Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Nová ruská kosmická loď PPTS/PTK/Federace
30.8.2009 - 15:52 - 
Zakládám téma pro přesun a soustředění relevantních příspěvků o přípravách nové ruské kosmické lodi PPTS (perspektivnaja pilotirujemaja transportnaja sistema).

***** 14.5.2008 - 15:49 - Antonín Vítek *****

Ruská kosmická agentura FKA zveřejnila informaci o postupu spolupráce Evropy s Ruskem na vývoji nové transportní pilotované lodě. Viz

http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=3377

Definitivně to nebude Kliper, ale loď s kuželovitou návratovou kabinou (čili něco jako Orion). Zatím se to označuje zkratkou PPTS (perspektivnaja pilotirujemaja transportnaja sistema). Na společném projektu se dohodly FKA a ESA. Na technické úrovni jednání probíhá mezi RKK Eněrgija a EADS Astrium + Thales Alenia Space (která spadá taky pod EADS - tohle ukazuje, že zpráva datovaná 2008-05-14 může být trochu zasmrádlá v podrobnostech).

Loď by měla mít max. kapacitu 6 osob a schopná jak letů na nízkou dráhu kolem Země, tak pro cirkumlunární lety. Nosič by musel mít nosnost v rozpětí 18 až 20 tun, starty by se uskutečňovaly z nového plánovaného kosmodromu Vostočnyj v Amurské oblasti. Zahájení letových zkoušek 2015, první pilotovaný let 2018.
 
06.3.2009 - 14:53 - 
V interview agentuře Interfax řekl Alexej Krasnov, vedoucí pilotovaných programů agentury Rsokosmos (FKA), že projekt nové kosmické lodi má být dokončena v roce 2010, letové zkoušky mají být zahájeny v roce 2015 a její nasazení do provozu se očekává v roce 2018.

Viz

http://www.interfax.ru/society/news.asp?id=66944&sw=%D0%EE%F1%EA%EE%F1%EC%EE%F1&bd=6&bm=2&by=2009&ed=6&em=3&ey=2009&secid=0&mp=0&p=1

 

____________________
Antonín Vítek
 
06.3.2009 - 16:34 - 
quote:
V interview agentuře Interfax řekl Alexej Krasnov, vedoucí pilotovaných programů agentury Rsokosmos (FKA), že projekt nové kosmické lodi má bát dokonče v roce 2010, letové zkoušky mají být zahájeny v roce 2015 a její nasazení do provozu se očekává v roce 2018.

Viz

[urlhttp://www.interfax.ru/society/news.asp?id=66944&sw=%D0%EE%F1%EA%EE%F1%EC%EE%F1&bd=6&bm=2&by=2009&ed=6&em=3&ey=2009&secid=0&mp=0&p=1 [/url]


nechápu jak ty ruský návrhy ještě někdo bere vářně, kolik jich tu bylo jn za posledních 5-10 let
 
09.3.2009 - 09:00 - 
Většinu návrhů znemožnila snaha Rusů, aby vývoj platil někdo jiný (ESA). Poté, co ministerská rada ESA rozhodla, že do toho s Rusy nejde, budou muset vyvinout vlastní loď za vlastní peníze. Buď na to peníze uvolní a pak ta loď vznikne, nebo ne a budou dál létat se Sojuzy. Uvidíme, nejsou pod tlakem, takže žádné hurá akce dělat nemusí. Návrhy musí vznikat každý rok, jinak vývoj stagnuje. Jenom člověk nesmí vnímat každý návrh konstruktéra jako schválený program FKA. 
07.4.2009 - 08:18 - 
Včera, tj. 2009-04-06, byl vyhodnocen na vedení Rosskosmosu (FKA) tendr na vývoj nové pilotované kosmické lodi, kterého se zúčastnily firmy RKK Energija a GKNPC im. Chruničeva. Vyhrála Energija.

Podrobnosti o vítězném projektu zatím neznám.



