Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: STS-133 Discovery
26.9.2009 - 13:24 - 
Už se to nezadržitelně blíží, už jen rok máme příležitost sledovat živě poslední mise raketoplánů. Pak už o tom budeme dlouho jen vyprávět našim dětem a vnukům... Sice občas problesknou zprávy o prodloužení misí, ale kdo ví. A i kdyby, o mnoho let navíc by to stejně nebylo.

Poslední plánovaná mise je Discovery STS-133 (ULF-5 / F-39) bez jediného plánovaného výstupu EVA na 16. září 2010. Mise by měla trvat 10 dní.

Jmenovaná posádka: velitel Steven Lindsey (za sebou má 4 mise), pilot Eric Boe a specialisté Benjamin "Al" Drew, jr., Michael Barratt, Nicole Stott(ová) a Timothy Kopra. Mimo Lindseye všichni ostatní poletí podruhé.

Náklad: MPLM (Multi Purpose Logistic Modules), ELC-3 (EXPRESS Logistics Carrier).

ELC - http://space.skyrocket.de/index_frame.htm?http://space.skyrocket.de/doc_sdat/elc.htm

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
14.6.2010 - 11:40 - 
Tato mise bude s velkou pravděpodobností posunuta na říjen a přidány tři dny navíc se dvěma výstupy EVA, které původně nebyly v plánu.

http://www.nasaspaceflight.com/2010/06/sts-133-three-flight-days-and-two-evas-added-to-discoverys-mission

http://flametrench.flatoday.net/

(Prosím admina o umazání poslední mise, jelikož už není poslední)

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
15.6.2010 - 22:23 - 
Takže tento poslední MPLM zůstane natrvalo připojen ke stanici jako další modul. To se mi zdá jako dobré využití, doufal jsem už dávno že ho tam nakonec takto nechají. 
05.7.2010 - 22:43 - 
Start posunut na 1.11. v 4:33 p.m. EDT (22:33 SEČ).

http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts133/
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts133/100701dates/
http://zpravy.idnes.cz/raketoplany-budou-letat-az-do-roku-2011-rozhodla-nasa-fx0-/vedatech.asp?c=A100701_182408_vedatech_abr

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
05.9.2010 - 22:42 - 
Přesun orbiteru z Orbiter Processing Facility (OPF) do VAB by podle Florida Today měl začít předběžně 8. září po poledni našeho času. Na startovací rampu 39A by se měl vydat 21. září. Jak bych chtěl být u toho

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
10.9.2010 - 09:26 - 
Tak Discovery se právě ve VABce zvedá do výšin, k nasazení na ET:
http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/countdown/video/

Už se na tebe těsíme.

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
10.9.2010 - 23:32 - 
Tak tu máme první vážnější problém. Dnes raketoplán ve VAB zvedali a připojovali k nádrži ET. Jestli jsem to pochopil dobře, tak není dokončené připojení k ET, protože jim ráno nějaká matice spadla do motorového zádi orbiteru.

Nyní řeší, jak se tam dostat, nejlépe aniž by museli raketoplán opět spouštět do vodorovné polohy. "Periskopická" inspekce neshledala žádné poškození.

Na termín startu 1.11. by to prý nemělo mít vliv, spíše hrozí posunutí termínu převozu na rampu 39A. Už teď mají denní zpoždění, protože jim ve středu na KSC prasklo 60 cm potrubí s vodou a Discovery se z OPF do VAB přesouval o den později.

Mission Status Center (+ fotky prasklého potrubí):
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts133/status.html

Článek o problému:
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts133/100910bolt/

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
11.9.2010 - 01:36 - 
Inženýři dostali povolení ke vstupu do motorové části raketoplánu ve svislé poloze. Plně tomu nerozumím, jestli jim upadla matice nebo jen nesedí (nějaký lepší angličtinář nechť upřesní).

