Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  80    81    82    83    84    85    86  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
11.3.2016 - 15:45 - 
citace:
Dovedu si představit nádrž plnou pevného paliva, ale není mi jasné to nutné následné "tání". Celý objem nádrže (mnoho desítek až stovek tun) musí "roztát" během maximálně 10 minut. Myslíte, že to tak rychle roztaje "samo"? Odkud by se brala energie na to, aby ten pevný blok roztál dostatečně rychle (během deseti minut)? A jak by se ta energie předávala do toho tuhého bloku?


uvazoval som nad infraziaricom (alebo mikrovlnami), ktory by natavoval valec z tej strany, kde je hrdlo cerpacieho potrubia. Kedze tuhe skupenstvo si vyzaduje extremne nizku teplotu, intuitivne odhadujem ze staci maly tepelny vykon, aby sa palivo zacalo velmi rychlo topit.

Napajanie - bud z baterie, alebo z malej turbinky.
 
11.3.2016 - 15:56 - 
Nebylo by lepší zavést dovnitř část spalin z turbočerpadla?

Tak si říkám, jestli by (čistě teoreticky )mohl fungovat "klasický" TPH motor na tuhý kerosen a tuhý kyslík
 
11.3.2016 - 16:19 - 
Zkusil jsem trochu hledat a počítat a vyšlo mi, že pro první stupeň Falcon 9 FT by na "tání" byl potřeba výkon cca 37 MW (pokud se někde nepletu). 400 tun musí roztát během cca 150 sekund, to je cca 2670 kg za sekundu, měrné skupenské teplo tání pevného kyslíku je cca 13,9 kJ/kg, takže potřebný výkon je 2670 * 13900 = 37 113 000 J/s = 37,113 MW (Joule = Watt.sekunda).

http://encyclopedia.airliquide.com/encyclopedia.asp?GasID=48#MajorApplications

Obávám se, že "infrazářič" nebo "mikrovlnka" s výkonem 37 MW by mohla být těžší, než ušetřená hmotnost případné větší nádrže.

Pokud bychom tuhý kyslík použili přímo jako součást hybridního nebo TPL motoru, tak by nádrž musela být současně i spalovací komorou, takže její konstrukce by zřejmě musela být silnější a těžší.

Nápady (s pevným kyslíkem nebo i kerosenem) jsou rozhodně zajímavé, ale jejich reálným přínosem si zatím nejsem jist.
 
11.3.2016 - 16:50 - 
Ups, to su tie nastrahy intuitivneho uvazovania  
11.3.2016 - 18:00 - 
obratte sa na Csabu,
ze co si mysli o hybride, kde do komory so zmrazenym kyslikom vstrekujeme petrolej...

mozno by muselo byt vstrekovanie s "forsazou" aby sne si neroztopili cely kyslik prirychlo...
 
12.3.2016 - 16:52 - 
Zajímavá simulace letové trajektorie SES-9.

Podle přetížení 4.4 při přistání je zde počítáno s dvoumotorovým přistáním - což není nepravděpodobné. Je známo pouze to, že bylo několikamotorové.

A důvod havárie je zde založen na myšlence vypnutí motorů v důsledku zastavení sestupu 25m nad plošinou a následného zřícení.

 
13.3.2016 - 15:38 - 
Podle nepříliš veřejné informace z NSF, byl tvrdý dopad stupně na plovoucí plošinu působen velmi nízkým tahem jednoho ze tří motorů při přistávacím zážehu. Stupeň zřejmě dopadl rychlostí kolem 145km/h. 
14.3.2016 - 11:21 - 
Celkovo takyto hoverslam nadoraz ma podla mna minimalne sance na uspech. Uz samotne pristavanie na plosine ma nulove chybove tolerancie, a toto ide este dalej...  
14.3.2016 - 11:55 - 
citace:
Celkovo takyto hoverslam nadoraz ma podla mna minimalne sance na uspech. Uz samotne pristavanie na plosine ma nulove chybove tolerancie, a toto ide este dalej...


však taky jde hlavně o ta data, aneb kde máme hranice, co ještě jde a co už ne
 
14.3.2016 - 17:04 - 
citace:
Celkovo takyto hoverslam nadoraz ma podla mna minimalne sance na uspech. Uz samotne pristavanie na plosine ma nulove chybove tolerancie, a toto ide este dalej...

