citace:vyzerá to, že wet rehearsal bol prerušený dnes kvôli problémom s nejakým ventilom... čo bude ďalej ešte nie je isté
update:
- k zastaveniu wdr došlo v čase t-16 min.
- tím pracuje na výmene ventilu
- štart stále ostáva na 17.4. (až 19.4.)
[Edited on 14.4.2013 Agamemnon]
no ako? tentoraz ziadne optimisticke odhady typu "vidim 50% sancu na ohnostroj"?
start zatial planovany na zajtra, len ta posledna predpoved pocasia bola 30%
Mráčky tam jsou, 12 min do startu a ABORT. Problém s přívody k raketě, došlo k předčasnému odpojení přívodu k 2. stupni. Škoda, tak snad zítra. [Upraveno 17.4.2013 ArX]
update o situácií:
zatiaľ sa štart posúva o 10 min... (2310)
idú sa analyzovať výsledky z balónov... ak nebudú dobré, posúva sa štart o hodinu... a znovu sa bude vyhodnocovať ďalší balón (vypustený neskôr)... potom ešte raz o ďalšiu hodinu... inak scrub...
"Here's plan: we moved T0 by 10 minutes (5:10 EDT) to allow us to evaluate the 3:30 EDT balloon debris field data - if OK we'll proceed to fueling. If not, we will delay to 6:10 launch and repeat the eval at 4:30 for a 7:10 launch or scrub. We're in the process of coordinating this with the balloon guys..."
citace:Bože můj, z čeho tu raketu udělali? Z Cukrové vaty? Co by dělali, kdyby museli startovat ze Sibiře...
Presne na to som myslel ... na Bajkonure fučí, mrzne, páli slnko, sysle podkopávajú trať, na ktorej vozia rakety ... a napriek tomu rakety štartujú. Až sa to zle číta, že s takou citlivou hrkálkou chcú zásobovať ISS a nebodaj ešte aj lietať s ľuďmi.
v tomto prípade... nešlo priamo o problém pre nosič...
išlo o zrušenie štartu kvôli sile a smeru vetra - ktorý fúkal smerom na nejakých divákov, alebo budovy alebo také niečo... ktoré by v prípade problémov mohli byť ohrozené... také niečo...
takže kvôli tomu (a nejakým faa pravidlám s tým súvisiacim) došlo ku scrubu
No nevím, jestli jsi to vylepšil. To je snad ještě horší. Divák, který jde čučet na raketu musí počítat s malým, ale stále rizikem, že u toho zážitku umře. Ať už úžasem nebo prostě proto, že to raketa stočí na něj a autodestrukce nezafunguje.
Stejné jako když se jdeš podívat na rally. Čas od času se to prostě sejde a ty jsi se postavil do místa havárky nějakého vozu ... smůla.
Kdyby Rus létal podle amerických bezpečnostních pravidel, tak asi nelítá vůbec, protože by je prostě nedokázal splnit.
cernakus : Asi bude trochu rozdíl mezi normálním startem a 1. zkušebním startem . A to jak pro diváky , tak pro techniky. Přeci jen při zkoušce je dobré mít všechny parametry, včetně počasí, pod přímou kontrolou, aby bylo možné start a let správně vyhodnotit i s případnými odchylkami.
P.S : "kdyby Rus létal podle amerických....." Nevím, kolik Rusů přihlíží jako diváci startu ruských raket . A i kdyby jich bylo...., v Rusku se s životem počítá trochu jinak
citace:Nevím, kolik Rusů přihlíží jako diváci startu ruských raket . A i kdyby jich bylo....
je ich dosť... a nielen rusi... množstvo zahraničných tiež...
treba vziať do úvahy, že na sojuzoch lietajú aj američania... vozia na tom (sojuz/progress) aj americký (a európsky a japonský) náklad... nielen ruský...
tiež sojuz a proton vynášajú komerčné náklady pre rôzne krajiny... ils je rusko-americká firma...
a každý z nich (zákazníkov) chce byť ako divák pri štarte... a nejde o rusov... takže so životom rátajú "západným" spôsobom...
edit:
dokonca... na štarty sojuzov sa dajú kúpiť zájazdy, pokiaľ si dobre spomínam... existuje jedna ruská a jedna francúzska cestovka, ktorá to ponúka (myslím, že rus a fra)...
