Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  17    18    19    20    21    22  >>
Téma: Nosiče řady Angara
14.12.2020 - 22:06 - 
No poteš pánbů že sa im to podarilo a nič sa neposralo.
Ďalší štart tejto "velikej" Angary môžeme čakať kedy? 2025? Alebo ešte neskôr?

 

____________________
Milujem ZSSR, milujem Rusko, milujem komunistov, milujem NKVD, KGB, FSB a ŠTB. Verím v šťastnú budúcnosť!
 
14.12.2020 - 23:44 - 
Další test je naplánován na červen 2021.
https://www.nasaspaceflight.com/2020/12/russia-resumes-angara-test-third/
 
15.12.2020 - 06:03 - 
citace:
Je trochu smutné (a pro Rusko bohužel asi příznačné), že celé to bylo vlastně o tom, že pro Angaru nesehnali žádného platícího klienta

Tohle byl armádní start. Raketu zaplatilo Ministerstvo obrany Ruské federace, předstartovní přípravu a start provedla Kosmická vojska Vzdušně-kosmických sil Ruské federace.
 
15.12.2020 - 09:36 - 
citace:
citace:
Je trochu smutné (a pro Rusko bohužel asi příznačné), že celé to bylo vlastně o tom, že pro Angaru nesehnali žádného platícího klienta

Tohle byl armádní start. Raketu zaplatilo Ministerstvo obrany Ruské federace, předstartovní přípravu a start provedla Kosmická vojska Vzdušně-kosmických sil Ruské federace.



To je dost jednostranný výklad. Rusům se nepodařilo kvůli neustálým odkladům sehnat zákazníka, který by využil jejich raketu, dokonce ani pro Cubesaty - zahraniční nemohli oslovit, protože vojáci a špionománie, domácí zákazníci neexistují. Raketu museli vypustit, jinak ji mohli zrovna sešrotovat, protože neměli peníze na generálku systémů, kterým končila životnost. V červnu plánují další start A5, pro který opět nemají náklad, takže poletí zase se zátěží - dokonce ani pro start za půl roku nesehnali zákazníka. Jediného zákazníka sehnali pro A1.2, která poletí na konci roku 2021 s Jihokorejskou družicí. Pro rok 2022 mají naplánované dokonce úžasné dva starty A1.2 - s družicemi Goněc.
Říkám to už 20 let - Angara je krám k ničemu, protože od změny prvního stupně z RD-170 na RD-191 je všechno špatně. Modul je příliš malý pro raketu třídy Proton a příliš velký pro levnou lehkou raketu.
Potom se diví, že nemají peníze na Nauku a smysluplné projekty.
 
15.12.2020 - 10:48 - 
Mezitím byla ještě změna z RD 170 (tah 800 tun) na RD180 (tah 400 tun) pro raketu RUS-M, a pak teprve na RD191 (200 tun) viz:
http://www.russianspaceweb.com/ppts_lv.html
3- modulovy RUS-M měl mít stejnou nosnost jako Angara A5. Myslím si, že u toho s modulovostí měli skončit. Navíc u jedno-modulové verse již mohli mít dnes hotovou vyvíjenou raketu Sojuz-6. Někdy špatné počáteční rozhodnutí má dalekosáhlé následky.

Na druhé straně by u RUS-M nemohli nyní uvažovat o znuvu-použitelnosti, protože střední motor by měl příliš velký tah. Snad jen u vyšších nosností 35 a 50 tun
 
15.12.2020 - 11:45 - 
citace:
Tohle byl armádní start. Raketu zaplatilo Ministerstvo obrany Ruské federace, předstartovní přípravu a start provedla Kosmická vojska Vzdušně-kosmických sil Ruské federace.



To je dost jednostranný výklad. Rusům se nepodařilo kvůli neustálým odkladům sehnat zákazníka, který by využil jejich raketu, dokonce ani pro Cubesaty - zahraniční nemohli oslovit, protože vojáci a špionománie, domácí zákazníci neexistují. Raketu museli vypustit, jinak ji mohli zrovna sešrotovat, protože neměli peníze na generálku systémů, kterým končila životnost.


V našich pohledech na věc se míjíme. Vy píšete o době, kdy měla být raketa dodána Roskosmosu. Poslední tři roky však bylo zřejmé, že bude dodána Ministerstvu obrany. To, jestli bude startu přiděleno vládní užitečné zatížení (např. Glonassy) nebo maketa, bylo na nich.
 
