Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  89    90    91    92    93    94    95  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
02.6.2016 - 13:27 - 
Tohe video tu bylo? Detailní záběry na 1. st. mise JCSAT-14.
Schytal to pěkně - a přece přistál! Klobuk dolů.


To, že ty jejich "mašiny" mají evidentně dost velkou (a možná čím dál větší?) schopnost absorbovat poškození a přesto "nějak" dosednout, třeba ne perfektně, ale sednout, je moc dobré a zajímavé. Pokud jde skutečně hlavně o motory, tak je to OK. Ale pokud jde o celé 1. stupně...
Každopádně, u stupňů které budou sedat na pevninu se dá asi předpokládat mnohem větší šance na přistání bez větších poškození.
Jsem moc zvědavý (jo, já vím že to všichni ) jak se TOTO nakonec vyvine
Mimochodem, víte někdo něco o tom, kdy by se mohlo zase sedat na zem?
 
02.6.2016 - 13:44 - 
Otázka je, jak moc velké to poškození ve skutečnosti je, ano, vidíme krásně ožehlou barvu na roštech a intestage, ale mě se zdá, že je to jenom o té barvě

jak moc je to poškození vážné se z tohohle nedá poznat, koneckonců v klidu přistál, slovy klasika na funkci to vliv nemělo ....

vyřešit tepelnou ochranu namáhaných míst nátěrem nemusí být až takový problém, a to sedal mnohem rychleji, než si kdokoli byl ochotný představit, že by to vůbec šlo
 
02.6.2016 - 13:56 - 
Jo, souhlasím, dosednul, konec dobrý všecjo dobré
ALe na jiném snímku někdebylo vidět poškozené roštové kormidlo... navíc - ty hnědé fleky za kormidly atd - není to rez?
Tedy, vyměnit roštová kormidla, kompletně sundat starou barvu, odstranit korozi, znovu natřít... samozřejmě kompletní diagnostika systémů/motorů, nějaké tlakové zkoušky?
Jen by mě zajímalo, jak to bude v reálu všechno dlouho trvat, kolik je to bude stát... moc si oddechnu až tak jako teď jásáme nad třetím v podstatě úspěšným přistáním v řadě, budeme jásat nad třetím, relativně úspěšným (protože náklad bude tam kde má být) startem "repasáku" v řadě.
 
02.6.2016 - 14:02 - 
quote:
ty hnědé fleky za kormidly atd - není to rez?



na kompozitovom medzistupni?
farby mozu byt matuce, pockal by som si na detailne vyhodnotenie inzenyrmi z NDR (Neskutocne Dobre Rakety )

F9 zjavne vydrzal pri zostupe viac ako sa cakalo, takze urcite je tam nejaky priestor na vylepsenia. Ako poznam SpX, mozno uz teraz je vo vyrobe F9v1.1-XX s drobnymi zmenami...
 
02.6.2016 - 14:12 - 
No jo, je to kompozit, moje chyba.
Jsem zvědavý, jestli se někdy dozvíme nějaké detaily o celém procesu navrácení 1. stupně do opětovného provozu. Prostě dovezou očouzenou pomlácenou rouro co smrdí "petrákem" a odvezou zářící (aspoň předpokládám že na barvu zbude ) repas nachystaný na další start.
CO vše bude mezi tím, to by byla reality show... tu bych i sledoval
 
02.6.2016 - 14:14 - 
Ještě k tomu kompozitu - otázka jem jestli by případná rez na kovu nebyla milosrdnější, než nějaký kompozit co místním přehřátím ztratil požadované vlastnosti - ano, čistě spekuluji, ale protože se kolem kompozitů trochu pohybuji, tak mě to nemůže nenapadnout 
02.6.2016 - 15:50 - 
quote:
otázka jen jestli by případná rez na kovu nebyla milosrdnější, než nějaký kompozit co místním přehřátím ztratil požadované vlastnosti

V neveřejné části NSF se objevily detailní snímky trosek 1.st z letu/přistání mise Jason-3, provizorně uskladněné na oplocené ploše, viditelné z veřejného prostranství. Roštové kormidlo je tam vyfoceno velmi detailně a jsou na něm vidět velmi rozsáhlé plochy, kde chybí relativně tlustá vrstva povrchové úpravy. Odhaduji tloušťku tak na 3-4 mm. Je otázkou, zda se jedná o několikavrstvý nátěr běžnou krycí barvou, nebo o vrstvu tepelné ochrany SPAM (SpaceX Proprietary Ablative Material).

Na videu z přistání 1.st mise Thaicom-8 bylo jasně vidět, že povrch roštových kormidel v určitých fázích sestupu hoří - odhaduji, že hnědé stopy na povrchu mezistupně budou pozůstatky právě tohoto spáleného povrchového materiálu z roštových kormidel. Případnou korozi bych vyloučil úplně a tepelné namáhání kompozitního mezistupně bych neviděl nějak drastické. Nejvíce budou supersonickým proudem namáhány všechny náběžné hrany, přímo vystavené tomuto proudění - trysky motorů a roštová kormidla.
 
