Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  12    13    14    15    16    17    18  >>
Téma: Mars - pilotované lety - úvahy
10.7.2012 - 20:07 - 
quote:
I kdyby se nějak podařilo na Marsu dýchatelnou atmosféru vytvořit, tak ji Mars neudrží, má nevyhovující hmotnost a nemá magnetické pole.Pokud by se " obyvatelé" měli zdržovat pouze ve " sklenících" pak bby bylo lépe kolonizovat naš starý dobrý Měsíc.



To, jak by dlouho by dýchatelná atmosféra na teraformovaném Marsu vydržela, by neměl být problém za pomoci středoškolských fyzikálních tabulek spočítat. Pokud se do toho někdo chce pustit (já ne) a výsledky zde zveřejnit, čest a sláva mu za to.
Nicméně si vzpomínám, že když jsem kdysi dávno četl sci-fi Akce L od akademika Běhounka, tak jsem se tam dočetl, že na teraformovaném MĚSÍCI, což je ještě mnohem a mnohem slabší gravitace než v případě Marsu, by dýchatelná atmosféra vydržela 50 tisíc let, než by zřídla natolik, že by už nešla dýchat. Čili natolik dlouho, že se z hlediska měřítek trvání lidské civilizace jedná skoro o nekonečno. Nevím, nikdy jsem to neověřoval a nepřepočítával, navíc když jsem to četl, byl jsem ještě malý kluk, který na něco podobného neměl, ale Běhounek byl nějaký vědec a podobnou kravinu, pokud by to byla kravina, by asi do svého románu nenapsal.
 
11.7.2012 - 21:33 - 
keď už tu hovoríte o probléme rozsahu "teraformácia"
bol by to až taký problém, vytvoriť umelé planetárne magnetické pole?
kdesi som videl ideový návrh, zavesiť do L1 slnko mars magnetický "štít", fungujúci na podobnom princípe ako magnetická solárna plachta, plazmou dotované magnetické pole sa roztiahne do veľkých rozmerov, mars by sa nachádzal v jej "tieni", v pretiahnutom magnetickom poli tlakom solárneho žiarenia
 
03.8.2012 - 09:18 - 
http://www.usatoday.com/tech/science/space/story/2012-08-01/NASA-mars-rover/56656270/1

bolden hovori, ze na mars v medzinarodnej spolupraci... nasa plan je 2025 asteroid, 2030 mars... medzinarodne

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
05.8.2012 - 00:48 - 
quote:
2030 mars... medzinarodne


čiže "asi tak o dvadsať rokov.."
zaujímavé.. to je štandardná odpoveď, už polstoročia
už v roku 1961 bola odpoveď na otázku "kedy na mars?", znela "asi tak o dvadsať rokov.."
keď politik, a to Bolden je, určí termín "asi tak o dvadsať rokov..", znamená to podľa mňa "na svätého Dindi"

politici by nemali plánovať dlhšie ako na štyri roky, a tomuto času aj priradiť v tomto čase dosiahnuteľné ciele..
pretože v dobe, keď svetová štrukturálna ekonomická kríza oslavuje svoje piate narodeniny, a každé "riešenie" čo vyprodukovali politici ju len prehlbuje a predlžuje, sú akékoľvek ich plány čo trvajú dlhšie ako dva roky, iba drístanie..
 
05.8.2012 - 07:29 - 
Já na Mezinárodní " spolupráci" při letu na Mars nevěřím. Rozdíl v technologické úrovni jednotlivých kosmických velmocí je markantní. Aby to fungovalo,muselo by to překračovat současné technologické standarty tak jako ve své době Apollo. Jedinou možnost vidím ve spolufinancování a max. nějakých podružných dodávkách přístrojů, či vybavení, ale nosný projekt musí být americký a postavit to musí v americe, jinak to nebude fungovat. Důležitá je i otázka národní prestiže, která otevírá penězovody, platit horentní sumy na " mezinárodní" projekt se asi nikomu nebude chtít.Zásadní otázka je také proč mají lidé na Mars urychleně letět, pokud se tam nenajdou alespoň stopy kakéhokoli mimozermnského života není důvod spěchat, osídlení je v horizontu tisíců možná i milionů let, dokud bude Země obyvatelná s komfortem Sahary či Antarktidy by se jen blázen stěhoval na Mars. 
08.8.2012 - 19:44 - 
quote:
Rozdíl v technologické úrovni jednotlivých kosmických velmocí je markantní.


