07.9.2001 - 15:28 - golden_bug | |
|
MEK příspěvek #835 zaujal mě příspěvek Sám do kosmu, zajímalo podle jaké legislativy by se postupovalo, kdyby se někdo o podobné pokusil někdo u nás.. v zákonech ČR jsem nic o kosmických letech nenašel ... předpokládal by se stroj jednostupňový, bez odhazování stupňů, takže by nedošlo k ohrožení obyvatelstva, s kryogením motorem TPH nové generace, s koncovou rychlostí cca 8-9 km/s....
|
07.9.2001 - 15:30 - Martin Kostera | |
|
MEK příspěvek #836 Kryogenni a TPH asi ne...
|
07.9.2001 - 16:14 - golden_bug | |
|
MEK příspěvek #837 - reakce na příspěvek #836 : Kryogenni a TPH asi ne... asi ano.. ono je to všechno o palivu, předpokládejme klasické dostupné palivo dusičnan amonný + uhlovodík + hliník, při ceně 5 - 10 kč / kg , při váze cca 60 tun přijde jeden start na 300-600 tisíc... no já nevím, to se mi za výlet zdá trochu mnoho , při použití směsi oxylitické směsi kapalný kyslík, hlinka,uhlík(uhlovodík), hliník se můžem dostat k ceně cca 1 - 2 kč/kg, přímo oxilitickou směs nemůžeme použít neb je nebezpečí detonace , zatím jsem uskutečnil zkoušky paliva s kyselinou dusičnou ( nemám zatím zkapalňovač, ale brzo bude) čili kyselina - hlinka - dřevěné uhlí , hoří to lépe než klasický černý prach // Ale to jsme odbočili od tématu..co ta legislativa ???... na stavbu amaterského letadla se normálně vydává povolení a co na stavbu amatérské rakety, kdo mi ho dá nevíte ? je to ministerstvo dopravy ?Ale to asi nemá žádné směrnice...
|
07.9.2001 - 16:55 - Antonín Vítek | |
|
MEK příspěvek #838 - reakce na příspěvek #837 : : Kryogenni a TPH asi ne... : asi ano.. ono je to všechno o palivu, předpokládejme klasické dostupné palivo dusičnan amonný + uhlovodík + hliník, při ceně 5 - 10 kč / kg , při váze cca 60 tun přijde jeden start na 300-600 tisíc... no já nevím, to se mi za výlet zdá trochu mnoho , při použití směsi oxylitické směsi kapalný kyslík, hlinka,uhlík(uhlovodík), hliník Co to proboha je oxilitická směs? se můžem dostat k ceně cca 1 - 2 kč/kg, přímo oxilitickou směs nemůžeme použít neb je nebezpečí detonace , zatím jsem uskutečnil zkoušky paliva s kyselinou dusičnou ( nemám zatím zkapalňovač, ale brzo bude) čili kyselina - hlinka - dřevěné uhlí , hoří to lépe než klasický černý prach // Ale to jsme odbočili od tématu..co ta legislativa ???... na stavbu amaterského letadla se normálně vydává povolení a co na stavbu amatérské rakety, kdo mi ho dá nevíte ? je to ministerstvo dopravy ?Ale to asi nemá žádné směrnice... Pokud hovoříme o pohonných látkách (správný termín je "látka" nikoli "hmota"), kde jednou složkou je kapalné okysličovadlo a palivem nějaké tuhá látka nebo jejich směr, hovoříme o "heterogenních pohonných látkách" (HPL), s možnou doložkou "kyogenní", pokud okysličovadlem je zkapalněný plyn. N jede tedy v žádném případě o TPL (nespr. TPH).
|
07.9.2001 - 17:03 - golden_bug | |
|
MEK příspěvek #839 - reakce na příspěvek #838 děkuji za zpřesnění.. a ta legislativa ? nevíte o někom, nebo organizaci kdo se podobnými věci jako je provoz , povolení atd.. zabýva ???
