Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  20    21    22    23    24    25    26  >>
Téma: Ares I , Ares V
30.10.2009 - 10:37 - 
Treba pri odelovani stupnu testovali prave chybu pri oddeleni stupnu
Pokud ne, tak mi to cele pripada jako prilisna alchimie a cekani na stastnou nahodu... ktera tetokrat nekde usnula. Ehm.

Co se stane kdyz aktivni druhy stupen nezazehne nestatnou nahodou motor a dohoni ho prvni stupen, ktery i pres zpozdeni oddeleni a presne davkovani paliva nestatnou nahodou bude horet jen o par sekund dele? Vyrovnaji pripadne stretnuti stabilizacni motorky? Tohle neni technologie pro budoucnost (cekani se zatajenym dechem), ale pouha rychlokvasena zaplata po skonceni programu raketoplanu. U modernich automobilu take necekame celou cestu se zatajenym dechem na to jestli nahodou neupadne kolo. Tak to citi laik.
 
30.10.2009 - 11:10 - 

http://www.spaceflightnow.com/ares1x/091029dent/
poškodenie v dolnej časti stupňa..
podľa článku pravdepodobne vzniklo pri dopade [Upraveno 30.10.2009 alamo]
 
30.10.2009 - 11:38 - 
Vynořují se další problémy, tentokrát s 1. stupněm Ares I-X.
Podle Florida Today http://www.floridatoday.com/content/blogs/space/2009/10/live-at-ksc-ares-i-x-parachutes-fail.shtml se správně otevřel a naplnil pouze jeden ze tří hlavních padáků. Druhý se nenaplnil vůbec a omotal se kolem třetího částečně naplněného padáku. Při dopadu vyhořelého 1. stupně na hladinu došlo k poškození - promáčknutí pláště rakety. Podvodní snímkování také odhalilo poškození ramene ovládání trysky.
První stupeň bude do Port Canaveral dotažen lodí Freedom Star dnes k večeru.

 
30.10.2009 - 11:45 - 
Podle toho článku na SFN se neotevřel nejméně jeden ze tří nových padáků prvního stupně Aresu I-X a to samozřejmě způsobilo jeho rychlejší (tvrdší) dopad na hladinu moře a jeho poškození. V článku je také uvedeno, že oba stupně byly závažím zatíženy tak, aby měly zhruba stejnou hmotnost, jako má mít kompletní Ares I. Příčina neočekávané rotace simulátoru druhého stupně po oddělení zatím zřejmě stále není jasná.

Naposledy se ještě vyjádřím k "úhlu náběhu", který jsme s p. Pinkasem diskutovali před léty v jiných tématech (např. "Problémy výpočtu drah" a "Space Shuttle"), bohužel bez jasného závěru.
quote:
Na raketu působí tah motoru směrem do těžiště, tedy v in line uspořádání v ose rakety a síla gravitace v těžišti. To zanedbávám odpor vzduchu. Má li vektor směru letu tvořit v každém okamžiku tečnu zadané dráhy, musí výslednice těchto sil odpovídat tečně zadané dráhy, tedy osa tahu motoru (osa rakety) musí mít mírný úhel náběhu.

Nemusí, pokud připustíme, aby se dráha (trajektorie letu) stále pomalu zakřivovala směrem k Zemi. A to je přesně to, co při vzletu raket pozorujeme (až do výšek nad 100 km). Výslednice sil tedy není vyrovnaná, ale způsobuje žádoucí zakřivení trajektorie. Pokud by výslednice sil byla přesně vyrovnaná, stoupala by raketa po přímce, což evidentně neodpovídá skutečnosti. Snad je toto vysvětlení srozumitelné.
 
30.10.2009 - 12:03 - 
Nevím, zda se tu pár posledních desítek příspěvků neřeší neco, co se možná ani nestalo (kontakt mezi stupni po oddělení).

Spaceflightnow : The two stages appeared to come close to each other as they tumbled, but that could have been an illusion due to the viewing angle of a long-range tracking camera. - tzn. kontakt mezi stupni byl možná optický klam, způsobený vzájemnou polohou obou stupňů a kamery, která situaci snímala ze Země.

