Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  115    116    117    118    119    120    121  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
31.3.2017 - 13:49 - 
citace:
ze vas to este bavi...


Nebaví! Jen mně irrituje slepá naivní víra ...

citace:
Ja sa opytam inak - booster sa pri navrate pohybuje hypersonickou rychlostou a bojuje s teplotami pri ktorych hori hlinik. Je to robot velkosti 10-poschodovej budovy, ktory dokaze sam seba navigovat z vesmiru na miniplosinku v mori s presnostou na par metrov. Takychto robotov uz pristalo dost vela, takze uz existuje urcita "databaza" technickych a ekonomickych informacii.
Tohto robota zostrojili chytri ludia, ktori zjavne vedia co robia.

... ještě mi prosím dejte srovnání s Fábií a budeme jak v jedné komerční televizi! ;-)
Mimochodem jsem technik, konstruktér, vývojář. Dělám i roboty. Umím si představit technická zařízení. Pracovně běžně dělám stroje, které zastaví stovky kilogramů z velmi rychlého pohybu na cílové ploše v mikrometrové přesnosti.

citace:
... Skutocne si myslite ze si nedokazu spocitat, ci sa to oplati? Normalnu trojclenku? TITO LUDIA? TO AKO NAOZAJ?


Když nemáte známé vstupy, tak ani trojčlenku nespočítáte. Občas se tomuto říká "Garbage-In-Garbage-Out" ...

citace:
... Aby som upresnil informaciu o poklese ceny - ak som rozumel spravne, tie 3/4 to nie je odhadovany pokles ceny.

Reaguju na tvrzení Petra Šídy o pár příspěvků výše, kde hovořil o 3/4 snížení ceny ...

citace:
... To je rozsah hardveru, ktory sa podari zachranit. K tomuto hardveru dalej zaznela informacia, ze naklady klesnu o jeden rad.
To znamena, ze ak si Elon necuca tie cisla z prsta, tak uspora nakladov je giganticka a pouzivanie recyklovanej techniky za takmer povodnu cenu je pre SpaceX zlata bana.

Náklady nejsou zdaleka jen cena hardwaru ... ;-)
 
31.3.2017 - 14:02 - 
citace:
citace:
ze vas to este bavi...


Nebaví! Jen mně irrituje slepá naivní víra ...

citace:
Ja sa opytam inak - booster sa pri navrate pohybuje hypersonickou rychlostou a bojuje s teplotami pri ktorych hori hlinik. Je to robot velkosti 10-poschodovej budovy, ktory dokaze sam seba navigovat z vesmiru na miniplosinku v mori s presnostou na par metrov. Takychto robotov uz pristalo dost vela, takze uz existuje urcita "databaza" technickych a ekonomickych informacii.
Tohto robota zostrojili chytri ludia, ktori zjavne vedia co robia.

... ještě mi prosím dejte srovnání s Fábií a budeme jak v jedné komerční televizi! ;-)
Mimochodem jsem technik, konstruktér, vývojář. Dělám i roboty. Umím si představit technická zařízení. Pracovně běžně dělám stroje, které zastaví stovky kilogramů z velmi rychlého pohybu na cílové ploše v mikrometrové přesnosti.

citace:
... Skutocne si myslite ze si nedokazu spocitat, ci sa to oplati? Normalnu trojclenku? TITO LUDIA? TO AKO NAOZAJ?


Když nemáte známé vstupy, tak ani trojčlenku nespočítáte. Občas se tomuto říká "Garbage-In-Garbage-Out" ...

citace:
... Aby som upresnil informaciu o poklese ceny - ak som rozumel spravne, tie 3/4 to nie je odhadovany pokles ceny.

Reaguju na tvrzení Petra Šídy o pár příspěvků výše, kde hovořil o 3/4 snížení ceny ...

citace:
... To je rozsah hardveru, ktory sa podari zachranit. K tomuto hardveru dalej zaznela informacia, ze naklady klesnu o jeden rad.
To znamena, ze ak si Elon necuca tie cisla z prsta, tak uspora nakladov je giganticka a pouzivanie recyklovanej techniky za takmer povodnu cenu je pre SpaceX zlata bana.