15.12.2020 - 16:15 - 
citace:
citace:
Tohle byl armádní start. Raketu zaplatilo Ministerstvo obrany Ruské federace, předstartovní přípravu a start provedla Kosmická vojska Vzdušně-kosmických sil Ruské federace.



To je dost jednostranný výklad. Rusům se nepodařilo kvůli neustálým odkladům sehnat zákazníka, který by využil jejich raketu, dokonce ani pro Cubesaty - zahraniční nemohli oslovit, protože vojáci a špionománie, domácí zákazníci neexistují. Raketu museli vypustit, jinak ji mohli zrovna sešrotovat, protože neměli peníze na generálku systémů, kterým končila životnost.


V našich pohledech na věc se míjíme. Vy píšete o době, kdy měla být raketa dodána Roskosmosu. Poslední tři roky však bylo zřejmé, že bude dodána Ministerstvu obrany. To, jestli bude startu přiděleno vládní užitečné zatížení (např. Glonassy) nebo maketa, bylo na nich.


Takže ruská armáda objednala raketu, ale nevěří jí, takže na ní nedá náklad. Aha, to dává smysl :-)
 
15.12.2020 - 16:50 - 
pasivny naklad bolo spravne rozhodnutie.
cubesaty na GEO je asi posledna vec po ktorej niekto tuzi...
 
15.12.2020 - 16:51 - 
Angara A5M:
V článku o znovu- použitelnosti Angary A5 byla zmíněna varianta A5M, přičemž M většinou znamená zlepšenou versi. U Angary 5M to bude znamenat:
- použití motorů RD191M s tahem zvýšeným o 10% v prvém a druhém stupni, což by mělo zvýšit LEO nosnost rakety A5M na 27,1 tun
- použití kompositních materiálů ve struktuře rakety
- nový řídící systém s domácími komponenty
- záložní hydraulické a pneumatické systémy
- využití moderního výrobního zařízení v RKT Progress, Samara, což by mělo snížit cenu o 20% oproti výrobě prototypů v GKNPT Khrunichev v Moskvě
- starty z nového kosmodromu Vostočnyj, pravděpodobně až od r.2025

Všechny změny a zlepšení mají být rovněž implementovány také u rakety A5V
 
15.12.2020 - 18:24 - 
citace:
Takže ruská armáda objednala raketu, ale nevěří jí, takže na ní nedá náklad. Aha, to dává smysl :-)

Šlo o druhý testovací let rakety Angara A5 v rámci certifikace pro vynášení družic národní bezpečnosti.


[upraveno 15.12.2020 21:38]
 
16.12.2020 - 02:02 - 
Ahoj, nemáte někdo fotku té makety nákladu?  
16.12.2020 - 08:12 - 
citace:
Ahoj, nemáte někdo fotku té makety nákladu?



https://space.skyrocket.de/doc_sdat/ipm.htm
 
16.12.2020 - 09:02 - 
citace:
citace:
Takže ruská armáda objednala raketu, ale nevěří jí, takže na ní nedá náklad. Aha, to dává smysl :-)

Šlo o druhý testovací let rakety Angara A5 v rámci certifikace pro vynášení družic národní bezpečnosti.


[upraveno 15.12.2020 21:38]


A nemají žádné pokusné nebo zkušební zařízení/družici/systém, které by při tomto a příštím letu "zadarmo" vyzkoušeli. Dobrá vizitka pro ruské univerzity a vývojové týmy.
Myslel jsem, že Angaru od začátku staví jako all-russian, ale asi v průběhu let přidali pro zlevnění pár zahraničních systémů. Pro plánované počty startů je drahý vývoj vlastních systémů zbytečný, peníze jim budou chybět někde jinde, ale jsou to ruské peníze.
 
16.12.2020 - 18:41 - 
citace:
... A nemají žádné pokusné nebo zkušební zařízení/družici/systém, které by při tomto a příštím letu "zadarmo" vyzkoušeli. Dobrá vizitka pro ruské univerzity a vývojové týmy....