A právě toto je moment, ve kterém se na volném trhu uplatňuje uplatňuje jev zvaný jako "comparative advantage"... funguje to na stejném principu, jako proč se Západu vyplatí dovážet levnou asijskou elektroniku a doma se zaměřit na sofistikovanější produkty (no.. teoreticky...)

Současné schéma komerčního zásobování ISS nebo komerční dopravy posádky na ISS je postavená na úplně stejném principu. Doporučuju nastudovat si základy ekonomické teorie.
 
08.8.2012 - 20:01 - 
bože... zase tieto nezmysly sa rozoberajú?
američania sú lepší v jednej veci, rusi v inej, esa zase v inej... spolupráca je práve preto výhodná - ak sa to dobre skombinuje...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2012 - 20:09 - 
quote:
spolupráca je práve preto výhodná - ak sa to dobre skombinuje...


právě podle teorie komparativní výhody je spolupráce výhodná dokonce i když slabší partner není lepší v ničem... stačí, že je pro toho slabšího partnera nějaký extravuřt daleko víc komparativně nákladnější, než ta "běžná technologie", než pro silného parterna. To samo o sobě stačí k nalezení situace, kdy je pro silného partnera výhodné některé rutinní úkony outsourcovat...

(klíčem je pochopit, že NASA může vypustit - DEJME TOMU, je to jen příklad - např. 2 lodi Orion ročně nebo 3 mise typu MSL, ale nemůže vypustit oboje současně - musí si vybrat - a to samo o sobě stačí k tomu, aby se části programu outsourcovaly parnerům, kteří by místo 3 misí typu MSL dokázaly vypustit max. 1 misi typu Orion - a tak nemají stejně šanci NASA "předenat", apod. apod.)

Nemusí to být vůbec o tom, že by Rusové, apod. museli být v něčem lepší - pro USA/NASA může být výhodná spolupráce s ESA, Rusy, Japonskem, Čínou, Indií stejně jako s komerčním sektorem - rozhodnou fakt jen náklady, protože "doma" se vyplatí výrábět jen to, co nikdo jiný neumí...

Pro americkou ekonomiku jako celek je tahle strategie sice docela zničují, a vede k závislosti na dovozech všeho - ale pokud je řeč o špičkovém kosmickém výzkumu (který není životně důležitý) tak tam by smysl dávala. (Bohužel dlouhá léta se to dělo přesně naopak... něco tak prestižního jako kosmické technologie se přece nebude outsourcovat...)
 
08.8.2012 - 20:16 - 
quote:
Nemusí to být vůbec o tom, že by Rusové, apod. museli být v něčem lepší - pro USA/NASA může být výhodná spolupráce s ESA, Rusy, Japonskem, Čínou, Indií stejně jako s komerčním sektorem - rozhodnou fakt jen náklady, protože "doma" se vyplatí výrábět jen to, co nikdo jiný neumí...


len ja by som povedal, že momentálne stále je každý lepší v niečom... neplatí, že američania sú najlepší vo všetkom a čína najhoršia... prípadne niečo podobné...
napr. taký nosič ako je atlas by američania bez ruského motora nemali (toho, o ktorom tvrdili, že je nemožné vôbec niečo také postaviť)... prípadne ak esa dokončí vinci, tak to bude najlepší motor pre horné stupne (podľa čísel aspoň, samozrejme tam sú aj iné veci)... prípadne ak briti postavia skylon tak ako je naplánovaný, tak všetkých ostatných zrušia, čo sa týka cesty na leo... japonci zase robotika a pod... niektoré prístroje (experimenty) majú lepšie rusi, niektoré esa, niektoré američania (však preto aj sú rôzne krajiny zastúpené na msl)... alebo napr. ruské skafandre sú považované za lepšie (niekde som videl také vyjadrenia nejakých američanov - ohľadom iss to bolo)...
každý má to svoje... spolupráca môže len prospieť...

plus... je to strašne drahé a každý má finančné problémy... takže samozrejme, tie peniaze v tom hrajú veľkú rolu, ako píšeš...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2012 - 20:21 - 
quote:
bože... zase tieto nezmysly sa rozoberajú?
američania sú lepší v jednej veci, rusi v inej, esa zase v inej... spolupráca je práve preto výhodná - ak sa to dobre skombinuje...