Náklady nejsou zdaleka jen cena hardwaru ... ;-)


Nedávno jsem četl knihu Elon Musk. V knize se psalo se kterými lidmi Musk nerad pracuje, protože jejich časté odpovědi jsou: "tohle nejde, takto se to nedělá, to ještě nikdo nevyzkoušel, na tomhle nikdo z velkých firem nepracuje", atd. Jenže jenom díky takovým Muskům jsme tam kde jsme.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
31.3.2017 - 14:12 - 
citace:

Jen mně irrituje slepá naivní víra ...



o slepu naivnu vieru islo pred prvym startom Falconu1. Teraz ide o vyhodnotenie situacie na zaklade doterajsich vysledkov.

Mna naopak irituje slepa tvrdohlavost liznuta ideologickymi motivmi. Smele plany a nekonecne odklady a skrty NASA, ULA, Roskozmosu alebo Ciny nikdy nie su predmetom takychto nekonecnych hlupych namietok, pochybnosti a pripomienok, ako ked ide o sukromnu americku firmu, navyse s vysledkami.
Netvarte sa ze (ne)viera vo vasom pripade nehra rolu.


citace:

Když nemáte známé vstupy, tak ani trojčlenku nespočítáte. Občas se tomuto říká "Garbage-In-Garbage-Out" ...



zname vstupy nemate vy (a produkujete vystupy presne v zmysle toho co ste uviedol). SpaceX tuto technologiu testuje uz roky, v hangari ma zasobu letenych boostrov, niektore zapalovala na stende opakovane v rozsahu par dni, roky lietali s grasshoppermi.
Vy si myslite ze nemaju predstavu kolko stoji pripravit tu vec na start? Fakt si to myslite, alebo stale dufate ze im to nejako nevyjde?

citace:
Reaguju na tvrzení Petra Šídy o pár příspěvků výše, kde hovořil o 3/4 snížení ceny ...


tak ked chcete meditovat o tom, ako to mozno nakoniec predsa len nejde, aj ked to vyzera ze to ide, ale mozno fakt nevedia pocitat ani zbierat data... tak aspon reagujte na povodny zdroj

citace:

Náklady nejsou zdaleka jen cena hardwaru


opat odporucam reagovat na povodny zdroj, ktory hovoril o poklese nakladov, mozno mate informacie ktore EM nema
 
31.3.2017 - 14:18 - 
No já stylově (a víceméně náhodou) zkoukl večer před tím Pasažéry (sci-fi), takže emocionálně to byl docela nabitý večer :-)

Jinak debata k payload fairing k chystanému reuse posledního stupně (poslední expendable díl):
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=42544.msg1661124#msg1661124

 
31.3.2017 - 14:48 - 
citace:
zkoukl večer před tím Pasažéry (sci-fi),



ved to je love-story, ci?
 
31.3.2017 - 15:13 - 
citace:
lepší cenu a lepší nosnost

Opravdu by jim provozovatel té družice zaplatil více za větší nosnost, kterou není schopen využít. Není to spíše jako v nákladní dopravě - kde zaplatím cenu za jízdu nákladního auta bez ohledu na to jestli plně využiji jeho maximální nosnost.
Už jsem to tu psal - nevyužitá nosnost je zde použita na záchranu prvního stupně.
U minulého startu poslal stupeň i bez těch roštových kormidel - potřeboval totiž maximální nosnost.
 
31.3.2017 - 15:33 - 
citace:
citace:
zkoukl večer před tím Pasažéry (sci-fi),



ved to je love-story, ci?


No tak ono není moc hollywoodských filmů, které by nebyly.. to je prostě žánr. Elona Muska se to týká docela hodně... vize komercionalizace mezihvězdné dopravy tam docela viditelně čerpá z jeho vizí komerční dopravy na Mars.

Ale je pravda, že tohle by patřilo spíš do fóra o ICT, než o F9.

