SpaceX: NASA’s Launch Services Program (LSP) has certified Falcon 9 as a Category 3 launch vehicle. Category 3 launch vehicles are certified to support NASA’s highest cost and most complex scientific missions.
Česky: NASA konečně certifikovala Falcon 9 jako nosič Kategorie 3 - tedy takový, který je způsobilý i pro vynášení nejkritičtějších kategorií nákladů.
Proces přípravy zachráněného stupně nejdříve trval zhruba 6 měsíců, ale cílem je raketu po přistání jen rychle zkontrolovat (bez oprav či výměny součástek). V případě Blocku 4 proces vyžadoval už jen 20 % práce a číslo se postupně snižuje (video bylo natočeno pár dní před premiérou Blocku 5). Znovupoužitelnost „je z ekonomického hlediska skvělá”.
citace:Proces přípravy zachráněného stupně nejdříve trval zhruba 6 měsíců, ale cílem je raketu po přistání jen rychle zkontrolovat (bez oprav či výměny součástek). V případě Blocku 4 proces vyžadoval už jen 20 % práce a číslo se postupně snižuje (video bylo natočeno pár dní před premiérou Blocku 5). Znovupoužitelnost „je z ekonomického hlediska skvělá”.
citace:Proces přípravy zachráněného stupně nejdříve trval zhruba 6 měsíců, ale cílem je raketu po přistání jen rychle zkontrolovat (bez oprav či výměny součástek). V případě Blocku 4 proces vyžadoval už jen 20 % práce a číslo se postupně snižuje (video bylo natočeno pár dní před premiérou Blocku 5). Znovupoužitelnost „je z ekonomického hlediska skvělá”.
pane Yamato, dokážete napsat příspěvek bez urážení lidí s jiným názorem?
o tom uz sme sa bavili. Ked zmiznu svedkovia elonovi, zmiznu aj frflosi Tiez sa radsej bavim o faktoch, nez o osobnych emocionalnych postojoch ku konkretn(EM) ludom...
To je ovšem jen odhad pana Scott Manley, musíme si počkat na skutečnost. Podle něho půjde o úpravu druhého stupně Falcon 9, aby mohl přistát podobně jako má přistávat BFS a přitom ještě být schopen dopravit užitečný náklad pro zákazníka na LEO. Je to dost pravděpodobný scénář, protože ty úpravy 2.stupně by neměly natolik zvednout suchou hmotu stupně + palivo na návrat, že by nemohl nést navíc podstatný náklad na LEO, jen nižší, než klasický F9. Odhaduji do 10 tun, pro který mají adaptér.
citace:To je ovšem jen odhad pana Scott Manley, musíme si počkat na skutečnost. Podle něho půjde o úpravu druhého stupně Falcon 9, aby mohl přistát podobně jako má přistávat BFS a přitom ještě být schopen dopravit užitečný náklad pro zákazníka na LEO. Je to dost pravděpodobný scénář, protože ty úpravy 2.stupně by neměly natolik zvednout suchou hmotu stupně + palivo na návrat, že by nemohl nést navíc podstatný náklad na LEO, jen nižší, než klasický F9. Odhaduji do 10 tun, pro který mají adaptér.
podla vyjadrenia EM mini-BFR nema pristavat. Takze pojde skutocne len o zber dat pri priechode atmosferou. Avsak je takmer iste, ze pokial stupen dokaze uspesne spomalit na pdzvukovu rychlost, Elonovi to neda...
Myslim si ze to bude nieco podobne ako pokusy s prvym stupnom - deorbit, riadeny prechod atmosferou, a clup do nejakeho imaginarneho terca v oceane
Co se týče čistě komerčních letů, stále více se ukazuje, že pokud konkurence nepřejde na znovu-použitelnost prvého stupně, bude dále ztrácet pole proti F9FT. Přejít na reusability mohou snáze jen konkurenti, kteří mají podobnou jednoduchou konstrukci rakety. Výjimkou je New Glenn, který je pro to přímo stavěn, ale je určen pro mnohem vyšší náklady, spíše k Měsíci apod.
Z ostatních raket vidím do budoucna možnost u Antaresu. Velmi podobný pravděpodobně bude nový Sojuz( 2xx), až mu nahradí prvý stupeň včetně boosterů jedním motorem RD 181. Naději mají i menší rakety jako Angara 1, Sojuz 2-1v, některé čínské rakety. Z větších nosností to bude výhledově Ariane X s motorem Prometheus. Zatím se reálně plánuje jen Sojuz 7 pro S7-Space. Ten by měl mít nosnost obdobnou F9FT, zvláště v provedení Sojuz 7/SL. Všeobecně, ruské rakety budou obtížně používat systém přistání a´la F9, spíše křídla nebo padáky. Naopak čínské a evropské, které startují směrem nad moře pravděpodobně ano. Zatím bude asi ještě pár let v tomto směru kralovat F9FT.