Takže podle včerejší tiskovky vyhodnocují výsledky, jsou potěšení pokrokem a na konci příštího týdne proběhne Flight Test Readiness Review, kde dají přesný termín přistání v srpnu. https://starlinerupdates.com/
CBS to píše asi nejjasněji, pokud motory a těsnění drží, mohou přistát, pokud se ale za 6 týdnů čekání stav těsnění výrazně zhoršil, může být loď v háji. Pak by asi nezbylo než zachraňovat Dragonem. Tím pádem by byl v háji i certifikační proces a nejspíš by musel startovat nový testovací Starliner pro ověření budoucích změn na pohonném systému. Takže o víkendu se rozhodne o dalším osudu Starlineru. https://www.cbsnews.com/news/boeing-starliner-tests-crew-international-space-station/
Vypadá to nadějně. https://starlinerupdates.com/
27 motorků RCS se podařilo zapnout na 1,2 (mířící dozadu) nebo 0,4 s a dosahovali plného výkonu (97-102%). Ventil RCS oxidizer isolation valve, který předtím netěsnil, teď funguje normálně. Takže bych řekl, že ve čtvrtek nebo pátek se dozvíme termín a posádka se začne balit na cestu domů. [upraveno 28.7.2024 07:36]
V tomto článku je řekl bych shrnutí. Servisní modul shoří, NASA chce mít jistotu před letem s plnou posádkou. https://www.space.com/boeing-starliner-nasa-astronauts-not-stranded-space
Start Starliner-1, první posádky na 6 měsíců na ISS, se už odložil ze začátku roku 2025 na nejdříve srpen 2025, takže NASA bude požadovat změny a Boeingu bude trvat nějakou dobu, než je zapracuje a otestuje.
citace 28.7.2024 - 07:08 - Ervé:Vypadá to nadějně. https://starlinerupdates.com/
27 motorků RCS se podařilo zapnout na 1,2 (mířící dozadu) nebo 0,4 s a dosahovali plného výkonu (97-102%). Ventil RCS oxidizer isolation valve, který předtím netěsnil, teď funguje normálně. Takže bych řekl, že ve čtvrtek nebo pátek se dozvíme termín a posádka se začne balit na cestu domů. [upraveno 28.7.2024 07:36]
Tam je hlavní problém ohřívání od těch hlavních čtyř trysek. Ještě nedávno říkali, že posádka je při ručním manévrování používala až moc.
Ale je možné, že našli na Zemi takovou sekvenci krátkých pulzů, která ten deorbit teoreticky zvládne, i když ve vesmíru to vše funguje dosti jinak a není jasné, na jak velké riziko chtějí jít.
Před tím by měli aspoň zkusit se odpojit od ISS na pár stovek metrů, vyzkoušet motory a pak se znovu připojit. Tj. ideálně si udělat takové větší kolečko kolem ISS.
citace 1.8.2024 - 21:16 - Tesarakt:
Před tím by měli aspoň zkusit se odpojit od ISS na pár stovek metrů, vyzkoušet motory a pak se znovu připojit. Tj. ideálně si udělat takové větší kolečko kolem ISS.
No, to je ten nejhorší nápad na to, co by měli udělat. Když se to nepovede, není jim pomoci.
citace 1.8.2024 - 22:21 - Martin Jediny:bolo by mozne hypoteticky pri bludiacom starlineri dobehnut ho dragonom, alebo inou lodou, pridokovat sa, zniz rychlost na deorbit a rozpojit sa?
Vzhledem k androgynnímu IDSS by to velmi, ale opravdu velmi hypoteticky šlo. Samotný záchranný manévr je nerealizovatelný.
Nebylo by dost paliva pro návrat obou. Ale bylo by možné přeložit posádku do Crew Dragonu a přistát s ním. Starliner nechat být.
Myslím že reálně testy dopadly dobře, sekvenci motorů budou mít upravenou pro snížení namáhání, takže přistání proběhne. Kdy je tiskovka?
Otázka mimo hlavní proud: poletí ještě někdy Starliner s lidmi nebo ho NASA zařízne? A když nezařízne, tak kdy poletí příště? Já bych jim tedy dal misi zopakovat.
Pokud bude přistání bezproblémové, poletí příště Starliner 1 - už ho posunuli z února na srpen 2025.