Závažnější (ale jistě ne neřešitelný) problém vidím v tom, že se pravděpodobně správně neotevřel jeden ze tří hlavních padáku a výsledkem je promáčknutí, viditelné na snímcích od Alama
 
30.10.2009 - 12:07 - 
Brzdící trysky nemohly vrhnout cokoli směrem ke trysce, ale právě naopak. 
30.10.2009 - 12:14 - 
Miroslav Káňa : "Nevím, zda se tu pár posledních desítek příspěvků neřeší neco, co se možná ani nestalo"

to uvidíme keď sa prestanú tentovať, a ukážu fotky hornej časti stupňa..

jeden zaujímaví komentár k článku:
http://www.theregister.co.uk/2009/10/30/ares1x_booster_dented_in_test_flight/

"or some other unknown issue #
By Anonymous Coward Posted Friday 30th October 2009 08:46 GMT

My Money is on a bad seperation! the first stage was still connected to the upper simulator at the point the SRB Main Engine Cut Out - Probably due to there not being any engines on the simulator it was not able to pull away from the first stage, Additionally it also has a larger cross section therefore decellerates faster than the first stage due to atmospheric drag. therefore keeping the first stage pushed up tight.

When the Tumble Boosters fired the two stages were still connected which caused the whole craft to Bend whilst experiancing supersonic drag.. resulting in the big folding dents

To be honest Im surprised that this folding dent is all the damage there was!"
 
30.10.2009 - 12:43 - 
Horná časť prvého stupňa vyzerá nepoškodená
http://www.nasa.gov/images/content/397883main_AIX%20Floating.jpg

BTW - nedošlo náhodou aj ku kontaktu so servisnou vežou? Na niektorých záberoch to tak skoro vyzerá, mohlo to byť aj tesné minutie.
 
30.10.2009 - 12:50 - 
quote:
...Nemusí, pokud připustíme, aby se dráha (trajektorie letu) stále pomalu zakřivovala směrem k Zemi. A to je přesně to, co při vzletu raket pozorujeme (až do výšek nad 100 km). Výslednice sil tedy není vyrovnaná, ale způsobuje žádoucí zakřivení trajektorie. Pokud by výslednice sil byla přesně vyrovnaná, stoupala by raketa po přímce, což evidentně neodpovídá skutečnosti. Snad je toto vysvětlení srozumitelné.

predpokladas naklon rakety priblizne umerny aktualnej odstredivej sile?
 
30.10.2009 - 13:02 - 
quote:
Podle toho článku na SFN se neotevřel nejméně jeden ze tří nových padáků prvního stupně Aresu I-X a to samozřejmě způsobilo jeho rychlejší (tvrdší) dopad na hladinu moře a jeho poškození. V článku je také uvedeno, že oba stupně byly závažím zatíženy tak, aby měly zhruba stejnou hmotnost, jako má mít kompletní Ares I. .../quote]
Jak u SRB dosiahli aby bol tazky jak buduci plny motor za letu a lahky jak po vyhoreni pri pristani?
Vypustili balast pocas zostupu?
pretazili padaky?
 
30.10.2009 - 17:02 - 
Funkčnosť padákového systému bola doteraz x-krát úspešne preverená pri letoch STS. Nebol by som teda prekvapený, keby zlyhanie padákového systému súviselo s nesprávnym oddelením 1. a 2. stupňa. Padákový systém návratového 1.stupňa je kdesi na jeho špičke. Ak došlo pri oddelení oboch stupňov ku neplánovanému vzájomnému kontaktu, tento kontakt zrejme poškodil niektorú časť padákového systému a výsledok bol taký aký bol.
 
30.10.2009 - 17:24 - 
To že se jeden z padáků neotevře, nebo nedootevře není nic nového pod sluncem, stalo se to i při jednom pilotovaném letu Apolla, aniž si toho kdo povšiml. Systém je navržen tak, že i dva padáky bezpečně náklad snesou.Hlavním cílem pokusu bylo, zjistit jak se stometrová telegrafní tyč bude chovat běhen práce prvého stupně 
30.10.2009 - 18:20 - 
quote:
Additionally it also has a larger cross section therefore decellerates faster than the first stage due to atmospheric drag. therefore keeping the first stage pushed up tight.


No ano... ale že by zrovna na tohle bylo potřeba dělat aerodynamický test... to nemohli postavit tu raketu třeba v měřítku 1:10 a vyzkoušet takovéhle základní věci na tom ? (na druhou stranu.. ty stupně se od sebe oddělují už docela slušně vysoko nad atmosférou, ne ?)
 
30.10.2009 - 18:27 - 
Miroslav Káňa : "Nevím, zda se tu pár posledních desítek příspěvků neřeší neco, co se možná ani nestalo"

no tak podľa nasa, sa rozhodne nič nestalo, dokonca ani len tú deformitu po dopade nezaregistrovali..
http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/ares/flighttests/aresIx/index.html
citujem: "Following a successful flight test, the first stage of the Ares I-X rocket bobs in the Atlantic Ocean as it awaits retrieval by the booster recovery ship Freedom "
to už nieje "newspeak", to je vesmírny "nasaspeak"
 
30.10.2009 - 19:27 - 
quote:
citujem: "Following a successful flight test, ...
Let prebehol úspešne - motor na prvý pokus nevybuchol...
 
