Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  56    57    58    59    60    61    62  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
28.4.2015 - 13:49 - 
Pad Abort Test, nebo CRS-7 s doufejme konečně úspěšným přistáním na ASDS, bude jiné kafe.

Copak to, ale až se od rampy odlepí FH, to bude paráda!
 
28.4.2015 - 14:31 - 
citace:
citace:
Pad Abort Test, nebo CRS-7 s doufejme konečně úspěšným přistáním na ASDS, bude jiné kafe.
Copak to, ale až se od rampy odlepí FH, to bude paráda!
To bude, ale v tomto vláknu je to zcela OT.
 
11.5.2015 - 20:22 - 
Strojová analýza videa s posledním přistáním F9 na ASDS od uživatele Remes z NSF. rozbor sleduje okamžitý náklon stupně a výchylku centrálního M1D. Dost dobrý ... škoda že nebylo dotaženo až do konce/pádu ... ale končí to dotykem s palubou.
Video:
Data: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=36892.0;attach=828861
TXT soubor obsahuje tyto údaje:
- frame
- time s
- Rocket position x m
- Rocket position y m
- Rocket angle in radians
- Thrust vector angle relative to the rocket in radians
- Plume length in Pixel
- Right leg angle
- Left leg angle
 
11.5.2015 - 21:17 - 

Odborníci zapomněli že1.st . F9 se na rovné ploše paluby pontonu , chovalo jako vznášedlo. Velká plocha přistávacích noh.
Já myslím, že nohy by měli být konstrukce příhradovina, s odhazovací kapotáží.
Nebo , udělat palubu , rošt s deflektorem.

To jsem zvědav, kolik za dobrou radu zaplatí.
Vlado
 
11.5.2015 - 21:23 - 
citace:
Velká plocha přistávacích noh. Já myslím, že nohy by měli být konstrukce příhradovina, s odhazovací kapotáží.

Možná tě to překvapí, ale SpX plánuje pravý opak - plochu přistávacích nohou ještě zvětšit, aby při závěrečné fázi klesání na přistání kladly větší odpor a pro finální zpomalení bylo potřeba ještě méně paliva.
 
11.5.2015 - 21:28 - 
citace:
citace:
Velká plocha přistávacích noh. Já myslím, že nohy by měli být konstrukce příhradovina, s odhazovací kapotáží.

Možná tě to překvapí, ale SpX plánuje pravý opak - plochu přistávacích nohou ještě zvětšit, aby při závěrečné fázi klesání na přistání kladly větší odpor a pro finální zpomalení bylo potřeba ještě méně paliva.


mozno ho prekvapi aj to, ze stupen s nohami bol testovany na susi (co je jaksi tiez rovna plocha). Takze pani inzenyri presne vedia, co sa jak vznasa a nevznasa. Obavam sa ze tento zlepsovak sa neuplatni
 
11.5.2015 - 21:43 - 
Miro! Řekni jím že dělají chybu. Na těch 50metrech nad povrchem si moc nepomůžou.
To, ať řeší padákem
Ušetří i na palivu. Balistiku v povětrnostních podmínkách, by měli mít zvládnutou.

Vlado
 
11.5.2015 - 21:51 - 
citace:
Na těch 50metrech nad povrchem si moc nepomůžou.
Plánují zvětšené nohy vyklápět ve větší výšce než dnes.
 
11.5.2015 - 22:01 - 

To neřeší problém , 1 m nad povrchem.

Vlado
 
11.5.2015 - 23:34 - 
Trolle Vlado, napiš jim to na adresu:
SpaceX
Rocket Road
Hawthorne, California

bez tebe to nedaj.


Mod: pozor na porušování pravidla 1.5. I kdyby to byla náhodou pravda, tak se tu nebudeme titulovat hanlivými výrazy. Většinou to jen roztáčí spirálu osočování a napadání, kterou si tu nikdo nepřeje. Díky
 
12.5.2015 - 20:31 - 
citace:
mozno ho prekvapi aj to, ze stupen s nohami bol testovany na susi (co je jaksi tiez rovna plocha ). Takze pani inzenyri presne vedia, co sa jak vznasa a nevznasa. Obavam sa ze tento zlepsovak sa neuplatni


Možno si zpozoroval, že na pevnině dosedali kolmo (vertikálně ) na určenou plochu.

