Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  106    107    108    109    110    111    112  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
07.11.2016 - 17:01 - 
Elon Musk údajně oznámíl, že SpaceX vyjasnilo příčinu výbuchu (zřejmě podchlazený kapalný kyslík nasáknul do uhlíkového kompozitu zpevňujícího heliovou nádrž, kde tuhnul a tak poškodil kompozit a zažehnul uhlíkovou matrici).
SpaceX se pokusí ještě o jeden start rakety Falcon 9 v tomto roce, pravděpodobně v půlce prosince. Po webu koluje několik zpráv obdobného znění.

Zdroj je například zde: http://www.theverge.com/2016/11/5/13533900/elon-musk-spacex-falcon-9-failure-cause-solved

- poznámka 1) směsi kapalným kyslíkem napuštěných organických látek (uhlík, petrolej, cukr, ... atd) se používali jako průmyslová výbušnína pod anglickým názvem "Oxyliquit". Dnes se již nevyužívají z důvodu velké citlivosti na vnější podněty. zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Oxyliquit

- poznámka 2) nikde jsem nenašel, že by se změnila konfigurace rakety, nebo umístění nádrží s heliem a podobně. SpaceX mluví pouze o úpravě teplot a postupu plnění nádrží.

 
08.11.2016 - 10:22 - 
quote:
Elon Musk údajně oznámíl, že SpaceX vyjasnilo příčinu výbuchu (zřejmě podchlazený kapalný kyslík nasáknul do uhlíkového kompozitu zpevňujícího heliovou nádrž, kde tuhnul a tak poškodil kompozit a zažehnul uhlíkovou matrici).

Nasáknul do uhlíkového kompozitu? Jak se tam ten kapalný kyslík dostal? To volně teče po vnitřku? Takže možná primární důvod byly netěsnosti při plnění kapalným kyslíkem?
 
08.11.2016 - 11:35 - 
Nádrž hélia je přímo v nádrži kyslíku, takže kyslík přichází do styku přímo s kompozitem, žádná netěsnost 
08.11.2016 - 12:43 - 
quote:
quote:
Elon Musk údajně oznámíl, že SpaceX vyjasnilo příčinu výbuchu (zřejmě podchlazený kapalný kyslík nasáknul do uhlíkového kompozitu zpevňujícího heliovou nádrž, kde tuhnul a tak poškodil kompozit a zažehnul uhlíkovou matrici).

Nasáknul do uhlíkového kompozitu? Jak se tam ten kapalný kyslík dostal? To volně teče po vnitřku? Takže možná primární důvod byly netěsnosti při plnění kapalným kyslíkem?


Heliove nádrže jsou přímo ponořené do kapalného kyslíku. Konstrukce těch nádrží je zjednodušeně řečeno kovová flaška omotaná uhlíkovými vlákny namočenými do pryskyřice. Kov udržuje těsnost ZEVNITŘ a omotávka tím kompozitem zpevňuje nádrž proti vnitřnímu tlaku a zároveň vytváří tepelnou izolaci.

Tyto nádrže byly původně určené pro raketoplán, kde létaly bez problémů. Po skončení programu raketoplánu je SpaceX odkoupilo "za hubičku" (nevím přesně kolik kusů odkoupili. Teď už jim možná došly zásoby a tak nyní si vyrábějí vlastní stejné konstrukce).

Konstrukce těchto heliových nádrží ovšem nikdy nebyla určena pro ponoření v kapalném kyslíku. Při plnění dochází k deformacím nádrží vnitřním tlakem ("nafukují se"). V nízké teplotě zřejmě pryskyřice křehne a praská. A těmito prasklinami se kapalný kyslík dostal k uhlíkovým vláknům, kde vytvořil výbušnou kompozici "Oxyliquit" (už jsem o tom psal).

odkazy:
https://www.nasaspaceflight.com/2015/07/spacex-falcon-9-failure-investigation-focuses-update/

google odkaz

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=36440.0

http://pics-about-space.com/spacecraft-unmanned-tank?p=1#img1278257440754336240

 
08.11.2016 - 13:16 - 
quote:
Nádrž hélia je přímo v nádrži kyslíku, takže kyslík přichází do styku přímo s kompozitem, žádná netěsnost


http://www.wsj.com/articles/nasa-advisory-group-raises-concerns-about-spacex-rocket-fueling-plans-1477955860

Měsíc před výbuchem rakety F9 na rampě se bývalý astronaut Thomas Stafford, předseda panelu poradců NASA pro otázky ISS, jménem tohoto panelu obrátil na vedení NASA s vážným varováním: (stručně shrnuji):
Nikdo v dosavadní světové kosmonautické praxi neplnil raketu za přítomnosti posádky v kabině.
To však vyžaduje praxe Space X s podchlazeným O2, neboť raketa musí odstartovat do cca 30 min od plnění, což neumožní včas umístit posádku do kabiny po skončení plnění. Plnění nazývá „hazardní operací“ a u letů s posádkou bylo vždy ukončeno hodiny před startem.