[Edited on 21.4.2013 Agamemnon]
prečo má vietor a ďalšie veci vplyv na štart, kto a kedy rozhoduje o zrušení štartu, a aké sú kritéria:
- vietor pri povrchu - kritérium je dôležité pre samotný štart - OSC si zvolilo ako limit 15 uzlov (1 kt = 1,852 km/h... ide teda o cca 27,8 kmh)... tiež je možné tento limit operatívne zmeniť na 20 kt v niektorých smeroch vetra, rozhoduje o tom LD (moja pozn.: asi launch director)... LD má tiež možnosť ešte aj väčšej výchylky, ak uzná za vhodne (range pomáha pri rozhodovaní) - posledné slovo má OSC
- nárazy vetra (? nie som si istý prekladom - wind shear v en.) - počas letu, sleduje sa uhol nábehu a následne rôzne aerodynamické pôsobenie na nosič... tento problém je možné zmierniť zmenou trajektórie - antares má v počítači predprogramovaných 5 rôznych trajektórií, a jednu je možné vybrať do času T-45 min... range posiela dáta z balónov, ktoré sa používajú na prepočet aerodynamického pôsobenia a následne podľa toho sa vyberá trajektória... opáť rozhoduje OSC
- smer a sila vetra - ovplyvňuje dráhu nosiča vzhľadom na pozemné sledovanie a môže dôjsť k vychýleniu dráhy až ku limitu na zničenie nosiča... trajektórie na zníženie aerodynamického pôsobenia (spomínané v predch. bode) sú rôzne blízko týmto limitom (včera len 1 trajektória z 5 bola dostatočná na zníženie aerodyn. pôs., ale tá zase išla veľmi blízko severného limitu) - opäť ide o rozhodnutie OSC (a včera tú trajektóriu schválili a boli by ju leteli)
ďalej kritéria, ktoré sú mimo pôsobnosti OSC:
ide o 3 kritéria týkajúce sa "Public Safety" (bezpečnosť verejnosti) - DFO (Distance Focusing Overpressure), toxicita a trosky...
DFO sa týka rozbíjania okien, etc, tlakovou vlnou a následne možnosť zranenia ľudí
- toxicita sa týka toxických látok účastných letu (napr. udmh+n2o4, plutónium, etc) - toto sa OSC pri tomto lete netýka, žiadne takéto látky v nosiči nemajú
- trosky sa týkajú dopadových oblastí trosiek v prípade nehody (alebo nútenej deštrukcie nosiča) - ovplyvnené oi. aj hustotou osídlenia
- range a FAA majú "pravdepodobnosť poranenia, straty na životoch" (propability of casualty) mieru - táto je závislá od veľkosti a typu nosiča, počasia (vietor, oblačnosť, teploty)... range prepočítava túto pravdepodobnosť po každom vypustení balóna
- všetky americké range spočítavajú pravdepodobnosť (3 čísla - 1 pre toxicitu, 1 pre dfo a 1 pre trosky) a ak je súčet menší ako 100 ppm (100 v milióne), tak je range NO GO...
- faa vyžaduje pre každé kritérium zvlášť hodnotu menej ako 30 ppm
- tj. je možné mať GO od range a NO GO od faa - to je to, čo sa stalo v stredu antaresu (súčet bol pod 100 - tox. bola 0, trosky boli pod 30, DFO bolo nad 30... - takže NO GO od FAA)
- navyše range má ešte určenú oblasť, kde nesmú spadnúť žiadne trosky - ide o binárnu hodnotu - splnené/nesplnené... tento výpočet sa robí na základe dát z balónov... FAA automaticky uplatňuje toto kritérium definované range-om
- toto (táto oblasť) bol problém včera (sobota) - wallops boli ochotní predefinovať túto oblasť (v súvislosti s tým by museli evakuovať asi 40 ľudí) - FAA nestíhalo predefinovať kritérium v danom čase
wind shear - strih vetra, situácia, keď sa zo zmenou výšky výrazne a rýchlo mení smer vetra (v rôznych výškových hladinách vanie vietor rôznymi smermi). Za určitých okolností môže byť strih vetra nebezpečný aj pre lietadlá. [Upraveno 21.4.2013 Alchymista]
citace:wind shear - strih vetra, situácia, keď sa zo zmenou výšky výrazne a rýchlo mení smer vetra (v rôznych výškových hladinách vanie vietor rôznymi smermi). Za určitých okolností môže byť strih vetra nebezpečný aj pre lietadlá. [Upraveno 21.4.2013 Alchymista]
myslim ze v tomto pripade je rozdiel medzi ruskom a USA evidentny. Rus startuje uprostred nicoho, american prakticky v mestskej aglomeracii. Trosky rakety unasane vetrom maju v oboch pripadoch uplne iny vyznam
To nic nemeni na fakte ze sojuzy startuju kludne aj uprostred snehovej vichrice. Holt vidiet ze ruske raketove jednotky neboli dislokovane zrovna na havaji
jop, toto určite zohráva nemalú rolu v tom... wallops je celkom blízko ku d.c.... a ksc je zase blízko ku orlandu...
btw - to, že sojuz štartuje vo snehu je ešte celkom okej - myslím, že na to bol navrhnutý... už len kvôli plesecku... väčšia sranda je, že ten istý sojuz štartuje aj z amazonskej džungle