Já si myslím , že stačilo ve výšce 10m přidat na výkonu motoru , zpomalit rychlost dosedu,
(případně i zastavit) , najet nad signalizovaný střed dosedu a ověřeným způsobem přistát.
Ale nikdo se mě na to neptal. Vlado
 
12.5.2015 - 21:16 - 
citace:
citace:
mozno ho prekvapi aj to, ze stupen s nohami bol testovany na susi (co je jaksi tiez rovna plocha ). Takze pani inzenyri presne vedia, co sa jak vznasa a nevznasa. Obavam sa ze tento zlepsovak sa neuplatni


Možno si zpozoroval, že na pevnině dosedali kolmo (vertikálně ) na určenou plochu.



ano to som zpozoroval. Taktiez som zpozoroval ze kolmo sa snazili dosadnut aj na plosinu na mori.

Vlado, priciny nezdaru su dobre zname. Raketa nemala problem s nejakou recirkulaciou spalin nad plosinou, ale s tym ze dosadla sikmo. To bolo sposobene spomalenou reakciou ventilu v motore. Ako vieme, problemy s ventilmi ma SpX pomerne casto, takze tato pricina je dost hodnoverna.

Spx-7 sa blizi, takze uvidime ako to fixli. Pripadne co sa pokazi tentokrat
 
12.5.2015 - 21:25 - 
Vlado: Merlin je příliš výkoný na zavisení nad plošinou...
Prostě to nejde...
 
12.5.2015 - 21:42 - 
citace:
Vlado: Merlin je příliš výkoný na zavisení nad plošinou...
Prostě to nejde...


Kdyby byl příliš výkonný tak by stupeň stoupal. Že je regulace možná , předvedli na souši.
 
12.5.2015 - 22:05 - 
citace:
citace:
Vlado: Merlin je příliš výkoný na zavisení nad plošinou...
Prostě to nejde...
Kdyby byl příliš výkonný tak by stupeň stoupal. Že je regulace možná , předvedli na souši.
Vlado, přestaň. Pokud si nenecháš vysvětlit realitu lidmi, kteří mají o tématu větší přehled než ty, tak si něco nastuduj sám. Přístup: nevěřím vám, nemáte pravdu, můj zrak a SR jsou mým jediným důvěryhodným vodítkem, k ničemu nevede.
Motor M1D je momentálně regulovatelný v rozsahu 70 - 100% tahu. Při testech F9R-Dev1 na základně v McGregor mohl zaviset, protože měl tento testovací stupeň odpovídající zátěž, aby se tah motoru a tíha stupně vyrovnyly.
U 1.st F9, přistávajícího z reálného kosmického letu je situace jiná. Stupeň má poměrně značnou rychlost klesání a je čím dál lehčí. Nemůže si dovolit přistát s nějakou zátěží, nebo větším přebytkem paliva jako balast. Centrální M1D proto musí provést finální brzdění stupně právě tak, aby měl klesající stupeň ve výšce h=0 vertikální rychlost přibližně v=0. Jakýkoli jiný výsledek by byl špatně a přistání by se nepovedlo. Má na to jen jeden pokus - žádné visení ve výšce nemůže provést, protože stále spotřebovává palivo, kterého nemá velkou rezervu a zároveň se stupeň stává stále lehčím, takže by po chvíli začal zase stoupat až do vyčerpání paliva a zhasnutí motoru. Merlin 1D při seškrcení na 70% dává větší tah, než je váha téměř prázdného prvního stupně ... T/W > 1. Ve SpX tomuto letovému profilu a přistání říkají "hover slam" - viset a praštit s tím v jeden okamžik.
 
12.5.2015 - 22:07 - 
citace:
citace:
Vlado: Merlin je příliš výkoný na zavisení nad plošinou...
Prostě to nejde...


Kdyby byl příliš výkonný tak by stupeň stoupal. Že je regulace možná , předvedli na souši.


na susi mal stupen daleko viac paliva, teda bol tazsi. Na mori pristava takmer prazdny, teda je lahsi a skutocne nedokaze visiet. Akonahle dobrzdi na nulu, zacne zase stupat. Regulacia sice mozna je, ale nie az tak ako by bolo treba.