Či sa to niekomu páči, alebo nie, proste a jednoducho je to jedno preveliké Kocúrkovo

 

____________________
Milujem ZSSR, milujem Rusko, milujem komunistov, milujem NKVD, KGB, FSB a ŠTB. Verím v šťastnú budúcnosť!
 
16.12.2020 - 20:55 - 
POKRAČOVÁNÍ ANGARY 5
http://www.russianspaceweb.com/protected/angara-2020.html

A. Zak se v poslední době rozjel, v dalším článku, uvádí, co bude následovat. s Angara 5. Stručně shrnuji:
- V Omsku se dokončuje montáž pro vypuštění Angara 5 v prvém čtvrtletí 2021 a Angara 1 v třetím čtvrtletí. Třetí A5 by měla rovněž nést jen maketu nákladu, jde o kvalifikační let. Současně se vyrábí i čtvrtá A5 a také díly pro pátou a šestou A5. Teprve čtvrtá A5 má mít reálný náklad na vysokou eliptickou dráhu a apogeem nad severní polokoulí pro early warning systém

A1 má nést korejský satelit, ale je tam nějaké zdržení s nákladem, takže hledají pro reservu jiný ruský náklad.

Komplikace u A5 je, že již třetí A5 má mít jiný vrchní stupeň místo Breez-M a to Block DM-3, který má klasické RP palivo a bude se nadále jmenovat Persei. Prototyp byl již poslán v listopadu na Plesetsk pro nácvik montáže a plnění. Hydraulické a pneumatické díly pro něj vyrábí AO Krasmaš a byly poslány do Plescku již v r. 2019. Náklady od RKK Energia budou asi stále mít Breez-M vrchní stupeň.
Některé náklady pro Persei stupeň budou tak těžké, že se opět uvažuje u něho s mixem kerosinu se sintinem, který se ale již přestal vyrábět.

Celkem ke konci roku 2020 obdržel Chruničev objednávku od vojáků na 4 ks A5 pro dokončení zkoušek a na 4 rakety ze sériové produkce v létech 2022-2024.
K tomu by měly přibýt objednávky pro Roskosmos.

O Angara A5M jsem již psal. Dále se plánuje verse s vodíkovým vrchním stupněm KVTK , který bude vyrábět KB Saljut a bude to verse Angara 5/KVTK.

Dále je v plánu ještě výkonnější Angara-5V, která bude mít výkonný vodíkový 3 stupeň s motory RD 0150 a také jako vrchní stupeň KVTK, viz:
https://www.ruaviation.com/news/2017/6/8/8916/
Jsou prý pověsti, že v prosinci Rogozin schválil měsíční architekturu s Angara 5V. Tato architektura se projednávala asi před 4 roky a vyžadovala 4 starty, pak byla zrušena a nahrazena superraketou Jenisej. Tak uvidíme.

[upraveno 16.12.2020 21:02]
 
17.12.2020 - 07:35 - 
citace:
Jsou prý pověsti, že v prosinci Rogozin schválil měsíční architekturu s Angara 5V. Tato architektura se projednávala asi před 4 roky a vyžadovala 4 starty, pak byla zrušena a nahrazena superraketou Jenisej. Tak uvidíme.

Slovo "schválil" je asi dost silné. Šlo jen o diskusi na Facebooku z 15. prosince, kde Rogozin psal o nutnosti dodatečného času na Jenisej a o počáteční realizaci strategických plánů pomocí Angary. Na příspěvek Valerie Muchina obsahující obrázek se šesti starty Angary pak odpověděl slovy "Přesně tak".
Ta diskuse je tady: https://www.facebook.com/dmitry.rogozin.739/posts/155728642972274


 
17.12.2020 - 14:23 - 
citace:
Slovo "schválil" je asi dost silné. Šlo jen o diskusi na Facebooku z 15. prosince, kde Rogozin psal o nutnosti dodatečného času na Jenisej a o počáteční realizaci strategických plánů pomocí Angary. Na příspěvek Valerie Muchina obsahující obrázek se šesti starty Angary pak odpověděl slovy "Přesně tak".
Ta diskuse je tady: https://www.facebook.com/dmitry.rogozin.739/posts/155728642972274



Reálně by tím mohly vyzkoušet zvlášť pilotovanou loď a zvlášť lander (každý při dvou startech). Poskládat loď šesti starty by trvalo cca rok - je to nesmysl, tak dlouho nevydrží ani kyslík v nádržích. Rozdělení mise na dva starty je reálné a může být výhodné. Při třech dílech už jsou jen problémy - nemůžete použít vodík, máte zbytečně těžkou loď se stykovými uzly a motory navíc atd. Šest dílů je nesmysl.
 