Pozn: U startu Dragonu s posádkou má SpX u rakety F9 dostatek tahu i nosnosti bez podchlazování paliva. Uvidíme, zda se k tomu vrátí
 
08.11.2016 - 18:07 - 
quote:
Elon Musk údajně oznámíl, že SpaceX vyjasnilo příčinu výbuchu (zřejmě podchlazený kapalný kyslík nasáknul do uhlíkového kompozitu zpevňujícího heliovou nádrž, kde tuhnul a tak poškodil kompozit a zažehnul uhlíkovou matrici).




Tak máme 100% závěr.
Navrhuji si vyhodnotit u aktivních/neaktivních useru jejich odhad závady/příčiny. ( třeba v procentech ).
 
08.11.2016 - 18:41 - 
quote:

Pozn: U startu Dragonu s posádkou má SpX u rakety F9 dostatek tahu i nosnosti bez podchlazování paliva. Uvidíme, zda se k tomu vrátí

Take mi to dava smysl, jestli je dostatek tahu. Otazka zni, zda technologie rampy/rakety umi oba mody?
 
08.11.2016 - 18:55 - 
quote:
Otazka zni, zda technologie rampy/rakety umi oba mody?


Podle mě je to jen otázka nastavení letového software... dokonce bych se nedivil, kdyby si ten software uměl teplotu natankovaných provozních kapalin i sám změřit (teplotní čidla tam určitě jsou). Prostě se mu řekne hmotnost nákladu a raketa se víceméně "sama" s danou teplotou (a tedy i množstvím) paliva rozhodne, jestli go nebo no-go.

Stejně mě ale znepokojuje, že neprovedli žádné konstrukční úpravu a jen hodlají upravit proceduru tankování kyslíku a hélia. What could possibly go wrong, že ano...
 
08.11.2016 - 19:10 - 
Chápu, že tam jsou jiné hlavy, ale... to je skutečně takový problém přidat na uhlíkový kompozit ještě jednu vrstvu která by zabránila proniknutí kyslíku ke kompozitu?  
08.11.2016 - 22:09 - 
ak by taka vrstva existovala, pravdepodobne by sa rovno pouzivala aj ako plnivo miesto epoxidu.
specialisti na epoxid sa vobec neboli ochotny bavit o kontakte s LOX a to som ani nechcel podchladeny LOX...
a nie ze by tomu nerozumeli. dokonca mi ukazovali fotografie rozpadu struktury epoxidov pri kryogennych teplotach...

Ked som pocul, ze Musk strka kompozit do nadrze LOX, tak som oci otvaral, ze Musk je chytrejsi ako nasi specialisti, ze ako je amerika pred nami...
a ona nie je...
...len Musk je tvrdohavy. ale mozno prave vdaka tomu nieco vymysli...
 
08.11.2016 - 23:47 - 
Tak bavíme se o 2.stupni, že jo.. ten se používá jednorázově, a tak to zřejmě zatím létalo díky pravděpodobnosti. Epoxid sice popraskal, ale protože se (většinou) ta héliová nádrž nějak nedeformovala, tak to těch pár minut od natankování do vyhoření 2.stupně asi obvykle přežil.

S těmi nízkými teplotami bude asi ta svízel, že při tak nízkých teplotách prostě neexistuje krycí materiál, který by si udržel jakoukoliv pružnost. Podle mě by prostě museli zcela změnit materiál nádrže...

Nebo by asi potřebovali úplně nový horní stupeň. Nejlíp s Raptorem, a bez tlakování nádrží héliem... na čemž se dost možná pracuje, jenže teď to potřebují odlétat s těmi už vyrobenými...
 
09.11.2016 - 01:02 - 
quote:
Tak bavíme se o 2.stupni, že jo.. ten se používá jednorázově, a tak to zřejmě zatím létalo díky pravděpodobnosti. Epoxid sice popraskal, ale protože se (většinou) ta héliová nádrž nějak nedeformovala, tak to těch pár minut od natankování do vyhoření 2.stupně asi obvykle přežil.