Vícemotorový přistávací zážeh bych rozhodně nezavrhoval, představuje poměrně značné snížení gravitačních ztrát při přistání, pro který určitě má smysl – podle mých hrubých výpočtů kolem 50% oproti minimálnímu tahu jednoho motoru jako v případě Orbcommu. Proto si myslím, že cílem bude do budoucna vícemotorový zážeh v rámci finálního přistání zvládnout.

A úplně si nemyslím, že nemá šanci na úspěch. V tomhle případě ale zřejmě bylo k dispozici až extrémně malé množství paliva z důvodu těžké SES-9 a modifikované GTO dráze s vyšším apogeem.
V tomto případě bohužel došlo k neúplnému zbrzděni pádové rychlosti, kdy jeden z motorů měl nízký tah.. soudí se, že možná právě z důvodu nízké hladiny paliva v nádrži, kdy motor už možná začínal přisávat i tlakovací He (nebo plynný kyslík v případě LOX).
Nesouvisí to ale s tím, že by stupeň nebyl schopen dosednout, pokud by k tomuto problému nedošlo.

Otázka také samozřejmě je, zda bylo v plánu mít tah všech tří motorů po celou dobu zážehu až do dosednutí. Určitý kompromis by se totiž dal provést zážehem tří motorů pro zbrzděni větší části pádové rychlosti a následně přesné a bezpečné dosednutí pouze na centrálním motoru.
 
17.3.2016 - 23:10 - 
Po čtvrt roce tu máme také oficiální emblém prvního úspěšného přistání 1.stupně F9.




Zatímco po následcích posledního pokusu o přistání byla v rámci oprav již vyřezána obdélníková část poškozené paluby.
Na videu natočeném z blízké Exploration Tower můžeme např. vidět, jak nakladač odváží jednu z odřezaných částí.





Jeden z uživatelů Redditu se také během neděle pokusí natočit nějaké 4K záběry OCISLY z dronu.

Je každopádně škoda, že se o tomto přistání doposud neobjevili žádné podrobnější informace z oficiálních zdrojů a hlavně kvalitnější záznam videa.
 
20.3.2016 - 20:29 - 
První stupeň F9-024 pro JCSat-14 je již vztyčen na testovacím standu v McGregoru.

Samotná družice JCSat-14 byla již přepravena do budovy SPIF (Spacecraft Processing and Integration Facility) na Mysu Canaveral.

 
22.3.2016 - 15:14 - 
citace:
Jeden z uživatelů Redditu se také během neděle pokusí natočit nějaké 4K záběry OCISLY z dronu.

Fotograf Tim Dodd již na Reddit dodal slíbené video aktuálního stavu OCISLY z kvadrokoptéry. Během neděle prý nebylo možné pro silný nárazový vítr nic natočit, takže až teď.



A zde i ještě velmi kvalitní fotografie, kterou ještě stihl vyfotit, než byl upozorněn policistou, že létání v přístavu Canaveral je ve skutečnosti nezákonné.

Pod odkrytou palubou můžeme vidět nově nainstalované podélné nosníky.



Edit: Chybějící část horního okraje trupu, viditelná mezi nosníky před rozšiřujícím křídlem paluby, bude pravděpodobně jen původní výklenek pro kotevní pilíře Marmac304. [Upraveno 22.3.2016 raul]
 
26.3.2016 - 11:16 - 
citace:
První stupeň F9-024 pro JCSat-14 je již vztyčen na testovacím standu v McGregoru.


Jo, jo. Je tu.

 

____________________
Tomas Pribyl
 
30.3.2016 - 09:42 - 
citace:
Jo, jo. Je tu.

Hezký snímek.

Zde je také sobotní záběr na testovací areál v McGregoru z kvadrokoptéry ve 4K rozlišení.

Spolu s prvním stupněm pro JCSat (F9-0024-S1) na testovacím standu, je zde také vidět i probíhající výstavba nového hangáru v tomto areálu.



 
30.3.2016 - 10:12 - 
Kvadrokoptéra sice není po ruce, ale snad neuškodí i záběr na budovaný hangár z jiného úhlu (byť krapet stíněný vegetací).

 

____________________
Tomas Pribyl
 
10.4.2016 - 22:35 - 
Sestřih zveřejněných videí přistávajících prvních stupňů.

 
13.4.2016 - 11:42 - 
F9-025-S1 pro Eutelsat-117WB/ABS-2A, který právě přijíždí do areálu v McGregoru byl spatřen na silnici poblíž Mother Neff State Park.