 

____________________
Antonín Vítek
 
08.4.2009 - 10:47 - 
To mi přijde od Rusů dost hloupé, posuzovat firmy a ne konkrétní projekt. Vlastně rozhodli, že Eněrgija je schopna vyvinout novou loď a Chruničev ne. 
08.4.2009 - 17:28 - 
quote:
To mi přijde od Rusů dost hloupé, posuzovat firmy a ne konkrétní projekt. Vlastně rozhodli, že Eněrgija je schopna vyvinout novou loď a Chruničev ne.


Tak se to ale dělá všude. Firmy nebo uskupení firem, které se zúčastní tendru vypracují návrh co a jak chtějí udělat, předloží reference (co kdy a s jakým úspěchem už podobného dělali). a na základně toho se vybere FIRMA, ale tím i její PROJEKT. Samozřejmě nic z toho nevylučuje i nějaké ne-technické vlívy (korupci např.).


Tendr se vyhodnocoval na základě předložených návrhů kosmické lodi. Výsledkem kontraktu bude úvodní projekt, který má být předložen do července 2010. Pak ho zvláštní technická komise odborníků ustavené Roskosmosem podrobí oponentuře. Pokud bude projekt schválen, případné přimonínky oponentní komise RKK Energija zapracuje do projektu a pak zahájí vastní vývoj a konstrukci ověřovacích prototypů.

Další informace (v ruštině):

http://www.infox.ru/science/universe/2009/04/08/__Rus___budyet_vozit.phtml

Pracovní název nové kosmické lodi je Rus, ale není definitivní.

Pro lety na nízké oběžné dráze kolem Země (např. k ISS) v trvání do 5 dnů autononího letu:
Posádka: 6 osob,z toho 1 pilot, ostatní pasažéři.
Užitečný náklad (mimo posádky): minimálně 500 kg

Pro let k Měsíci:
Posádka: 4 osoby
Užitečný náklad: do 100 kg

Typ návratového tělesa: Balistický, s aerodynamickým řízením (podobný Orionu)
Přetížení při startu: do 4g
Přetížení při aerodynamickz řízení sestupu: do 3g
Spolehlivost: nejméně 0,995

Nosná raketa: Nová dvoustupňová raketa, s nosnotí 20 až 23 tun na LEO

Tendr na projekt rakety vyhrála firma CSKB Pregress, Samara; do září 2009 má předložit úvodní projekt, který bude oponován.

Výběrová komise rozhodla o vítězství RKK Energija jednomyslně.

Generální ředitel RKK Energija Lopota prohlásil na tiskové konferenci v Hvězdném Městečku, že až do předložení projektu v roce 2010 nebudou zveřejňovány žádné další technické podrobnosti.

RKK Enegija navrhla, aby se na vývoji nové kosmické lodi podílel i Chruničev jako subdodavatel některých systémů.

 

____________________
Antonín Vítek
 
09.4.2009 - 08:15 - 
Takže zvětšený Sojuz nebo kabina jako Merkur (Orion). Pro váhu 20-23 t je ale zbytečně velká, pokud Rusko nepřevzalo koncepci letu Orionu (palivo pro návrat z Měsíce). 
09.4.2009 - 11:11 - 
quote:

Tendr se vyhodnocoval na základě předložených návrhů kosmické lodi. Výsledkem kontraktu bude úvodní projekt, který má být předložen do července 2010. Pak ho zvláštní technická komise odborníků ustavené Roskosmosem podrobí oponentuře. Pokud bude projekt schválen, případné přimonínky oponentní komise RKK Energija zapracuje do projektu a pak zahájí vastní vývoj a konstrukci ověřovacích prototypů.



Zda se ze by tedy uvodni projekt mohl byt na urovni americkeho PDR (preliminary design review). Ares mel PDR vloni na podzim a Orion asi letos v lete. Design by mel byt hotovy po CDR (critical design review) a mela by zacit vyroba letovych prototypu. Ares by mel podstoupit CDR nekdy na konci letosniho roku, Orion asi az pristi rok (2010).
Ruske casovani prvniho letu vypada podobne jako u americanu, ale asi to bude jen zdani. Americane maji opet naskok.

quote:

Posádka: 6 osob,z toho 1 pilot, ostatní pasažéři.
Užitečný náklad (mimo posádky): minimálně 500 kg



