Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5  >>
Téma: Iránská kosmonautika
25.8.2008 - 08:14 - 
Ovšem toto řešení (jako měla R-7) pokud nepoužívá v centrálním stupni LOX/LH2 je málo účinné v čistě 1,5-stupňovém uspořádání, je nutno přidat další stupeň, takže dostaneme 2,5-st. uspořádání, což je zase lepší než dvoustupňové. Např. Raketa 1,5-st. raketa R7 měla nosnost na LEO jen asi 1500 kg, kdežto její 2,5 st. varianta Sojuz má cca 7500 kg. V každém případě řešení stejné jako R7 je velmi výhodné a používá ho dnes většina raket – STS, Energia, Delta, Atlas, Ariane, Ares 5, Angara, atd., i když nemívají stejné palivo v centrálním stupni a boosterech.  
25.8.2008 - 09:16 - 
Boosstery nelze považovat za l,5 stupňové uspořádání, pomáhají prvému stupni překonat mrtvý bod a výrazně zvyšují startovní tah při plných nádržích KPH je to velmi významné.
Již prvé varianty rakety THOR používaly běžně boostery s TPH v různém uspořádání které vlastně regulovalo nosnost samotné rakety a tuto funkci plní dosud i posledních variant rakety Atlas.
Jedinou jeden a půl stup"novou raketou je R-7 a vznikla zejména proto, že bylo obtížné / pro sověty/ zažehnout druhý stupeň v kosmu.
Raketa ATLAS byla původně jednostupňová, neb odhazovala během letu pouze motory živené z jediné nádrže.
 
25.8.2008 - 11:00 - 
Boostery, odhazovací motory i bloky u R-7 jsou polovičním stupněm, jejich funkce i doba provozu je víceméně stejná, liší se konstrukčně, ale rozhodující je stejná funkce (účel). Odhazování motorů u Atlasu bylo zvoleno ze stejných důvodů jako paralelní R-7 - obavy ze zdržení vývoje kvůli zážehu 2. stupně ve vakuu.
Iránský Safir bude mít nosnost několik desítek kilo, rozhodně ne stovky. Zatím Iránci předvedli jen to, že dokáží smontovat raketu dodanou z KLDR, udělat na ní úpravy a vypustit ji, je pravda, že pak budou schopni ji vyrábět, ale vývoj vlastního nového silnějšího nosiče včetně motorů je něco jiného.
 
25.8.2008 - 11:05 - 
quote:
Boostery, odhazovací motory i bloky u R-7 jsou polovičním stupněm, jejich funkce i doba provozu je víceméně stejná, liší se konstrukčně, ale rozhodující je stejná funkce (účel). Odhazování motorů u Atlasu bylo zvoleno ze stejných důvodů jako paralelní R-7 - obavy ze zdržení vývoje kvůli zážehu 2. stupně ve vakuu.
Iránský Safir bude mít nosnost několik desítek kilo, rozhodně ne stovky. Zatím Iránci předvedli jen to, že dokáží smontovat raketu dodanou z KLDR, udělat na ní úpravy a vypustit ji, je pravda, že pak budou schopni ji vyrábět, ale vývoj vlastního nového silnějšího nosiče včetně motorů je něco jiného.


Tedy mnohem více než dokázala naše technika.
 
25.8.2008 - 11:19 - 
quote:

Navyse pri pouziti vysokotlakych systemov spalovania je minimalny prevadzkovy rozdiel, ci motor tlaci do vakua, alebo 1at. a tak sa da lahko pouzit centralny stupen s dobou horenia od startu po orbitu.


Z pohledu spalovaci komory snad, ale ne z pohledu klasicke trysky. Ta je optimalizovana na nejakou expanzi. Startovat s preexpandovanou tryskou a pak letet ve vakuu s podexpandovanou tryskou neni zadna vyhra. To je jeden z duvodu proc jsou dva stupne lepsi.
 
25.8.2008 - 22:18 - 
Máte všichni určitě pravdu... ale stejně: prostě když mám omezené technické možnosti a zkušenosti, a v podstatě jediné, s čím mám pořádné zkušenosti, je nastartování nějakého jednoho základního typu motoru ještě na startovací rampě... no prostě určitě bych se nevrhl do sofistikovaného vývoje nějakých druhých a třetích stupňů, které se ve vakuu a stavu beztíže (raket v té době už dávno letí po balistické trajektorii !) budou chovat úplně jinak, než v testovacích podmínkách dole na Zemi...

A to platí pro soudruhy Korejce, bratry Iránce i kolegy Elonovce-Muskovce :-))

(více na téma startu současného startu svazku v zásadě identických stupňů které ale hoří různě dlouho asi napíšu do "vícenásobně použitelných kosmických prostředků"...)
 