Vlado, zisti si zakladne udaje nez zacnes radit profikom
 
13.5.2015 - 23:26 - 
citace:
Motor M1D je momentálně regulovatelný v rozsahu 70 - 100% tahu. Při testech F9R-Dev1 na základně v McGregor mohl zaviset, protože měl tento testovací stupeň odpovídající zátěž, aby se tah motoru a tíha stupně vyrovnyly.
U 1.st F9, přistávajícího z reálného kosmického letu je situace jiná. Stupeň má poměrně značnou rychlost klesání a je čím dál lehčí. Nemůže si dovolit přistát s nějakou zátěží, nebo větším přebytkem paliva jako balast. Centrální M1D proto musí provést finální brzdění stupně právě tak, aby měl klesající stupeň ve výšce h=0 vertikální rychlost přibližně v=0. Jakýkoli jiný výsledek by byl špatně a přistání by se nepovedlo. Má na to jen jeden pokus - žádné visení ve výšce nemůže provést, protože stále spotřebovává palivo, kterého nemá velkou rezervu a zároveň se stupeň stává stále lehčím, takže by po chvíli začal zase stoupat až do vyčerpání paliva a zhasnutí motoru. Merlin 1D při seškrcení na 70% dává větší tah, než je váha téměř prázdného prvního stupně ... T/W > 1. Ve SpX tomuto letovému profilu a přistání říkají "hover slam" - viset a praštit s tím v jeden okamžik.

na susi mal stupen daleko viac paliva, teda bol tazsi. Na mori pristava takmer prazdny, teda je lahsi a skutocne nedokaze visiet. Akonahle dobrzdi na nulu, zacne zase stupat. Regulacia sice mozna je, ale nie az tak ako by bolo treba.



Panové, k těm znalostem je zapotřebí trochu logiky a SR.

Jeslí že , 6sec před přistáním (200m nv.) klesám 50m/sec ,tak určitě měli paliva na nějakou tu sekund aby zpomalili rychlost klesání (zvednutí výkonu motoru třeba na 71,99) .Ve výšce 100 m nv. byl
stupeň přesně nad plošinou a z teto výšky mohl stupeň klidně přistát.

Hold, před 45 lety to šlo i bez počítačů. Bude zapotřebí počítat o 75 kg s větší zátěží pro ruční řízení.
Vlado

 
14.5.2015 - 00:04 - 
Vtip je v tom, že 70 % výkon neznamená zastavení klesání, ale stoupání, ale s tím má asi SR problém 
14.5.2015 - 07:16 - 
tak nad tymto sa uz da len blahosklonne usmiat 
14.5.2015 - 08:23 - 
citace:
Vtip je v tom, že 70 % výkon neznamená zastavení klesání, ale stoupání, ale s tím má asi SR problém
Kdyby tak bylo ? Můj SR říká ,že když je regulace možná 100 – 70% ,tak 1.st nepřistane, ale spadne bez paliva.
Vlado



Mod: Pozor na porušování pravidla 1.8 : Nerozpoutávejte "flame war" (zarputilé prosazování vlastního názoru a odmítání všech ostatních) a ani se do ní nezapojujte.
Při pokračování ve stejném duchu budou podobné příspěvky bez dalšího varování odstraněny.
 
14.5.2015 - 08:32 - 
Doplněk.

Jak jsem dostal , tak beru.

quote:
________________________________________
Motor M1D je momentálně regulovatelný v rozsahu 70 - 100% tahu

Vlado
 
14.5.2015 - 10:04 - 
Ty, Vlado, vykašli se na logiku a SR a začni s pochopením psaného textu. S tím máš problémy.
Problém s minimálním seškrcením na 70% tahu a načasováním přistání je tu vysvětleno hned několikrát a všichni chápou, kde je zakopaný čokl. Jen ty ne.
 
14.5.2015 - 10:34 - 
citace:


Panové, k těm znalostem je zapotřebí trochu logiky a SR.

Jeslí že , 6sec před přistáním (200m nv.) klesám 50m/sec ,tak určitě měli paliva na nějakou tu sekund aby zpomalili rychlost klesání (zvednutí výkonu motoru třeba na 71,99) .Ve výšce 100 m nv. byl
stupeň přesně nad plošinou a z teto výšky mohl stupeň klidně přistát.