Vypadá to že Čína která si hraje na svém písečku vážně uvažuje o kosmické spolupráci, snad jen aby se svezli na ocase Amerického draka dál do kosmu i když hodně čínských vědců a inženýrů právě tam studovali. V Pekingu byla zahájena akce International Workshop on Mars and the Moon: Changing Perspectives and New Questions, jíž se zúčastní specialisté z Evropy, USA a Číny. Týdenní seminář se zaměří na otázky výzkumu Měsíce a Marsu z pohledu geofyziky a geologie a bude se zabývat problematikou kosmických misí k oběma tělesům. Hlavním pořadatelem semináře je Čínská akademie věd.
 
08.8.2012 - 21:15 - 
quote:
quote:
Rozdíl v technologické úrovni jednotlivých kosmických velmocí je markantní.


A právě toto je moment, ve kterém se na volném trhu uplatňuje uplatňuje jev zvaný jako "comparative advantage"... funguje to na stejném principu, jako proč se Západu vyplatí dovážet levnou asijskou elektroniku a doma se zaměřit na sofistikovanější produkty (no.. teoreticky...)



Už jsem zde v souvislostech kosmonautiky dokonce na základě článku v Chipu popsal z čeho je složen iPAD, který je pak jen smontován v Číně.
Třeba paměti jsou z Japonska - vyrobeny tam - některé čipy z USA buď přímo a nebo má výrobní závody v Mexiku na pocesor je již dobrej i Samsung.

Prostě ona je běžně v té Číně jen smontována ze součástek z celého světa.
 
08.8.2012 - 21:17 - 
Záleží na tom, co Bolden myslel a sledoval tou mezinárodní spoluprací. Třeba takový Rusáci jsou už do hola z "vynikajícího kšeftu" s amigos na ISS. Samozřejmě před 15ti lety, když se to dohadovalo, vládl Jelcin Ničitel vrcholila finanční krize v Rusku a nevypadalo to, že by Rusko dokázalo bez cizích peněz udržet alespoň Sojuz. Stejně tak ani náznakem nikdo netušil, že Columbia shoří jako papír a Amíci budou mít zájem tak o 1-2 sedaldla v Sojuzu ročně. Takže se na prodloužení mise ISS moc přívětivě nekoukají. Raději by jeli na sebe, aby nemuseli dotovat půlku cizí stanice. Byť je možné, že si to malují, a že ve skutečnosti doplácí na tu spolupráci NASA s ESA.

V každém případě Rusko má co nabídnout. Zatím i z NASA v každé druhé "simulaci" letu na Mars "letí" variace Zvezdy/Zarjy, takže to budou asi dobré koncepty. Jako jediní zkonstruovali opravdu funkční jaderný termální motor (americké protějšky se nedostali dál než přes tzv. "test bed") a jejich automatický spojovací systém je v tuto chvíli asi nejpoužitelnější možnost kompletace na orbitě (což bude zřejmě nutnost). Mají k dispozici nejpokročilejší jaderné generátory elektřiny (což NASA při MSL dokázala že nemá). Dále pak Energia není zdaleka tak mrtvá, jak by se mohlo zdát a obecně mají rusové nejlevnější dopravu na orbitu (i ve srovnání se spaceX). Zatímco u vojenského satelitu s hmotností 10 tun lze rozdíl ceny za vynesení ve výši 200 mil. USD skousnout u Marsoletu s hmotností stovek tun už miliardové rozdíly nelze okecat třeba ochrannou lidských práv.

Jsou tu drobnosti, jako spolehlivější a efektivnější přístroje denní potřeby kosmonauta (typicky hajzlíky :-) a taktéž i záchranné staniční systémy (Marsolet bude létající stanice).

A pak je tu druhá rovina, kterou Bolden může sledovat a to je závaznost. Když by nyní NASA sepsala dohodu vč. sankcí s ESA a RKA a nechala si to schválit Kongresem a Senátem, pak by již bylo velmi obtížné pro jakoukoliv prezidentskou administrativu jakož americké zákonodárce z projektu, který z prnicpu nelze stihnout ani za 2 volební období, vycouvat.
Tu si zase vypomůžu s ISS, kdyby v projektu neměla NASA mezinárodní závazky schválené za Clintona, tak z něj Bush už dávno vycouval.

