Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Projekt Cygnus / Antares
04.2.2010 - 11:56 - 
Starší příspěvky k tomuto tématu viz nit "COTS":

http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=973

Projekt firmy Orbital Space Corp. (OSC) v rámci programu COTS (Commercial Orbital Transportation Services) tvořený:

- standardizovaný nákladový modul Cygnus s přetlakovým nákladním úsekem odvozeným od italského nákladního modulu MPLM (firma Thales Alenia Space), řídicí, orientační, stabilizační a korekční systém s využitím komponent pro družice STAR a LEO Star

- nosná raketa Taurus 2

Určen pouze pro dopravu na ISS, zpět odpad k likvidací zánikem v zemské atmosféře (jako Progress, ATV nebo HTV).

Užitná nosná kapacita Cygnusu se 2000 kg v základní verzi, 2700 ve zdokonalené verzi.

Podle kontraktu NASA z 2009-12-23 (viz http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/dec/HQ_C08-069_ISS_Resupply.html ) je objednáno 8 letů v rozmezí 2011 až 2015, s požadavkem na dopravu celkem 20000 kg nákladu na ISS.

Cygnus Fact Sheet:
http://www.orbital.com/NewsInfo/Publications/Cygnus_fact.pdf

Nosná kapacita Taurus 2 je max. 6500 kg. Dvoustupňová verze, 1. st. kapalinový, 2. st. na TPL

Taurus II User's Manual:
http://www.orbital.com/NewsInfo/Publications/Taurus_II_UG.pdf

 

____________________
Antonín Vítek
 
04.2.2010 - 16:11 - 
Dva stupně - 1. na AJ-26, což je NK-33 a 2. s TPH motorem je opravdu něco, 6,5 t je ale teorie, k ISS dostanou 5 t loď - mrkněte na Users Manual str. 22 a 23 - na ISS dostane 4,5 t nebo 5 t při použití 2,5. stupně (ORK). 
04.2.2010 - 17:15 - 
Presto by to bylo dostatecne vynest lod typu Gemini o hmotnosti 3.85t. Mozna by se tam vlezli i tri cestujici.
Je jasne ze soukrome firmy si nemuzou dovolit nejaky narocny vyzkum.
 
05.2.2010 - 08:37 - 
5ti tunová loď pro tři lidi by byla pěkná, náklady za start ale hradí 2 turisti/cestující, u 6místného Dragonu je to 5 cestujících - 2,5x víc - náklady tedy můžou být až 2x vyšší a pořád bude levnější než Cygnus. Reálně Cygnus nevyjde o mnoho levnější - náklady na vývoj lodi a cena za stavbu bude zhruba stejná, samotný levnější (snad) Taurus II to nezachrání. 
09.8.2010 - 18:35 - 
Objevil se problém: Dodávka prvního stupně rakety Taurus 2 z Južmaše na Ukrajine má pro technické příčiny zpoždění 1 až 2 měsíce. Místo v srpnu má být do USA dodána až v září nebo v říjnu 2010.

http://www.commercialspacegateway.com/item/127303-space-daily-ukraine-postpones-delivery-of

http://www.spacedaily.com/reports/Ukraine_Postpones_Delivery_Of_Taurus_II_Launch_Vehicle_First_Stage_To_US_999.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
18.12.2010 - 13:07 - 
V pátek 2010-12-17 se v NASA Stennis Space Center uskutečnila druhá statická zkouška v trvání 55 sekund motoru AJ26 (licenčně vyráběný ruský motor NK-33), které mají být použity v nosné raketě Taurus II firmy Orbital Sciences Corp., která má sloužit jako nosič pro nákladní loď Cygnus, vyvíjenou v rámci programu COTS. Je plánován ještě třetí pokus.

Podrobnosti viz:

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/dec/HQ_10-341_Orbital_Test.html

 

____________________
Antonín Vítek
 
18.12.2010 - 19:41 - 
Orbital predstavilo svoj prostriedok na CCdev2:

http://www.orbital.com/NewsInfo/release.asp?prid=756

 
22.4.2011 - 14:00 - 
Takže pokud se zadaří, první testovací let Taurus 2 plánován na začátek října letošního roku a první demo let Cygnus k ISS v rámci COTS v prosinci. V prvním čtvrtletí 2012 první zásobovací mise k ISS.
http://spaceflightnow.com/news/n1104/21taurus2/
 
17.8.2011 - 09:11 - 


Orbital se v průběhu léta potýká s problémy s motorem AJ-26 (ruským NK-33) ve snaze k uskutečnění prvního suborbitálního letu jejich rakety Taurus II v polovině září. Při zážehových zkouškách na testovacím standu ale došlo k úniku paliva z potrubí motoru, požáru a zničení motoru.