Každopádně, zpět k tomu vícenásobně použitelnému 2. stupni... podle mě když už zachraňuje i aerodynamický kryt, tak by se vyplatilo kryt s horním stupněm integrovat např. do podoby jakéhosi bočního tepelného štítu (už sem to tu psal jednou - trochu ve stylu toho jak vypadalo IXV). Měkké přistání bez padáku si ale představit neumím (vzhledem k špatné regulovatelnosti tahu jediného motoru a vzhledem k tomu, jak lehký ten prázdný stupeň bude proti 1.stupni...).

Vícenásobně použitelný 2.stupeň si dovedu představit, že by mohl letět na F9H, s tím, že nosnost by vyšla "někde mezi" - ale cena pak v podstatě nejlepší vůbec. A bylo by logické když už, tak ho vyvinout na bázi Raptoru (jako takový testbed pro ICT... aby se získali letové zkušenosti na něčem menším...). Ale pořád jim tam nesedí to, že neplánují žádná křídla, kolečka ani runwaye, měkké přistání s jediným motorem zřejmě nelze, cokoliv typu "přistávací nohy až na orbitu" by zvyšovalo hmotnost, apod. Tak snad leda že by zkusili nějaké to zachycení vrtulníkem, na padácích, ještě ve vzduchu (jak o tom uvažuje ULA a snad i Rusové...)
 
31.3.2017 - 16:02 - 
Každopádně, zpět k tomu vícenásobně použitelnému 2. stupni... podle mě když už zachraňuje i aerodynamický kryt ...



Sú nejaké informácie akým spôsobom sa zachránil aerodynamický kryt, kde dopadol a pod.
 
31.3.2017 - 16:02 - 
citace:

Každopádně, zpět k tomu vícenásobně použitelnému 2. stupni... podle mě když už zachraňuje i aerodynamický kryt, tak by se vyplatilo kryt s horním stupněm integrovat


ano tiez ma to napadlo. Ja by som to skor urobil tak, ze kryt bude mat tepelnu ochranu (tak ci tak nejaku potrebuje), nebude sa odhadzovat, ale naklad sa vypusti bokom alebo odklapacou spickou, a potom sa cely druhy stupen zasunie do tohto vyprazdneneho krytu. Vyhoda je ze sa usetri hmotnost TPS pre druhy stupen, nevyhoda je ze neodhodeny kryt je hmotnost na orbitu navyse. Navyse by sa muselo vymysliet ako presunut tazisko do spicky krytu, nech je to stabilne a nech sa motor nemaca vo vode.

Druha moznost - vyuzit skutocnost ze prazdny druhy stupen ma zrejme dost nizky pomer hmotnosti k objemu (je to v podstate balon s motorom). Pri vstupe do atmosfery to zrejme brzdi dost rychlo. Ja by som tomu este pomohol - rozzipsovat steny nadrze a vytvorit z nich akesi aerodynamicke brzdy (podobne ako kryty okolo LM na Saturne V). Hmotnost k brzdnej ploche by este klesla, tym padom aj tepelne namahanie, a najvyssie tepelne namahanie by bolo na tryske motora (padalo by to motorom napred).
Navyse v subsonickom pade by sa tie rozzipsovane steny dali pouzit ako rotor pre autorotaciu, t.j. netreba padak.
Tazko sa to popisuje, asi by som to mal nakreslit Vyhoda - minimalna hmotnost navyse, nevyhoda - bohvie ci by to malo sancu fungovat a muselo by sa to chytat vo vzduchu.

tretia, najmenej fantasticka moznost, je nafukovaci tepelny stit. Kedze sa bavime o prazdnom druhom stupni, pri urcitom priemere stitu by nebol potrebny ani padak...
 
31.3.2017 - 16:10 - 
Původní představy snad byly, že druhý stupeň bude mít čtyři motory Super Draco, alespoň to tak podle videí vypadalo... Jestli by to stačilo a kolik by to stálo hmotnosti...

Pokud dokážou chytit kryt do plovoucího "skákacího" hradu, tak by to mohli zvládnout i s druhým stupněm
Otázka je, jestli by to vydržel stupeň a kolik by to stálo na nosnosti.
 
31.3.2017 - 16:22 - 
Finální verze Falconu 9 bude ke konci roku, nebo počátkem příštího. Bude schopna nového letu bez oprav 10x. 100x pak s menšími opravami...