Každopádně musí odstartovat do 5.11., jinak chytí velký skluz (po 5.11. nevyhovuje beta úhlel a koliduje s dalšími starty).

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
11.9.2010 - 19:02 - 
Problém s připojením přes noc vyřešen.

Rollout na rampu je plánovaný na 20. září od 14:00 SELČ.

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
21.9.2010 - 01:43 - 
Tak rollout začal skoro o hodinu dříve 20.9. (u nás už 21.9.) po jedné v noci (ne jak jsem špatně psal odpoledne SELČ ). Pokud si někdo přivstane, ještě něco uvidí. Trvá tuším nějakých 6 hodin.

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
21.9.2010 - 23:49 - 
Fotky z rolloutu (chvíli jsem koukal na začátek, paráda, stmívalo se...):
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts133/100920rollout/

Už se krásně tyčí na rampě:
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts133/100921sunrise/

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
22.9.2010 - 07:14 - 
už dlouho jsem se chtěl zeptat jak je to s nákladem při rolloutu.

Raketoplán je celou cestu prázdný a náklad se vloží až na rampě, nebo je náklad už od vystrojení ET apod. uvnitř raketoplánu ?

když jsou záběry na pracovníky nasa pracující na nákladu, nabydu vždy dojem, že je náklad v jakémsi kontejneru mimo raketoplán a tento kontejnér se do raketoplánu vkládá až na rampě z obslužné plošiny.

jak to vlastně je?
případně nejsou z toho někde nějaké fotografie ?

David
 
22.9.2010 - 09:12 - 
Náklad se umístňuje až na rampě - je uložený v bílém pokoji - vytáhne se do odklápěcích vrat a naloží do orbiteru. 
22.9.2010 - 09:14 - 
citace:
už dlouho jsem se chtěl zeptat jak je to s nákladem při rolloutu.

Raketoplán je celou cestu prázdný a náklad se vloží až na rampě, nebo je náklad už od vystrojení ET apod. uvnitř raketoplánu ?

když jsou záběry na pracovníky nasa pracující na nákladu, nabydu vždy dojem, že je náklad v jakémsi kontejneru mimo raketoplán a tento kontejnér se do raketoplánu vkládá až na rampě z obslužné plošiny.

jak to vlastně je?
případně nejsou z toho někde nějaké fotografie ?

David


Přesně tak. Raketoplán se vždy na rampu převáží prázdný. Náklad je ve speciálním kontejneru, který na výšku přijede ke startovací rampě, přesněji řečeno k obslužné rotační věži RSS (Rotating Service Structure).



Krásně je převoz vidět na tomto videu z youtube, to nepotřebuje komentář:

feature=player_embedded" target=_blank>feature=player_embedded

Detailní pohled na RSS je na tomto snímku ve velkém rozlišení:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Discovery_Launch_Pad_39A.jpg

Ve zprávě na Floridatoday jsou dva snímečky obslužné věže, kdy RSS "přikryje" raketoplán a může se v klidu přendat náklad do raketoplánu:

http://www.floridatoday.com/content/blogs/space/2009/04/atlantis-and-endeavour-now-visible-on.shtml

Zde je ještě snímek, jak se kontejner s nákladem nasouvá do obslužné věže:



V tomto odkazu mám snímek, kde je pohled do vnitřku obslužné věže RSS s nákladem v raketoplánu:

http://www.zlutykvet.cz/STS_124/naklad.html

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
22.9.2010 - 09:17 - 
citace:
Náklad se umístňuje až na rampě - je uložený v bílém pokoji - vytáhne se do odklápěcích vrat a naloží do orbiteru.


V bílém pokoji? Já měl dosud za to, že bílá místnost je vstupní do raketoplánu pro posádku.