26.8.2008 - 10:41 - 
quote:

A to platí pro soudruhy Korejce, bratry Iránce i kolegy Elonovce-Muskovce :-))



Neni jine cesty nez dvoustupnova raketa. A to plati obzvlaste pro vsechny ty bratry co jsi vyjmenoval.
Ostatne SpaceX brzdi spise vlastni omyly nez nedostateky v technice. Druhy stupen Falconu 1 je zrejme vcelku levna zalezitost s jednoduchym motorem. Prvni let ztroskotal kvuli korozi mezi nekompatabilnim materialem, druhy let ztroskotal kvuli chybejicim prepazkam, ktere pry nepotrebovali kvuli usetreni par kilo na vaze. Treti let sice ztroskotal kvuli chybne analyze ukonceni tahu ve vakuu (pri druhem letu jim zase cela raketa zacala rotovat) ale myslim ze je snadne to odstranit.
Stejne i Iranci by meli dopadnout priste lip. Nepotrebuji zase az tolik spechat.
Ostatne i mini firmicky typu Armadillo uvazuji o dvoustupnove koncepci. Pro cestu na orbitu neni jine snadnejsi cesty.
 
26.8.2008 - 13:26 - 
Quote: Neni jine cesty nez dvoustupnova raketa.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Čistě dvoustupňová raketa pro dosažení orbitu je a bude spíše výjimkou - např. Falkon. Téměř všechny nosiče používají nějakou variantu ½ stupně – boosterů a pak buď zůstávají 1,5 stupňové, nebo přidávají další stupeň jako Sojuz a vzniká 2,5-stupňové uspořádání. Boostery mají nejen výhodu, že se zapalují na startovací rampě, ale také umožňují mnohem menší tah hlavních motorů, které by např. v provedení LOX/LH2 ani nešly na potřebný tah postavit (viz STS, Energia, Ariane) ale v neposlední míře podstatně zkracují délku rakety. Např. ARES 5, STS, Energia, Ariane v sériovém uspořádání by měly neřešitelnou délku, nehledě na obrovské problémy s ohybovým namáháním po startu, neboť vzhledem k nutnosti kompenzace gravitačního pádu tahem motorů svírá směr tahu (osy rakety) určitý úhel s tečnou vzestupné dráhy.
 
26.8.2008 - 15:19 - 
quote:
Quote: Neni jine cesty nez dvoustupnova raketa.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Čistě dvoustupňová raketa pro dosažení orbitu je a bude spíše výjimkou - např. Falkon. Téměř všechny nosiče používají nějakou variantu ½ stupně – boosterů a pak buď zůstávají 1,5 stupňové, nebo přidávají další stupeň jako Sojuz a vzniká 2,5-stupňové uspořádání.


Samozrejme ze to bylo mysleno jako minimalne dvoustupnove usporadani. 1,5 stupnove usporadani je neekonomicke nebo nema dostatecnou nosnost - viz Atlas nebo STS.


 
26.8.2008 - 15:46 - 
quote:


Z pohledu spalovaci komory snad, ale ne z pohledu klasicke trysky. Ta je optimalizovana na nejakou expanzi. Startovat s preexpandovanou tryskou a pak letet ve vakuu s podexpandovanou tryskou neni zadna vyhra. To je jeden z duvodu proc jsou dva stupne lepsi.


To je sice pravda, ale ja by som volil skor start preexpandovana, (vsak mi pomahaju pridavne stupne) a zvysok letu optimalizovana.

10s/ 1km / 100kPa
20s/ 4km / 60kPa
30s/ 6km / 50kPa
40s/ 12km / 20kPa
..
60s/ 20km / 5kPa
600s/ 200km/ 0kPa

Asi to nie je celkom presne, ale dufam ze zrozumitelne. Skratka 60-150 s. po odpojeni pridavnych stupnov uz pracuje hlavny motor v tlakoch blizkym vakuu. (v porovnani so startom urcite). Takze 1/20 casu pracuje motor neefektivne, 1/20 ciastocne neefektivne a 90% ide O.K.
Btw. to je zas naopak dovod, preco nema zmysel stavat prve stupne na viac ako 60-150s. Lebo optimalizovana tryska na 100kPa nemoze byt efektivna pri 0.

Ale suhlasim, ze dva stupne su lepsie.
P.S. Neskumajte z akej rakety to je odvodene.
 
26.8.2008 - 17:47 - 
quote:

To je sice pravda, ale ja by som volil skor start preexpandovana, (vsak mi pomahaju pridavne stupne) a zvysok letu optimalizovana.