17.12.2020 - 14:29 - 
Re: Jiří Hošek
Děkuji za odkaz, schema a upřesnění. Navrhovaná architektura je trochu složitější, než dřívější úvahy se 4 x A5V. Sice dohromady by původní řešení představovalo LEO nosnost cca 150 tun (Saturn 5 měl 140 tun), ale rozdělit to přesně na 4 starty by asi byl neřešitelný problém. Navržené řešení má dost velké reservy. Jestli schématu trochu rozumím:
- První raketa A5V má vynést LVPK (lunar vzletnyj/posadočnyj korabl) na LEO
- Další 3 rakety A5V vynesou různé tahače založené na Block DM pro pomoc přechodu z LEO na TLI a na LLO
- Pátá raketa A5M vynese kosmickou loď PTK (Orel)
- Šestá, nejvýkonnější A5V vynese hlavní sapce tug s MOB-KVTK, který s pomocí dvou předchozích tahačů vynesou celek na TLI k Měsíci.

Pane Hošek, nemáte prosím nějaký odkaz s přesným popisem k schematu? Osobně si myslím, že je to nerealizovatelné s pouze jednou rampou pro Angary na Vostočnem. Jedině, kdyby šlo využit také Pleseck.

[upraveno 17.12.2020 14:56]
 
17.12.2020 - 20:23 - 
Tak je docela chytré, že jako poslední vypouštějí až ten kyslíkovodíkový stupeň, který nevydrží dlouho čekat natankovaný a musí hned letět...

Jenom mi těch 6 startů přijde moc. Může to skutečně souviset s tím, že nosnost z toho Plesetsku, odkud můžou startovat třeba ty urychlovací stupně, bude zřejmě menší.

Stejně je to nějak hrozně moc... na urychlení jeden stupeň (nejsilnější), na zbrždění TLI druhý, na zbrždění LM k povrchu třetí.. ale na co proboha čtvrtý? :-) Tohle je ještě monstroznější, než nejranější Kololjovovi koncepty na lety kolem Měsíce pomocí derivátů R-7 a Sojuzu :-) [upraveno 17.12.2020 20:24]
 
17.12.2020 - 20:39 - 
citace:
Ervé: Poskládat loď šesti starty by trvalo cca rok - je to nesmysl, tak dlouho nevydrží ani kyslík v nádržích. Šest dílů je nesmysl.
citace:
PinkasJ: Pane Hošek, nemáte prosím nějaký odkaz s přesným popisem k schematu? Osobně si myslím, že je to nerealizovatelné s pouze jednou rampou pro Angary na Vostočnem. Jedině, kdyby šlo využit také Pleseck.
citace:
xChaos: Jenom mi těch 6 startů přijde moc. Stejně je to nějak hrozně moc...

Od úterní diskuse na Facebooku týkající se skluzu Jeniseje a schématu šesti startů raket Angara pro první přistání na Měsíci zřejmě došlo k dalšímu zásadnímu vývoji. Podle nejmenovaného zdroje se nyní mluví o nutnosti odlehčení Orla o pět tun (mj. snížená hmotnost systému podpory života) a o redukci posádky ze čtyř na dva kosmonauty. Tím se schéma pro první přistání na Měsíci sníží na čtyři starty raket Angara (Orel, LVPK, dva urychlovací stupně).
Zdroj informace: https://ria.ru/20201217/orel-1589600336.html
 
17.12.2020 - 22:25 - 
citace:
...Podle nejmenovaného zdroje se nyní mluví o nutnosti odlehčení Orla o pět tun...
Zdroj informace: https://ria.ru/20201217/orel-1589600336.html

Ak sa nechcu opat nechat predbehnut, tak je to pragmaticke.
s dvomi rampami 2+2 starty su uplne v pohode.

