Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6  >>
Téma: Blue Origin
25.11.2015 - 12:15 - 
Raul: myslím, že by asi bylo na místě zmínit, že uvedené hmotnosti jsou vzletové... prázdné stupně váží podstatně méně... a tedy i poměr těch prázdných hmotností nemusí nutně být 10:1, ne? (u kvůli tomu, že plocha roste s druhou mocninou, zatímco objem a tedy i hmotnost paliva s třetí...)

(jinak dík za super obrázek, s uvedením zmínky o tom, kudy se ke mě dostal jsem ho použil v kosmonautické debatě na nyx.cz) [Upraveno 25.11.2015 xChaos]
 
25.11.2015 - 13:13 - 
Kvůli blokovanému imgur v práci nevidím Raulův obrázek, tak přidám ještě jedno výmluvné srovnání velikostí F9 a NS.

 
25.11.2015 - 16:17 - 
Pořád si myslím, že pro Falcon by bylo vhodnější mít centrální motor s regulací tahu. 
25.11.2015 - 16:28 - 
quote:
Pořád si myslím, že pro Falcon by bylo vhodnější mít centrální motor s regulací tahu.
Kterou samozřejmě má a to v rozsahu 70 - 100 %.
 
25.11.2015 - 20:00 - 
quote:
Raul: myslím, že by asi bylo na místě zmínit, že uvedené hmotnosti jsou vzletové... prázdné stupně váží podstatně méně... a tedy i poměr těch prázdných hmotností nemusí nutně být 10:1, ne? (u kvůli tomu, že plocha roste s druhou mocninou, zatímco objem a tedy i hmotnost paliva s třetí...)

(jinak dík za super obrázek, s uvedením zmínky o tom, kudy se ke mě dostal jsem ho použil v kosmonautické debatě na nyx.cz) [Upraveno 25.11.2015 xChaos]

Ano, hodnoty jsou logicky váhy natankovaných stupňů.
Poměr prázdných vah bude daleko nižší, než 1:10. Na NS nejsou kladeny nároky na vysoké konstrukční číslo tak, jako u orbitálního nosiče.
Původ obrázku je reddit.

Prázdný vracející se stupeň F9R bude mít +- kolem 28 tun. Prázdný stupeň NS se odhaduje na cca 10 tun.
 
25.11.2015 - 20:37 - 
quote:

Prázdný vracející se stupeň F9R bude mít +- kolem 28 tun.


Tím pádem ale paradoxně - vzhledem k tomu, že New Shepard je takový jednoduchý a těžký bazmek, tak právě jeho měkké přistání na místo startu zase tak bezvýznamný krok dopředu přeci jen není :-)
 
25.11.2015 - 20:59 - 
Naopak, znamená to menší změnu hmotnosti při chodu motoru a také to, že je minimální tah nižší nebo rovný přistávací hmotnosti...

SpaceX trefilo(doslova) plošinu i při nefunkčních kormidlech... Tady na videu bylo vidět, že raketa mířila mimo zpevněnou plochu...
 
26.11.2015 - 08:22 - 
quote:
Naopak, znamená to menší změnu hmotnosti při chodu motoru a také to, že je minimální tah nižší nebo rovný přistávací hmotnosti...

SpaceX trefilo(doslova) plošinu i při nefunkčních kormidlech... Tady na videu bylo vidět, že raketa mířila mimo zpevněnou plochu...


to mohol byt celkom dobre aj zamer. VTOL stroje standardne pristavaju tak, ze zavisia vedla pristavacej plosiny, a potom sa presunu nad nu a pristanu.
Pravdepodobne preto aby pri pripadnej nehode spadli mimo plosiny a neohrozovali zariadenie a ludi na plosine.
 
27.11.2015 - 00:28 - 
dal by sa na to pridať druhý stupeň?
ak áno, a teória o vplyve znovupoužiteľnosti na cenu, aspoň s polovice zafunguje, tak je "polovička" s toho vysnívaného nosiča pre "amsat" hotová
 
27.11.2015 - 06:56 - 
Předpokládám, že druhý stupeň je od začátku součástí plánu. Oddělení při M 3,5 ve výšce je dostatečné pro 1 LOX/LH stupeň na LEO - ekvivalent oddělení SRB u STS. 
27.11.2015 - 08:15 - 
BO planuje pre orbitalne lety dvojstupnovy reusable nosic. Ale nebude to toto hopsadlo s druhym stupnom, bude to novy stroj na metan. Kazdopadne technologia sa nestrati

http://www.nasaspaceflight.com/2015/11/blue-origin-latest-milestone-resuable-rocket-aspiration/
 