He believes the final version of the Falcon 9 optimized for reuse, set to fly late this year or early in 2018, will be capable of 10 flights "with no refurbishment," and 100 flights with "moderate refurbishment." 24-hour turnarounds should come by next year.

https://arstechnica.com/science/2017/03/we-may-have-just-witnessed-the-dawn-of-truly-commercial-spaceflight/

Ale předpokládám, že Véna stejně bude chtít černé na bílém, že se použijí aspoň stejné motory, nebo stejné nádrže, atp.

Mimochodem - nádherná fotka. Asi si ji dám na plochu.

 
31.3.2017 - 16:33 - 
aerodynamicky kryt sa odhadzuje z velmi dobreho dovodu a to znizit "mrtvu" hmotnost a to uz pomerne v rannej faze letu (len kratko po odpojeni prveho stupna).
vozit ho az hore by znamenalo pomerne vyrazne znizit nosnost, na vypocet je mozne bud pouzit smulator ktory robil Ales H. alebo "laicky" odpocitat hmotnost krytu od nosnosti.
Konstrukcia krytu navyse nie je robena na navrat z orbitalnej rychlosti ale ma za ciel ochranit citlivy naklad v pociatocnych fazach letu v atmosfere. Pridanie skutocneho tepelneho stitu by takmer isto znamenalo ze by vazil najmenej 2x tolko.

Velmi dobra nosnost F9 je do znacnej miery zabezpecena vynikajucim konstrukcnym cislom druheho stupna kde prazdna hmotnost (bez krytu) je 4t pri hmotnosti paliva 100t.
Zvysenie jeho hmotnosti by automaticky znamenalo stratu nosnosti.

Dalsi problem vidim v tom ze znacna cast misii smeruje na GTO a profil drahy (excentricka elipticka draha) znamena dalsiu komplikaciu pri moznom vstupe do atmosfery, kde naroky na tepelny stit su omnoho vacsie, bliziace sa 1. misii Orionu.
 
31.3.2017 - 16:39 - 
Vícenásobné použití druhého a částečně i prvého stupně bylo celkem dobře vyřešeno u Shuttle, kde se vracely všechny motory, celá kabina posádky, řídící systémy i nákladový prostor. To, že bylo třeba mnoho oprav a repasí po přistání je druhá věc. Motory měly extrémní parametry, lze si představit jiné – např. BE-4.

Výkony i rozměry Shuttle by mohly být značně menší – méně oprav tepelného štítu. Vše by se dalo postupně vyladit. Princip byl dobrý. Tahat zpět na Zem z LEO nebo GTO i nádrž by byl přepych, který by vše pohřbil. Podstatnou změnou by muselo být umístění nákladu do konfigurace in-line (na špici).Raketoplán by vlastně představoval jen motory s rámem + řídící elektroniku + tepelnpu ochranu a malá křídla

Řešení a la STS nepotřebuje pro návrat žádné velké zpětné a brzdící impulsy a mnoho paliva, žádné přistávací plošiny na moří, žádný náročný transport zpět, žádný tepelný štít pro motory. Bylo by možno později takto transformovat i SLS. Pokud by SLS již měl boostery s BE-4, ty by mohly přistát metodou SpX, nebo i s křídly. Při použití motorů BE-4 i v centrálním stupni by byla centrální nádrž na metalox značně menší, nepotřebovala by tepelnou izolaci. Vlastní raketoplán s motory jen pro náklady by byl značně jednodušší než Shuttle. Celek by mohl mít nosnost (čistého nákladu) na LEO cca 20 tun při startovní hmotě do 1000 tun při všech motorech na metalox. Ztráta jedné nádrže by představovala značně menší hodnotu, než ztratit celý druhý stupeň s motorem i řídícím systémem. Podobným způsobem by mohla být řešena varianta raketoplánu pro posádku. [Upraveno 02.4.2017 PinkasJ]
 
31.3.2017 - 16:51 - 
História pristávania F9,
9 uspešných, 5 nevydarených pristátí v gif-och:
http://www.theverge.com/tldr/2017/3/30/15132014/spacex-rocket-landing-attempt-history-watch-videos-explosions
]
 
31.3.2017 - 16:53 - 
citace:
citace:
lepší cenu a lepší nosnost

Opravdu by jim provozovatel té družice zaplatil více za větší nosnost, kterou není schopen využít. Není to spíše jako v nákladní dopravě - kde zaplatím cenu za jízdu nákladního auta bez ohledu na to jestli plně využiji jeho maximální nosnost.
Už jsem to tu psal - nevyužitá nosnost je zde použita na záchranu prvního stupně.
U minulého startu poslal stupeň i bez těch roštových kormidel - potřeboval totiž maximální nosnost.