Pozeral som starty sucasnych rakiet z tej istej rampy.
Najkratsie cykly mali tesne pod dva tyzdne. A to dost casto aj v predoslych rokoch. Az som mal pocit, ze ide o zamer. t.j. pripravime ludi, rampu, priestory a sup jedna a sup druha...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_rusk%C3%BDch_kosmick%C3%BDch_start%C5%AF_2020
 
18.12.2020 - 13:25 - 
http://www.russianspaceweb.com/protected/ptk-m.html

Russia considers lighter next-generation crew vehicle

Naštěstí A.Zak opět vznesl jasno do problému Orel – Orljonok

Shrnuji:
- Začíná být jasno, že Superraketa Jenisej sklouzne do pozdních 30-tých let. Roskosmos dostal návrhy na alternativní projekt, všechny s využitím A5V. Navrhují nový PTK-M (Orel-M) koncept, který však nemá nahradit původní Orel, ale být jeho předchůdcem. (…the smaller ship does not replace but only precedes the original PTK Orel spacecraft.)

- Nový Orel-M má být využit pro LEO orbit i Lunární orbit. Na LEO ho má vynášet raketa Sojuz 5 s nosností 17 tun (2x více, než hmota současné lodi).
Na LEO má vynášet max. 4 kosmonauty. Co se týče servisního modulu DO, nový DDO má mít jen jeden motor 2 tuny, schopnost dv=1300 m/s a posádkou 4 členů zůstat na LEO max. 4 dny. Dokonce se předpokládá, že při snížení hmoty tepelného štítu a menšího servisního modulu jen pro LEO, by Orel-M mohla vynést i raketa Sojuz-21b (nosnost 8,2 tun). Orel-M pro LEO má být exspendable, dokovací mechanismus z Al-slitin místo titanu a nemá mít ani motory na měkké dosednutí.

Lunární verse: Má být schopna dopravit 2 lidi na lunární orbitu (LLO).
- A5V vynese na LEO Orel-M. Jeho hmota i s DDO jednotkou bude 27 tun, z toho servisní modul DDO 10 tun, návratová hmota Orla-M 7 tun. Tatáž raketa má reservu a ještě vynese tahač o hmotě 9,2 tuny odvozený od DDO, tedy zřejmě na hypergolické pohonné hmoty.

- Druhá A5V vynese tahač MOB-KVTK, spojí se S Orel-M a odstartují k Měsíci.
- Asi předem tam dopraví další 2 rakety A5V přistávací a návratové moduly landeru, které se spojí na LLO. Mají dopravit celou posádku 2 lidí na povrch a zpět. Orel-M zůstane na LLO v automatickém režimu. Takže celý projekt se vrací ke 4 startům A5V.

Problémy:
- Mnoho dílů projektu ještě neexistuje: Angara A5V, MOB-KVTK, DDU, Lander a Orel musí být předělán na Orel-M.
- Všechno musí být otestováno před letem s posádkou.
- Tahač MOB-KVTK bude muset mít 2 vodíkové motory RD-0146 s celkovým tahem 15 tun místo jednoho v originálním KVTK
- Není jasno, zda jsou již odzkoušeny vodíkové motory RD-0150

V časovém plánu se počítá s letem Orla-M bez posádky 2024, s posádkou 2025,
Zkoušky landeru bez posádky 2028-2029, let na Měsíc s posádkou 2030-2031

Osobně si myslím, že se to neuskuteční a že by bylo lepší urychlit raketu Jenisej, jejíž základní moduly budou odzkoušeny v Sojuz 5 a Sojuz 6 mnohem dříve. Nemusely by být žádné úpravy Orla, ovšem, architektura vyžaduje 2 starty Jeniseje. Varianta 4x A5V by možná urychlila věci o 1 max.2 roky ale za cenu zbytečných, neperspektivních úprav.

[upraveno 18.12.2020 16:47]
 
20.12.2020 - 01:30 - 
Ceska wikipedia pise, ze podla planu z 2012 roku lod Federacia mala lietat na Angare A5, takze pouzitie A5 pre lod Orjol by nemalo byt prekvapive...

Mensi Orjol bude aj uspornejsi, co ma zmysel, pokial vo vesmire planuju skromnejsie aktivity. Navyse pokial by pouzival rovnake sucasti a vyrobne linky s vacsou lodou, nemusela by to byt nutne strata casu.
 