1 pilot zni rozumne, protoze lod bude asi vysoce automatizovana. Prakticky ale budou muset byt piloti dva ve dvou pilotnich kreslech pro pripad ze by se jednomu udelalo nevolno v prubehu manevru.

quote:

Nosná raketa: Nová dvoustupňová raketa, s nosnotí 20 až 23 tun na LEO



To vpodstate znamena motor RD-171 v prvnim stupni a nekolik RD0146 ve druhem. To by znamenalo alternativu americke Atlas phase 2. Taky by se mohli rozhodnout pro slabsi prvni stupen se dvam boostery, coz by davalo Angaru - ta uz je ve vyvoji 14 let a jeste par let to bude trvat.

quote:

Tendr na projekt rakety vyhrála firma CSKB Pregress, Samara; do září 2009 má předložit úvodní projekt, který bude oponován.



Myslim ze tato volba vylucuje pouziti Angary, nebo snad ne?

quote:

Generální ředitel RKK Energija Lopota prohlásil na tiskové konferenci v Hvězdném Městečku, že až do předložení projektu v roce 2010 nebudou zveřejňovány žádné další technické podrobnosti.



Mozna proto, ze firmy puvodne prisli s necim jinym a FKA po nich pozaduje projekt prispusobit. Lockheed taky tendr na Orion vyhral s raketoplanem podobnym ruskemu navrhu Klipr.

quote:

RKK Enegija navrhla, aby se na vývoji nové kosmické lodi podílel i Chruničev jako subdodavatel některých systémů.



Chrunicev vyviji a vyrabi Angaru a Proton. Prvni stupne Zenitu ktery by se pro novou raketu hodil nejlepe se vyrabi na Ukrajine a tudiz nelze pouzit. Nejsem si jisty jestli vyvojar takety CSKB Pregress v Samare ma neco spolecneho s vyrobou Sojuzu v Samare. Vyroba nove rakety bude asi probihat jinde a mozna nahradi vyrobu Protonu, ktery Chrunicev vyrabi v Moskve. Vyroba Protonu by mela byt ukoncena az Angara zacne letat nekdy kolem roku 2011. To se docela dobre shoduje s predpokladanym prvnim letem noveho nosice nekdy kolem 2015.
 
09.4.2009 - 12:10 - 
quote:
Takže zvětšený Sojuz nebo kabina jako Merkur (Orion). Pro váhu 20-23 t je ale zbytečně velká, pokud Rusko nepřevzalo koncepci letu Orionu (palivo pro návrat z Měsíce).


Raketa ma mit nosnost 20-23t. Hmotnost nove lodi bude asi mensi. Lod bude mozna znovu rozdelena na pristavaci kabinu a orbitalni modul. Jednak jsou s tim v rusku zkusenosti a taky to snizi pristavaci hmotnost kabiny na pevninu.
Presto me udivuje, ze neni predem dana zakladni architektura vypravy. Nebo mozna je, ale o ni nevim nebo ji Rusove taji.
 
09.4.2009 - 13:40 - 
Jablko nepadá daleko ze stromu a vzhledem ke stáří ruských kosmických projektantů a konstruktérů bych typoval na upgradovaný (zvětšený) Sojuz. 
09.4.2009 - 14:03 - 
quote:
Jablko nepadá daleko ze stromu a vzhledem ke stáří ruských kosmických projektantů a konstruktérů bych typoval na upgradovaný (zvětšený) Sojuz.

Jenze jak ho upgradovat na dvoustupnovou raketu s 22t nosnosti?
A tendr vyhral CSKB Progress, ten je sice ze Samary, ale to nemusi automaticky znamenat primou spojitost se Sojuzem. Ikdyz je pravdepodobne, ze se na mnoha projektech modernizace Sojuzu podileli. Rychlym hledanim na internetu jsem nic zvlastniho ale nenasel. Protoze jsou ze Samary tak lze logicky ocekavat ze tam lidi se zkusenostmi ze Sojuzu bude hodne.
 