... to jsem si nevšiml. ;-)

Nicméně použití "očesané" F9 v podstatě svědčí pro moji spekulaci o občasném "zjednorázovění" rakety F9. Je to asi efektivnejší než čekání na FH ... ;-)

ps: Je jasné, že se nyní usazuje formát "standardní družice" (definovaný průměrem krytu 5m - nedávno bylo oznámeno, že na něj přejde i Proton) a obvyklé hmotnosti (5-8 tun na LEO má dnes 95% družic a vynese je téměř kdokoliv). Teď jde ještě o standardizaci upevnění a připojení družice na nosič.
 
31.3.2017 - 17:07 - 
citace:
Každopádně, zpět k tomu vícenásobně použitelnému 2. stupni... podle mě když už zachraňuje i aerodynamický kryt ...



Sú nejaké informácie akým spôsobom sa zachránil aerodynamický kryt, kde dopadol a pod.


Pravdepodobne obsahoval retro trysky na stlaceny plyn a nejaky druh , pravdepodobne klzaveho padaku. Musk sa vyjadril, ze je to natolko presne, ze by mohol pristavat na niecom co porovnal s detskym nafukovacim skakacim hradom.
 
31.3.2017 - 17:11 - 
citace:
Podstatnou změnou by muselo být umístění raketoplánu do konfigurace in-line (na špici), aby byl daleko od hlavní nádrže a boosterů. Nemusel by mít nákladový prostor, pokud by byl zachován kryt nákladu.



pozor pozor, dostavame sa nebezpecne blizko ku konceptu ITS

citace:

Řešení a la STS nepotřebuje pro návrat žádné velké zpětné a brzdící impulsy a mnoho paliva, žádné přistávací plošiny na moří, žádný náročný transport zpět, žádný tepelný štít pro motory.



ale naopak potrebuje narocnu udrzbu kvoli vplyvu morskej vody. Transport bol naopak este narocnejsi - booster museli zabezpecovat potapaci, musel byt odtiahnuty po vode do pristavu, kde bol vytiahnuty z vody a rozobrany na segmenty. Niektore casti boostra sa odhadzovali.


Mne pride najlepsie riesenie koncept ITS - samozrejme tie ozrutne rozmery nie su povinne Ale mame tam booster ktory sa vracia na suchu zem, mame tam druhy stupen spolu s nakladom reusable, mame tam presne pristatie na suchu zem, navyse zrejme menej senzitivne na pocasie nez raketoplan.

Kridla ako take su no-go. Na tom sa zhoduje vacsina konstrukterov co som pocul. Oni totiz nie su zase az take lahke, ked mate kridla mate takisto podvozok, meteo limity su horsie atd. Nakoniec zistite ze ste na tom rovnako ako ked si usetrite 10% paliva pre navrat.

Dalsia vec je komplexita - navrat s kridlami je skratka komplikovany. Co je komplikovane je drahe.
Motoricky navrat vyzaduje palivo ergo vacsiu raketu. Lenze postavit jednoduchu vacsiu raketu je menej drahe nez postavit komplikovanu mensiu raketu. Je to trochu neintuitivny chytak, ktory stale zvadza ku kadejakym okridlenym vytvorom a prepoctom nosnosti k velkosti rakety. No-go. Ide o cenu, nie o rozmery.