Takže ano, projekt, který bude stát desítky mld USD dokáže NASA zrealizovat právě nejsnáze v rámci mezinárodní spolupráce, která je ale jinak málo efektivní.

PS:
Davídku, rozdíl letů s lidskou posádkou je mezi USA a Ruskem opravdu markantní, v neprospěch USA. Víš, stejně jako přistání Lunochodu na Měsíci nebyl technický ekvivalent Apolla, pak Curiosity opravdu není technický ekvivalent či dokonce analog (jak si někteří prostoduší myslí) lidské mise na Mars. Tím ekvivalentem/analogem je právě například tebou vysmívaný Mars 500...
 
08.8.2012 - 21:26 - 
"Amíci budou mít zájem tak o 1-2 sedaldla v Sojuzu ročně. Takže se na prodloužení mise ISS moc přívětivě nekoukají. Raději by jeli na sebe, aby nemuseli dotovat půlku cizí stanice. Byť je možné, že si to malují, a že ve skutečnosti doplácí na tu spolupráci NASA s ESA.
"
Prostě dle všeho na vození vydělávají a o tom jsem přesvědčen - naářki někoho jiného mě nezajímají.

Jinak raketoplány mohli pokračovat i nadále - pryč šli z ekonomických důvodů - letadla taky nekončí, když nějaké z nich se zřítí pro technickou závadu - prostě se jen zabrání závadě opakovat - zde inspekce tepleného štítu a jejich lety pouze k ISS.
 
08.8.2012 - 21:33 - 
"USD skousnout u Marsoletu s hmotností stovek tun už miliardové rozdíly nelze okecat třeba ochrannou lidských práv.
"
Lze to okecat velice snadno - podpora a rozvoj domac9ho průmyslu - vlastaně je to určitý druh dotací domacímu průmyslu - to není žádná velká věda to v politice zajistit.
A část peěz se i vrátí - zaměstanci budou doma platit danš i doma ty své vydělané peníze utrácet.
 
08.8.2012 - 21:40 - 
američania majú zákon, že ak existuje domáca kapacita na štart, tak sa musí použiť...
to oi. znamená, že v prípade, že majú domácu loď schopnú vynášať náklad k iss, tak ju musia používať... dokonca aj keď je to v taliansku vyrobený cygnus a s ruskými motormi lietajúci antares, tak ho musia používať, pretože je označený ako americký...
to isté platí aj pre posádku - keď bude k dispozícií ccdev, tak budú musieť používať loď víťazov, aj keď bude pravdepodobne drahšia ako je sojuz (plus sojuz má momentálne asi nadhodenú cenu, pretože si to môže z pozície monopolu dovoliť - a určite sú rusi ziskoví, aj keď pravdepodobne idú na hranici možnosti, čo sa týka výroby sojuzov a progressov, pretože niekto musí výpadok amerického záchranného člna na iss vykryť - a myslím, že raketoplány tu nie sú až taký problém, ako práve ten záchranný čln)
[Edited on 08.8.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2012 - 22:15 - 
Nemusí na tom vydělávat. Rusové by na tom vydělávali, kdyby si ostatní partneři kupovali alespoň 2 křesla. Rusům silně nevyhovuje navýšení frekvence letů po roce 2008 s přípravou konce STS. Sice je křeslo drahé, ovšem kupuje se jen jedno.
Přece jenom do toho vidí lépe než my, a když Rus fňuká, že tratí gatě, tak to už musí být z jeho pohledu fakt špatný.

agamemnon:

To u mezinárodní spolupráce zcela automaticky neplatí. Takže zatímco u satelitu pro armádu musí použít Deltu u komponenty/zásobování ISS to klidně může být Ariane nebo Proton. A dtto u Marsoletu.
 