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
22.9.2010 - 09:20 - 
citace:
když jsou záběry na pracovníky nasa pracující na nákladu, nabydu vždy dojem, že je náklad v jakémsi kontejneru mimo raketoplán a tento kontejnér se do raketoplánu vkládá až na rampě z obslužné plošiny.
Je to přesně tak, jak píšeš. Náklad se připravuje mimo raketoplán a na startovací rampu se dopravuje ve speciálním kontejneru, který se vyzvedne do útrob plošiny RSS. Odtud se pak pár dní před startem přemontuje do nákladového prostoru raketoplánu.

U STS-133 je pro následující dny tento plán (viz. http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts133/status.html ):
07.10.2010 - doprava nákladu na rampu (v kontejneru mimo raketoplán)
11.10.2010 - instalace nákladu do Discovery
15.10.2010 - testovací odpočítávání TCDT
16.10.2010 - uzavření nákladového prostoru raketoplánu pro start
28.10.2010 - přílet posádky na KSC
29.10.2010 - zahájení odpočítávání
01.11.2010 - start Discovery STS-133 (ve 21:40 SEČ)

Pár snímků přípravy nákladu z dřívějších misí STS:





Použité zdroje:
http://www.floridatoday.com/content/blogs/space/2008/10/hubble-payload-leaves-launch-pad.shtml
http://www.hemmy.net/2007/05/25/space-shuttle-processing/
http://starryskies.com/articles/2007/10/STS120-Rollout/
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts132/100415payload/

(A.H. - edit 19.10. - oprava překlepu v datu startu STS-133)
 
26.9.2010 - 00:52 - 
Takové snímky jste asi ještě neviděli:

http://spaceflightnow.com/shuttle/sts133/100921onpad/

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
26.9.2010 - 01:50 - 
Foto je pekne.
Jinak pro pripomenuti, zive video ze startu zde:
http://www.ustream.tv/channel-popup/spacevidcast
http://www.astro.cz/nasatv/

 
19.10.2010 - 11:48 - 
Články o úniku paliva, snad to dobře dopadne:

http://spaceflightnow.com/shuttle/sts133/101018leak/
http://www.space.com/missionlaunches/space-shuttle-discovery-fuel-leak-101018.html

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
19.10.2010 - 13:04 - 
ad A.H. - připojuji jen drobnou opravbu překlepu
místo: 01.10.2010 - start Discovery STS-133 (ve 21:40 SEČ)
má být samozřejmě 1.11.2010


 
19.10.2010 - 13:59 - 
citace:
Články o úniku paliva, snad to dobře dopadne:

http://spaceflightnow.com/shuttle/sts133/101018leak/
http://www.space.com/missionlaunches/space-shuttle-discovery-fuel-leak-101018.html


Unikají pouze páry monomethylhydrazinu, nikoli vlastní kapalné palivo. Přesto hrozí v nejhorším případě odhlad startu a to podstatný, protože pokud se to nepodaří odstraněit na rampě (tady jsou 4 dny rezervy), tak by se musel raketoplán odstěhovat do VAB, demontovat od ET, odvézt do OPF a tady udělat opravu. A pak zese všechno znova.

Myslím, že nejpodrobnější a nejzasvěcenější informace jsou v článcích

http://www.nasaspaceflight.com/2010/10/sts-133-tcdt-completed-troubleshooting-leaky-flight-cap/

a

http://www.nasaspaceflight.com/2010/10/sts-133-discovery-undergo-unique-leak-repair-avoid-rollback/

 

____________________
Antonín Vítek
 
23.10.2010 - 11:53 - 
Po odkrytí tepelné izolace na přírubě byla nalezena vlhkost, způsobená nepatrným únikem monomethylhydrazinu, který odkapával ze spoje rychlostí asi jedna kapka za 4 minuty. Po snížení tlaku ke zjištění zda se dají utáhnout šrouby držící dohromady příruby (kroutící moment utažení šroubů na přírubě byl zjištěn, že je v pořádku), po nepatrném dotažení a opětovném zvýšení vnitřního tlaku únik přestal. Pravděpodobě tím cyklováním interního tlaku došlo k správnému usazení vnitřního těsnicího kroužku.