Hold, před 45 lety to šlo i bez počítačů. Bude zapotřebí počítat o 75 kg s větší zátěží pro ruční řízení.
Vlado




Zastavenie v akejkolvek vyske, ktora je vyssia ako 0m nad plosinou znamena nasledne len dve moznosti:

1, stupen zacne stupat (proste nizsi tah, aby zacal klesat, mu uz nieje mozne dat, ak si to zratate tak presne najnizsi tah budete mat v bode s rychlostou 0), az do doby, ze mu dojde palivo, alebo sa vypne motor a spadne. Vyratat sa to da pomerne jednoducho, uz som tu raz odvodil rovnicu volneho padu pomocou diferencialneho poctu, akurat k modulu odporu vzduchu pridate funkciu tahu motora v case, z coho vyde "trosku" komplikovanejsi integral. A ani nepotrebujete presne poznat funkciu tahu motora, ta moze zostat abstraktna, stacia vam limitne podmienky, ze najnizsi tah je vyssi ako hmotnost stupna.

2. V momente zastavenia mu aj dojde palivo, takze uz len spadne.

Idealne pristatie, z ekonomickeho hladiska, je ze vo vyske 0 bude rychlost 0 a dojde palivo. Ale takto idealne to nebude nikdy, takze vzdy nejake to palivo zostane, ktore sa teoreticky nieslo "zbytocne".

Vysenie je financne uplne niekde inde, rapidne vam zacne rast mnozstvo potrebneho paliva.

UPDATE: je mozny aj priebeh letu, ze pri rychlosti 0 nebude najnizzsi tah, to znamena, ze nepojde po idealnej krivke, ale znacne vam narastie mnozstvo paliva. Proste ked zratate idelanu krivku tak v bode s v=0 je tah najnizssi. Cize akykolvek iny priebeh letu je vysoko neekonomicky. [Editoval 14.5.2015 wintermute]
 
14.5.2015 - 10:45 - 
citace:
Idealne pristatie, z ekonomickeho hladiska, je ze vo vyske 0 bude rychlost 0 a dojde palivo. Ale takto idealne to nebude nikdy, takze vzdy nejake to palivo zostane, ktore sa teoreticky nieslo "zbytocne".

Už si nevzpomenu ve kterém videu to bylo, jestli s Elonem, nebo Hansem, ale bylo tam řečeno, že v 1.stupni po přistání na ASDS zůstáva rezerva paliva na 2-3 sec chodu jednoho M1D.
 
14.5.2015 - 10:53 - 
citace:
citace:
Idealne pristatie, z ekonomickeho hladiska, je ze vo vyske 0 bude rychlost 0 a dojde palivo. Ale takto idealne to nebude nikdy, takze vzdy nejake to palivo zostane, ktore sa teoreticky nieslo "zbytocne".

Už si nevzpomenu ve kterém videu to bylo, jestli s Elonem, nebo Hansem, ale bylo tam řečeno, že v 1.stupni po přistání na ASDS zůstáva rezerva paliva na 2-3 sec chodu jednoho M1D.


Urcite pojdu na taku rezervu, ktoru potrebuju na najhorsiu moznu korekciu drahy, alebo vam naozaj zacne velmi prudko stupat mozstvo paliva a to z toho dovodu, ze ho musite aj vyniest.

Ak si niekto ten priebeh bude chciet spocitat, tak to pridanie funkcie tahu motora v case musi dat ak, aby malo vplyv na celkovu hmotnost, cize hmotnost treba rozdelit na prazdny stupen (konstanta) a motor (funkcia casu). Hmotnost motora teda zohladnit vo funkcii jeho tahu. A to je este zjednoduseny model mimo korekcii drahy.
 
14.5.2015 - 10:59 - 
Obávám se, že Vlado nějak opomíjí fakt, že stupeň "padá" většinu času návratu s vypnutými motory a pro závěrečné přistání jsou motory zažehnuty až teprve cca 30 sekund před dosednutím. Načasování toho zážehu musí být dost přesné (aby všechno klaplo). Minimální tah motoru Merlin 1D (při těch 70% nominálu) je cca 450 kN (cca 45 tun), zatímco hmotnost stupně se zbývajícím palivem je při závěrečném motorickém brzdění pod 35 tun (při dosedání možná i pod 30 tun). Z těchto čísel musí být i selskému rozumu (SR) jasné, že před dosednutím nelze provést "visení", ale že přistání je nutno udělat "přetíženě" ("hover slam"). V celém tom manévru je mým odhadem prostor pro časovou chybu maximálně kolem 1 sekundy (a přitom jinak všechno musí fungovat naprosto správně a přesně). Proto je to přistání prvního stupně Falconu 9 tak (relativně) obtížné. 
14.5.2015 - 11:05 - 
citace:
Ak si niekto ten priebeh bude chciet spocitat, tak to pridanie funkcie tahu motora v case musi dat ak, aby malo vplyv na celkovu hmotnost, cize hmotnost treba rozdelit na prazdny stupen (konstanta) a motor (funkcia casu). Hmotnost motora teda zohladnit vo funkcii jeho tahu. A to je este zjednoduseny model mimo korekcii drahy.