22.1.2016 - 06:49 - 
Podle NOTAMu to vypadá na další let NewShepardu během dneška nebo zítřka.

http://tfr.faa.gov/save_pages/detail_6_5414.html
 
23.1.2016 - 06:28 - 
Blue origin uspesne vzlet a pristal s 1. Stupnem z minuleho pokusu 
23.1.2016 - 06:43 - 
A poměrně rychle je zveřejněné i video z včerejšího letu do 101.7 km.

Druhý let s aplikovanou znovupoužitelností boosteru.

Díky Monte Carlo simulacím a úpravě naváděcího sw, schopný lépe kompenzovat přízemní vítr, přistání tentokrát již bez náklonu a bez vybočení před dosednutím.



https://www.blueorigin.com/news
http://www.nasaspaceflight.com/2016/01/blue-origin-successful-reuse-test-new-shepard/

Gratulace do Blue Origin.
 
23.1.2016 - 07:49 - 
Na opěrách má teleskopické tlumiče, na což asi Musk zapomněl. 
23.1.2016 - 08:58 - 
Určitě ho to nenapadlo, diletanta, ještě že nás má 
23.1.2016 - 09:12 - 
David: než neco takového vypustíš, tak si laskavě zjisti, jak nohy Falconu fungují. Odpružení tam samozřejmě je. 
23.1.2016 - 09:46 - 
Launch. Land. Repeat.

Sympaticke heslo do dalsich kozmickych zavodov celkom sa mi paci frekvencia novych bombastickych videi, ktore na nas pusta striedavo SpaceX a Blue Origin Dovolim si tvrdit ze zijeme skutocnu zlatu eru kozmonautiky [Edited on 23.1.2016 yamato]
 
23.1.2016 - 10:39 - 
Gratuluji Blue Origin, skvělý výkon. Na první pohled B.O. má značné zpoždění v orbitální raketě oproti F9. Ale zdá se, že B.O. jede mílovými kroky ve vývoji motorů a to ho může vynést na špici.
Motor BE-3 používá LOX/LH2 palivo a má tah 50 tun! a může být snížen na 9 tun , to je na 18% !
Jsou to ideální parametry pro budoucí 2. stupeň orbitální rakety. Dokonce ULA zvažuje jeho použití pro druhý stupeň rakety Vulkan (následník Atlas5).

Zdárně pokračuje vývoj methanového motoru BE-4, tah 240 tun který ULA rovněž vybrala pro prvý stupeň nového Vulkanu. V provedení duplex ( nebo 2x single ?) nahradí ruský RD 180.

Tyto 2 motory však umožní Blue Origin postavit raketu s vynikajícími parametr především pro GTO a únikové úkoly. Pro zvýšení tahu 1. stupně ještě navíc může použít boostery na TPH jako Atlas 5. Je jen otázka, zda v budoucnu bude B.O. konkurovat Vulkanu, spíše si myslím, že se dohodnou a vhodně si rozdělí úlohy – např. orbitální raketa B.O. bude mít jen jeden motor BE-4 a doplní Vulkan v nižší oblasti nosností.
 
23.1.2016 - 10:49 - 
quote:
Gratuluji Blue Origin, skvělý výkon. Na první pohled B.O. má značné zpoždění v orbitální raketě oproti F9.


na prvy pohlad hej, ale ked si to rozoberieme - maju vsetky kusky skladacky, ako si sam uviedol. Maju vhodne motory, odskusane separacne mechanizmy, software na riadenie letu... Len si vybrali inu postupnost krokov. SpaceX isla najprv na orbit, a teraz uci svoje rakety pristavat. BO naucil svoju raketu pristat, teraz pojde na orbit.
 
23.1.2016 - 10:58 - 
...každopádně je ještě čeká sakra velký kus práce, je to zřejmé už jen při porovnání startovních komplexů BO a SpaceX.
Jasně, startovací koplex se dá za "pár let" postavit, ale kde za těch pár let bude SpaceX?
Ale samozřejmě fandím oběma, ať jim to lítá bez havárií.
 
