vidim ze s umytim sa neobtazovali pokial tento stupen urobi full-time zazeh, hadam to bude dostatocne jasna odpoved pre kuvikov neustale poukazujucich na neuspech STS
Tak statický zážeh "špinavého" Falconu proběhl v pořádku... Musk na tvitru oznámil kolísání tahu jednoho z vnějších Merlinu. Víc až tam "nacpou" kameru...́
citace:Tak statický zážeh "špinavého" Falconu proběhl v pořádku... Musk na tvitru oznámil kolísání tahu jednoho z vnějších Merlinu. Víc až tam "nacpou" kameru...́
tak to je vyborna sprava!! uvidime co zistia o tej deviatke, ci bude po kazdom lete potrebna nejaka boroskopicka prehliadka... kazdopadne, aby sme to zhrnuli: SpX odpalili raketu do kozmu, prvy stupen sa vratil a pristal, bez dalsich uprav ho dotankovali a on pracuje normalne. Tomu sa hovori vysledky!
Z Jason 3 tiskovky:
- přistání na pevninu ve VAFB zatím není možné kvůli chybějícímu enviromentálnímu posudku
- budou se snažit o živý přenos z přistání na ASDS, ale není jistota, že se natáčení na moři podaří
- vynesení nákladu bude dvěma zážehy 2.st. Nejprve na lehce eliptickou parkovací dráhu a pozdeji cirkularizace kolem 1300 km. Nakonec 2.st ještě ukončí činnost deorbit zážehem
PS: škoda, že to neuvidím na přimo, jsa zítra na cestách, takze až ze záznamu...
Na první stupeň již spolu s lodí NRC Quest a remorkérem International Freedom, čeká také plovoucí ASDS - Marmac303, který dostal nový nátěr se starým jménem - "Just Read the Instruction" http://imgur.com/a/P0gIP
Profil letu a přistání
Jelikož Jason-3 míří na dráhu se sklonem 66°, start bude probíhat v azimutu 153°.
Pozice JRtI je ale jižně od kosmodromu. Podle Hans Koenigsmanna žádné stáčení kurzu při startu není v plánu a start bude probíhat v přímém směru.
První stupeň se tedy bude muset při reboostu také odklonit z kurzu, aby přistál dále od chráněných oblastí Channel Islands. https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zPI-aXRtCFwc.kYumI0Jr0r_A
Podrobná časová osa startu i přistání. http://spaceflight101.com/jason-3/falcon-9-jason-3-flight-profile/ T-0:00:03 Merlin Engine Ignition T-0:00:00 Liftoff T~0:00:17 Pitch Kick & Roll Maneuver T~0:01:12 Mach 1 T+0:01:18 Maximum Dynamic Pressure T~0:01:59 Stage 2 - Merlin Vac Engine Chilldown T+0:02 Merlin Throttle Down T+0:02:34 MECO - First Stage Cutoff T+0:02:37 Stage Separation T~0:02:42 1st Stage Maneuver out of 2nd Stage Plume T+0:02:45 Mvac Ignition
1st Stage Re-Orientation to Engines first T+0:03:12 Payload Fairing Jettison T+0:04:25 1st Stage Boost-Back Burn (<45 sec) T+0:07 1st Stage Re-Entry Burn (15-25 sec) T+0:08:30 1st Stage Landing Burn (30-40 sec) T~0:09:05 1st Stage Landing on ASDS T+0:08 2nd Stage Terminal Guidance Mode T+0:09 2nd Stage Flight Termination System safe T+0:09 2nd Stage Engine Shutdown T+0:09 Coast Phase (~45 minutes) T+0:54 Second Stage Re-Start T+0:55:48 Jason-3 Satellite Separation T+0:58 Solar Array Deployment
Second Stage Deorbit Burn
Dnešní start je tedy plánován ve 30 sekundovém okně s počátkem 19:42:18 CET.
Počasí stále slibuje ideální podmínky pro start, tedy 100% pro start.
Záložním termínem startu je pondělí 19:31:04 CET, kdy dávají předpovědi 70% pro start.
Přistání na vodě je jednodušší, raketa se nemusí vracet. Vůbec jsem nevěřil tomu, že se to povede, zejména kvůli délce objektu.
Nevěřil jsem vlastním očím když se objevila zář motoru nad cílem a raketa jak se snáší přesně na střed.
Ostatně jásot přihlížejících byl úžasný.
Bude to opět napínavé, ale již ve zcela jiném duchu.
citace:Přistání na vodě je jednodušší, raketa se nemusí vracet.
Navedení na přistání na vodě bývá obvykle méně energeticky náročnější. Ovšem v tomto případě má nosič pro návrat potenciál a nepřistává na pevnině jen pro to, že na to nemá povolení.
Tedy namísto otočky o 180° to bude tentokrát pouze vybočení o cca 40-60°.
Samotné přistání na plovoucí plošině bude ale rozhodně komplikovanější, než na pevné zemi. Pozice ASDS je sice poměrně přesně udržována pohonnými jednotkami pomocí diferenciální GPS, ovšem plošina se na vlnách stále pohybuje vertikálně a také naklání. V případě hoverslamu, je tedy nutné neustále kompenzovat i cílovou výšku s rizikem tvrdšího dosednutí. Náklon plošiny stupeň samozřejmě kompenzovat neumí a při dosednutí hrozí klopivý moment, který může skončit i převrhnutím.
V místě přistání se očekávají vlny vysoké cca 3-5m.
citace:Raul: pohonné jednotky umí plošinu stabilzovat nejen v GPS poloze, ale i v náklonu a výšce nad hladinou a to vše (u vylepšené verze) i na 5m vlnách...
Na rozdíl od plošiny na východním pobřeží má tato výkonnější pohonné jednotky (Thrustmaster typ OD1000) pouze na zádi.
Ano, náklon plošiny se tyto pohonné jednotky mohou pokusit kompenzovat určitým stranovým manévrem, počínaje okamžikem dosednutí.
Kompenzaci cílové výšky by měl zvládnout řídicí systém stupně. Pro vertikální stabilizaci samotné plošiny bychom potřebovali spíše nějakou poloponornou plošinu.
Přestože přistání bude poněkud náročnější než na pevné zemi, aktuální výška vln by neměla představovat problém.