Plánovaný demo (suborbitální) let je tedy odložen na prosinec a orbitální COTS let k ISS potom až na půli února příštího roku.

http://web02.aviationweek.com/aw/mstory.do?id=news/awst/2011/08/15/AW_08_15_2011_p34-357869.xml&channel=space&headline=COTS%20Vehicle%20Could%20Reach%20ISS%20This%20Year

Doufejme tedy, že SpaceX podobné problémy mít nebude a prosincový termín Dragon C2/C3/ORBCOMM bude moci dodržet a bez problémů vyjde, aby v únoru mohl dle plánu zase letět na první CRS. [Upraveno 17.8.2011 raul]
 
25.8.2011 - 03:04 - 
Cygnus včera dorazil obřím Antonovem na základnu ve Wallops.

 
26.8.2011 - 09:13 - 
Na tom kontejneru je hezký obrázek Cygnusu s labutí - možná leckdo neví, že slovo Cygnus znamená malou labuť.

 

____________________
Kosmo tabulky, odkazy, foto: http://www.ajgl.cz/space
 
26.8.2011 - 09:24 - 
cygnus=labuť 
26.8.2011 - 09:36 - 
Jěště mi to nedá abych nenapsal konstatování, že polovinu amerického nákladu na ISS do roku 2015 doveze Drak a polovinu Labuť.

 

____________________
Kosmo tabulky, odkazy, foto: http://www.ajgl.cz/space
 
26.8.2011 - 09:40 - 
z ISS sa nam pomaly stava zoologica zahrada 
26.8.2011 - 09:54 - 
Ono je otázkou, jestli je lepší letět Drakem nebo Kyvadlem... 
26.8.2011 - 12:54 - 
quote:
Na tom kontejneru je hezký obrázek Cygnusu s labutí - možná leckdo neví, že slovo Cygnus znamená malou labuť.


Jinak pro ty co se chtějí zatím kochat alespoň obrázky na kontejneru tu jsou další 2 obrázky.
http://www.nasa.gov/exploration/commercial/cygnus-arrives.html
 
26.8.2011 - 13:20 - 
Jinak abych to ještě upřesnil.. jde zatím pouze o nákladový tlakový modul (PCM - Pressurized Cargo Module)z ThalesAlenia, tak jak je na obrázku na kontejneru. Ve Wallops ještě Orbital musí dokončit montáž servisního modulu s avionikou, pohonným systémem a FV zdrojem energie. Loď CygnusTM bude tedy tento PCM + SM - Servisní modul od Orbitalu.
PCM je samozřejmě vyroben na základě zkušeností s MPLM dovážených raketoplány, ale i ATV. [Upraveno 26.8.2011 raul] [Upraveno 26.8.2011 raul]
 
26.8.2011 - 15:55 - 
Info z ThalesAlenia

http://www.thalesgroup.com/Press_Releases/Markets/Space/2011/Thales_Alenia_Space%E2%80%99s_Cygnus_PCM_shipped_to_United_States/?pid=16687

Aktualizace Orbital, kde je možné vidět i připravovaný servisní modul Cygnuse v Dulles ve Virginii.

http://www.orbital.com/CargoResupplyServices/

Jinak leckoho už při pohledu na SM Cygnusu může napadnout,že se nikoliv nepodobá možnostem pro automatický servis a dotankování satelitů.


O programu Cygnus RST (Refueling Space Tug) totiž Orbital také uvažuje. Připojením robotické ruky a tankovacího adaptéru ho bude možné použít ke zvyšovaní životnosti starých, ale stále funkčních satelitů. Pro operace na LEO s pomocí Taurus II a pro operace na GEO s pomocí Atlas V nebo Delta IV, příp samozřejmě i FH.
http://ssco.gsfc.nasa.gov/workshop_2010/day3/Warren_Frick/Cygnus_Satellite_Servicing_R4.pdf

Připojit je možné také Robonauta NASA, nebo DARPA ARM robota.

http://thearmrobot.com/about.html


_____________________________________________________
Však nejen NASA, ale i DARPA testuje svého robota
 
26.8.2011 - 15:57 - 
Tak jsem se pokochal a pak jsem to vystřihl:

 

____________________
Kosmo tabulky, odkazy, foto: http://www.ajgl.cz/space
 
26.8.2011 - 16:05 - 
Zajímalo by mne, jak by se ty satelity dotankovávaly.Kdo by je dopravil k "pumpě"a kdo by je dopravil zpět.Nebo by "pumpa"létala za nimi, vždyť jsou na různých drahách, nebo je to myšleno jen pro GEO ?Dnešní konstrukce mají stejně životnost /myslím ty z NASA/ 10 a více let, tak jaképak "tankování", ty ruské s životností několik měsíců to ovšem asi potřebují a též opravy , že by se rodila nová "ISS"? 
26.8.2011 - 17:41 - 
Sice ne zrovna aktuální (z 2.8.2011) report o stavu COTS, ale i tak některé informace a fotky doplňují celkový obraz o projektch C/T2 a D/F9.

http://www.nasa.gov/pdf/580727main_4%20-%20Lindenmoyer%20COTS%20Status_508.pdf
 
26.8.2011 - 21:01 - 
Az prilis to pripomina CYLONa.

 
27.8.2011 - 09:09 - 
quote:
Cygnus včera dorazil obřím Antonovem na základnu ve Wallops.