S těmi nízkými teplotami bude asi ta svízel, že při tak nízkých teplotách prostě neexistuje krycí materiál, který by si udržel jakoukoliv pružnost. Podle mě by prostě museli zcela změnit materiál nádrže...

Nebo by asi potřebovali úplně nový horní stupeň. Nejlíp s Raptorem, a bez tlakování nádrží héliem... na čemž se dost možná pracuje, jenže teď to potřebují odlétat s těmi už vyrobenými...


ale v prvním stupni jsou heliové nádrže také uvnitř nádrže kyslíku
 
09.11.2016 - 23:29 - 
tu zmenu k horsiemu si myslim priniesla zrychlena procedura plnenia (kvoli udrzaniu podchladeneho stavu) a sucastne plnenie LOX a helia.
kym sa "tankovalo" v beznom casovom rozvrhu mala COPV "cas" vyrovnat sa s rozdielmi teplot.
 
20.11.2016 - 22:37 - 
1. stupeň byl viděn v Californii. Asi půjde o let s Iridium Next.

 
26.11.2016 - 16:07 - 
16.1.2014 - 14:09
quote:
K předmětu sázky bych chtěl podotknout, že pochopitelně není absolutně přesně definovaný a ani být nemůže. Nikdo dnes nedokáže odhadnout, na jaké hodnotě bude nabízená nosnost F9R přesně 15.1.2017. Ani nedokážeme předpovídat, jaký v té době bude backlog, tedy kolik nasmlouvaných letů v té době bude čekat na svůj termín startu a kdy se nový zákazník (za novou cenu) dostane na řadu.

Zopakuji, že se sázíme pouze o to, že na webu SpaceX bude nejpozději do 15.1.2017 inzerovaná cena za start F9R na LEO pod 10 mil USD. (dnes je tam cena 56,5 M a max nosnost F9v1.1 13150 kg na LEO 28°)


UP
 
26.11.2016 - 16:39 - 
Che, tak tuhle jsem naštěstí neprohrál.


 
02.12.2016 - 16:54 - 
Aktuálně to vypadá tak, že první start F9 po nucené přestávce bude z Vandenbergu s družicemi systému Iridium 16.12.2016 ve 21:36 SEČ.


http://arstechnica.com/science/2016/12/spacex-has-a-tentative-return-to-flight-date-of-december-16/
 
08.12.2016 - 10:06 - 
Před pár dny se začaly objevovat informace o posunu obnovení letů F9 na leden. Teď už je to "oficiální".

http://spaceflightnow.com/2016/12/07/spacex-return-to-flight-slips-to-early-january/
 
08.12.2016 - 10:24 - 
quote:
Před pár dny se začaly objevovat informace o posunu obnovení letů F9 na leden. Teď už je to "oficiální".

http://spaceflightnow.com/2016/12/07/spacex-return-to-flight-slips-to-early-january/

myslel jsem, že faa ještě nedala povolení k letům, nebo jo? tipuju, že se poletí ještě později
 
09.12.2016 - 12:32 - 
quote:
quote:
Před pár dny se začaly objevovat informace o posunu obnovení letů F9 na leden. Teď už je to "oficiální".

http://spaceflightnow.com/2016/12/07/spacex-return-to-flight-slips-to-early-january/

myslel jsem, že faa ještě nedala povolení k letům, nebo jo? tipuju, že se poletí ještě později


Podle poslední informace z Aviation Week&Space Technology je zvažovaný start dne 16.prosince přesunutý na leden 2017. Nicméně vyšetřování vedené SpaceX a dozorované agenturou FAA ještě probíhá. Na základě ukončeného vyšetřování budou navrženy úpravy a po jejich posouzení agenturou FAA proběhne licenční řízení formou dodatku k základní licenci pro Falcon9.

Zatím tedy FAA nevydala licenci ani k zvažovanému lednovému startu a je možný další i posun termínu startu.

podrobnosti:
http://aviationweek.com/connected-aerospace/spacex-still-lacks-license-launch-iridium?NL=AW-05&Issue=AW-05_20161209_AW-05_818&sfvc4enews=42&cl=article_6_4&utm_rid=CPEN1000003028985&utm_campaign=7862&utm_medium=email&elq2=b37ae4cb932d4ced91ed46d3006bc1e8
 
02.1.2017 - 16:13 - 
Takže žádné překvapení. Příčiny zde byly popsány, řešení IMHO taky. Kdyby se nás rovnou zeptali, nemuselo by to tak dlouho trvat.

http://www.spacex.com/news/2016/09/01/anomaly-updates

In the long term, SpaceX will implement design changes to the COPVs to prevent buckles altogether, which will allow for faster loading operations.​

Bude to znamenat další odklady FH z důvodů změn designu?