Boeing udělá nějaké další testy a pak se poletí.
Pokud NASA bude požadovat opakování testu, Boeing Starliner odpíská, a NASA to ví. Pilotovaný Dreamchaser je vzdálená budoucnost.
citace 1.8.2024 - 21:16 - Tesarakt:
Před tím by měli aspoň zkusit se odpojit od ISS na pár stovek metrů, vyzkoušet motory a pak se znovu připojit. Tj. ideálně si udělat takové větší kolečko kolem ISS.
No, to je ten nejhorší nápad na to, co by měli udělat. Když se to nepovede, není jim pomoci.
Takže vykonat jednoduchý test manévrování u stanice s minimální spotřebou paliva je katastrofální riziko, ale deorbitální manévr bude v pohodě, protože to tvrdí v NASA.
A odlet plánují téměř až měsíc po dovezení zásob na ISS.
citace 1.8.2024 - 21:16 - Tesarakt:
Před tím by měli aspoň zkusit se odpojit od ISS na pár stovek metrů, vyzkoušet motory a pak se znovu připojit. Tj. ideálně si udělat takové větší kolečko kolem ISS.
No, to je ten nejhorší nápad na to, co by měli udělat. Když se to nepovede, není jim pomoci.
Takže vykonat jednoduchý test manévrování u stanice s minimální spotřebou paliva je katastrofální riziko, ale deorbitální manévr bude v pohodě, protože to tvrdí v NASA.
Ak nieco tvrdi NASA je dost pravdepodobne, ze to tak bude.
A ak ti to potvrdi aj milantos tak zjavne neslo o preklep.
Ak by si slovo "Takze" nahradil slovom "Proc" asi by si dostal nasledujucu odpoved:
Pridokovanie je najzolzitejsi a najnebezpecnejsi manever.
Ty navrhujes
odpojit - pripojit ...pri zlyhani bez alternativy zachrany a nic si nevyriesil, pristanie ta este len caka. Dokonca pri predokovavani lode z uzla na uzol pocas misie, bezne v nej sedia astronauti, aby v pripade zlyhania predcasne ukoncili pobyt na ISS a mohli pristat.
NASA navrhuje jednoduchsi manever
odpojit - pristat ...tym, ze je to jednoduchsi manever je aj bezpecnejsi.
"jednoduche testy motorov" uz NASA s Boeingom urobili, pocas pridokovania
Ano, ale zatím se nikdy nestalo, že by se předokování nepovedlo.
Tj. ta procedura s posádkou je spíše z hlediska bezpečnosti a případných vícenákladů a komplikování dalších misí, než nadměrné složitosti, protože dokování zvládají i automatické lodě.
Jinak ten deorbitální manévr Starlineru není vůbec jednoduchý, jelikož tu ISS musí nejdříve obkroužit, tedy takový byl původní koncept.
Proto mi přišlo logické, že by zkusili nejdříve obletět ISS, jestli jim fungují jejich předpoklady pro návrat.
dokovanie zlyhalo uz niekolko krat v historii. takze po starte doslo nasledne k navratu posadky na Zem.
Pri predokovavani doslo priamo k havarii na MIRe, nastastie islo "len" o nakladnu lod a poskodeny modul sa podarilo odizolovat od zvysku lode (po preseknuti kablov)
ak pouzijem tvoj obrazok, tak ty navrhujes (ak spravne rozumiem)
1-2-3-2-1
A NASA to zjednodusila, lebo sekvencia 3-2-1 je nebezpecna, zatial co 1-2-3 je jednoducha
Predpokladam ze po "3" bude analyza, ktora ukaze, ci pokracovat 4..9, alebo napriek riziku sa pokusit o 3-2-1...
Takze z tvojho navrhu koreluje NASA len bezpecnejsiu cast a kedze nie su hlupi, tak vytazia z tohto postupu najviac ako sa da a najbezpecnejsie ako sa da. Rovnako, ako by ziskali pri tvojom postupe. Naviac bezpecnejsie a uspornejsie.
Jednoducho pri kazdom bude 3,4,5 moze nasledovat otazka, ci je bezpecnejsie pristat, alebo sa vratit...
Myšleno bylo ISS. MIR je starší generace a byla to jen nákladní loď v automatickém režimu bez posádky a nevíme, co přesně bylo příčinou, kromě toho, dnes, pokud je to špatně navedeno, tak mají manipulátor.
