očividně americký a v závěru se píše, že jeho autor je Američan, což říká vše. Že prý "vedoucí vesmírný editor v Ars Technica, který pokrývá vše od astronomie přes soukromý vesmír až po NASA", a tohle že by nevěděl? Nevěřím. Jde o to, měly by se snad v článku připomínat někdejší úspěchy Interkosmosu? Hrůza pomyslet! Takže se Remek a Hermaszewski jednoduše zapřou a do popředí se postaví Němec. Sice byl z NDR, ale při dnešní úrovni historických znalostí, kdo z těch mladších to ještě ví? Že letěl v Sojuzu, nevadí, tam řadu let lítali i Američani, když neměli vlastní loď. Navíc Němec, to je übermensch, a když se to dobře napíše (napsalo), působí to dojmem, jako by reprezentoval ESA, o které se tam podrobně píše, zatímco o Interkosmosu tam není ani zmínka. No, a kdo jiný by měl letět do vesmíru po Sovětovi a Američanovi? [upraveno 17.2.2022 12:03] |
|
citace 17.2.2022 - 11:04 - Slavomír Fridrich:
Potrebuje alebo nepotrebuje ESA, vlastný Crew dopravný systém?
Ako povedal líška v Ezopovej bájke - aj tak sú kyslé... |
|
@Ervé
Takže nielen loď, ale aj nosič. Musel by to byť doslova celý nový dopravný systém.
Stornovať Ariane 6 a začať od znovu, to zaručene neprejde.
Na "trhu" to s ponukou dopravy na LEO, začína byť tesno.
Napadlo ma, či by to nebolo priechodnejšie, keby to nebol dopravný systém pre LEO, ale cislunárny priestor?
50 ton LEO nosič, a loď schopná dopraviť posádku k Mesiacu.
Keď nebudeme porovnávať so Starshipom..
Výhľadom, cenovo by sa niečo také dalo porovnať akurát s SLS, to by museli byť fakt lempli aby spravili niečo drahšie ako SLS. [upraveno 17.2.2022 13:05] |
|
A myslíte, že cislunární prostor je natolik vhodný a atraktivní pro nějakou činnost, že se vyplatí několika organizacím vyvíjet celou infrastrukturu. Nebude jeden dopravce až dost ? |
|
citace 17.2.2022 - 13:27 - milantos: vhodný a atraktivní
Hmm.. Keď mi prezradíte ako tie "veličiny" exaktne zmerať, rád ich zmeriam.
|
|
citace 17.2.2022 - 12:52 - Alchymista: Ako povedal líška v Ezopovej bájke - aj tak sú kyslé...
Odpoveď za sto bodov.
|
|
ESA jsou mimoni. Sice plánují spolupráci se všemi- nasa,ross, Číňany, skutek bohužel utek. |
|
https://spacenews.com/esa-to-set-up-committee-to-study-human-space-exploration-options/
Dostaneme výbor, ktorý bude otázku skúmať.
Už je s toho tak ožehavá vec, že dôvody prečo sa nedá a nechce, musí formulovať celé konzílium odborníkov.
|
|
Evropská loď je teď podle mě utopie, ale evropský pilotovaný program se dnes přeci může obejít i bez vlastní lodě. Vždyť Evropané nemusí létat jen s NASA a tak jako si soukromé lodě pronajímají firmy jako Axiom nebo Polaris, může si je pronajmout i ESA.
A k tomu podle mě směřuje i současný výběr dvou kategorií nových evropských kosmonautů. První skupina bude stále létat s NASA na dlouhodobé mise nebo na Měsíc. Druhá skupina bude létat na krátké lety, kdy si ESA pronajme celou loď a pošle do kosmu najednou 4 až 7 lidí.
Až začne létat Starliner bude vhodná chvíle na vyhlášení tenderu na dopravu evropských kosmonautů za dvoutýdenní mise na ISS. Cena rozhoduje. Podle mě by se mohli dostat i pod 30 milionů dolarů za křeslo a pak by mohl letět i nějaký Čech |
|
citace 17.2.2022 - 13:27 - milantos: A myslíte, že cislunární prostor je natolik vhodný a atraktivní pro nějakou činnost, že se vyplatí několika organizacím vyvíjet celou infrastrukturu. Nebude jeden dopravce až dost?
Naprosto souhlasím. NASA plánuje se SLS lítat jednou za 1-2 roky. Jak často by tam lítala ESA, zvlášť když má za servisní modul pro Orion slíbený bonus v podobě sem tam nějakého kosmonauta na palubě? A kolik by ta sranda při známé byrokratičnosti EU stála, vzhledem k tomu, že za ten šílený balík peněz by se nejdřív musel vytvořit organizační, vývojový, technický, genderový, rozmanitostní a já nevím jaký další výbor (všechno dobře placené posty). A otázka ze všeho nejdůležitější - JAK TO POMŮŽE V REALIZACI GREEN DEALU??? |
|
Základná otázka asi bude inde, na kieho frasa vlastne EÚ vôbec potrebuje nejakých astronautov?
|
|
Rogozin nabídl...
https://twitter.com/Rogozin/status/1494203615044644866
|
|
Nebo že by...
https://twitter.com/ArianeGroup/status/1494044181278429196
|
|
citace 17.2.2022 - 20:56 - Slavomír Fridrich: Základná otázka asi bude inde, na kieho frasa vlastne EÚ vôbec potrebuje nejakých astronautov?
A co takhle: Je to věc prestiže. Před 100 lety evropské země ovládaly většinu světa a jejich vědecká a ekonomická síla byla impozantní. A dnes? Postupně chátrající skanzen. De vesmíru na svých lodích už brzy začnou lítat i Indové - ti Indové, kteří před 100 lety třeli bídu s nouzí a kde tehdy vodní kolo představovalo špičkovou technologii. A co dnes předvádějí Němci, Francouzi, Angličani?
Tak už to ve světě chodí, někdo se z kolonie stane velmocí, někdo se z velmoci stane kolonií. Aneb "Pokud ruské jednotky a tanky překročí hranici s Ukrajinou, bude to znamenat konec plynovodu Nord Stream 2".
To neřekl kancléř Německa, do kterého ten plynovod vede, to řekl americký prezident, který do toho má ho.no co krafat, protože Nord Stream 2 je ze 100 % rusko-německý projekt. A německý kancléř, osoba, před kterou se od časů Bismarcka třásl celý svět, vedle toho Bidena tupě stál a neřekl na to ani bú. |
|
@NovýJiřík
Veď práve..
Existencia spolku EÚ mala dávať zmysel a možnosti realizácie veciam, ktoré boli na národnej úrovni nezmyselné a nerealizovateľné..
Potažmo.. Ak EÚ nijakých astronautov nepotrebuje.
Potom je tu otázka, na kieho frasa je nám EÚ ako taká sama o sebe?
|
|
citace 17.2.2022 - 22:39 - Slavomír Fridrich: @NovýJiřík
Potom je tu otázka, na kieho frasa je nám EÚ ako taká sama o sebe?
Chceš to vědět?
|