Přesto se manažeři rozhodli spoj rozebrat a oba dva těsnicí kroužky vyměnit.

Proto bylo přes noc ze čtvrtka na pátek vypuštěno všechno palivo z obou nodrží motorů OMS (u nás to bylo už v ranních hodinách od 03:23 SELČ do 11:30 SELČ dne 2010-10_22). Teď se čeká, až se vyvětrají zbytky paliva (jedovaté a leptající kůži). Výměna těsnění by měla proběhnout v noci z neděle na pondělí.

Pokud následné zkoušky těsnosti proběhnou dobře, natankují se znova nádrže OMS a s troškou štěstí by se dal stihnout i původně plánovaný termín startu Discovery tj. 2010-11-01. Startovní okno tentokrát končí 2010-11-08 kvůli následnému období dlouhé denní části oběhu ISS z hlediska ozařování Sluncem (t.zv. beta cut-out). Další startovní okno se otevírá až na začátku prosince, kde hrozí plánovací kolize se startem Sojuzu TMA-20.

 

____________________
Antonín Vítek
 
23.10.2010 - 20:33 - 
Zbytky paliva z potrubí vyprchaly dnes rychleji, než se čekalo, takže s největší pravděpodobností výměna těsněni v přírubě by mohla proběhnout ještě teď v noci ze soboty na neděli. Získá se tím den navíc.

Doufejme, že poslední odhady o trase tropické bouře Richard (směr na poloostrov Yucatan a Mexický záliv) se potvrdí a nestočí se víc na severovýchod směrem na Floridu.

http://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_at4+shtml/144614.shtml?tswind120#contents

 

____________________
Antonín Vítek
 
24.10.2010 - 07:40 - 
Výměna těsnění v přírubě byla dokončena před půlnocí světového času v sobotu večer. Teď probíhá testování na těsnost s použitím hmotového spektrometru. Pokud vše bude OK, kolem 07:00 UTC (09:00 SELČ) by mělo začít opětovné plnění nádrží OMS palivem.



 

____________________
Antonín Vítek
 
24.10.2010 - 18:03 - 
Plnění nádrží OMS monomethylhydrazinem začalo přibližně v 07:30 UTC (09.30 SELČ) poté, co prověrky hermetičnosti příruby po výměně těsnění dopadly dobře.

 

____________________
Antonín Vítek
 
24.10.2010 - 21:22 - 
Pro zajímavost, jak vypadají skafandry, ve kterých technici opravovali zmíněné těsnění:



Obrázek ve větším rozlišení je z článku na Florida today:

http://space.flatoday.net/2010/10/nasa-sure-miracle-workers-can-pull-off.html#links

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
24.10.2010 - 23:02 - 
njn, hydrazin má okrem radioaktivity asi všetky špatné vlastnosti, aké môže nejaká kvapalina mať. 
25.10.2010 - 12:06 - 
Na webu NASA je už STS-133 Press Kit a Mission Summary:

http://www.nasa.gov/pdf/491387main_STS-133%20Press%20Kit.pdf

http://www.nasa.gov/pdf/484114main_STS133%20Mission%20Summary_10_15_10.pdf

 

____________________
Antonín Vítek
 
25.10.2010 - 22:42 - 
Na dnešním zasedání FRR bylo potvrzeno datum startu Discovery STS-133 na pondělí 1.11.2010 (ve 21:40 SEČ). Posádka přiletí na KSC 28.10.2010 a odpočítávání začne 29.10.2010 večer (našeho času).

Viz http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/oct/HQ_10-274_STS-133_Launch.html
 
26.10.2010 - 23:25 - 
Parádní panorama raketoplánu a rampy:

http://www.usatoday.com/tech/science/space/2010-10-25-shuttle_N.htm

 

____________________
____________________
Zbyšek Prágr
http://zlutykvet.cz
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.141948 vteřiny.