 
31.3.2017 - 17:25 - 
Este toto je zaujimave

Our aspirations will be zero hardware changes. Reflight in 24h. The only thing that changes is you reload propellent. We might get there by the end of this year but if not this year I'm confident we'll get there next year
 
31.3.2017 - 17:53 - 
citace:
Este toto je zaujimave

Our aspirations will be zero hardware changes. Reflight in 24h. The only thing that changes is you reload propellent. We might get there by the end of this year but if not this year I'm confident we'll get there next year


cize realne 3-4 roky. To ked budu frflosi zase v decembri "hodnotit slepu vieru"...
 
31.3.2017 - 17:54 - 
citace:

ale naopak potrebuje narocnu udrzbu kvoli vplyvu morskej vody. Transport bol naopak este narocnejsi - booster museli zabezpecovat potapaci, musel byt odtiahnuty po vode do pristavu, kde bol vytiahnuty z vody a rozobrany na segmenty. Niektore casti boostra sa odhadzovali.

Kridla ako take su no-go. Na tom sa zhoduje vacsina konstrukterov co som pocul.


Nějak jste přehlédl, že jsem předpokládal kapalné boostery s BE-4 a jejich přistání a la SpX (příp. křídly).

Raketoplán v menším provedení než STS, na jednotné palivo metalox, který by vlastně představoval a zachránil celý druhý stupeň a motory 1. stupně považuji za dobré řešení. Jiný způsob návratu druhého stupně těžko bude existovat.

Muskovo ITS bude mít nesrovnatelně náročnější tepelnou ochranu ochranu obrovské nádrže a tím i opravu tepelného štítu. Zázraky se nedějí a dít se nebudou.
 
31.3.2017 - 18:11 - 
citace:


Nějak jste přehlédl, že jsem předpokládal kapalné boostery s BE-4 a jejich přistání a la SpX (příp. křídly).


aha,tak to som fakt prehliadol...

citace:

Muskovo ITS bude mít nesrovnatelně náročnější tepelnou ochranu ochranu obrovské nádrže a tím i opravu tepelného štítu. Zázraky se nedějí a dít se nebudou.


ITS som myslel ako koncepciu, nie konkretne ten kolos od SpX. Tepelna ochrana velkej prazdnej lode moze byt naopak lahsia, kedze je to v podstate velky prazdny balon, ktory brzdi uz vysoko v atmosfere. Cim lepsi pomer plocha/hmotnost, tym mensie tepelne namahanie (preto navratove kapsuly vyzeraju tak ako vyzeraju)
 
31.3.2017 - 20:08 - 
citace:
Každopádně, zpět k tomu vícenásobně použitelnému 2. stupni... podle mě když už zachraňuje i aerodynamický kryt ...

Vsimli ste si nekdo ze SpaceX vyviji jeste jednu technologii co by umoznila navrat druheho stupne. A to je vesmirny tahac s elektrickym pohonem. Pak staci vynaset jen na LEO a dale se bude pokracovat tahacem. Potom nepotrebujete tak velkou nosnost na GEO.
 
01.4.2017 - 01:19 - 
To by dost zjednodušilo návrat 2. stupně, ale vracet jeden motor (když 1.stupeň jich vrací 9) a k tomu prázdnou nádrž by asi nebylo hospodárné. Tepelná ochrana nádrže a její oprava by byla nákladná a podstatně by snížila nosnost F9, jak již upozornil Pet.rok. 
01.4.2017 - 09:29 - 
citace:
To by dost zjednodušilo návrat 2. stupně, ale vracet jeden motor (když 1.stupeň jich vrací 9) a k tomu prázdnou nádrž by asi nebylo hospodárné. Tepelná ochrana nádrže a její oprava by byla nákladná a podstatně by snížila nosnost F9, jak již upozornil Pet.rok.


Pořád je to ale cenný kus hardwaru, nejde jenom o cenu, ale i kapacitu výrobních linek, znovu používání umožní navýšit počet startů při zachování stávajícího objemu výroby, odpůrci zpravidla vidí nárůst nákladů, ale tohle pomíjejí, a fixní náklady se rozpočítají do více startů

Když to oznámil už i EM, tak bych řekl, že to zkusí s tím co maji, tepelný štít z dragona, nějaké nohy a tři motory superdraco na spodní straně, kolik to celé může vážit, pár tun? [Upraveno 01.4.2017 Petr_Šída]
 
01.4.2017 - 13:02 - 
ja tipujem ze tam len fuknu stit z dragona a skusia co to spravi. Ani to nebudu vytahovat z vody, podobne ako v stvrtok ten kryt.