09.4.2009 - 14:09 - 
Ta nosnost jaksi přebývá, ten RUS by mohl být o dost větší než současný, na kolik metrů by tak mohli zvětšit průměr (4m nebo i 5m?)Astronauti sedět za sebou (po třech)? já vím, už to Sojuz nebude, ale koncepce sekcí servisní, velitelská a orbitální by mohla být zachována. 
09.4.2009 - 22:29 - 
quote:
Ta nosnost jaksi přebývá, ten RUS by mohl být o dost větší než současný, na kolik metrů by tak mohli zvětšit průměr (4m nebo i 5m?)Astronauti sedět za sebou (po třech)? já vím, už to Sojuz nebude, ale koncepce sekcí servisní, velitelská a orbitální by mohla být zachována.
Možnou konfiguraci má na svých stránkách Anatolij Zak.
http://www.russianspaceweb.com/ppts.html
 
10.4.2009 - 09:08 - 
Quote: Ta nosnost jaksi přebývá…
--------------------------------------------------------------------------
Podle zadání tendru má mít verse RUS pro lety k ISS hmotu 12.000 kg, pro lety k Měsíci 16.500 kg, tedy o něco méně než ORION. Nesmí se ale zapomínat, že raketa musí také vynášet záchranný systém LAS, který např. u Orionu má hmotnost 6.176kg. To znamená, že požadovaná nosnost rakety na LEO 23tun je zcela odpovídající pro měsíční variantu a bude zřejmě jednotná i pro variantu k ISS

Jaké bude provedení dvoustupňové rakety (počet modulů) bude záviset především na dopravních profilech a montážních možnostech na kosmodromu. Může to být tedy v prvém stupni jeden modul s motorem RD 171 (800 tun) , nebo 3 moduly s motory RD 180 (3x 400 tun), nebo 5 modulů s motory RD 191 (5x 200 tun). Nejjednodušší by byla varianta první, ta však vyžaduje pro nosnost 23 tun LOX/LH2 motor v druhém stupni, kdežto druhá a možná i třetí varianta by vystačila s LOX/RP motory. Jelikož půjde o často používanou raketu, je výhoda jednotného,bezpečného, snadno manipulovatelného a levného paliva nezanedbatelná.

Předpokládal bych, že třetí varianta bude ponechána pro Chruničeva a jeho Angaru pro všechny nepilotované aplikace. Samara byla asi vybrána pro pilotované mise, neboť má zkušenosti s kvalitou pro „human rated“ rakety a nemohou takový podnik zavřít po skončení výroby Sojuzů a myslím, že již je o variantě rakety rozhodnuto.
 
10.4.2009 - 10:38 - 

http://technet.idnes.cz/rusko-hleda-nastupce-vesmirnych-lodi-sojuz-fe4-/tec_vesmir.asp?c=A090409_132008_tec_vesmir_vse


Rusko hledá nástupce vesmírných lodí Sojuz
 
10.4.2009 - 10:58 - 
http://www.russianspaceweb.com/ppts_lv.html

Tato stranka popisuje udajnou raketu Rus ktera ma vynaset tu novou ruskou lod. V prvnim stupni jsou tri bloky s motorem RD-180. Tedy neco jako americka konfigurace Atlas V heavy (zatim nerealizovana). Ve druhem stupni panuje trochu zmateni, nebot FKA chce druhy stupen na LHX/LOX a clanek tam cpe 2 x RD-0124, coz je ovsem motor na Kerosin. Taky jeden motor ma ctyri komory a trysky a myslim i dalsi ctyri verniery. V hornim stupni uz se nam to tim taky trochu komplikuje.

Nevim nevim, ale konfigurace je dost slozita a neprijde mi moc efektivni a bezpecna. U Sojuzu se to dalo zkousnout, nebot vyvoj zaplatili pred 60-ti lety vojaci a raketa mala pres tisic startu na to aby byly vychytany mouchy.

Ares se dvema stupni a dvema motory mi prijde prece jen lepsi reseni. Dokonce i Atlas V phase 2 se dvema RD-180 v prvnim stupni a ctyrmi RL-10 ve druhem je elegantnejsi reseni a rusove by klidne mohli vyvinout ekvivalent.
 