30.10.2009 - 22:49 - 
Nový článek o 3 padácích prvního stupně Aresu I-X je na http://spaceflightnow.com/ares1x/091030recovery/ . V článku je uvedeno, že jeden padák selhal úplně, jeden byl částečně poškozen a jen jeden byl plně rozvinut a fungoval správně. Bylo to poprvé, co byly padáky pro plánovaný Ares I testovány v takové výšce a v takovém tlaku.

V článku je také uvedeno, že kvůli simulátoru pátého segmentu SRB (který simuloval plnou hmotnost segmentu bez vyhoření), byl klesající prázdný první stupeň cca o 15% těžší, než by měl být reálný stupeň na Aresu I.
 
31.10.2009 - 07:23 - 
Ze Spaceflight Now:
Ess described the upper stage simulator as "inherently unstable" because its center-of-gravity is located near the back end of the vehicle.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Může v případě, že nezapálí motor druhého stupně a stupeň se otočí jako ve zmíněném testu odstartovat záchranná raketa v libovolném směru? Při dané výšce by to podle mne bylo možné.
 
31.10.2009 - 07:46 - 
Zřejmě by byla záchranná raketa jen odhozena a kabina Orion by padala samostatně 
31.10.2009 - 11:16 - 
Testovací lety jsou právě proto testovací, aby odhalily v reálných podmínkách nedotažené teoretické předpoklady. Už sama sestava testovacího tělesa ukazuje snahu " získat čas" a nečekat s ověřováním na konečnou sestavu, nehledě na finanční úsporu.Je třeba vidět, že se opět jedná o špičkový vývoj, kdy v neprobádané oblasti je vždy značné nebezpečí teoretických nedotažení, žádná kovářská práce. 
31.10.2009 - 11:52 - 
David : "Testovací lety jsou právě proto testovací, aby odhalily v reálných podmínkách nedotažené teoretické předpoklady."

no ja neviem.. skutočný päť segmentoví motor, sa bude správať "trochu" inak. zmysel, by malo urobiť takýto test až s ním
budú to musieť zopakovať ešte raz, s päť segmentovým motorom
aplikovať dáta s tohoto testu na úplne inú zostavu, podľa mňa bude ťažké.
 
01.11.2009 - 09:39 - 
Počet segmentů se dá zvyšovat rozšiřováním kritického průřezu trysky, pak se udrží přijatelný pracovní tlak a je po problému. Výrobce to hravě zvládne, vždyť obří motory na THP vyrábí bez větších problémů již přes čtyřicet let.Cena prvého stupně na THP včetně opakovatelného použití výrazně zlevní cenu za l kg na LEO. To bude asi ten pravý důvod volby této koncepce. Současný test prokázal, že urychlovací obří rakety na THP udělaly kvalitativní skok, tím že se staly samostatným stupněm nosiče v pilotovaném programu.  
01.11.2009 - 10:04 - 
Velky uspory jsou uz ve vyhnuti se kyslikovodikovym motorum-zadny zamrzly senzory tlaku a ventily, zadny problemy s namrazou, s vysoce oxidacnim prostredim atd. Nehlede na to ze samotny skladovani pohonejch hmot a kryogeni technika kolem je hodne draha - tohle je uplne jasny. Otazka jen je , jestli se vsechny tyhle vyhody nesmazou principialnima problemama TPH. 
01.11.2009 - 10:45 - 
quote:
Velky uspory jsou uz ve vyhnuti se kyslikovodikovym motorum-zadny zamrzly senzory tlaku a ventily, zadny problemy s namrazou, s vysoce oxidacnim prostredim atd. Nehlede na to ze samotny skladovani pohonejch hmot a kryogeni technika kolem je hodne draha - tohle je uplne jasny. ...
Jenže druhý stupeň Aresu 1 má být kyslíkovodíkový, takže všechny výše uvedené probémy se musí tak jako tak řešit.
 
01.11.2009 - 13:56 - 
Myslím, že žádná moderní Superraketa se nevyhne LOX/LH2 motorům ve druhém a třetím stupni. Podstatný rozdíl však je, jestli takové palivo má hmotu celkem 1.858.000 kg jako u ARES 5 v obou stupních nebo cca 700.000 kg LOX/LH2, které by musel nést moderní analog Saturnu 5 ve stejné nosnosti (188 tun)na LEO také ve 2 stupních. Tento obrovský rozdíl by způsobila náhrada SRB moderními LOX/RP motory (např. RS 84) v samostatném prvém stupni. 
02.11.2009 - 09:33 - 
quote:
Myslím, že žádná moderní Superraketa se nevyhne LOX/LH2 motorům ve druhém a třetím stupni. Podstatný rozdíl však je, jestli takové palivo má hmotu celkem 1.858.000 kg jako u ARES 5 v obou stupních nebo cca 700.000 kg LOX/LH2, které by musel nést moderní analog Saturnu 5 ve stejné nosnosti (188 tun)na LEO také ve 2 stupních. Tento obrovský rozdíl by způsobila náhrada SRB moderními LOX/RP motory (např. RS 84) v samostatném prvém stupni.