Podle oficiálního údaje na webu NASA Wallops Flight Facility to bylo už o den dříve, tedy 2011-08-23.

 

____________________
Antonín Vítek
 
27.8.2011 - 12:12 - 
quote:
Dnešní konstrukce mají stejně životnost 10 a více let, tak jaképak "tankování", ty s životností několik měsíců to ovšem asi potřebují


Ech, jsem zmaten, doteď žiju v přesvědčení že je to naopak.
 
27.8.2011 - 15:35 - 
quote:
quote:
Cygnus včera dorazil obřím Antonovem na základnu ve Wallops.




Podle oficiálního údaje na webu NASA Wallops Flight Facility to bylo už o den dříve, tedy 2011-08-23.



Podle jiného článku @NASA_Wallops i spousty jiných zdrojů se tedy hovoří o příletu 4 p.m. EDT Wednesday.

"Reporters are invited to cover the arrival of Cygnus' Pressurized Cargo Module (PCM) at 4 p.m. EDT Wednesday. NASA officials and Orbital representatives will be available for interviews. To attend, journalists must contact Keith Koehler at 757-824-1579 or e-mail keith.a.koehler@nasa.gov by noon EDT on Aug. 23."
http://www.nasa.gov/centers/wallops/news/release-11-173.html


Některé články se dokonce ani neshodují v tom, kterým Antonovem že to vlastně přistál. Zda turbovrtulovým An-26, An-24, nebo největším jet An-124
http://www.thalesgroup.com/Press_Releases/Markets/Space/2011/Thales_Alenia_Space%E2%80%99s_Cygnus_PCM_shipped_to_United_States/
http://www.orbital.com/cargoresupplyservices/

Je to ale dobře vidět v následujícím @NASA shrnutí událostí z tohoto týdne.
feature=channel_video_title



Fakt ale také je, že let VDA1396, CYQX - KWAL, Antonov An-124 Ruslan přistál ve Wallops Flight Facility Airport ve středu, 24. srpna 2011 15:59 EDT s pouze 11-ti minutovým zpožděním oproti plánovanému přistání, viz následující track-log.
http://uk.flightaware.com/live/flight/VDA1396
 
25.10.2011 - 23:42 - 
Na Twitteru se objevil obrázek motoru Castor 30 výrobce ATK pro druhý stupeň rakety Taurus II

 
12.12.2011 - 22:11 - 
takže tento nosič sa bude volať Antares

Orbital Selects "Antares" as Permanent Name for New Rocket Created by the Taurus II R&D Program
http://www.orbital.com/NewsInfo/release.asp?prid=798
http://www.orbital.com/Antares/

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.12.2011 - 05:44 - 
Jestli to spravne chapu, tak Cygnus nebude standartni i navratova pilotovana lod ala CST100 nebo Dragon, ale hermeticky modularni modul pro kosmicke habitat obyvatelne stanice/LEO hotely/planetolety/L2 stanice/LEO lodenice/Lunarni orbitalni stanice/vedecke obyvatelne stanice atd..

Cili neco jako "konkurence" pro Bigelowa.

Je to tak?

To neni spatny smer, dosavadni moduly ISS je kazdy unikatni proprietarni zarizeni. Jestli jsem to spravne pochopil, tak by to mohlo byt neco jako univerzalni modul Columbus na ISS, jen o neco vetsi.

Myslim si taky, ze do toho mluvil i stat, protoze zainteresoval do systemu i ATK na pevne palivo. Zrejme, aby se udrzela zamestnanost v tom meste v Utahu kde ATK ma fabriku.

Tak si rikam, ze kdyz by se tech modulu dostalo na orbit alespon 16, tak by se za pomoci "lomenych" prestupnich spojovacich dilu dalo vytvorit neco co kdyz by se otacelo kolem sve osy, tak by mohlo vytvaret umelou gravitaci na vnitrni strane kazdeho modulu a to na vnitrni stene modulu co je dal od stredu otaceni.

Dva lomene prestupni dily by mohli mit bocni propojku smerek ke stredu otaceni, kde by byl multiuzlovej modul pro pripojeni lodí v nulove gravitaci.

A jelikoz ma kazdy modul sve raketove motory s palivem, tak by slo ze dvou-tri takovych lodi vytvorit soulodi pro pravidelne prelety mezi orbitami Zeme a Mesice. Neco jako pravidelna "linka".

Pravda, nevidel jsem na zadni motorove casti stykovaci zarizeni s prulezem. Ale to by nemusel byt az takovej problem neco takoveho vytvorit, aby slo projit skrz celou "lod"/modul.

 
13.12.2011 - 06:23 - 
Jenomže Cygnus je výrazně menší než Columbus - má průměr 3,07 m, délka modulu 3,66 m, celková lodě 4,86 m - Taurus II má nosnost k ISS jen 5 t, z toho 1,5-2 t nákladu. 
13.1.2012 - 18:41 - 
Celkem zajímavé video letu Cygnusu k ISS se objevilo na FB stránkách Roskosmosu...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gozEOq4hN2c#!
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.238718 vteřiny.