Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: Sám do kosmu v ČR ??
07.9.2001 - 15:28 - 
MEK příspěvek #835

zaujal mě příspěvek Sám do kosmu, zajímalo podle jaké legislativy by se postupovalo, kdyby se někdo o podobné pokusil někdo u nás..
v zákonech ČR jsem nic o kosmických letech nenašel ... předpokládal by se stroj jednostupňový, bez odhazování stupňů, takže by nedošlo k ohrožení obyvatelstva, s kryogením motorem TPH nové generace, s koncovou rychlostí cca 8-9 km/s....
 

07.9.2001 - 15:30 - 
MEK příspěvek #836

Kryogenni a TPH asi ne...



 

07.9.2001 - 16:14 - 
MEK příspěvek #837 - reakce na příspěvek #836

: Kryogenni a TPH asi ne...
asi ano.. ono je to všechno o palivu, předpokládejme klasické dostupné palivo dusičnan amonný + uhlovodík + hliník, při ceně 5 - 10 kč / kg , při váze cca 60 tun přijde jeden start na 300-600 tisíc... no já nevím, to se mi za výlet zdá trochu mnoho , při použití směsi oxylitické směsi kapalný kyslík, hlinka,uhlík(uhlovodík), hliník se můžem dostat k ceně cca 1 - 2 kč/kg, přímo oxilitickou směs nemůžeme použít neb je nebezpečí detonace , zatím jsem uskutečnil zkoušky paliva s kyselinou dusičnou ( nemám zatím zkapalňovač, ale brzo bude) čili kyselina - hlinka - dřevěné uhlí , hoří to lépe než klasický černý prach // Ale to jsme odbočili od tématu..co ta legislativa ???... na stavbu amaterského letadla se normálně vydává povolení a co na stavbu amatérské rakety, kdo mi ho dá nevíte ? je to ministerstvo dopravy ?Ale to asi nemá žádné směrnice...




 

07.9.2001 - 16:55 - 
MEK příspěvek #838 - reakce na příspěvek #837

: : Kryogenni a TPH asi ne...
: asi ano.. ono je to všechno o palivu, předpokládejme klasické dostupné palivo dusičnan amonný + uhlovodík + hliník, při ceně 5 - 10 kč / kg , při váze cca 60 tun přijde jeden start na 300-600 tisíc... no já nevím, to se mi za výlet zdá trochu mnoho , při použití směsi oxylitické směsi kapalný kyslík, hlinka,uhlík(uhlovodík), hliník
Co to proboha je oxilitická směs?
se můžem dostat k ceně cca 1 - 2 kč/kg, přímo oxilitickou směs nemůžeme použít neb je nebezpečí detonace , zatím jsem uskutečnil zkoušky paliva s kyselinou dusičnou ( nemám zatím zkapalňovač, ale brzo bude) čili kyselina - hlinka - dřevěné uhlí , hoří to lépe než klasický černý prach // Ale to jsme odbočili od tématu..co ta legislativa ???... na stavbu amaterského letadla se normálně vydává povolení a co na stavbu amatérské rakety, kdo mi ho dá nevíte ? je to ministerstvo dopravy ?Ale to asi nemá žádné směrnice...

Pokud hovoříme o pohonných látkách (správný termín je "látka" nikoli "hmota"), kde jednou složkou je kapalné okysličovadlo a palivem nějaké tuhá látka nebo jejich směr, hovoříme o "heterogenních pohonných látkách" (HPL), s možnou doložkou "kyogenní", pokud okysličovadlem je zkapalněný plyn.
N jede tedy v žádném případě o TPL (nespr. TPH).





 

07.9.2001 - 17:03 - 
MEK příspěvek #839 - reakce na příspěvek #838

děkuji za zpřesnění.. a ta legislativa ? nevíte o někom, nebo organizaci kdo se podobnými věci jako je provoz , povolení atd.. zabýva ???



