Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  19    20    21    22    23    24    25  >>
Téma: Mars - pilotované lety - úvahy
19.4.2015 - 09:09 - 
Takze BFR bude tankovat v kozme. Ako z toho vyplyva medzistanica? A este nebodaj v L2?

 
19.4.2015 - 10:51 - 
ohľadom marsu budú dôležité najbližšie dva roky,,, či už jesenná prezenrácia nových mašín od Eliho a jeho SpaceX a nemenej dôležité budú prezidentské voľby v USA budúci rok. Nový prezident s najvacsou pravdepodobnostou nebude mat divnejsiu viziu o kosmonautike ako Husein Obama,,, za seba konstatujem tolko ze najviac som zvedavy na to s cim pride Elon a jeho parta lebo v akúkolvek vládnu agenturu a jej slimačie politikou a birokraciou spomalene tempo som stratil vieru 
19.4.2015 - 11:08 - 
Nijak, to L2 si přidáváte sám

a k LEO probleskl koncept automatické tankovací stanice, kde by najednou parkovalo několik strojů

samozřejmě to jde dělat i bez stanice pomocí startu nádrže na jedno použití, ale to je jaksi proti logice SX
 
19.4.2015 - 11:11 - 
citace:
takže máte niekto, nejaký iný plán?
ak nemáte, tak hrozí, že som vyhral "kontumačne"
bez ohľadu nato, aké hrozné "môj plán" má v sebe chyby, bol by to jediný plán, a teda automaticky správny

Kde bereš tu jistotu, že pokud je jediný plán, tak je automaticky správný? Zeptej se na to pánů Napoleona a Hitlera, kteří měli jediný plán napadnout Rusko.
 
19.4.2015 - 11:22 - 
citace:
ak tam ľudia nepôjdu, v zmysle konečného zámeru kolonizácie
nemusia tam ísť vôbec.
citace:
ono si stačí pročítat tady fórum, ano nic není oficiální, ale to co prosakuje je BFR jako jednostupňová raketa, která nahoru dostane MCT skládající se ze dvou částí, LEO dosáhne MCT na své motory a palivo a dotankuje, k Marsu poletí ve dvojici

Tady se prolínají dvě věci, terraformace a kolonizace Marsu. Terraformace může klidně být zahájena pomocí automatů a k přistání lidí a následné kolonizaci dojít třeba za 100 let, až budou aspoň nějaké, byť jen lokální výsledky.
Jinak pokud jde o BFR a MCT, pořád se mluví o zveřejnění plánů SpaceX letos na podzim. Slíbili to natvrdo, nebo je to jen "možná"? A je nějaký aspoň trochu přibližnější údaj, než "podzim"? Asi nejsem jediný, kdo se na to těší jako malý kluk na Matějskou pouť...
 
19.4.2015 - 11:42 - 
fakty..
ak sa chceme dostať na mars, potrebujeme spoznať a overiť si, určité fakty
až keď tie fakty, budeme mať overené, budeme môcť plánovať samotnú architektúru misie k marsu

ja navrhujem, "urobme to v cislunárnom priestore"
jediný skutočný protinávrh bol "lietajme na asteroidy"
"asteroidy" nejak vyšumeli
čo nám zostalo?
 
19.4.2015 - 11:43 - 
citace:
Jinak pokud jde o BFR a MCT, pořád se mluví o zveřejnění plánů SpaceX letos na podzim. Slíbili to natvrdo, nebo je to jen "možná"?

Reddit, AskMeAnything 5.1. 2015 https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/2rgsan/i_am_elon_musk_ceocto_of_a_rocket_company_ama/

Otázka:
Could you please clarify what the Mars Colonial Transporter actually is? Is it a crew module like Dragon, a launch vehicle like Falcon, or a mix of both? Does it have inflatable components? Is MCT just a codename?

Odpověď EM:
The Mars transport system will be a completely new architecture. Am hoping to present that towards the end of this year. Good thing we didn't do it sooner, as we have learned a huge amount from Falcon and Dragon.
...
Goal is 100 metric tons of useful payload to the surface of Mars. This obviously requires a very big spaceship and booster system.
...
Default plan is to have a sea level and vacuum version of Raptor, much like Merlin. Since the booster and spaceship will both have multiple engines, we don't have to have fundamentally different designs. This plan might change.
 
