Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: X PRIZE Cup 2006
20.10.2006 - 18:51 - 
Tak, už běží přenos z X-Prize cupu !
http://www.space.com/xprizecup/video/streaming.php
Když sem tenhle link hodil do MPCčka, taky to jede:
http://wm-live.world.mii-streaming.net/live/space/pull1
Zdá se, že zachvilu poletí Armandilí Pixel v rámci Lunar lander chalange, tzn. vypadá to že nakonec dostali povolení !
Ted je zrovna interview s Anousheh Ansari
 
20.10.2006 - 20:06 - 
Chápu to dobře, že pouze tým Armadillo se pokusí o Lunar Lander Challenge na X PRIZE Cupu? Podle záběrů ze zkoušek je to tedy opravdu "síla". Uvidíme jak dopadnou. Odměnu bych jim přál.

Mimochodem, jak vám jede ten live stream? Mě se to "kouše" ve všech prehrávačích tak, že se to skoro nedá sledovat. Přitom např. NASA TV mi jede úplně v pohodě. Nevíte někdo o nějakém alternativním streamu?
 
21.10.2006 - 21:27 - 
Lunar Lander Challenge je na X PRIZE Cupu asi to nejzajímavější. "Pixel Lander" týmu Armadillo létá jako ďábel a teď jsou v Armadillu snad docela blízko k získání "prize money". Už letěli celkem třikrát a pokud jsem dobře rozuměl, tak pokaždé splnili nejméně tři z pěti podmínek soutěže, tedy vystoupali do výšky 50 m, v této výšce přeletěli o 100 m stranou a přistáli poblíž cílového prostoru po letu delším než 90 sekund. Další dvě podmínky pro získání ceny jsou - přistát na kruhovém cílovém prostoru a do 2,5 hodiny zopakovat let stejným způsobem opačným směrem.

Při prvním letu včera ale dosedli moc tvrdě a poškodili přistávací nožky, takže nemohli stihnout opakovat let do 2,5 hodiny. Dnes při prvním pokusu zřejmě přistáli mimo vyznačenou oblast, ale teď, při celkově už třetím pokusu během X PRIZE Cupu, dosedli ve vymezené oblasti tak, že porotce z NASA to uznal jako úspěšný první let pro soutěž. Pokud by se Armadillu podařilo do 2,5 hodiny vykonat let opačným směrem, získali by Lunar Lander Challenge za 350000 USD. Nebudou to ale mít jednoduché, protože i při tomto přistání se zřejmě poškodila jedna z přistávacích noh, takže to budou muset opravovat. Tak uvidíme, jak dopadnou. Rozhodně jim držím palce, protože už teď jim "Pixel" létá možná lépe, než NASA dříve vyvíjený DC-X (Delta Clipper). Už jen ty dva úspěšné starty a přistání během jediného dne jsou výjimečné.
 
21.10.2006 - 22:46 - 
Podle http://www.livescience.com/blogs/2006/10/21/lunar-lander-crashes-on-takeoff/ se týmu Armadillo pokus o splnění podmínek Lunar Lander Challenge dnes nakonec nepodařil. V live přenosu mi to nějak uniklo, ale podle výše uvedeného blogu stroj "Pixel" při pokusu o zpáteční let havaroval a není schopen dalšího letu. Je to škoda, ale show to byla pěkná
Podle prvních odhadů v článku na http://www.space.com/news/061021_xprizecup_finalelev.html se zdá, že provizorně opravená přistávací noha nevydržela zapálení raketového motoru, podlomila se, "Pixel" se naklonil a odstartoval v šikmém úhlu, takže bezpečnostní senzory na palubě vypnuly motor a "Pixel" pak tvrdě dopadl zpátky na zem.
 
22.10.2006 - 00:16 - 
Podle http://www.livescience.com/blogs/2006/10/21/space-elevator-day-2/ a http://www.spaceelevatorblog.com/ se zdá, že při Space Elevator Games na letošním X PRIZE Cupu jeden z týmů splnil podmínky soutěže a odveze si výhru 200000 USD. V soutěži Climber (Power Beaming) Competition se týmu University of Saskatchewan Space Design Team (USST) podařilo s jejich "climberem" napájeným solárními články, vystoupat po svisle zavěšené stuze do výšky přes 50 m za 58 sekund, což by prý mělo stačit ke získání výhry. Záleží ještě na výroku rozhodčích, ale ať tak nebo tak, určitě je to pěkný výkon a další úspěch při X PRIZE Cupu 2006. 
22.10.2006 - 16:34 - 
Kolik lidí "Pixel Lander" uveze? dá se o tom někde přečíst víc? 
22.10.2006 - 18:07 - 
Pixel je bezpilotní lander, bez aerodynamických optimalizací pro let v atmosféře.