20.12.2020 - 09:58 - 

V časovém plánu se počítá s letem Orla-M bez posádky 2024, s posádkou 2025,

Tieto termíny sa zdajú odvážne, aj s prihliadnutím na predchádzajúce projekty. Ibaže by Federácia/Orol boli v takom stave, že je možný rýchly transfer technológií pre Orol M. Ale uvádzajú dokonca iné použitie materiálov a M má byť predecessor veľkej lode, takže asi nie.
V konečnom dôsledku ide pri takýchto dlhých (spolu s Mesiacom) projektoch aj o financovanie a tu sa namiesto jednej architektúry idú riešiť zrazu dve. Naháňať dvoch zajacov sa neoplatí.

 

____________________
Ľuboš
 
20.12.2020 - 11:42 - 
citace:
V časovém plánu se počítá s letem Orla-M bez posádky 2024, s posádkou 2025
Ještě tam chybí první ze dvou nepilotovaných letů: https://tass.ru/kosmos/10302349
 
20.12.2020 - 11:42 - 
Re: Martin Jediný, Luboš Majdan:

O časovém plánu také pochybuji. Myslím, že Rusové neuskuteční let člověka na Měsíc, dokud ho neprovedou v plně automatizovaném režimu, alespoň na LLO a to vše zabere čas a peníze. Myslím, že Orel M pro LEO nebude zmenšení Orla, ale očesání o vše, co není nezbytné, především menší servis. modul, lehčí tepelný štít,odstranění motorů pro dosednutí. Takže na LEO ho může vynášet Sojuz 5 a tím by nahradil současný Sojuz. Ale ztratit částečnou znovu-použitelnost Orla by nebylo dobré.

Při letech na Měsíc při schematu 4x A5V bude určitě Orel startovat na A5V. Schema 4x A5V je dost složité, ale schema SLS také: předpokládá 3 starty: Orion, lander (pokud ho vynesou najednou) a palivo pro lander + ependable díl landeru (při opakovaném použití). Navíc SLS bude mnohonásobně dražší než A5V

Přesto bych dal přednost 2 letům Jeniseje, neboť se vlastně skládá se 6 prvních stupňů Sojuz 5, prvního stupně Sojuz 6 a třetího a čtvrtého stupně A5V. Měli by Jenisej i A5V a A5V bude mít mnoho dalších použití.

 
20.12.2020 - 11:52 - 
citace:
Takže na LEO ho může vynášet Sojuz 5

Ani ve včerejším tweetu Rogozin nepotvrdil přesun Orla na Sojuz-5.
https://twitter.com/Rogozin/status/1340244401579241473
 
20.12.2020 - 12:25 - 
Původně měl Orel ve zkušebním režimu startovat Sojuzem 5 z Baikonuru, pak ho přesunuli na A5 z Vostočného a to zatím platí a podle Rogozina tedy první let 15.12.2023.

Nový přesun na Sojuz 5 z Baikonuru navrhují autoři letu na Měsíc s 4x A5V , ale s odlehčeným Orel-M. Toto není ani zdaleka schváleno, takže na letu z Vostočného se nic nemění, jen ten termín se mi zdá dost optimistický.
 
20.12.2020 - 15:33 - 
citace:
na letu z Vostočného se nic nemění, jen ten termín se mi zdá dost optimistický.
Má ale svůj význam. Rogozin konstatuje, že od toho data zpětně stanovili mimo jiné i termíny dokončení všech stavebně-montážních prací na kosmodromu.
https://twitter.com/Rogozin/status/1340248999652155399
[upraveno 20.12.2020 15:34] [upraveno 21.12.2020 23:16]
 
20.12.2020 - 18:51 - 
citace:
citace:
na letu z Vostočného se nic nemění, jen ten termín se mi zdá dost optimistický.
Má ale svůj význam. Rogozin přiznává, že od toho data zpětně stanovili mimo jiné i termíny dokončení všech stavebně-montážních prací na kosmodromu.
https://twitter.com/Rogozin/status/1340248999652155399
[upraveno 20.12.2020 15:34]


Já z toho mám ten dojem, že když projektanti řekli Rogozinovi a spol., kolik bude stát plnohodnotný Orel, řekl NE. No a oni přišli s očesanou levnou variantou, které řekl možná, a tak ji teď prezentují. S realitou nebo věrohodným (penězi podloženým) plánem to moc společného nemá.
 
<<  17    18    19    20    21    22  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.126469 vteřiny.