10.4.2009 - 21:10 - 
Myslím, že nejelegantnější a značně lepší než ARES 1 by byla raketa s motorem RD 171 (800 tun) v prvém stupni a LOX/LH2 motorem RD 0120 (200 tun) v druhém stupni. Motor RD 0120 by musel být upraven na start případně restart ve vakuu a před vyvedením na dráhu značně redukován jeho tah. Ale toto řešení by asi neumožňovalo dopravu prvého ani druhého stupně drahou ze Samary kvůli průměru, snad by je šlo dopravovat letecky.  
13.4.2009 - 00:02 - 
quote:

Predpokladam ze jejich projekcni kancelar se podilela na vyvoji a modernizaci Sojuzu (rakety). Ma za sebou i nejake dalsi projekty?


Ja som si o nich urobil obraz z minuloročnej prezentácie, ktorá sa objavila na fóre novosti-kosmonavtiki.

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=8342

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=8341
 
13.4.2009 - 10:39 - 
quote:
Myslím, že nejelegantnější a značně lepší než ARES 1 by byla raketa s motorem RD 171 (800 tun) v prvém stupni a LOX/LH2 motorem RD 0120 (200 tun) v druhém stupni. Motor RD 0120 by musel být upraven na start případně restart ve vakuu a před vyvedením na dráhu značně redukován jeho tah. Ale toto řešení by asi neumožňovalo dopravu prvého ani druhého stupně drahou ze Samary kvůli průměru, snad by je šlo dopravovat letecky.


Tezko nekdo seriozne uvazuje o pouziti RD 0120 jako horniho stupne pripadne jeste pro pripadny restart. To neni moc dobry napad.

Taky mi unika v cem by bylo reseni elegantnejsi a "znacne lepsi" nez Ares 1.

Me osobne prijde elegantni a vyrazne bezpecnejsi a levnejsi reseni typu Zenit (v porovnani s pouzitim RD 0120).
 
13.4.2009 - 13:44 - 
Quote: Tezko nekdo seriozne uvazuje o pouziti RD 0120 jako horniho stupne pripadne jeste pro pripadny restart. To neni moc dobry napad.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1/ Použití LOX/LH2 motoru RD 0120 nebo jeho různých variant s menším nebo i s větším tahem - např. RD 0122 (tah 235 tun) ve versi upravené pro start ve vakuu (restart by asi nikdy nebyl třeba) se uvažovalo vícekrát. Např. Chruničevův návrh z r. 2005 na ANGARA- 100 s nosností 110 tun na LEO měl mít v centrálním stupni motor RD180 (400 tun), kolem 4 boostery s motory RD171 (4x800 tun) a ve vrchním stupni LOX/LH2 motor RD0122 (235 tun). Chruničov spolu s touto raketou navrhoval rovněž upravenou kabinu TKS pro lety na Měsíc.

2/ Raketa s jedním motorem RD 171 v prvém stupni a jedním motor LOX/LH2 o tahu 100 – 200 tun by měla proti ARES 1 několik důležitých výhod:
- pro zhruba stejnou nosnost by startovní hmota byla značně menší,neboť RD171 mají Isp mnohem lepší, než SRB.
- motor RD171 je možno kdykoliv po zážehu zastavit.
- oscilace hoření vyvolávající vibrace jsou značně menší než u SRB
- stupeň s RD171 představuje nesrovnatelně menší ekologickou zátěž.

3/ Řešení Zenitu považuji rovněž za elegantní, ale ve dvoustupňové versi pro 51° sklonu má nosnost na LEO jen zhruba 13,5 tun, takže bez boosterů nemůže splnit zadání 23 tun a pak by bylo výhodnější 3-modulové uspořádání s motory RD180, jak uvádí ZAK a s motorem RD120 (85 tun), nebo RD120K (89 tun) ve vrchním stupni. Kde vzal ZAK motory 2x RD0124 (2x30tun) pro tento účel je záhada, zřejmě nějaký omyl, snad ještě by šly jednokomorové RD0124M, ale proč, když stačí jeden motor RD120. Velká rozmanitost a výborné parametry ruských LOX/RP motorů umožňují splnit zadání v nejrůznějších kombinacích, takže se musíme nechat překvapit, co v Samaře vyberou.