19.4.2015 - 11:55 - 
takto smrdí hoax.. 
19.4.2015 - 12:00 - 
citace:
takto smrdí hoax..
Můžeš to rozvést? Co ti na tom smrdí?
 
19.4.2015 - 12:05 - 
citace:
Nijak, to L2 si přidáváte sám



no, ja ani nie... niekto iny by tu stale chcel nieco robit "tam kde nic nie je"
 
19.4.2015 - 12:13 - 
citace:
citace:
takto smrdí hoax..
Můžeš to rozvést? Co ti na tom smrdí?

100 ton užitočného zaťaženia "čistého nákladu", ako pristáva na "jeden šup" na marsovskom povrchu
 
19.4.2015 - 12:20 - 
citace:
100 ton užitočného zaťaženia "čistého nákladu", ako pristáva na "jeden šup" na marsovskom povrchu
Troufalé, viď?
A co bys řekl před 10 lety řekl na to, že nějaký 34-letý SW zbohatlík bude 4x ročně zásobovat posákdu ISS nákladem svou soukromou kosmickou lodí, vynášenou soukromou dvoustupňovou raketou? Šahal by sis na čelo?
 
19.4.2015 - 12:41 - 
citace:
citace:
100 ton užitočného zaťaženia "čistého nákladu", ako pristáva na "jeden šup" na marsovskom povrchu
Troufalé, viď?
A co bys řekl před 10 lety řekl na to, že nějaký 34-letý SW zbohatlík bude 4x ročně zásobovat posákdu ISS nákladem svou soukromou kosmickou lodí, vynášenou soukromou dvoustupňovou raketou? Šahal by sis na čelo?


a prvy stupen tej rakety bude motoricky pristavat za pouzitia supersonickeho retrozazehu, podla ucebnic nemozneho...
Ked uz sme pri tom, za pomoci tejto technologie (supersonic retro) sa da dostat na povrch marsu cokolvek, ak je dost paliva
 
19.4.2015 - 12:56 - 
skúsme to spočítať spätne..
máme užitočné zaťaženie 100 ton
aby dosadlo na povrch marsu, to si žiada nejaké palivo
(to že samotný dopravný prostriedok tiež niečo váži.. dajme tomu že váži 0 ton)
100 ton + x ton
plus nejaké palivo pre navedenie na parkovačku okolo marsu
zjednodušme si to.. toto ignorujeme..
plus palivo ktoré "to 100 ton + x ton" rozhýbe od LEO smerom k marsu
100 ton + x ton + y ton
koľko že to má byť dohromady na LEO?

nuž s toho že Musk tvrdil, že dokáže zásobovať ISS, som bol nadšený.. a vtedy som skeptikom oponoval..
ale teraz.. nuž áno.. dnes si "siaham na čelo" aj ja..
 
19.4.2015 - 13:10 - 
citace:

100 ton + x ton + y ton
koľko že to má byť dohromady na LEO?


Obvykle se předpokládá, že kapacita na GEO je asi LEO/3, k Měsící (+/- na orbitu, ne nutně přistání, nebo přistání bez návratu) asi tak LEO/4 a k Marsu LEO/5 (lze to zvýšit obratnou manévrovací strategií, ale i u MOM zhruba odpovídá, že těch 500 kg u Marsu odpovídá nosnosti rakety asi tak 2.5t na LEO).

Tzn. Muskova raketa by na LEO musela mít nosnost 500 tun (to ovšem není to samé, protože naložit na špici rakety 500 tun nákladu není úplně stejné, jako naložit tam 100t a natankovat více paliva do prvního stupně). Tzn poslední stupeň té rakety prinicpiálně nemusí být robustnější, než poslední stupeň SLS pod hypotetickým 130t nákladem na LEO... robustnější to musí být _odzdola_ tzn. rozhodně tam bude 5x větší první stupeň.

bavíme se každopádně o vzletové hmotnosti v řádu 10000t (možná 15000).

hmmm... no, Great Eastern byl taky největší parník své doby, no :-) [Upraveno 19.4.2015 xChaos]
 
19.4.2015 - 13:11 - 
citace:
citace:
Nijak, to L2 si přidáváte sám



no, ja ani nie... niekto iny by tu stale chcel nieco robit "tam kde nic nie je"


Ok, já k nim ale nepatřím
 
19.4.2015 - 13:14 - 
Nebudu dělat chytřejšího, než banda rocket scientist ze SpaceX, počkám si v klidu na představení MCT architektury ke konci tohoto roku. A ani mi nebude vadit, pokud by to zveřijnili o pár měsíců později...