Jinak konečně oficiální datum obnovení letů F9 je tady - 8.1.2017 s Iridium NEXT.
 
03.1.2017 - 09:33 - 
Další vzlet F9 ohlášen na 8.ledna 2017

http://www.universetoday.com/132681/spacex-finds-failure-cause-announces-sunday-jan-8-as-target-for-falcon-9-flight-resumption/
 
05.1.2017 - 22:56 - 
a riešenie problému je?
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=87&p=73291&sid=0e89be9d65f6101fe72c386498320152#p73291
quote:
Další změnou je pak zřejmě dočasný návrat ke konfiguraci čtyř kusů COPV, umožňující plnění helia o vyšší teplotě, jelikož He bude pochopitelně mít při vyšší teplotě a daném tlaku také vyšší objem. Při posledních startech byly totiž v druhém stupni použity pouze tři nádrže, nicméně se čtyřmi kusy se např. létalo ještě na začátku roku 2015.

riešenie problému sa volá DOWNGRADE
"ďakujem za uznanie"
 
06.1.2017 - 07:53 - 
downgrade heliovych flasi, nie superpodchladeneho kysliku.

Osobne nechapem na co bolo toto cvicenie nutne. To ta jedna usetrena flasa stoji za to?
 
06.1.2017 - 08:51 - 
quote:
downgrade heliovych flasi, nie superpodchladeneho kysliku.

Osobne nechapem na co bolo toto cvicenie nutne. To ta jedna usetrena flasa stoji za to?


Napadají mne 2 důvody:
- každá nádrž něco váží, ušetří se na hmotnosti.
- do nádrže LOX se víc vleze, místo objemu nádrže na He se může natankovat víc kyslíku.
 
06.1.2017 - 09:28 - 
zaujímavejšia je otázka, aký veľký alebo malý pokles nosnosti to znamená?
konkrétne, či bude pri tejto downgrade verzi ekonomicky únosné aplikovať znovupoužitelnosť? [Upraveno 06.1.2017 alamo]
 
06.1.2017 - 10:40 - 
quote:
Jde o to , jaká je tolerance v parametrech, které je nutno dodržet a v jaké toleranci se pohybují skutečné parametry při plnění. Pokud je tolerance v nutných parametrech příliš úzká, může to být daleko větší problém než nějaká praskající vzpěra

Tohle jsem psal před 3 měsíci, a jak se ukazuje, je to v současném konstrukčním řešení zřejmě nesplnitelné- proto ten návrat ke klasickému, ověřenému a funkčnímu řešení
 
06.1.2017 - 10:49 - 
Proběhl static fire ... vypadá to dobře.

https://twitter.com/elonmusk/status/817123579343028227
 
06.1.2017 - 10:58 - 
quote:
quote:
Jde o to , jaká je tolerance v parametrech, které je nutno dodržet a v jaké toleranci se pohybují skutečné parametry při plnění. Pokud je tolerance v nutných parametrech příliš úzká, může to být daleko větší problém než nějaká praskající vzpěra

Tohle jsem psal před 3 měsíci, a jak se ukazuje, je to v současném konstrukčním řešení zřejmě nesplnitelné- proto ten návrat ke klasickému, ověřenému a funkčnímu řešení


Ten návrat je jen dočasný, podle informací ze SX budou měnit konstrukci COPV

takže důvod této změny hledejte spíš v rozvrhu startů, nemůžou čekat, až bude nové řešení hotové a odzkoušené
 
06.1.2017 - 11:00 - 
quote:
zaujímavejšia je otázka, aký veľký alebo malý pokles nosnosti to znamená?
konkrétne, či bude pri tejto downgrade verzi ekonomicky únosné aplikovať znovupoužitelnosť? [Upraveno 06.1.2017 alamo]


To myslíte vážně? Jaká je změna, v řádu 100 kg? Na znovupoužitelnost to těžko bude mít vliv, ostatně je to dočasné řešení
 
<<  106    107    108    109    110    111    112  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.393832 vteřiny.