"Hmotnost motora" je taky konstanta, mění se množství paliva a tah motoru.
Další proměnná je množství N2 v nádržích pro malé plynové trysky na horním konci stupně, ale to jsou jen drobné, dalo by se zanedbat.
A pak hydraulická kapalina v otevřeném okruhu ovládání mřížových kormidel.
Protože ale s jistotou nevíme, jestli je okruh otevřený ven - vně stupně, nebo do nějakého rezervoáru uvnitř stupně, tak bych tuto změnu hmotnosti zanedbal taky.
 
14.5.2015 - 11:47 - 
citace:

"Hmotnost motora" je taky konstanta, mění se množství paliva a tah motoru.
Další proměnná je množství N2 v nádržích pro malé plynové trysky na horním konci stupně, ale to jsou jen drobné, dalo by se zanedbat.
A pak hydraulická kapalina v otevřeném okruhu ovládání mřížových kormidel.
Protože ale s jistotou nevíme, jestli je okruh otevřený ven - vně stupně, nebo do nějakého rezervoáru uvnitř stupně, tak bych tuto změnu hmotnosti zanedbal taky.


Ano hmotnost samotneho motora je tiez konstanta, ale ja som to palivo zahrnul do funkcie tahu motora, kedze rychlost ubytku hmotnosti je umerna velkosti tahu, samotnu hmotnost fyzickeho motora mozete pridat ku konstante hmotnost stupna.. Ano ked to chcete spravit poriadne a podrobne tak to musite rozkuskovat na vsetky mozne nadrze prevadzkovych kvapalin, ktore sa v case menia, ale pre ukazku idealnej pristavacej krivky vam staci pocitat palivo, ktoreho je pomerovo k hmotnosti ostatnych kvapalin, vyrazne viac. Tak isto ak to chcete spravit dokladne musite menit aj modulo odporu vzduchu v zavyslosti na ovladani kormidiel, ale to tiez nema vyrazny vplyv na idealnu krivku.

Vyde vam, ze cim ma motor vyssi rozsah regulacie tahu, tym "plochsiu" krivku pri pristati dostanete To znamena ze tym dlhsie sa dokazete drzat v pade na hodnotach blizkych nulovej rychlosti.

Pristat sa da aj skonstantnym tahom motora,bez regulacie, ale to by museli byt minimlane respektive ziadne korekcie, v takom pripade pristanete hladko aj s plnym vykonom, len potrebujete velmi presne trafit zapnutie toho motora. Cim mate vacssi rozsah regulacie tahu, tym si mozete dovoli viac manevrovat.
 
14.5.2015 - 12:10 - 
Souhlas.
Btw. jsem zvědav, jak s tím vším zahýbou plánovaná vylepšení na verzi F9 v1.2. Hluboce podchlazené pohonné hmoty a zvýšení výkonu motoru na max hodnoty. Dosavadní M1D byl údajně provozován na snížených hodnotách, kdy uváděných 100% tahu bylo jen cca 80% reálně dosažitelného maxima.

Hans said today (04/13/2015) that the upgraded merlins will fly in the 4th mission after SPX-6, the engines now run at 80% and they will go to full performance. It will bring the payload a little up, better return to land and barge landings on payloads that are more demanding, no significant change on the outside of the vehicle.
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=32983.msg1356945#msg1356945
 
14.5.2015 - 14:58 - 
citace:
Peter B. de Selding (@pbdes)
13/05/2015 18:11
Eutelsat: Accuracy of March SpaceX launch of our Boeing all-elec telecom sat means it'll take just 7 months, not 8, to arrive at geo orbit.
Více podrobností v tomto článku :
http://spacenews.com/spacex-launch-positioned-eutelsat-abs-satellites-to-enter-service-sooner/
 
<<  56    57    58    59    60    61    62  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.161032 vteřiny.