Mimochodom PicaX ma tusim hustotu asi ako balzove drevo. Cize ano, ten stit by nieco vazil, ale asi menej nez si vacsina predstavuje.

Taktiez vydrzi niekolko pouziti bez udrzby. Takze je mozne ze druhy stupen by vobec nevychadzal tak zle - berte do uvahy ze druhy stupen je nepilotovany a z orbity sa vracia po vypusteni nakladu. Akceptovatelne riziko je niekde uplne inde nez pri klasickych navratovych kapsulach.
 
01.4.2017 - 14:31 - 
citace:
Takze je mozne ze druhy stupen by vobec nevychadzal tak zle - berte do uvahy ze druhy stupen je nepilotovany a z orbity sa vracia po vypusteni nakladu.



Ten druhý stupeň se bude vracet v rychlosti a z polohy těsně pod LEO . Takže bude přistávat hodně tisíc km od místa startu a bude to muset být řízený sestup. Tohle nelze nechat na náhodě, kam se to plácne a že se zrovna nic nestane.
 
01.4.2017 - 14:57 - 
citace:


Ten druhý stupeň se bude vracet v rychlosti a z polohy těsně pod LEO . Takže bude přistávat hodně tisíc km od místa startu a bude to muset být řízený sestup. Tohle nelze nechat na náhodě, kam se to plácne a že se zrovna nic nestane.


nie, druhy stupen dosahuje orbitalnu rychlost, takze naopak zostup mozno nacasovat a umiesnit podla potreby, tak ako kazda ina navratova kapsula
 
01.4.2017 - 18:31 - 
citace:


nie, druhy stupen dosahuje orbitalnu rychlost, takze naopak zostup mozno nacasovat a umiesnit podla potreby, tak ako kazda ina navratova kapsula
.
Obecně, druhé (nebo vrchní) stupně při letech s nákladem jen na LEO dnes většinou dosahují rychlost těsně pod kruhovou a následně shoří v atmosféře. Náklad pak mívá vlastní pomocné motory pro dotažení na LEO a následné korekce dráhy.

Značná část letů F9 je a bude buď na vyšší dráhy než LEO, nebo dráhy GTO. Tam by se snad dal naprogramovat čas a místo vstupu do atmosféry. Problém tedy zůstává jak s 2. stupněm projít atmosférou a měkce přistát v předpokládaném místě. Domnívám se, že vzhledem k ceně 2. stupně u F9 a nevyhnutelnému dalšímu snížení nosnosti F9 (navíc k snížení při záchraně 1. stupně) se to zatím nevyplatí.

 
01.4.2017 - 20:21 - 
zbytocne to hodnotite, v tejto faze je to experiment. Prvy start FH neponesie ziadny komercny naklad ani Dragona (to uz EM potvrdil), takze tu prazdnu kapacitu pouziju na citujem "nieco sibnute". Obalit druhy stupen TPS a znizit jeho nosnost v takom pripade nevadi, nieco sibnute asi nebude vazit 50ton.

Ziskaju data, rozhodnu sa co dalej. Bud zistia ze cele zle, nema to zmysel... alebo zistia ze prazdnemu balonu s motorom staci len lahky tepelny stit a maly padak, a to by slo...
 
01.4.2017 - 23:23 - 
Nieco o priprave 1. stupna na opakovany start...

With this being the first re-flight, we were incredibly paranoid about everything. So we sort of ... The core airframe remained the same, the engines remained the same, but any sort of auxiliary components that we thought might be slightly questionable we changed out

A nieco o 24 hodinovej priprave

They'd certainly inspect it, and there will be quite a lot of on-board health monitoring. There's a lot of sensors on board to say whether things are good or if they are not. The on-board heath-check system - just a lot of sensors that confirm the health of the rocket. Just like aircraft, really. [Editoval 01.4.2017 kamilfredo]
 
<<  115    116    117    118    119    120    121  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.296588 vteřiny.