Co zatím víme, je to, že BFR zřejmě nebude mít postranní boostery jako FH, ale bude to single stick. Jednostupňový, nebo dvoustupňový. Na jeho vrcholu MCT loď s vlastní sadou motorů Raptor a nákladem. Počítá se taky s dotankovánim paliva na LEO a/nebo na LMO. MCT bude provádět EDL zásadně propulsivně, žádné padáky ani airbagy. Počítá se s ISRU výrobou paliva i okysličovadla na Marsu a vzlet MCT vlastní silou na LMO, kde možná opět bude docházet k dotankování paliva. Následuje TEI a propulzivní EDL na Zemi. BFR i MCT mají být plně znovupoužitelné dopravní prostředky - budou příliš drahé na to, aby byly na jedno použití.
 
19.4.2015 - 13:29 - 
k bodu L2 tolkoto:
Ked columbus siel na výpravu lode sa postavili v dokoch nalozili zásobami v prístave a defakto vsetky prípravy sa odohrali v prístave co je v mojich ociach súčasná obdoba LEO,,, "overovanie technológií" v L2 mi pripadá ako keby vyplávali 500 km na síry atlantik aby si tam overovali ako zvládnu dlhodobý pobyt na šIrom oceáne a potom po xy testovaniach by konecne zostavili lod posadku a šli.
osobne som za poskladanie niečoho poriadneho na LEO (prístave) dotankovaní nalodení a hurá na dobrodruzstvo,,, hold tí prví budú pioniery priekopníci a tam to bude vzdy s rizikami,, ak nechceme podstupovat riziká tak sa na pilotovanu kosmonautiko rovno mozme vykaslat
 
19.4.2015 - 13:29 - 
takže bez nejakého systému dopĺňania paliva.. jednoducho volovina
a ten podporný systém sa zjaví odkiaľ?
aj keby to malo doplňovať palivo až na ma marse, pre spiatočnú cestu
MCT má fungovať až s "čerpačkou"
takže ako tam tú "čerpačku" dopraviť bez MCT?
ako vybrať miesto kde bude umiestnená?
to urobí kto, a pomocou čoho?
 
19.4.2015 - 13:35 - 
citace:
k bodu L2 tolkoto:
Ked columbus siel na výpravu..

dal si "pauzu" na azorách alebo na "kanároch"..
 
19.4.2015 - 14:18 - 
k bodu L2 tolkoto:
Ked columbus siel na výpravu..

dal si "pauzu" na azorách alebo na "kanároch"..

Tu pauzu si tam mořeplavci mohli udělat proto, aby na ostrovech, které tam byly bez toho, že by je někdo musel stavět, doplnili zásoby a pitnou vodu, což tam obojí bylo odjakživa bez toho, že by to tam nejdřív někdo musel vozit (na rozdíl od hypotetické stanice v L2, která neexistuje, nejdřív by se musela vytvořit - viz co problémů a peněz bylo kolem ISS - a potom naládovat zásobami všeho druhu, aby odtamtud bylo co brát).
 
19.4.2015 - 15:10 - 
Ohladom alamovho vypoctu - nikde tam nevidim zahrnute brzdenie v atmosfere. Padaky nebudu, ale tepelny stit urcite bude A ten urobi z hypersoniku supersonik. Az potom treba zacat brzdit tych 100 ton motoricky.

Stale nerozumiem preco by sa tankovanie malo robit "tam kde nie je nic". Isteze pre lety na mesiac by stanica bola fajn, ale pokial sa bavime o marse... ani to testovanie mi nesedi, preco bysa malo testovat v L2 a nie na LEO? Radiaciu vieme zmerat aj sondami a zmerali sme), nemusime posielat ludske dozimetre (navyse taketo vyuzitie posadky je nemoralne)
 
19.4.2015 - 15:21 - 
yamato.. opýtam sa zas
takže.. akože sa to má podľa teba, robiť správne?
ak ja mám dokazovať, že je niečo správne.. musím to mať s čím porovnať
 
19.4.2015 - 15:58 - 
citace:
yamato.. opýtam sa zas
takže.. akože sa to má podľa teba, robiť správne?
ak ja mám dokazovať, že je niečo správne.. musím to mať s čím porovnať


"Spravne" je pojem spojeny s odskusanou cinnostou, ku ktorej existuju skusenosti a na ich zaklade su vytvorene pravidla veduce k uspechu. Dodrziavanie tychto pravidiel znamena robit to spravne.
Pokial viem k marsu este ziadny clovek neletel, tutiz ziadne "spravne" neexistuje. Existuju len logicke a nelogicke navrhy. V zastavke na L2 logiku, resp. pridanu hodnotu v ceste na mars nevidim. Naopak napr. tankovani na orbite ano.
 