08.8.2012 - 22:20 - 
quote:
Nemusí na tom vydělávat. Rusové by na tom vydělávali, kdyby si ostatní partneři kupovali alespoň 2 křesla. Rusům silně nevyhovuje navýšení frekvence letů po roce 2008 s přípravou konce STS. Sice je křeslo drahé, ovšem kupuje se jen jedno.
Přece jenom do toho vidí lépe než my, a když Rus fňuká, že tratí gatě, tak to už musí být z jeho pohledu fakt špatný.

agamemnon:

To u mezinárodní spolupráce zcela automaticky neplatí. Takže zatímco u satelitu pro armádu musí použít Deltu u komponenty/zásobování ISS to klidně může být Ariane nebo Proton. A dtto u Marsoletu.


- nasa kupuje 3 kreslá v každých 2 letoch (rusi majú ďalšie 3)
- u medzinárodnej spolupráce možno nie... ale čo sa týka crs a ccdev (hlavne ccdev), tak to platí - už len na to, aby mohli lietať na sojuzoch, majú výnimku zo zákonu schválenú senátom (kongresom?) a to dokonca aj keď nemajú schoponsť danú vec vykonať sami
- ariane používa esa na zásobovanie - ale ide o zaplatenie ich podielu na stanici (to isté jaxa a h-ii nosič)
- samozrejme, predpokladám, že s marsoletom to bude iné - a dovtedy sa tie zákony asi zmenia - koniec koncov napr. o zmene itaru sa už hovorí a vyzerá to, že by to mohlo v blízkej dobe aj prejsť

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.8.2012 - 23:23 - 
quote:

- nasa kupuje 3 kreslá v každých 2 letoch (rusi majú ďalšie 3)



letmým pohledem vidím, že to není bohužel pravda. Když mají rusáci štestí, koupí křeslo ESA/JAXA. Jinak je ten poměr krutě 2:1
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_International_Space_Station_expeditions

btw. netušil jsem, že banán na ruské kosmické výrobky je schovanej v ITARu. Americký legální systém je těmi svými přílepky opravdu šílený
 
08.8.2012 - 23:48 - 
quote:
quote:

- nasa kupuje 3 kreslá v každých 2 letoch (rusi majú ďalšie 3)



letmým pohledem vidím, že to není bohužel pravda. Když mají rusáci štestí, koupí křeslo ESA/JAXA. Jinak je ten poměr krutě 2:1
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_International_Space_Station_expeditions

btw. netušil jsem, že banán na ruské kosmické výrobky je schovanej v ITARu. Americký legální systém je těmi svými přílepky opravdu šílený


len to kreslo pre esa/jaxa/csa platí nasa
takže nasa kupuje 3 kreslá v každých 2 letoch... 1 z tých 3 kresiel ide vždy jednej z ďalších agentúr (tj. esa/csa/jaxa)...

on... ten itar je kvôli číňanom pôvodne, mám pocit... nie na rusov...
ale napr. spôsobuje to také srandičky ako napr., že elon musí štartovať z amerického územia, aj keď je to súkromná firma... a aj keby chcel niekde z rovníka (napr. kourou), tak nemôže...
a výnimky z itaru sa síce udeľujú, ale ide to od prípadu k prípadu - a napr. briti len pomerne neochotne spolupracujú s usa na vojenských projektoch (príkladom je napr. jsf, kde briti napr. sa vyhrážali, že od projektu odstúpia, pretože američania im nechceli/nemohli dať softvér na komponent, ktorí briti postavili... alebo tak nejak to bolo)... šialenosť dosť
[Edited on 08.8.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.8.2012 - 15:35 - 
quote:
quote:

- nasa kupuje 3 kreslá v každých 2 letoch (rusi majú ďalšie 3)



letmým pohledem vidím, že to není bohužel pravda. Když mají rusáci štestí, koupí křeslo ESA/JAXA. Jinak je ten poměr krutě 2:1
en.wikipedia.org/wiki/List_of_International_Space_Station_expeditions



Zkuste koukat ne-letmo na http://cs.wikipedia.org/wiki/Základní_posádky_Mezinárodní_vesmírné_stanice zejména druhý odstavec úvodu, nebo http://cs.wikipedia.org/wiki/Lidé na Mezinárodní vesmírné stanici úsek "Početnost posádek a rozdělení míst v nich"
 