|
07.9.2001 - 17:12 - Antonín Vítek | |
|
MEK příspěvek #840 - reakce na příspěvek #839 : děkuji za zpřesnění.. a ta legislativa ? nevíte o někom, nebo organizaci kdo se podobnými věci jako je provoz , povolení atd.. zabýva ??? Po legislativní stránce to bude s největší pravděpodobností Ministersstvo dopravy. Zřejmě budou pro to platit vzhledem k nedostatku jiných zákonných norem pravidla leteckého provozu. Kromě toho bude v případě TPL nebo HPL nutno konzultovat i zákony zabývající se výbošninami a střelivinami, protože jde o látky jim podobné, s analogickými účinky. Celý komplex otázek bude ještě širší, protože bude nutno řešit odpovědnost pro případ havárie a kompšenzace resp. odpovědnosti za vzniklé škody. ČSSR )a její nástupní stát ČR) převzal na sebe závazky plynoucí z přistoupení ke Smlouvbě o odpovědnosti (viz stánky COPUOS).
|
07.9.2001 - 17:31 - golden_bug | |
|
MEK příspěvek #841 - reakce na příspěvek #840 No já to také tak cítím, že problémy v oblasti legislativy budou větší než ty technické, tady mě tak napadá že asi by bylo nelepší případně vyzkoušet stroj mimo území ČR , nebo založit silnou organizaci, podobnou amaterské letecké asociaci, která se s byrokratickým aparátem popere ....// si myslím že pro začátek, pro provoz v ČR by bylo nejlepší, mít sportovní stroj jakého si " paraglaidingového typu" tj. s malým dostupem cca 5 km s přistání na padáku... jakýsi malý balistický skok ....a pak se uvidí...
|
|
citace: MEK příspěvek #841 - reakce na příspěvek #840No já to také tak cítím, že problémy v oblasti legislativy budou větší než ty technické...
nechápu...
Když se s něčím zabývá celá armáda vědců (a je jedno jestli ve službách armády, státu nebo soukromníků) tak mi to jako taková hloupost nepřijde. Rozhodně by tedy autor měl být informovanější o technické stránce. Nad druhou stranu je fakt, že právní podmínky jsou u nás poněkud paralyzující. Je to kombinace předběžných obav a rozumných závěrů. Naše republika má totiž celkem husté osídlení i letový provoz. Případný pád rakety (i když padat nemá)nebo zásah je stále obrovské riziko. Žádná rozumná kosmická ani "balistická" společnost také nedělá lety v takové oblasti. Vždycky si nakonec zvolí nějakou poušť nebo moře. Můj názor je: stavět ano, provozovat ne. Tedy pokud byste chtěl s něčím takovým létat domluvte se buď s Mongolskem (Poušť Gobi), Turkmenistánem (Poušť Karakum), Uzbekistánem (Kyzylkum),s některým státem Severní Afriky či Oceánie, nebo naopak s Grónskem či se státy Skandinávského poloostrova. Tam všude je místa dostatek. |
|
citace: ... Můj názor je: stavět ano, provozovat ne. Tedy pokud byste chtěl s něčím takovým létat domluvte se buď s Mongolskem (Poušť Gobi), Turkmenistánem (Poušť Karakum), Uzbekistánem (Kyzylkum),s některým státem Severní Afriky či Oceánie, nebo naopak s Grónskem či se státy Skandinávského poloostrova. Tam všude je místa dostatek.
Jak je to s medzinarodnym pravom?
Nebolo by jednoduchsie strielat s medzinarodnych vod od portugalskeho mora na USA? Pripadne na Venezuelu, lebo amici su jesitny...
BTW. aky je rozdiel medzi raketou vojenskou a uzitkovou? Ja zatial ten problem nemam, nakolko sa tlacim k modelarskym rozmerom a vpodstate +- i predpisom a to vsetko naviac zatial experimentalne.