23.1.2016 - 12:40 - 
Detaily " odpružení" Falconu neznám, určitě to nejsou masivní hydraulické tlumiče patrné na první pohled u Orionu. 
23.1.2016 - 13:07 - 
...tak uvidíme, jak "masivní hydraulické tlumiče" budou na stroji BO o stejných rozměrech a hmotnosti, vracející se po vynesení stejného nákladu do stejné výšky, jako ten od SpaceX  
23.1.2016 - 13:12 - 
Re: ...SpaceX isla najprv na orbit, a teraz uci svoje rakety pristavat. BO naucil svoju raketu pristat, teraz pojde na orbit...

Ten rozdíl je nejvíc v tom, zda jít na orbit a mimo ni jednoduchou technologií, nebo náročnou, výkonnější, perspektivnější (ale asi i dražší) technologií. Proto já víc fandím BO. Pokud se jim i u orbitální rakety podaří znovupoužitelnost prvého stupně, pak v cenové otázce motorů nebude velký rozdíl, ale ve výkonech ano a jejich raketa bude dlouho perspektivní. Mohou dokonce získat zakázku na znovupoužitelné kapalné boostery pro SLS.

SPACE-X šel jinou cestou, protože neměl s motory žádnou zkušenost, ale hlavně neměl finance a potřeboval za každou cenu co nejdříve získat zakázky pro ISS, kde jsou ceny NASA a tedy zisky velmi dobré. Space – X má ale náskok ve vývoji kabin pro náklad i posádku, řízení setkání ve vesmíru.

Opravdu kosmonautika nabírá na tempu. [Upraveno 23.1.2016 PinkasJ]
 
23.1.2016 - 20:27 - 
quote:
Launch. Land. Repeat.

Sympaticke heslo do dalsich kozmickych zavodov celkom sa mi paci frekvencia novych bombastickych videi, ktore na nas pusta striedavo SpaceX a Blue Origin Dovolim si tvrdit ze zijeme skutocnu zlatu eru kozmonautiky

Ještě zdaleka ne, kam se současnost hrabe na dobu před 50 lety. Ale šance tu je a pokud se to kvůli nějaké válce nebo krizi všechno nepo...., tak za 10 let bude kosmonautika k nepoznání.
 
23.1.2016 - 20:59 - 
quote:

Ještě zdaleka ne, kam se současnost hrabe na dobu před 50 lety.


pred 50 rokmi sa dve velmoci zacali predhanat v tom, kto posle trenovanych skusobnych pilotov dalej, za pouzitia "scivilizovanej" medzikontinentalnej raketovej zbrane.

Dnes sa stava z kozmonautiky mainstream, do ktoreho sa tlacia civilne komercne firmy a civilny kapital, a ktora zacina vytvarat skutocny, normalne (opakovane) pouzivany dopravny system pre normalnych ludi.

Ja si myslim ze hoci kozmonautika vznikla pred 50 rokmi, ta zlata era prichadza teraz
 
23.1.2016 - 22:08 - 
jak bude BO fungovat doopravdy? Chápu dobře, že tahle raketka je technologický demonstrátor, jako když SpaceX měli Grasshoper? A kdy tedy přijde start velké rakety, která skutečně doletí až do vesmíru? 
23.1.2016 - 23:49 - 
quote:
Chápu dobře, že tahle raketka je technologický demonstrátor, jako když SpaceX měli Grasshoper?


Ne, je to produkční verze. V téhle kabině na padácích, kterou to vynáší, chtějí vozit turisty "na hranici kosmu".

Koho zajímá nějaké delta-V nízké oběžné dráhy, když stačí úředně stanovit, že vesmír začíná ve 100 km výšky a basta? :-)
 
23.1.2016 - 23:50 - 
Kamil: ona doletěla těsně za hranici vesmíru a to by měla dělat dál(za nějaký čas) s turisty. Na něco většího od BO si asi ještě počkáme...

 
24.1.2016 - 00:13 - 
Technicky a ekonomicky to ma BO vymyslene skvele.
Pre "soft core" kozmickych turistov je daleko vyhodnejsie pouzit suborbitalny let, je to bezpecnejsie, pohodlnejsie a daleko lacnejsie.
Je sakra rozdiel robit reentry v skoro orbitalnej rychlosti alebo v rychlosti 3M, balisticky navrat v kapsuli je bezpecnejsi nez aerodynamicky let SS2.
A v neposlednej rade netreba po lete tolko cistit kapsulu od zvratkov ktore tam turisti zanechaju
 
<<  1    2    3    4    5    6  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.241753 vteřiny.