Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  75    76    77    78    79    80    81  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
20.2.2016 - 11:25 - 
Plovoucí plošina s remorkérem dnes v noci již vyrazila směrem do přistávací oblasti. 
20.2.2016 - 20:27 - 
Statický zážeh je odložen na pondělí.
Termín startu zatím stále platí. (čtvrtek 25.2. 0:46-2:23 CET). V případě odkladu je ale alternativou následující den v totožném časovém okně.

Loď GoQuest dnes odpoledne následovala ASDS.
 
22.2.2016 - 07:47 - 
Včerejší předpověď počasí dává 60% šance pro start v aktuálním termínu startu SES-9.
V případě odkladu na následující den se šance zvyšují na 80% pro start z důvodu počasí.
http://www.patrick.af.mil/shared/media/document/AFD-070716-028.pdf


Dnes v noci vyrazila na moře také podpůrná loď Go Searcher.
 
22.2.2016 - 12:12 - 
Družice SES-9 již připravena v aerodynamickém krytu.
‏@SES_Satellites: #ses9 getting ready to be launched this week on #falcon9. Here's @SpaceX payload fairing after #ses9 encapsulation

 
23.2.2016 - 06:56 - 
Včera, tj. cca 10minut před půlnocí našeho času proběhl na LC-40 statický zážeh prvního stupně F9-022 v délce cca 6 sekund.



‏@SpaceX: Full-duration static fire completed. Targeting Wednesday for launch of SES-9 satellite @SES_Satellites





Po vyhodnocení zážehu/LRR se tedy plánuje start
první pokus proběhne v 97-mi minutovém startovním okně, které se otevírá 25.2. přesně v 0:46:14 CET.
Stejně dlouhé záložní okno je hned následující den v 0:46:17 CET.

http://www.nasaspaceflight.com/2016/02/spacex-falcon-9-static-fire-ahead-ses-9-launch/

Včerejší předpověď počasí dává stále 60% šanci na start v plánovaném termínu a 80% v alternativním.
http://www.patrick.af.mil/shared/media/document/AFD-070716-028.pdf

SES-9 Full Webcast
feature=youtu.be
http://livestream.com/spacex/events/4862005
http://www.spacex.com/webcast

SES-9 nekomentovaný Webcast
feature=youtu.be
 
23.2.2016 - 07:57 - 
Po obou stranách přistávacích nohou je také možné vidět určitou modifikaci na rozdíl od předchozích letů. Pravděpodobně na základě problému s námrazou. Z tohoto obrázku to vypadá jako tři otvory ve dvou řadách.



Pro srovnání např. CRS-6 a Jason-3, kde byly na tomto místě malé čtvercové krytky.

 
23.2.2016 - 22:01 - 
A zde je daleko jasnější záběr.
Ve skutečnosti je to tedy červená páska přes tenký kabel vedoucí zřejmě do prostoru hydraulických pístů.








Press kit...
Je zde např. zmíněno, že při tomto pokusu o experimentální přistání na OCISLY se díky plánovanému GTO profilu tentokrát ani neočekává úspěšný návrat.

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/spacex_ses9_press_kit_final.pdf
 
24.2.2016 - 07:57 - 
EDIT: Vidno že tenký drát/kabel pod červenou páskou vedoucí k průduchům s těmi čtvercovými kapsami byl zřejmě už u nosiče pro Jason-3. (Ty kapsy odpadávají za letu náporem vzduchu - podobné jsou např. i ve spodní části aerodynamického krytu.) Nicméně např. u CRS-7 nebo dříve, nic takového vidět nebylo.
Zde srovnání této části u SES-9 a Jason-3







I když se v tiskovém prohlášení pro novináře s úspěšným přistáním raději příliš nepočítá (nejsou zde tentokrát zmíněny ani časy jednotlivých fází přistání prvního stupně), na straně zákazníka převládá spíš optimismus..

Tedy už dříve bylo uvedeno, že SES nemá problém se znovupoužitím stupně a doufá, že bude moci použít stejný booster alespoň dvakrát.
SES-9 je první ze tří družic, kterou SES plánuje v tomto roce na F9 vypustit (SES-10 a SES-11).