 

07.9.2001 - 17:12 - 
MEK příspěvek #840 - reakce na příspěvek #839

: děkuji za zpřesnění.. a ta legislativa ? nevíte o někom, nebo organizaci kdo se podobnými věci jako je provoz , povolení atd.. zabýva ???

Po legislativní stránce to bude s největší pravděpodobností Ministersstvo dopravy. Zřejmě budou pro to platit vzhledem k nedostatku jiných zákonných norem pravidla leteckého provozu. Kromě toho bude v případě TPL nebo HPL nutno konzultovat i zákony zabývající se výbošninami a střelivinami, protože jde o látky jim podobné, s analogickými účinky.
Celý komplex otázek bude ještě širší, protože bude nutno řešit odpovědnost pro případ havárie a kompšenzace resp. odpovědnosti za vzniklé škody. ČSSR )a její nástupní stát ČR) převzal na sebe závazky plynoucí z přistoupení ke Smlouvbě o odpovědnosti (viz stánky COPUOS).



 

07.9.2001 - 17:31 - 
MEK příspěvek #841 - reakce na příspěvek #840

No já to také tak cítím, že problémy v oblasti legislativy budou větší než ty technické, tady mě tak napadá že asi by bylo nelepší případně vyzkoušet stroj mimo území ČR , nebo založit silnou organizaci, podobnou amaterské letecké asociaci, která se s byrokratickým aparátem popere ....// si myslím že pro začátek,
pro provoz v ČR by bylo nejlepší, mít sportovní stroj jakého si " paraglaidingového typu" tj. s malým dostupem cca 5 km s přistání na padáku... jakýsi malý balistický skok ....a pak se uvidí...



 

07.4.2008 - 17:38 - 
citace:
MEK příspěvek #841 - reakce na příspěvek #840

No já to také tak cítím, že problémy v oblasti legislativy budou větší než ty technické...






nechápu...
Když se s něčím zabývá celá armáda vědců (a je jedno jestli ve službách armády, státu nebo soukromníků) tak mi to jako taková hloupost nepřijde. Rozhodně by tedy autor měl být informovanější o technické stránce. Nad druhou stranu je fakt, že právní podmínky jsou u nás poněkud paralyzující. Je to kombinace předběžných obav a rozumných závěrů. Naše republika má totiž celkem husté osídlení i letový provoz. Případný pád rakety (i když padat nemá)nebo zásah je stále obrovské riziko. Žádná rozumná kosmická ani "balistická" společnost také nedělá lety v takové oblasti. Vždycky si nakonec zvolí nějakou poušť nebo moře. Můj názor je: stavět ano, provozovat ne. Tedy pokud byste chtěl s něčím takovým létat domluvte se buď s Mongolskem (Poušť Gobi), Turkmenistánem (Poušť Karakum), Uzbekistánem (Kyzylkum),s některým státem Severní Afriky či Oceánie, nebo naopak s Grónskem či se státy Skandinávského poloostrova. Tam všude je místa dostatek.
 
07.4.2008 - 18:01 - 
citace:
... Můj názor je: stavět ano, provozovat ne. Tedy pokud byste chtěl s něčím takovým létat domluvte se buď s Mongolskem (Poušť Gobi), Turkmenistánem (Poušť Karakum), Uzbekistánem (Kyzylkum),s některým státem Severní Afriky či Oceánie, nebo naopak s Grónskem či se státy Skandinávského poloostrova. Tam všude je místa dostatek.


Jak je to s medzinarodnym pravom?

Nebolo by jednoduchsie strielat s medzinarodnych vod od portugalskeho mora na USA? Pripadne na Venezuelu, lebo amici su jesitny...

BTW. aky je rozdiel medzi raketou vojenskou a uzitkovou? Ja zatial ten problem nemam, nakolko sa tlacim k modelarskym rozmerom a vpodstate +- i predpisom a to vsetko naviac zatial experimentalne.