19.4.2015 - 16:07 - 
logika?
ak základný výskum, toho čo je potrebné pre let k marsu, prebehne na nejakej stanici v cislunárnom priestore, vznikne popri ňom dopravný systém pre stavbu a prevádzku takejto stanice,
a ten bude dostatočný aj pre cestu k marsu
nevyužiť ho k tomu, a začínať odznovu, by bolo neefektívne..
to je celé
..
takže ponúkneš mi nejakú "yamatvinu", aby som s ňou tú moju "alamovinu", mohol konečne porovnať? [Upraveno 19.4.2015 alamo]
 
19.4.2015 - 16:23 - 
mozes definovat "vyskum toho co je potrebne pre let k marsu"? Ono sa to nachadza v L2, aby sme tam museli letiet a skumat to?

Co sa tyka technologii, ano, lode pre L2 by sa dali nasledne upravit pre mars. Alebo mozeme namiesto lodi pre L2 vyvijat lode pre... mars Nakladovo to bude podobne

Yamatovina je taka, ze lod pre prelet k marsu sa postavi na LEO. Pomocou SEP sa rozhybe na vysoku elipticku drahu. Nasledne prileti kapsula s posadkou a chemicky pohon udeli zaverecny impulz pre MTI. Pri marse lander ide rovno do atmosfery, preletova zostava zakotvi opat na vysokej eliptickej drahe (chemicky + SEP). Na marse ISRU a odlet rovnakym stylom.

Koncept nie je nic noveho, ale dava mi logiku.
 
19.4.2015 - 16:29 - 
a v ktorej delfskej veštiarni ti prezradili, ako má tá loď vypadať?
"ja" sa to dozviem, pri stavbe stanice v cislunárnom priestore..
ako na to prídeš ty?
..
dlhodobý pobyt mimo zemskú magnetosféru..
ako chceš zistiť čo preň treba?
[Upraveno 19.4.2015 alamo]
 
19.4.2015 - 16:39 - 
alamo, prepac ale mam pocit ze sa bavim s vyznavacom alternativnej mediciny...

kto prezradil konstrukterom apolla alebo sojuzu, ako ma ich lod vyzerat a co bude treba? nijaky pilotovany stroj pred nimi k mesiacu predsa nelietal, ako to mohli vediet?
V tom je to caro inzinierstva, ze vela veci si vies vypocitat alebo logicky odvodit Po technickej stranke dnes nemusime nic objavovat a v L2 uz vobec nie...
 
19.4.2015 - 16:51 - 
sovieti mali nejaký ten vostok voschod, američania mercury gemini

nechápem potom.. načo lietať na asteroidy.. načo ťahať nejaké šutre k mesiacu?
veď vravíš.. že už všetko vieme..

podľa mňa toho nemáme haldu, napríklad spoľahlivý reciklačný systém..
atď..
 
19.4.2015 - 17:12 - 
Alamo odporujes si. Voschody a gemini lietali na leo, tak ako iss. Hovoris ze stanica na leo je nedostatocna a treba ist dalej. Ale pred apollom stacilo leo, zazracne...
Recyklacny system - on na leo funguje nejako inak ako v L2? Alebo NASA este neobjavila stopky a nevie zmerat, ako dlho to bezalo bez poruchy? To sa musia trepat astronauti do L2, aby sme cakali ci sa vratia?
Spytam sa inak. Ked sa vyvija skafander, ako sa to robi? Postavi sa stanica na mount evereste, aby sme tam zistovali co bude treba? Alebo sa nameraju podmienky, pre ktore je skafander urceny, a skafander sa potom testuje v kontrolovanom simulovanom prostredi? Co je asi tak lacnejsie a rychlejsie?

Ohladom asteroidu, leti sa tam preto, aby sa dal odsunut mars. We will fly to the asteroid, not because it is hard, but because it is easy(er) [Edited on 19.4.2015 yamato]
 
<<  19    20    21    22    23    24    25  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.092296 vteřiny.