citace:podla diskusie na nsf - shutdown nebude mat ziaden dopad na ses-8
Ještě jsem neměl čas projít nsf argumentaci pro toto tvrzení, ale pokud nebude rozpočet schválen řekněme do 20.10. (= uzavřený kosmodrom), tak start 1.11. nevidím moc reálně ...
... i když kdo ví.
pisali tam, ze ccafs zavrete nie je... a ze tym padom letiet asi budu moct...
aj ked je pravda, ze potom sa tam objavili dalsie otazky, na ktore neboli zatial odpovede... tykali sa takych veci ako range control, coast guard a pod. roznych podpornych sucasti pre start...
takze toto to este moze ovplyvnit
SpX vylučuje, že by druhý stupeň po oddělení nákladu explodoval. Velký počet sledovaných objektů (~20) na oběžné dráze vysvětlují takto:
"Following separation of the satellites to their correct orbit, the Falcon 9 second stage underwent a controlled venting of propellants (fuel and pressure were released from the tank) and the stage was successfully safed. During this process, it is possible insulation came off the fuel dome on the second stage and is the source of what some observers incorrectly interpreted as a rupture in the second stage. This material would be in several pieces and be reflective in the Space Track radar. It is also possible the debris came from the student satellite separation mechanisms onboard.
SpaceX will continue to review to help identify the source of the extra debris, but our data confirms there was no rupture of any kind on the second stage."
medzicasom sa samozrejme vo velkom spekuluje na NSF, zaujimavy postreh: ak su schopni urobit restart na troch motoroch prveho stupna, a druhy restart na strednom z nich, tak na druhom stupni nemoze ist o nejaky principialny problem, ale o nejaku "blbost" typu primrznuty ventil a podobne. V zasade lahko riesitelne, a taktiez to odpoveda spravam zo SpX ze problemu rozumeju a vedia to riesit.
v ramci cakania na reentry video jedna mala logicka uvaha - casto sa tu spomina ze F9/FH velmi trpi palivom horneho stupna (maly impulz). Tak som sa nad tym zamyslel, a mam dojem ze rusi, jakozto asi najlacnejsi hrac na trhu, maju tiez vsetky nosice so "slabym" palivom v hornom stupni, alebo sa mylim? Dokonca su ochotni nahradit chybajuci impulz dalsim stupnom (proton ich ma 4, zenit 3...), len aby nesli do vodiku. Pritom vodik robit vedia, Energija mala motory kategorie SSME.
Takze, je mozne ze vodikovy stupen je tak drahy, ze je lacnejsie pridat dalsi nevodikovy stupen? V takom pripade by bolo rozhodnutie SpX robit horne stupne na kerolox (a obetovat cast nosnosti) velice logicke, kedze od zaciatku sa profiluju ako lowcost poskytovatel. A je mozne ze toto je volba pre kazdeho, kto chce byt lowcost poskytovatel niekde na urovni rusov/ciny.
Spíše než palivem horního stupně trpí velikostí horního stupně. Je to takovej příprdek ve srovnání s prvním stupněm. Takové rozložení je málo efektivní a ani to moc nezávisí na palivu (efektivní rozložení je, že každý další stupeň je 4-6x slabší než předchozí, u falconu je to 9x).
Jinak bacha na to, motory RD-0120 sice jsou kategorie SSME, ale nejsou kategorie RL-10. Velký problém u vodíkových motorů vyšších stupňů je restart, zejména ve vakuu při volném pádu. Tam to mají prostě Američané zmáknuté nejlépe ze všech a jsou, nebojím se říci, o desítky let v předu (jejich trumfem v Apollu nebyl F-1, ale právě J-2). Sověti sice měli rozpracované motory pro vrchní stupně, ale do pádu SSSR je dokončit nestihli.