Nedávná modifikace letového profilu a vypuštění družice na poněkud vyšší orbitě bude znamenat pouze delší dobu hoření horního stupně, čímž zkrátí potřebnou dobu k dosažení cílové GEO iontovými motory SES-9 cca na polovinu.
To zamená, že tato modifikace tedy nebude mít dopad na přistání prvního stupně (tj. jeho další zvýšení rychlosti před vstupem do atmosféry).

James Dean @flatoday_jdean: SES' Martin Halliwell: SES would have no problem flying reused Falcon first stage; jokes the company hopes to fly same rocket twice.
James Dean @flatoday_jdean: The Falcon 9 upper stage will burn for a few more seconds than initially was planned to lift SES-9 to higher orbit, cut days to GEO in half.
James Dean @flatoday_jdean: SES-9 is first of three satellites SES plans to launch this year on Falcon 9.
James Dean @flatoday_jdean: SES has clarified that profile adjustment made to upcoming launch had no bearing on F9 booster recovery; only impacts upper stage burn.


K tomu doplním, že při tomto letu se úplně vynechá brzdící "Boost-Back" retrozážeh tak, jako se vynechal již např. u úspěšného přistání na hladině s DSCOVR v minulém roce, nebo také už při GTO letech s AsiaSaty apod, kdy se testoval více agresivní vstup do atmosféry, i tehdy se úspěšně prošlo atmosférou - ovšem bez pokusu o přistání na které nezbývalo palivo.
Stupeň tedy i nyní bude vstupovat do atmosféry vyšší rychlostí a bude tím také vystaven téměř dvojnásobnému dynamickému namáhání a také čtyřnásobnému tepelnému, než je běžné u LEO letů. [Upraveno 24.2.2016 raul]
 
24.2.2016 - 13:50 - 
Předstartovní tiskovka...



Zmíněno např. že separace bude probíhat při rychlosti cca 2.2-2.5km/s (8-9000km/h), oproti prosincovému RTLS Orbcommu, kdy oddělení probíhalo při cca 1.4km/s (5000km/h).
 
24.2.2016 - 14:08 - 
Raule, díky za aktualizace tohoto vlákna.
Pracovní vytížení mi tak tak dovoluje sledovat updaty zde, ... udržování přehledu z originálních zdrojů a psaní příspěvků v poslední době vůbec nestíhám.
Štafetu jsi přebral velmi dobře, se vší zodpovědností ...
 
24.2.2016 - 15:04 - 
quote:
...např. že separace bude probíhat při rychlosti cca 2.2-2.5km/s (8-9000km/h), oproti prosincovému RTLS Orbcommu, kdy oddělení probíhalo při cca 1.4km/s (5000km/h).

2,5 km/s s nozickami a palivom pre pristatie ... to je velmi slusny vykon...
o kolko bude horny stupen s nakladom lahsi oproti poslednemu letu, kedy sa oddelovali pri 1,4 km/s?
 
24.2.2016 - 15:32 - 
Předpokládám, že druhý stupeň s nákladem (SES-9) bude zhruba stejně těžký, jako při letu s Orbcommem. Pro ten naznačený rozdíl v rychlosti při oddělování stačí cca 40 až 50 tun paliva v nádrži prvního stupně, které je buď využito pro urychlení druhého stupně (a pro přistání na prám zbyde cca 20 až 30 tun paliva), nebo je těch až 50 tun paliva "navíc" využito jen pro RTLS, takže druhý stupeň je urychlen o dost méně. Tak mi to alespoň vychází při mých zjednodušených simulacích. Rozdíl v rychlosti při oddělení se ještě zvýší, pokud je profil letu strmější (navádění na vyšší perigeum), nebo je pozvolnější (navádění na nižší perigeum). 
25.2.2016 - 00:14 - 
scrub 
25.2.2016 - 00:33 - 
quote:
Raule, díky za aktualizace tohoto vlákna.
Pracovní vytížení mi tak tak dovoluje sledovat updaty zde, ... udržování přehledu z originálních zdrojů a psaní příspěvků v poslední době vůbec nestíhám.
Štafetu jsi přebral velmi dobře, se vší zodpovědností ...