Myslim ze tam musi byt nejaka hranice s jak moc preexpandovanou tryskou muze startovat.
Mame hezky priklad podobnych motoru v SSME (hlavni motory orbiteru), Vulcain 2 (Ariane V) a J2-X (Ares 1)

SSME
tah (vac): 400lbs
ISP (vac): 453s
hmotnost: 7000lbs
expanzni pomer: 77

Vulcain 2
tah (vac): 300klbs
ISP (vac): 431s
hmotnost: 3700lbs
expanzni pomer: 60

J2-X
tah (vac): 300lbs
ISP (vac): 448s
hmotnost: 5400lbs
expanzni pomer: 80

Jak je videt, tak Vulcain ma nizsi expanzni pomer (a tim i ISP) oproti J-2X protoze musi pracovat uz na zemi. J-2X je tedy vyrazne efektivnejsi reseni. Oba maji vyvod turbin do trysky.

SSME je vysokotlaky, takze tu nevyhodu kompenzuje, ale je to zase neprakticke reseni. Musi mit zvlastne tvarovanou trysku aby mohl pracovat uz na zemi, cimz stale ztraci neco ISP. Vyvod z turbiny jde do hlavni komory.

U Vulcainu nebo SSME prilis nezalezi na velikosti tahu u hladiny more. Jde hlavne o to, aby se nemusely startovat ve vzduchu.

SSME to dela kvuli tomu, ze ty motory jsou prilis slozite na start za letu a Ariane V ma stejne jeste vyssi stupen, takze nizsi ISP Vulcainu neni takovy problem.


 
26.8.2008 - 17:49 - 
Chybicka v jednotkach tahu. klbs misto lbs

SSME
tah (vac): 400klbs
ISP (vac): 453s
hmotnost: 7000lbs
expanzni pomer: 77

Vulcain 2
tah (vac): 300klbs
ISP (vac): 431s
hmotnost: 3700lbs
expanzni pomer: 60

J2-X
tah (vac): 300klbs
ISP (vac): 448s
hmotnost: 5400lbs
expanzni pomer: 80

 
28.8.2008 - 12:50 - 
Doporučuji vyčerpávající popis snah Iránu včetně souvislostí, t.j. importu ruských a severokorejských technologií od pana Gruna v MF Dnes. 
28.8.2008 - 13:27 - 
quote:
Doporučuji vyčerpávající popis snah Iránu včetně souvislostí, t.j. importu ruských a severokorejských technologií od pana Gruna v MF Dnes.
Odkazy na webovou verzi článků:
http://technet.idnes.cz/ohrozi-evropu-iranska-druzice-raketova-detektivka-marcela-gruna-phb-/tec_vesmir.asp?c=A080822_163153_tec_vesmir_mbo
http://technet.idnes.cz/iransky-posel-nadeje-raketova-detektivka-marcela-gruna-pokracuje-p9g-/tec_vesmir.asp?c=A080825_134544_tec_vesmir_kuz
 
28.1.2009 - 08:27 - 
Včera (2009-01-27) zveřejnila íránská tisková agentura Fars krátkou zprávu, citující prezidenta íránské kosmické agentury ISA (Reza Taqipour), že další pokus o vypuštění vlastní nosné rakety s vlastní družicí se má uskutečnit "pokud nanestanou technické problémy" do konce letošního muslimského roku, tj. do 2009-03-20.

http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8711081392

 

____________________
Antonín Vítek
 
03.2.2009 - 07:13 - 
Vypadá to, že si pospíšili a už jsou tam :

http://zpravy.idnes.cz/iran-poslal-na-orbitu-k-vyroci-revoluce-svuj-prvni-satelit-poa-/zahranicni.asp?c=A090203_071650_zahranicni_klu
 
03.2.2009 - 07:35 - 
To není moc důvěryhodný zdroj (hlavně ten nesmysl s návratem), tenhle je lepší: http://news.yahoo.com/s/afp/20090203/ts_afp/iranspace Ale počkal bych na potvrzení úspěšného startu. 
03.2.2009 - 07:46 - 
Start se měl uskutečnit y kosmodromu Semnan v severním Íránu dnes, tj. 2009-02-03 v 04:56 UTC. Zatím není potvrzeno, že šlo o skutečně orbitální start (už několikrát to Íránci tvrdili, ale zatím vždy šlo o balistický let), případně, jak byl úspěšný. Sami Íranci se to mohli dozvědět nejdřív mezi 06:20 až 06:35 UTC (tedy před necelou půlhodinou, co píši tento příspěvek).

Také slova o tom, že "po měsíci až třech" se vrátí na Zemi se dají vykládat různě: nejpravděpodobnější je to, že přirozená životnost je 1 - 3 měsíce na dráza, pak zanikne v hustých vrstvách atmosféry.

Samozřejmě by mohlo jít o skutečný návrat s přistáním (jako např. Discovery blahé paměti, nebo čínské FSW), ale pak by se spíše jednalo o dny než týdny. To by také bylo v rozporu s tvrzením, že jde o telekomunikační satelit.