02.6.2016 - 16:00 - 
Díky za info.
Ta ablativní barva by asi byla i selským rozumem pravděpodobná.
A vůbec k tomu namáhání kompozitů při nadzvukových rychlostech - pátrám v paměti a hledám nějaký stroj, který by překonával takové namáhání v takových (nadzvukových) rychlostech (a dokonce opakovaně!) a měl kompozitové "náběžky"?
 
02.6.2016 - 16:24 - 
Mimochodem, to že roštová kormidla dostávají "pořádný záhul" je vidět i na tomto snímku z transportu 1.st po misi JCSAT-14.
Jedno žebro (na snímku dole uprostřed) je dokonce zcela přepálené...


 
02.6.2016 - 16:59 - 
quote:
Díky za info.
Ta ablativní barva by asi byla i selským rozumem pravděpodobná.
A vůbec k tomu namáhání kompozitů při nadzvukových rychlostech - pátrám v paměti a hledám nějaký stroj, který by překonával takové namáhání v takových (nadzvukových) rychlostech (a dokonce opakovaně!) a měl kompozitové "náběžky"?


Spaceship one?
 
02.6.2016 - 17:06 - 
quote:
Díky za info.
Ta ablativní barva by asi byla i selským rozumem pravděpodobná.
A vůbec k tomu namáhání kompozitů při nadzvukových rychlostech - pátrám v paměti a hledám nějaký stroj, který by překonával takové namáhání v takových (nadzvukových) rychlostech (a dokonce opakovaně!) a měl kompozitové "náběžky"?


A co takhle raketoplán

kompozitový je ale mezistupeň a ten je schovaný, na frak dostávájí kovový rošty, což je položka v řádu stovek dolarů, nic tragického

no a natírání stupně, tipnul bych si, že nebude, omyjou to, obnoví loga a pojede se nahoru, ať je vidět, co letí
 
02.6.2016 - 18:03 - 
Ocisly sa pomaly blizi do pristavu, zda sa ze vezie opiteho namornika

[Edited on 02.6.2016 yamato]
 
02.6.2016 - 18:26 - 
Ale tak na motory to nešlo, ne? 
02.6.2016 - 18:28 - 
Nene

 
02.6.2016 - 21:48 - 
quote:
- ty hnědé fleky za kormidly atd - není to rez?



Podla vsetkeho je to hydraulicka kvapalina na ovladanie rostov...ma to otvoreny okruh... zo zaciatku zle odhadli objem a predcasne sa spotrebovala... mozno aj to bude pricina "plamienkov" na rostoch ...
 
03.6.2016 - 00:05 - 
quote:
omyjou to, obnoví loga a pojede se nahoru, ať je vidět, co letí


já se divím, že nepřesunou logo a vlajku na tu část, co zůstává bílá díky zbytku kapalného kyslíku v té zóně :-) ušetřili by si práci. tam, kde to je po letu očouzené, bych to zase natřel na šedivo (nebo nechal v barvě hliníku) už jako nové :-)
 
03.6.2016 - 12:28 - 
Tak jo, myslel jsemm, že u raketoplánů šlo o křemíkový kompozit, ale ke svému překvapení jsem dostudoval, že že u nejnamáhanějších partií šlo skutečně o uhlíkový kompozit - protože křemíkový kompozit bych nepovažoval za ekvivalentní ke kompozitu zřejmě použitému u přechodového stupně F9, tam to bude počítám taky uhlík?
Ještě by mě skutečně zajímalo, jak došlo po přistání k tomu několikametrovému smýknutí po palubě?
 
03.6.2016 - 13:06 - 
quote:
Tak jo, myslel jsemm, že u raketoplánů šlo o křemíkový kompozit, ale ke svému překvapení jsem dostudoval, že že u nejnamáhanějších partií šlo skutečně o uhlíkový kompozit - protože křemíkový kompozit bych nepovažoval za ekvivalentní ke kompozitu zřejmě použitému u přechodového stupně F9, tam to bude počítám taky uhlík?
Ještě by mě skutečně zajímalo, jak došlo po přistání k tomu několikametrovému smýknutí po palubě?


tipnul bych si na pohyb v důsledku vlnění a menšího tření nohou, stál jenom na 3 bodech [Upraveno 03.6.2016 Petr_Šída]
 
03.6.2016 - 13:11 - 
quote:
Ještě by mě skutečně zajímalo, jak došlo po přistání k tomu několikametrovému smýknutí po palubě?