To mne určitě těší. Času sice není nikdy dost, nicméně přes zimní období je to vždy poněkud lepší, takže na pár updatů si občas chvíli lze najít.
 
25.2.2016 - 00:35 - 
Start tedy v zítřejším okně začínajícím v 0:46:17 CET.

‏@SpaceX: Team opting to hold launch for today. Looking to try again tomorrow; window also opens at 6:46pm ET. Rocket and spacecraft remain healthy.

Podle dnešní předpovědi šance na zítřejší start stále 80%.
SpaceX webcast začíná cca 20 min před otevřením startovního okna.
Na kosmodromu budou v době startu akorát 3 minuty po občanském soumraku.

Dnešní fotografie F9 na rampě.


Další hi-res fotografie F9 např.zde...
https://www.flickr.com/photos/spacexphotos/page1

nebo také fotografie Johna Krause v ještě vyšším rozlišení zde...
http://johnkrausphotos.com/ses-9-camera-setup/
[Upraveno 25.2.2016 raul]
 
25.2.2016 - 06:45 - 
Podle vyjádření SpaceX je odklad vyloženě z opatrnosti k zajištění co největšího podchlazení LOX ve snaze o maximalizaci výkonu. Na nosiči žádný problém.

Což se dá vyložit i tak, že zítra se prostě budou zlepšovat podmínky právě i pro podchlazený LOX. O něco mírnější vítr i nižší okolní teplota.
V době začátku startovního okna byl vítr cca 10-15 m/s.

Podle updatu počasí z dnešní noci jsou stále podmínky na 80% pro start.
Při dalším odklad o den dává počasí šance více jak 95%.
 
25.2.2016 - 09:05 - 
quote:
scrub

Tak jsem si nadával, že jsem zaspal start.
Asi mi Elon dává druhou šanci
 
25.2.2016 - 13:00 - 
Vzhledem k tomu, že dostatečně podchlazený LOX bude možná tentokrát podmínkou i k jeho dostatečnému množství pro úspěšné přistání, bude zřejmě také záviset na tom, zda se v tomto případě podaří odstartovat co nejdříve na začátku startovacího okna.

Je možné, že při delším odkladu v rámci startovacího okna se už od startu nebude moci počítat s úspěšným přistáním a stupeň se po experimentálním průchodu atmosférou např. cíleně odkloní mimo přistávací plošinu.

Doufejme ale, že k tomuto scénáři nedojde, ale také že OCISLY nezažije svou první explozi na palubě, se kterou se potýkaly dvě verze JRtI.
 
25.2.2016 - 22:28 - 
T -2h17m 
26.2.2016 - 00:42 - 
Mám pocit, že každý další http://www.spacex.com/webcast je víc a víc propracovaná show pro internetovou veřejnost :-) 
26.2.2016 - 00:51 - 
vyzera ze je to na dnes odpiskane 
26.2.2016 - 01:04 - 
quote:
Mám pocit, že každý další http://www.spacex.com/webcast je víc a víc propracovaná show pro internetovou veřejnost :-)

o to sprostejšie to vypadá, keď dôjde na scrub, celý cirkus sa utne a je ticho
 
26.2.2016 - 01:17 - 
Fandím SpaceX, ale pokud se chtějí prezentovaným plánovaným harmonogramům (počtů) startů jen přiblížit, aspoň těm pesimistickým verzím, tak musí "něco" změnit... minimálně ty evidentně zcela naivní harmonogramy.. [Upraveno 26.2.2016 RiMr] 
26.2.2016 - 01:33 - 
keď už chcú okolo toho robiť taký Barnumský humbug, mali by si zadovážiť "klauna"
ten je v cirkusoch, aj pre takéto prípady
keď sa niečo dotento, šašek vypáli na scénu, začne robiť blbiny, a spustí "páne řiditél! páne řídítél!", aby odviedol pozornosť publika
v americkom ródeu, to poznajú tiež

to by im mohol poradiť, aj ten najlacnejší PíáR poradca [Upraveno 26.2.2016 alamo]
 
26.2.2016 - 01:55 - 
chlapi zas neblaznite, rakety este nie su cargo jety 
26.2.2016 - 01:57 - 
...no jo... ale relativně brzy by měly být. 
26.2.2016 - 08:49 - 
V rychlosti update současné situace...