Osobně týmu Armadillo nesmírně fandím. Kdo někdy zkoušel podnikat (tedy myslím i jinak než že naprogramoval nějaký prográmek který licencoval v deseti malých firmách na které udělal osobní dojem...) a vydržel to dělat několik let, tak jistě ocení, že John Carmack je skutečný americký self-made man, za kterým nestojí žádné velké peníze (s vyjímkou sponzoringu teamem Nvidia - ale ani to nejsou tak extrémně velké peníze, když to srovnáte se zázemím Space-X, Scaled Composites nebo v současné době Virgin Galactic - tam jde o desítky milióny, tak Armadillo Aerospace mají jak se zdá na hraní v nejlepším případě statisíce až milióny, a ekonomickou optimalizaci provádějí i na té úrovni, na které si nad tím většina ostatních "soukromníků" může dovolit mávnout rukou...).

Doom ani Quake mě nikdy moc nedostaly (jsem spíše na strategické hry), ale osobně jsem si z dopadu, který ten program ve své době měl i z jeho technických parametrů a koncepce odnesl dojem, že John Carmack je velký programátor, a tím pádem i velký inženýr. Jeho softwarové dílo v sobě zároveň neslo i ducha překračování dosavadních hranic lidských možností ... a navíc i značnou míru etické kontroverznosti a dvojznačnosti. Je to tím pádem zřejmě ten správný člověk, který by mohl aspirovat na pozici "vesmírného Amundsena". Holt se narodil v té správné zemi a ve správné době (tzn. ještě nepatří k té generaci Američanů, která v důsledku laciného čínského importu zblbne úplně...). Ale stejně doufám, že pár lidí, kteří teď diskutují na kosmo.cz, to dotáhne aspoň do pozice takových "vesmírných Emilů Holubů"... :-)
 
22.10.2006 - 19:17 - 
> Kolik lidí "Pixel Lander" uveze? dá se o tom někde přečíst víc?

Jak už napsal xChaos, tak "Pixel" je bezpilotní stroj. Informace o něm lze nalézt např. na http://armadilloaerospace.com/ (kde jsou i videa z testů) nebo na http://www.space.com/news/061021_xprizecup_lunar.html . Záznam části letu na X PRIZE Cupu je na http://www.space.com/xprizecup/video/ (Friday's Flights).

Podle vyjádření Johna Carmacka, ale už v Armadillu asi nebudou "Pixel" znovu zprovozňovat, ale zřejmě se soustředí na vývoj dokonalejšího stroje, schopného získat cenu "Vertical Lander Challenge", která je dotovaná vyšší částkou (1 mil. USD). Podle neoficiálních informací prý v Armadillu na "Pixel" vynaložili cca 200000 USD.

"Lander Challenges" jsou samozřejmě jen "pozemské" soutěžní "analogy" přistání na Měsíci pro bezpilotní stroje, ale "Vertical Lander Challenge" už vyžaduje vydržet se vznášet ve vzduchu nejméně 180 sekund, takže potřebné delta_V dosahuje cca 1800 m/s a to už je hodnota, se kterou by takový stroj mohl měkce přistát na Měsíci (z nízké dráhy kolem Měsíce, LLO). "Analog" je to tedy docela dobře odpovídající.

Na závěr sem ještě dávám informaci o druhé soutěži v rámci Space Elevator Games, tzv. Tether Challenge, ve vývoji co nejpevnějšího lana. Podle http://www.spaceelevatorblog.com/ letos cenu opět nikdo nezískal (stejně jako loni). Do soutěže se přihlásily 4 týmy, ale tři nesplnily vstupní podmínky (hmotnost a délka lana). Zbylý tým (Astroaraneae) sice dosáhl vyšší pevnosti, než loňský nejlepší účastník, ale nepodařilo se mu překonat kalibrační tzv. "House Tether".
 
23.10.2006 - 11:01 - 
Takže už to zveřejnili: Space Elevator Games - no winner this year

Zdá se, že spíše než soutěž mezi jednotlivými týmy je to tak trochu soutěž mezi vyhlašovateli soutěže a jejími účastníky: soutěží se o to, zda se podaří zadání formulovat tak rafinovaně, aby to přilákalo dost soutěžících - ale aby přitom tu výhru nikdo reálně nevyhrál...
 
25.10.2006 - 19:10 - 
quote:
je to tak trochu soutěž mezi vyhlašovateli soutěže a jejími účastníky: soutěží se o to, zda se podaří zadání formulovat tak rafinovaně, aby to přilákalo dost soutěžících - ale aby přitom tu výhru nikdo reálně nevyhrál...



Proc? Myslim ze v penezich problem nebude. Pokud by to bylo mene rafinovane ucastnil by se pak kazdy. Jeden Doom proste dobiti vesmiru nedela
 
 


Stránka byla vygenerována za 0.739623 vteřiny.