13.9.2012 - 07:55 - 
prebehlo zasadnutie senatnej komisie - tema bola "cesta z leo na mars"

prepis:
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=29845.msg952710#msg952710

je tam niekolko zaujimavych veci, ako napr.:
- lander nie je vobec vo vyvoji zatial, ani plan
- vyzera to, ze sa pojde cestou medzinarodnej spoluprace - kde spominali prave to, ze iss je v podstate zazrak a len vdaka medzinarodnej spolupraci sa zachoval a nebol zruseny
- moznost letov (a dlhsich pobytov) v l-bodoch
- jwst potrebne - potrebne dodrzat plan
- sls umoznuje roboticky aj ludsky prieskum marsu - navrat vzorkov (sample return) z marsu

oi. pre ccdev bude takmer urcite zvoleny len 1 vitaz

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
25.10.2012 - 21:54 - 
prelinkujem to aj sem, keďže sa to týka letov na mars:

originál v téme o iss:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&start=2732&page=92&tid=488#pid91250

quote:

zopár pomerne zaujímavých informácií od alexeja krasnova z rka:
...
- existuje návrh na zaujímavú simuláciu niekedy v rokoch 2018-2020 - posádka poletí na iss a bude tam nejakú dobu (simulácia letu na mars), potom posádka pristane na zemi (simulácia pristátia na marse), a následne zase poletí na iss (simulácia letu z marsu späť na zem)
...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
18.1.2013 - 11:07 - 
možno sa to už preberalo..
deň na marse "sol" je takmer o trištvrte hodinu dlhší o 39 minút a 35 sekúnd
ako by sa tomu, dokázala prípadná dlhodobá výprava na povrch prispôsobiť?

ak si správne pamätám tak pri pokusoch v izolácii, sa človeku deň skôr "skracuje", myslím že sa ustálil zväčša na 22 hodinovom "dni" (ak si to nepletiem z niečím iným)
robil sa aj výskum kde by sa museli ľudia prispôsobiť dlhšie trvajúcemu cyklu? ako to bolo u toho ruského projektu mars 500?
 
18.1.2013 - 12:29 - 
nech hľadám ako hľadám furt nič..
otázke, či má posádka na povrchu marsu žiť podľa "miestneho času", alebo sa stále riadiť pozemským, sa asi nikto nevenoval.. [Upraveno 18.1.2013 alamo]
 
18.1.2013 - 12:31 - 
myslim ze to nebude az taky problem. Je to rozdiel len stvrt hodiny, viac si pospia, no boze...

Aj na zemi sa dlzka dna a noci meni v zavislosti od rocneho obdobia, a ludsky organizmus to celkom zvlada, vratane takych extremov ako polarna noc a polarny den, teda ak neratam obligatne frflanie
 
18.1.2013 - 12:51 - 
hm.. ja mám podozrenie, že pre mňa osobne by to bol problém.. a dosť veľký
39 minút a 35 sekúnd.. [Upraveno 18.1.2013 alamo]
 
18.1.2013 - 14:56 - 
jo, tristvrtehodina, pardon 
18.1.2013 - 15:00 - 
akoze, pri vsetkych tych problemoch typu spolahlivy transport, zdroje energie, stavba zakladne, radiacia, zasoby, voda, medicinska podpora, vedecky program... 39 minut navyse kazdy den je asi ta najmensia starost. Mozno niekto bude z toho rozhodeny, ale let na mars nie je dovolenkovy pobyt na vyletnej lodi. Treba pocitat s tym ze to bude drsne a vyberat podla toho aj posadku. 
18.1.2013 - 15:04 - 
ale uvažovalo sa tu aj o "jednosmernej ceste", a kolonizácií..
to by tá štvrťhodinka, ku každému dňu navyše, nezačala byť trochu problém?
 
18.1.2013 - 15:11 - 
a preco by mala byt? podla mna je skor problem nepravidelna dlzka dna. Napr. ked skocis z jedneho casoveho pasma do druheho, si nastaveny na noc a zrazu je den. To chapem ze ta to rozhodi.

Ale ked den co den mas 39 minut navyse, tak ten organizmus sa na to adaptuje. Organizmus je neuveritelne adaptabilny. Dokaze sa preladit z moskovskeho mrazaku na africke tropy, ved ludia dnes cestuju krizom krazom. Len to samozrejme chvilu trva.
 
<<  12    13    14    15    16    17    18  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.319120 vteřiny.