RiMr: skvělý postřeh!
Pár sekund před tím, než se objevily plameny na levém roštu, tam foukl plyn z trysky.
Co když to ale není dusík, ale kyslík. Rošt může být rozpálený po sestupu atmosférou a od spalin a v přebytku kyslíku se snadno vznítí nátěr nebo třeba izolace kabeláže.
Další možností by byla přítomnost třeba hydraulické kapaliny, která se vznítila.
Nebo že by se na roštu zachytily zbytky nespáleného paliva z brzdícího motoru a na roštu dohořely?
Na screeshotu níže jsou vidět plamínky asi na kabelu uprostřed. Tryska zrovna fouká plyn, ale už na opačnou stranu.
[Upraveno 28.5.2016 jch]
Nádherné záběry z prvního stupně, málem jsem v noci neusnul. Video z instagramu je hodně zrychlené, nevíš o nějakém " nezrychleném" Na technicalwebu byla část, ale končila zamlžením kamery. Přesto fantastické záběry, zvlášť jak je ta rychlost přímo hmatatelná těsně před reentry zážehem. Měl jsem pocit, že tam sedím. Taky pohled na roštové kormidla a plamínky na nich tu rychlost podtrhují. Opět brždění z rychlosti cca 8300 km/hod! Ještě nedávno E. Musk říkal že budou zkoušet přistávat s 1. stupněm, pokud bude rychlost nižší jak 5700 km/hod. Ono jistě záleží na hmotnosti vynášeného nákladu, ale přesto...fantazie.
Ještě prosba - nezaregistrovali jste někde, jaké je přetížení prvního stupně při motorickém brždění, zvláště na 3 motory? Vzhledem k velkému tahu a již malé hmotnosti stupně to asi budou brutální hodnoty. I samotné aerodynamické brždění dá nějaké G, spíš 2-3.
jak očistili tu kameru? Při přímém přenosu přestali vysílat ve chvíli, kdy jí zasáhly spaliny a já myslel, že už je nepoužitelná, ale jak vidno, mají na ní nějaký čistící mechanismus či proces...
citace:jak očistili tu kameru? Při přímém přenosu přestali vysílat ve chvíli, kdy jí zasáhly spaliny a já myslel, že už je nepoužitelná, ale jak vidno, mají na ní nějaký čistící mechanismus či proces...
Tak ted jeste aby ty stupne sly znovu pouzit. Jinak je to nadhera. Nez bude falcon heavy tak budou opravdu schopny pristat se vsemi 3mi stupni rutinne. To bude teprv divadlo.
Toto maju v motosporte davno vychytane
Jo,jo, když v nejlepším tu kamerku zaflusli nečistoty, řekl jsem si aúúú, chce to ještě fólii před objektiv a pohon na převíjení, jak ve formuli 1 . A oni to už maj taky, kluci šikovní. Ty obrázky jsou ale krásné, nevím o kosmické agentuře, která tak podrobně ukazuje jednotlivé části letu, včetně chybiček, které nebyly v plánu - viz včerejší vyjádření E. Muska u trochu tvrdším přistání a malé deformaci. Nemusel to říkat, a přesto nám to sdělil. Mám ho moc rád.
jak daleko je vlastně certifikace F9 pro lety s lidmi? Probíhá nějaký takový proces? Mám dojem, že se kdysi říkalo, že by měl absolvovat cca 50 startů než na něho posadí lidi, byl to nějaký oficiální požadavek nebo spíš odhad? Dnes máme 25 startů (1 neúspěšný), je tedy ta certifikace v polovině?
Než poletí FH možná by to chtělo ještě párkrát zkusit přistání na pevnině, ne?
citace:Ještě prosba - nezaregistrovali jste někde, jaké je přetížení prvního stupně při motorickém brždění, zvláště na 3 motory? Vzhledem k velkému tahu a již malé hmotnosti stupně to asi budou brutální hodnoty. I samotné aerodynamické brždění dá nějaké G, spíš 2-3.
Na serveru https://flightclub.io/ nezávislí fandové vytvořili systém, který všechny parametry letu Falconu 9 spočítá (podle dostupných informací) a pak v grafech zobrazí výsledky.
Z grafu zrychlení je vidět, že přetížení u prvního stupně ani při přistávání nikdy nepřekročí 5G (modrá křivka) [zelená křivka je druhý stupeň].
P.S.: V originále na https://flightclub.io/ je ale možno si graf roztáhnout až do doby závěrečného zážehu druhého stupně při navádění na GTO a tam je zřejmě i s družicí dosaženo přetížení přes 10G. Možná to tam ale mají nepřesně spočítáno, protože takové přetížení by odpovídalo maximálnímu tahu motoru. Při "seškrcení" na cca 40% (což by motor "Merlin 1D Vacuum" měl zvládnout) by se i tady mělo dát přetížení udržet pod 5G.
Aleši děkuji, moc zajímavé. Před rokem, při havárii pro zlomenou vzpěry He nádrže to bylo ve 2.20 minutě při rychlosti cca 2300 km/hod. Podle grafu bylo přetížení mezi 2-3 G. Jestli tedy při návratu zvládne 5 G, vzpěry to zvládají a tento problém se snad nebude opakovat.
Ještě k možnému přetížení druhého stupně - 10 G asi fakt bude moc na normální satelit , Merlin 1D Vac má širokou regulaci tahu .
Ale stejně, nesetkali jste se někdo s informací, kolik G snesou satelity při startu?
Není od věci nahlédnout do aktuální "uživatelské příručky" Falconu 9. http://www.spacex.com/sites/spacex/files/falcon_9_users_guide_rev_2.0.pdf
Na str 21 je letová obálka zatížení nákladu v axiálním a radiálním směru.
Z ní vyplývá, že náklady pod 4000 lb mohou být vystaveny osovému přetížení až +8,5 / -4 g.
Standartní náklady (nad 4000 lb) pak mohou čelit maximálnímu axiálnímu přetížení +6,0 / -2 g.
Mirku děkuji, to jsem ale trubka . Googlím, googlím a do Návodu na použití Falconu jsem se nepodíval. Úplně jako moje ženy doma, furt chtějí komunikovat a do návodu se nepodívá ani jedna...
citace:Uz sa vie čo je zdeformované z tvrdého pristátia?
Podobně jako u nohou LM Apollo, i SpX použili uvnitř teleskopických vzpěr výklopných nohou hliníkovou voštinovou vložku, která se po dosednití pružné části na doraz zdeformuje a pohltí část kinetické energie. Viz Elonů tweet:
@elonmuskv
Crush core is aluminum honeycomb for energy absorption in the telescoping actuator. Easy to replace (if Falcon makes it back to port).