Počkejme. Já jsem dnes v práci, takže zkontroluji data ze SpaceTrack, zda je něco nového na oběžné dráze až večer.

BTWE, co říkáta "ilustračnímu fotu" na iDnes. Že by Íránci mohli vypustit na oběžnou dráhu 20 tun? To bych se bál, že už nemáme radar v Brdech a Poláci ABM rakety... Takhle jsem v pokoji, že je na to ještě dost času. Ale orbitální start je stejně důrazným varováním.








 

____________________
Antonín Vítek
 
03.2.2009 - 07:50 - 
Na anglické verzi oficiální íránské tiskové agentury Fars jsem zatím nic nenašel, na stránkách agentury IRNA je krátká zprávička:

http://www5.irna.ir/En/View/FullStory/?NewsId=335409&idLanguage=3

 

____________________
Antonín Vítek
 
03.2.2009 - 08:01 - 
Tak mi to nedalo, kouknul jsem se na Space Track a Američani už íránskou družici zachytili. Základní data:

Mezinárodní označení: 2009-004A
Katalogové číslo SSC: 33506

Parametry dráhy (předběžné):
sklon 55,51 st.
perioda 90,76 min
perigeum 245 km
apogeum 378 km

 

____________________
Antonín Vítek
 
03.2.2009 - 10:17 - 
Není to náhodou prví islámská země co je ve vesmíru vlastní silou? 
03.2.2009 - 13:17 - 
Ano, je první. Ostatní země (Malajsie, Saúdská Arábie, Egypt) si své satelity nechávají obvykle postavit a vždy vypustit spolehlivými nosiči. 
03.2.2009 - 15:46 - 
Podle Jonathana McDowella start se uskutečnil 2009-02-02 18:35 +/- 10 min.

(Čas uvedený mnou dříve byl z ruských pramenů a zřejmě se týkal času jednoho z určení elementů dráhy).

 

____________________
Antonín Vítek
 
03.2.2009 - 17:10 - 
Nyní snad ti zabedněnci v e sněmovně pochopí k čemu je raketový deštník, potažmo americký radar. 
03.2.2009 - 19:50 - 
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=09/02/03/1348258
Iran Has Put a Satellite Into Orbit
 
03.2.2009 - 19:56 - 
ČT 1 si toho povšimla, ukázali start, íránského prezidenta a nějakého pumprdenta, který tvrdil, že je to mírové.
Umí, ale není to v dobrých rukou.
 
18.2.2009 - 10:47 - 
Pořád je ještě otázkou, jestli dvoustupňovému Safiru pomohl vynést Omid (27 kg) nějaký třetí stupeň. Nosnost totiž vychází dost na hraně, buď měli 3. stupeň, nebo se jim podařilo odlehčit celou raketu a použít motory se slušným specifickým impulzem (hlavně ve 2. stupni). Celkově jsou dál než Severní Korea, která jim technologii dodala. Vyjádření samotných Íránců není ani zdaleka jednoznačné. 
18.2.2009 - 10:51 - 
Myslím, že si " zadělali na problém s Izraelem ,jejich silácké řeči připomínají egyptského Násira v roéce l967, hrají si s ohněm jako malé děti před nimiž rodiče nedokázali ochátit sirky. 
18.2.2009 - 19:21 - 
quote:
BTWE, co říkáta "ilustračnímu fotu" na iDnes. Že by Íránci mohli vypustit na oběžnou dráhu 20 tun? To bych se bál, že už nemáme radar v Brdech a Poláci ABM rakety... Takhle jsem v pokoji, že je na to ještě dost času. Ale orbitální start je stejně důrazným varováním.


Nechci sem zatahovat politiku, ale myslím ,že je načase zrušit úmluvu o zákazu zbrojení ve vesmíru a oprášit Reganovu SDI. V podstatě zákaz zbrojení ve vesmíru snižuje "Západní" civilizaci technologický náskok a omezuje naše schopnosti držet fanatické režimy na uzdě.
 
19.2.2009 - 10:27 - 
quote:
Nechci sem zatahovat politiku, ale myslím ,že je načase zrušit úmluvu o zákazu zbrojení ve vesmíru a oprášit Reganovu SDI. V podstatě zákaz zbrojení ve vesmíru snižuje "Západní" civilizaci technologický náskok a omezuje naše schopnosti držet fanatické režimy na uzdě.


Jediní nebezpeční fanatici jsou ti z Bílého domu co jim "Bůh říká co mají dělat" a ti od Jordánu co vyhánějí z domovů místní obyvatelstvo.

Dejte už pokoj s tou imperiální nadutostí.
 
<<  1    2    3    4    5  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.256861 vteřiny.