 
13.4.2009 - 17:16 - 
V interview agentuře RIAN sdělil vysoce postavený nejmenovaný pracovník, který se podílí na vývoji nové pilotované lodi PTK NP (pilotirujemyj transportnyj korabl novogo pokolenija)
1) zásadně se bude lišit od předchozího projektu Kliper;
2) možnost nejméně desetinásobného znovupoužití (netýká se pohonného modulu (service module), ten během expedice bude zničen - zanikne v atmosféře);
3) možnost vertikálního přistání bez padáku (řízeno kapalinovými raketovými motory na ekologicky čisté KPL, pravděpodobně nikoli kerosin s kyslíkem, ale na bázi alkoholu);
4) potvrdil nosnost 500 kg užitečného nákladu;
5) pro šestičlennou posádku;
6) nepočítá se s jeho použitím pro lety k Měsící ani k planetám;
7) bude startovat z nového kosmodromu "Vostočnyj" (jeho výstavba začne 2010, první nepilotované starty 2015, pilotované 2018);
7) použití:
a) samostatné pilotované lety;
b) obsluha ISS;
c) po ukončení využívání ISS obsluha nové stanice, která kromě vědeckého výzkumu se má stát základnou pro přípravu lodí a starty k Měsíci a planetám;
8) ukončení úvodního projektu červen 2010, kromě státního příspěvku 800 mil. RUR do toho RKK Energia vloží vlastní peníze (neuveden objem).

http://www.rian.ru/science/20090412/167876509.html





 

____________________
Antonín Vítek
 
13.4.2009 - 17:49 - 
K bodu 6: Nepočítá se s jeho použitím pro lety k Měsíci ani k planetám:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doslova je tam napsáno, že přistání této lodi na Měsíci a na Marsu se nepředpokládá, což je logické. Avšak již v prvém odstavci je napsáno, že úkolem nové lodě je:…létat na ISS a na stanici, která bude postavena po ní a také létat na orbity Měsíce a Marsu.

Tedy nová loď bude mít v podstatě stejnou funkci jako Orion a bude rovněž mít tvar kapsle bez křídel.
Je divné, že by přistání motory vyšlo hmotnostně příznivěji a bezpečněji, než na padáku.
 
13.4.2009 - 21:22 - 
quote:
Kde vzal ZAK motory 2x RD0124 (2x30tun) pro tento účel je záhada, zřejmě nějaký omyl,
Podle toho článku se ve finálním designu 2. stupně počítá se čtyřmi kyslíkovodíkovými motory RD-0146, vyráběnými ve Voroněži.
 
14.4.2009 - 08:55 - 
Kontrakt na vývoj nového nosiče pro kosmodrom Vostočnyj podepsal Roskosmos s firmou CSKB Progress (Samara) dne 2009-04-10. Jako subdodavatelé se na vývoji budou podílet firmy RKK Eněrgija a GRC im. Makejeva.

http://www.itar-tass.com/level2.html?NewsID=13788993&PageNum=0

 

____________________
Antonín Vítek
 
14.4.2009 - 23:32 - 
quote:
úkolem nové lodě je:…létat na ISS a na stanici, která bude postavena po ní a také létat na orbity Měsíce a Marsu.

V požadavcích na PPTS

(ТРЕБОВАНИЯ к выполнению ОКР «Создание перспективной пилотируемой транспортной системы нового поколения для транспортно-технического обслуживания орбитальных пилотируемых станций, перспективных пилотируемых космических комплексов и других объектов околоземной орбитальной группировки в части разработки эскизного проекта» Шифр: ОКР «ППТС»)

se v bodě 3.4.1. píše
1) o základní modifikaci lodě (pro dopravu 6 lidí a 500 kg nákladu na orbitální pilotované stanice)
2) o vypracování dalších modifikací (celkem pět modifikací, z nichž první je o letu na lunární orbitu, ale žádná z těchto modifikací, které se nyní budou rozpracovávat, není o letu k Marsu).