 
14.4.2016 - 14:45 - 
Působivé video s průřezem experimentálního přistávání prvních stupňů F9.
@elonmusk: Great video history of Falcon 9 by Kinematic


a zde i poněkud podrobnější verze
 
14.4.2016 - 14:47 - 
První stupeň pro JCsat-14 má již za sebou statický zážeh na základně v McGregoru a po probíhající finální kontrole by měl být připraven k odeslání na Floridu.
Prozatím neschválené startovní okno pro start je 28.4. 07:22-09:22 CEST.
 
15.4.2016 - 13:14 - 
F9-024-S1 pro JCsat-14 byl dnes spatřen, jak opouští základnu v McGregoru. 
15.4.2016 - 23:11 - 
A F9-024-S1 před příjezdem na CCAFS.

 
21.4.2016 - 06:16 - 
citace:
První stupeň pro JCsat-14 má již za sebou statický zážeh na základně v McGregoru a po probíhající finální kontrole by měl být připraven k odeslání na Floridu.
Prozatím neschválené startovní okno pro start je 28.4. 07:22-09:22 CEST.


Start se posouvá na NET 3.5. 2016, ve stejném časovém okně.
 
24.4.2016 - 16:51 - 
Video z první prohlídky SpaceX Landing Zone 1 pro veřejnost (23.4.2016)

Viditelné černé stopy po přistání od sazemi očouzených nohou a poškození povrchové vrstvy betonu od plamene centrálního M1D. Detail kovové značky/plakety, označující střed přistávací plochy. První stupeň, který zde přistál (OG-2), dosednul pouze 3 metry od tohoto středu.


 
24.4.2016 - 19:17 - 
citace:

Viditelné černé stopy po přistání od sazemi očouzených nohou a poškození povrchové vrstvy betonu od plamene centrálního M1D.


Tak si rikam, kam ty kousky betonu odletly, jestli pripadne neposkodily trysky motoru? No v nejhorsim ten povrch vylepsi nejakym odolenjsim materialem
 
26.4.2016 - 06:01 - 
Další odklad startu JCSAT-14 o 1 den na NET 4.5.2016.
A také byl zveřejněn emblém mise.

 
26.4.2016 - 08:53 - 
citace:
Další odklad startu JCSAT-14 o 1 den na NET 4.5.2016.
A také byl zveřejněn emblém mise.




Počítá se s přistáním do Atlantiku, nebo to nepůjde?
 
26.4.2016 - 09:01 - 
citace:
citace:
Další odklad startu JCSAT-14 o 1 den na NET 4.5.2016.
A také byl zveřejněn emblém mise.

Počítá se s přistáním do Atlantiku, nebo to nepůjde?

Počítá se opět s přistáním na ASDS, která ale tentokrát bude mnohem dále ve směru letu. Bude umístěna téměř ve stejné lokalitě, jako při startu SES-9, cca 660 km od CC.
Také rezerva paliva bude mnohem menší, než při letu CRS-8, takže je otázka, jaký profil sestupného letu bude zvolen, zda 3, nebo jen 2 zážehy (pravděpodobnější), přistání na 1 motor, nebo drsný 3-motorový hover-slam.

 
26.4.2016 - 09:15 - 
citace:
Video z první prohlídky SpaceX Landing Zone 1 pro veřejnost (23.4.2016)

Btw, Marek Cyzio na svém blogu zveřejnil mnoho detailních Hi-Res fotek z této prohlídky. Myslím, že tento blog se vyplatí průběžně sledovat
Dám sem jich jen pár, další najdete v odkazu. http://florydziak.blogspot.cz/?view=classic
















 
26.4.2016 - 10:51 - 
citace:
citace:
citace:
Další odklad startu JCSAT-14 o 1 den na NET 4.5.2016.
A také byl zveřejněn emblém mise.

Počítá se s přistáním do Atlantiku, nebo to nepůjde?

Počítá se opět s přistáním na ASDS, která ale tentokrát bude mnohem dále ve směru letu. Bude umístěna téměř ve stejné lokalitě, jako při startu SES-9, cca 660 km od CC.
Také rezerva paliva bude mnohem menší, než při letu CRS-8, takže je otázka, jaký profil sestupného letu bude zvolen, zda 3, nebo jen 2 zážehy (pravděpodobnější), přistání na 1 motor, nebo drsný 3-motorový hover-slam.




Díky, můžeme se těšit na pěknou podívanou
 
<<  80    81    82    83    84    85    86  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.186007 vteřiny.