Tentokrát došlo k nesymetrickému přistání na 3, možná jen na 2 nohy. Následovalo samozřejmě dosednutí na všechny 4 nohy, ale první kontakt a taky enormní zatížení přenášela jen jedna nebo dvě nohy. Tím došlo ke zdeformování amortizační voštiny uvnitř jedné či dvou vzpěr a celý podvozek tvořený čtyřmi nohami se stal nesymetrickým a tím pádem nestabilním - jedna z nohou byla trvale ve vzduchu a neposkytovala oporu. To vedlo k tomu, že se po přistání stupeň kolíbal ze strany na stranu (je vidět i na videu z přistání), deformace voštiny uvnitř teleskopické vzpěry jedné z nohou se dál prohlubovala, až to skončilo výchylkou stupně cca 5° od vertikály. Ono kolébání ze strany na stranu, vlivem větru a plavby po ne zcela klidném moři, patrně v délce několika desítek minut, než byl stupeň posádkou doprovodných lodí zafixován, vedlo k posunu po hladké palubě až v řádu několika metrů.
 
03.6.2016 - 14:48 - 
quote:
vedlo k posunu po hladké palubě až v řádu několika metrů.


no, z obrazkov z pristavu to vyzera, ze posun bol prakticky az na okraj paluby. Inak povedane, technici prisli po americku v poslednej chvili

quote:

Tak jo, myslel jsemm, že u raketoplánů šlo o křemíkový kompozit, ale ke svému překvapení jsem dostudoval, že že u nejnamáhanějších partií šlo skutečně o uhlíkový kompozit


neviem ci je to dobre porovnanie. RCC panely na raketoplane boli vyrabane prave na ucel extremneho tepelneho namahania, islo o spekane karbidy, ci tak nejako, a mam pocit ze to bolo pomerne krehke. Ved aj preto dokazal kus peny prerazit dieru do Columbie.

Interstage na F9 nie je spekany karbid, ale normalny kompozit dizajnovany na pevnost - prenos vahy celeho druheho stupna aj s nakladom a pretazenim niekolko g.
 
03.6.2016 - 15:26 - 
No to jo, ale právě že (a proto jsem to na počátku komentoval) "normální" kompozit rozhodně nepřežije zahřátí několik set st. C bez ztráty vlastností...
Tak buď to budou muset vyměnit, nebo to nebude "normální" kompozit
Já myslím, že se postupně všechno dozvíme
 
03.6.2016 - 15:37 - 
quote:

Tak jo, myslel jsemm, že u raketoplánů šlo o křemíkový kompozit, ale ke svému překvapení jsem dostudoval, že že u nejnamáhanějších partií šlo skutečně o uhlíkový kompozit


neviem ci je to dobre porovnanie. RCC panely na raketoplane boli vyrabane prave na ucel extremneho tepelneho namahania, islo o spekane karbidy, ci tak nejako, a mam pocit ze to bolo pomerne krehke. Ved aj preto dokazal kus peny prerazit dieru do Columbie.

Interstage na F9 nie je spekany karbid, ale normalny kompozit dizajnovany na pevnost - prenos vahy celeho druheho stupna aj s nakladom a pretazenim niekolko g.


více k tomu zde, je to jeden z typů uhlíkových kompozitů
https://en.wikipedia.org/wiki/Reinforced_carbon%E2%80%93carbon

nevím jestli je pojem karbid to správné slovo, v češtině označuje sloučeniny uhlíku s jiným prvkem

pevnost je nižší, ale není to zase až taková hrůza - 700 MPa, k prasknutí u Columbie došlo patrně v důsledky šílené shody náhod na jedné straně a oslabení panelu v důsledku olétání na straně druhé
 
03.6.2016 - 16:21 - 
Tak jim to "fouklo" do podvozku už při prvním letu a tuším dokonce došlo k deformaci... tady jsem to vyhrábnul z historie:
http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/lk1.htm
 
03.6.2016 - 22:11 - 
quote:
Tak jim to "fouklo" do podvozku už při prvním letu a tuším dokonce došlo k deformaci... tady jsem to vyhrábnul z historie:
http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/lk1.htm

sice oft, ale podla clanku oni uz na zaciatku vedeli, ze padajuci lad im znici raketoplan...
 
03.6.2016 - 22:50 - 
Právě by bylo zajímavé vědět, o jaký kompozit u mezistupně jde. Prostě další věc co ještě nevíme 
04.6.2016 - 00:41 - 
quote:
Tak jim to "fouklo" do podvozku už při prvním letu a tuším dokonce došlo k deformaci... tady jsem to vyhrábnul z historie:
http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/lk1.htm


velmi poučné čtení ...
 
07.6.2016 - 10:44 - 
fantasticka styrka, maly hangar a konecne ocisteny stupen. Akurat ze neviem ktory. Ale podstatne je ze vyzera takmer ako novy

 
13.6.2016 - 18:09 - 
Ňák už nám F9 zevšedněly. Pozítří v 16:29 má startovat Eutelsat a tady zatím ani zmínka. 
13.6.2016 - 18:56 - 
quote:
Ňák už nám F9 zevšedněly. Pozítří v 16:29 má startovat Eutelsat a tady zatím ani zmínka.

teď to víc žije na kosmonautix.cz
 
14.6.2016 - 08:18 - 
http://spaceflightnow.com/2016/06/13/spacex-conducts-static-fire-test-for-wednesdays-falcon-9-flight/ 
<<  89    90    91    92    93    94    95  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.309655 vteřiny.