To je si myslím nejpádnější argument, proč amíci používají LOX/LH2. Rusové tuto technologii nemají bezpečně zvládnutou, tak používají kap. paliva. Krom toho na balistické rakety se LOX/LH2 nehodí...
 
02.11.2009 - 14:51 - 
Možná, že jsem byl špatně (nebo obráceně) pochopen. LOX/LH2 motory ano, ale kromě prvého (nebo centrálního) stupně, aby rozměry rakety a množství LOX/LH2 byly v únosných mezích. Do prvého stupně rozhodně motory LOX/RP, případně ještě s pomocí menších boosterů na TPH – viz Atlas 5. 
02.11.2009 - 15:18 - 
quote:
quote:
Myslím, že žádná moderní Superraketa se nevyhne LOX/LH2 motorům ve druhém a třetím stupni. Podstatný rozdíl však je, jestli takové palivo má hmotu celkem 1.858.000 kg jako u ARES 5 v obou stupních nebo cca 700.000 kg LOX/LH2, které by musel nést moderní analog Saturnu 5 ve stejné nosnosti (188 tun)na LEO také ve 2 stupních. Tento obrovský rozdíl by způsobila náhrada SRB moderními LOX/RP motory (např. RS 84) v samostatném prvém stupni.


To je si myslím nejpádnější argument, proč amíci používají LOX/LH2. Rusové tuto technologii nemají bezpečně zvládnutou, tak používají kap. paliva. Krom toho na balistické rakety se LOX/LH2 nehodí...


pokud by zustala v provozu Energia bylo by mozne
sledovat jak rusove zvladli LOX/LH2.Podle raketove
prirucky na techto strankach mela Energia na centralnim
telese motory srovnatelne s temi na Shuttle..
 
02.11.2009 - 15:21 - 
quote:

pokud by zustala v provozu Energia bylo by mozne
sledovat jak rusove zvladli LOX/LH2.Podle raketove
prirucky na techto strankach mela Energia na centralnim
telese motory srovnatelne s temi na Shuttle..



ale zrejme asi nebyly koncipovane na mnohonasobne
pouziti (??) ..
 
02.11.2009 - 17:02 - 
quote:
quote:

pokud by zustala v provozu Energia bylo by mozne
sledovat jak rusove zvladli LOX/LH2.Podle raketove
prirucky na techto strankach mela Energia na centralnim
telese motory srovnatelne s temi na Shuttle..



ale zrejme asi nebyly koncipovane na mnohonasobne
pouziti (??) ..



Jestli jsem to dobre pochopil, tak boostery (Blok-A s motory RD-170, dnesni Zenit) byly urceny k mnohonasobnemu pouziti. V budoucnu dokonce meli pristavat nikoliv na padacich, ale jedna verze pocitala se jejich "okridlenim".
Co se tyka hlavniho stupne, dostupne informace jsou nasledujici:
Pro RD-120 v hlavnim stupni byla nominalni doba cinnosti obdobna jako u Space Shuttle (450-500s, to je dane obdobnou trajektorii), ale pro pripad vypadku jednoho z motoru bylo mozne dobu horeni prodlouzit. Certifikace byla na dobu horeni 1670 s/ (230s test, 480s start a 960s rezerva). Pozdeji byla certifikace prodlouzena na 2000s. Teoreticky mohly byt motory pouzity az trikrat, ale byly zniceny pri navratu hlavniho stupne do atmosfery.
Ruska strana planovala dalsi recertifikaci motoru RD-120 na 10-20 pouziti, zaroven s upgrade motoru na tah ve vakuu 230t a specifickym impulsem 460.5s. Motor byl navic konstukcne jednodussi nez SSME. Blizsi informace nevim.
 
02.11.2009 - 18:37 - 
Ten problém s padáky a promáčklým prvním stupněm bych bral jako banalitu. Ve srovnání s možným naťuknutím 2. stupně, což by při normálním letu s posádkou muselo znamenat ukončení letu a nouzové přistání "někde", to JE banalita.

Nejde o život - jde o .....! A tady skutečně o život nešlo.
 
<<  20    21    22    23    24    25    26  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.268882 vteřiny.