Ale az to bude lietat, ako rozlisit hracku, uzitkovu a vojensku raketu? Na Slovensku spadam pod letecke predpisy, nakolko tie su definovane hoooodne nasiroko. Teda az opustim modelarsky rozmer.
Keby mi to ale fungovalo, asi by nikto nevedel co dalej a nasledovala by zrejme byrokraticka smrt. A to i pre fazu projektovania!!!
Takze potom hor sa za pravnikom a: projektovat nesmiem bez opravnenia, ale vypracovat podrobnu, rozsiahlu studiu mozem
Vyrabat lietadla a rakety nesmiem, ale vyrobit par kusov hraciek a umeleckych a dekorativnych predmetov technickeho vyrazu mozem, ale len pokial netvoria... |
|
No nebylo, pokud nejste masochista nebo Žid. Víte oni jenom v Izraeli střílejí rakety s družicemi na Západ kvůli politickým důvodům. A pochopitelně se jim to prodražuje.Víte, já jsem předpokládal, že teoreticky uvažujete nad balistickou dráhou jako rakety z X-prize. Pokud máte v plánu opravdu startovat se sklonem někam, pak je lépe samozřejmě startovat na Východ a pokud možno z místa poblíž rovníku, což Česká republika není...
Startovat z mezinárodních vod jistě lze, ale jak je to s jejich ochranou nevím tak docela přesně.
Co se týká modelaření kontra stavba kosmických raket, tak myslím, že se to ve vyhláškách nějak týká tahu motoru.(tady by to chtělo právníka) V leteckém prostoru je to celkem jasné - do 300 metrů může cokoli, dál ne. V každém případě kosmická raketa se přehlédnout nedá ani na ohňostroji a jako ozdobný prvek v zahradě je taky nápadná. To jen pro případ plánujete start na Silvestra krytý jinými výbuchy. |
|
Mě přijde perspektivní domluvit se s někým v Jihovýchodní Asii, protože tam se mi to jeví, že by např. z jižního konce Vietnamu nebo z Kambodži mohl být volný koridor nad mořem směrem na jihovýchod až k rovníku.
Obyvatelé těchto končin jsou známi svojí podnikavostí, a turistický kosmodrom by naprosto logicky doplňoval jejich ostatní aktivity - v sousedním Thajsku jsou to už i levnější a přitom náročné/kvalitní lékařské zákroky (operace), apod.
Pokud jde o budoucí "kosmickou turistiku pro baťůžkáře", tak rozhodně sázím na jihovýchodní Asii (případně Indii). Oni prostě všechno dokáží udělat levně, a relativně technicky vyspělí přitom také jsou... |
|
http://www.astronautix.com/lvs/seahorse.htm
http://www.astronautix.com/lvs/searagon.htm
Podle mě by bylo dokonce jednodušší žádný kosmodrom nestavět a zkusit tuhle metodu, kterou kdysi propagoval R. C. Truax.
No ale to už je trochu z jiného soudku... |
|
citace: ...já jsem předpokládal, že teoreticky uvažujete nad balistickou dráhou jako rakety z X-prize...
Zatial by som rad zdolal prvy stupen, ale este mam problemy s testovanim fyzikalnych principov a koncepcii, nieto aby som zacal lietat:) Potesilo by ma dosiahnut uz i len X prize t.j. cca 1/2 prveho stupna.
Palivo vazim v gramoch, mozno ze vacsi motor by sa robil jednoduchsie, takze aj s tym tahom aj vykonom kluckujem pomedzi vyhlasky... ale vzdy v prvom rade s ohladom na bezpecnost. (To ma brzdi najviac lebo vzdy riesim najhorsiu moznu variantu)
citace: ...V leteckém prostoru je to celkem jasné - do 300 metrů může cokoli, dál ne...
... a nesmie to niest cloveka,...
Btw. tych 300m sa da celkom lahko obmedzit napr. mnozstvom paliva na plnefunkcnom modeli.
|
|