Ale az to bude lietat, ako rozlisit hracku, uzitkovu a vojensku raketu? Na Slovensku spadam pod letecke predpisy, nakolko tie su definovane hoooodne nasiroko. Teda az opustim modelarsky rozmer.
Keby mi to ale fungovalo, asi by nikto nevedel co dalej a nasledovala by zrejme byrokraticka smrt. A to i pre fazu projektovania!!!

Takze potom hor sa za pravnikom a: projektovat nesmiem bez opravnenia, ale vypracovat podrobnu, rozsiahlu studiu mozem
Vyrabat lietadla a rakety nesmiem, ale vyrobit par kusov hraciek a umeleckych a dekorativnych predmetov technickeho vyrazu mozem, ale len pokial netvoria...
 
07.4.2008 - 21:02 - 
No nebylo, pokud nejste masochista nebo Žid. Víte oni jenom v Izraeli střílejí rakety s družicemi na Západ kvůli politickým důvodům. A pochopitelně se jim to prodražuje.Víte, já jsem předpokládal, že teoreticky uvažujete nad balistickou dráhou jako rakety z X-prize. Pokud máte v plánu opravdu startovat se sklonem někam, pak je lépe samozřejmě startovat na Východ a pokud možno z místa poblíž rovníku, což Česká republika není...
Startovat z mezinárodních vod jistě lze, ale jak je to s jejich ochranou nevím tak docela přesně.
Co se týká modelaření kontra stavba kosmických raket, tak myslím, že se to ve vyhláškách nějak týká tahu motoru.(tady by to chtělo právníka) V leteckém prostoru je to celkem jasné - do 300 metrů může cokoli, dál ne. V každém případě kosmická raketa se přehlédnout nedá ani na ohňostroji a jako ozdobný prvek v zahradě je taky nápadná. To jen pro případ plánujete start na Silvestra krytý jinými výbuchy.
 
07.4.2008 - 21:09 - 
Mě přijde perspektivní domluvit se s někým v Jihovýchodní Asii, protože tam se mi to jeví, že by např. z jižního konce Vietnamu nebo z Kambodži mohl být volný koridor nad mořem směrem na jihovýchod až k rovníku.

Obyvatelé těchto končin jsou známi svojí podnikavostí, a turistický kosmodrom by naprosto logicky doplňoval jejich ostatní aktivity - v sousedním Thajsku jsou to už i levnější a přitom náročné/kvalitní lékařské zákroky (operace), apod.

Pokud jde o budoucí "kosmickou turistiku pro baťůžkáře", tak rozhodně sázím na jihovýchodní Asii (případně Indii). Oni prostě všechno dokáží udělat levně, a relativně technicky vyspělí přitom také jsou...
 
07.4.2008 - 21:20 - 
http://www.astronautix.com/lvs/seahorse.htm
http://www.astronautix.com/lvs/searagon.htm
Podle mě by bylo dokonce jednodušší žádný kosmodrom nestavět a zkusit tuhle metodu, kterou kdysi propagoval R. C. Truax.
No ale to už je trochu z jiného soudku...
 
08.4.2008 - 09:17 - 
citace:
...já jsem předpokládal, že teoreticky uvažujete nad balistickou dráhou jako rakety z X-prize...

Zatial by som rad zdolal prvy stupen, ale este mam problemy s testovanim fyzikalnych principov a koncepcii, nieto aby som zacal lietat:) Potesilo by ma dosiahnut uz i len X prize t.j. cca 1/2 prveho stupna.
Palivo vazim v gramoch, mozno ze vacsi motor by sa robil jednoduchsie, takze aj s tym tahom aj vykonom kluckujem pomedzi vyhlasky... ale vzdy v prvom rade s ohladom na bezpecnost. (To ma brzdi najviac lebo vzdy riesim najhorsiu moznu variantu)

citace:
...V leteckém prostoru je to celkem jasné - do 300 metrů může cokoli, dál ne...

... a nesmie to niest cloveka,...
Btw. tych 300m sa da celkom lahko obmedzit napr. mnozstvom paliva na plnefunkcnom modeli.
 
 


Stránka byla vygenerována za 0.097007 vteřiny.