3.4.1. ППТС должна включать пилотируемый корабль нового поколения и разрабатываемые на его основе модификации.
Базовая модификация пилотируемого корабля предназначена для доставки 6 человек экипажа и полезного груза не менее 500 кг на орбитальные пилотируемые станции (ОПС и возвращения экипажа и полезного груза не менее 500 кг на Землю.
Модификации пилотируемого корабля предназначены:
для доставки экипажа численностью 4 человека и полезного груза не менее 100 кг на окололунную орбиту, окололунную орбитальную станцию и возвращения их на Землю;
для проведения экспериментов и исследований в автономном полете с экипажем численностью до 4 человек (определяется целевыми задачами продолжительностью не менее 30 суток и его возвращения;
для транспортно-технического обслуживания низкоорбитальных автоматических космических аппаратов (КА, платформ и автономных модулей, а также в обеспечение проведения операций по снятию с орбиты вышедших из строя автоматических КА и крупных фрагментов космического мусора,
для оказания коммерческих услуг в рамках космического туризма,
для доставки грузов не менее 2000 кг на ОПС и возвращения грузов не менее 500 кг на Землю в беспилотной грузовозвращающей модификации.
 
15.4.2009 - 03:33 - 
Požiadaviek je celkom dosť:
http://doc.gostorgi.ru/7/2009-02-26/289544/6.doc/

Viac súborov súvisiacich s tendrom na novú kozmickú loď:
http://doc.gostorgi.ru/7/2009-02-26/289544/



[Upraveno 15.4.2009 poslal Alchymista]
 
15.4.2009 - 11:41 - 
V souvislosti s údajným přistáváním lodi PTKNP jen pomocí motorů vyvstává otázka, zda nebude mít kapsle tvar vztlakového tělesa. Bylo to řešení preferované v SSSR již před návrhem Buranu, než přišel rozkaz „shůry“ , že nový prostředek musí být ekvivalent Shuttle. Z rozsáhlých aerod. zkoušek věděli, že vztlakové těleso může dosáhnout téměř stejné bočního manévru jako křídlaté, ale má menší tepelné problémy a hlavně značně větší poměr nosnosti k vlastní hmotě. Tehdy navrhovaný MTKVA měl mít hmotu 200.000 kg ale vynášet 3x větší náklad než Shuttle, nosnou raketou měl být Vulkan. Měl klouzat k místu přistání nízkou podzvukovou rychlostí a přistávat pomocí motorů na lyžiny, ale krátce před tím měl být zbrzděn padáky. Hlavní problém ale byl, jak vyzvednout a přepravit tak těžké těleso, pokud by přistálo mimo plánovanou oblast. U podstatně menšího tělesa PTK NP by snad padáky mohly odpadnout, dobrzdění zvládnout jen motory a doprava zpět by také neměl být problém.  
16.4.2009 - 09:23 - 
Na obrázcích je klasická kapsle a la Orion. Rusové to ale ještě můžou změnit, rozhodovat bude dostatek peněz na vývoj dražšího vztlakového tělesa schopného vydržet návrat z Měsíce. Myslím, že rozhodne bezpečná jistota a vyvine se klasická kabina. Proč nenavrhují zvětšený Sojuz? 1. variabilnost kabiny je větší u kapsle (4 lidi, 6 lidí, náklad). 2. větší bezpečnost - rozdělovat loď na dvě části je bezpečnější než na tři, u Sojuzu je díky mnoha startům technika vyzkoušená, ale riziko pořád zůstává. 3. při krátkých letech ke stanici není větší prostor posádky v orbitálním modulu takovou výhodou, aby vykompenzovala menší návratovou kabinu. 
17.4.2009 - 07:34 - 
Souhlasím s p. Ervé. Pokud je kabina dost velká a pobyt v ní omezen prakticky na řádově dny, je jednodušší a bezpečnější jen dvoudílné řešení lodi. Pro nějaké dlouhodobé samostatné lety na LEO a zvláště na LLO je vždy možno k lodi dodatečně připojit větší obytný modul vynášený i samostatně. 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.353659 vteřiny.