Rusové se pro Angaru nyní snaží vyvinout vrchní (druhý) stupeň který svou silou bude začínat na Centaurovi a končit na S-IVB, ale to dříve poletí SLS, než jej uvidíme v akci :-)
Důvod proč Rusové (a nejen oni) setrvávají u hydrazinů je vyjma hypergoličnosti (v počtu restartů samozřejmě porazí libovolný kyslíkovodíkový motor) i jejich nenáročnost na infrastrukturu. Různé čtvrté stupně Protonu a třetí stupně Sojuzu se obvykle plní mimo rampu. To u vodíku není možné, protože by manipulace s takovým stupněm byla nebezpečná.
Dále se člověk nemusí dělat s příliš složitou izolací. I když má vodík jen o 60 stupňů nižší teplotu varu než kyslík, je tato teplota při energetické výměně s okolím exponenciálně větší.
Takže ano, vodíkový stupeň je dražší (nikoliv přímo, ale potřebnou infrastrukturou), nebezpečnější a technicky složitý (restart). Je nad technické síly SpaceX a uvidíme, jestli nebude nad technické síly třeba i Ruska. On totiž nakonec může být nad technické síly současných Američanů (uvidíme, jak se povede restartovat J-X a vrchní stupeň SLS, oba aktivní vodíkové vrchní stupně jsou dědictví dávné minulosti).
SpaceX nakonec možná přece jen sáhne místo vodíkového po metanovém stupni (motor je v takovém případě víceméně stejný). A ještě uvidíme, jestli zatuchlé vody KPH nezamíchá ten nový ruský "zázrak". Při rozumné výrobní ceně by si to zákazníky našlo napříč světem, zejména pokud to má opravdu impuls metanu a tah petroleje a hypergoličnost hydrazinu.
Ohľadne LOX/LH2 motorov a stupňov:
- prečerpávané objemy sú u LH2 motorov väčšie kvôli veľmi nizkej hustote tekutého vodíku (len necelých 71kg na m^3, tekutý kyslík má 1141kg na m^3, tekutý metán 422,6kg na m^3) To kladie vyššie nároky na turbočerpadlá.
- druhý problém je s teplotou a jej udržiavaním - tekutý kyslík má rozdiel medzi bodom varu a bodom tuhnutia okolo 40°C, tekutý vodík len 6°C (metán cca 21°C). Skupenské teplo varu vodíku je tiež veľmi malé - 0,9kJ na mol, kyslík má 6,8kJ na mol (metán 8,2 kJ na mol)...
cernakus uvádza problém s plnením - dôvodom je nielen bezpečnosť (vodík tvorí so vzduchom výbušnú zmes v širokom rozmedzí 4-74%!), ale i fakt, že vodíková náplň nádrží musí byť kvôli veľmi nízkej tepelnej kapacite vodíku prakticky neustále, až do odpálenia, doplňovaná a odparený vodík musí byť odsávaný - to by nesmierne komplikovalo celú prepravu natankovaného stupňa. Na komplexe LC-39 sú plniace stanice vodíku a RP-1 a zásobné nádrže na tekutý vodík a RP-1 (a tiež na tekutý kyslík) priamo súčasťou každého odpalovacieho komplexu - sú teda priamo v ohrozenom priestore, kým rusi vozia palivové náplne v železničných cisternách (menej praktické, ale pre kyslík a kerosín asi bezpečnejšie) - tekutý vodík sa tak ale voziť zrejme nedá.
"The second-stage engine initiated ignition, got up to about 400 psi, encountered a condition it didn't like and initiated an abort," SpaceX spokeswoman Emily Shanklin said Oct. 2. "We need more time to review the data before we come to any sort of definitive conclusion, but we are confident we will be able to address it before the next flight," she said, adding that the abort "wasn't anything fundamental" and that a planned late-October launch of the SES-8 satellite for Luxembourg fleet operator SES "is still on track to launch in about a month."
blabla tlak stupol az na 400psi, potom motor zaznamenal udaje ktore sa mu nepacili, tak sa vypol... blabla... sme si isti ze to vyriesime do dalsieho startu...blabla... nie je to nic podstatne... blabla... dalsi start za mesiac