Přerušení odpočtu nastalo v T- 1min40s z důvodu problémů při tankování mimořádně podchlazeného LOX vyšší hustoty. Resp. zřejmě nutná synchronizace odpočtu s dobou nutnou pro natankování podchlazeného LOX. Plánovaný zítřejší alternativní termín startu nebude využit. Nový termín startu bude teprve stanoven. Odklad o nejméně 2 dny.

Potvrzena plánovaná separace při 2.5km/s. Apogeum druhého stupně 38000km nebo vyšší.


Představeno také několik modifikací na rampě 40.
- Upraven vypouštěcí mechanismus (upínače), tj. možnost přerušení odpočtu až 1 sekundu po zážehu, poté možnost rychlého uvolnění nosiče díky novému typu pružin.
- Mnohem větší zásobníky pro LOX, což by mělo umožnit rychlé znovunatankování podchlazeného LOX v případě odkladu. Dříve se používal jeden původní kulový zásobník. Nyní jsou k dispozici dva dlouhé vakuově izolované válcové zásobníky, díky jimž je možné natankovat první stupeň do 30minut. Tankování RP-1/LOX prvního stupně do 50 minut.
- Modifikace T/E pro delší, těžší a výkonnější FT verzi F9 - přidány spodní ochranné pláty, větší protizávaží, silnější hydraulika.


Přerušení odpočtu před T-0 při tomto letu znamená, že již pravděpodobně není další šance na start v daném dni. Nutno vyčerpat veškerý LOX a natankovat novou dávku podchlazeného LOX, což trvá déle než 96 minutové startovní okno.
(Snaha o maximalizaci výkonu i včetně přistání prvního stupně i za takovýchto podmínek vyplývá z toho, že je to v tomto případě zřejmě i zájem zákazníka.)

Podchlazení LOX je údajně důležité obzvláště u druhého stupně. (tj. maximalizace cílového apogea)



Velmi překvapivý je ale tweet Chrise Bergina, který naznačuje, že při přistání by měl být použit masivní impuls k razantnímu snížení gravitačních ztrát za použití více motorů.

Chris B:@NASASpaceflight First stage is going to pull some massive Gs slowing down. Multi-engine landing burn too! :-O [Upraveno 26.2.2016 raul]
 
26.2.2016 - 10:51 - 
Podle ředitele SES je start odložen zřejmě až na příští týden. Další informace na telefonní konferenci.

Peter B. de Selding: SES CEO Sabbagh refers to a launch 'next week' of SES-9. Further details likely on conf. call.
 
26.2.2016 - 10:58 - 
Také podle tohoto vysvětlení odkladu zjednodušeně řečeno zjistili, že v rámci zbývajíciho času v odpočtu nestihnou doplnit potřebné množství LOX a proto už v čase T -2:02 vyhlásili Hold na okamžik T -1:40. Že v tom zřejmě bude technický problém je nasnadě, ale s tím se rozhodně chlubit nebudou.



Chápu to tak, že superpodchlazené LOX vyžaduje plnění do nosiče až na poslední chvili, aby se nestihlo ohřát a dostupný výkon rakety zůstal co nejvyšší, ale zřejmě časový rozvrh předstartovních operací napnuli úplně "na krev" bez větších rezerv na zastavení odpočtu a dnes se jim to vymstilo. Stačí jeden trochu přimrzlý ventil kdekoli v systému, není čas na jeho rozchození a start je pro jistotu odložen.
Snad se z toho rychle poučí a najdou účinné opatření v řádu hodin.
 
26.2.2016 - 11:15 - 
bol by ten problém menší, alebo dokonca vôbec nevznikol, keby mali variant prvého stupňa odľahčený od podvozku a extra dávky paliva pre návrat? 
<<  75    76    77    78    79    80    81  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.409553 vteřiny.