Přece jen ty technologie se za těch třicet let někam posunuly, ale asi zůstal z té doby bezpečnostní protokol pro předokování lodě pro posádku.
Domníval jsem se, že až do bodu 4, tj. do okamžiku přechodu na pomocnou první parabolickou dráhu, a pak to jen nechat dokončit po této kruhové dráze do bodu 3 a přejít na parkovací sekvenci (ač má být riziková, to by ale k rychlosti pohybu po té kruhové dráze nemělo být v takovém měřítku, míněno je zbrzdění - přece jen jsou to při dokování jen cm/s a oblet ISS by nebyl o mnoho vyšší).
Tj. to manévrování kol ISS není žádná divočina, takže by ten oblet v podstatě trval minimálně několik hodin, spíše celý den a podle mne by takový zátěžový test měl být nezbytný v tomto případě před provedením deorbitu, protože na něj mají jen jeden pokus, jinak nastanou už diskutované krizové varianty.
Jinak si myslím, že po manévru v bodu 5 už asi není možnost návratu k ISS, ale pouze pokračovat v deorbitu, protože by pak neměli dostatek paliva pro další pokus o návrat.
Pořád žádný termín přistání. Vzhledem k problémům s Cygnusem NG-21 to asi smysl dává - měli by se vejít mezi připojení NG-21 a start Crew 9.
Prý to nebyl takový problém, ale více mediální selhání. https://www.theguardian.com/science/article/2024/aug/04/nasa-boeing-astronauts-not-stranded-story
No nevím, letět bez vlastních věcí na nevím jak dlouho není asi správný přístup. A po dvou bezpilotních startech řešit až při pilotovaném letu, jak vlastně funguje při námaze manévrovací systém.
Zajímavý, ale starší článek https://www.wired.com/story/nasa-boeing-starliner-return-home-spacex/
SpaceX řeší/řešila, jestli se posádka Starlineru může vrátit s Crew 8 a 9 - buď 4 nahoru a 5 dolů, nebo by v Crew 9 letěli jen 2. NASA se prostě nechce riskovat životy a reputaci, takže pokud projde návrat v 5 v Dragonu, asi dá stopku návratu ve Starlineru. [upraveno 5.8.2024 06:51]
Tak včerejší tiskovka byla celkem fiasko pro Boeing. Pozemní testy měly překvapivé výsledky, takže NASA ztratila důvěru v pohonný systém Starlineru, letový test na ISS nevyvrátil obavy. NASA odložila start Crew 9 o měsíc (24.9.), aby bylo možné vyhodnotit výsledky (a možná udělat další testy). Hlavně ale proto, aby Starliner nahrál software pro nepilotované přistání, který v lodi není. Vypadá to, že NASA nechce přistávat s posádkou ve Starlineru, a nechce povolit Crew Dragonu přistání v 5 lidech a plánuje start Crew 9 se dvěma lidmi na palubě (rus a američanka), aby se mohl za půl roku vrátit s Butchem a Sunnitou. Polaris Dawn má díky šachování se starty startovat už koncem srpna, NET 26.8.
Kdyby Crew 9 dovezl provizorní sedadla a skafandry, mohl by se už Crew 8 vrátit s jedním ze Starlineru a Axiom 4 v říjnu/listopadu vrátit s druhým. Crew 9 by mohl startovat v plné posádce. Vypadá to ale, že tato možnost (4 nahoru, 5 dolů) není na stole.
Kvůli Europa Clipperu taky Crew 9 poletí jako první pilotovaný start z rampy SLC-40, která ještě není certifikovaná pro start lidí, ale měli by to do září stihnout.
NASA sice tvrdí, že pořád preferuje přistání posádky ve Starlineru, reálné kroky tomu ale neodpovídají. Duo Wil+Wil se tak stává rekordmanem. Už jsme měli dost astronatů a kosmonautů, kterým se let prodloužil o polovinu (z půl roku na rok), toto bude první případ, kdy se pilotovaný let v jeho průběhu prodlouží z 10 dnů na 9 měsíců (27násobné prodloužení mise). NASA si nechce zvolilt patrně drahou variantu se startem záchranného Crew Dragonu pro návrat dua Wil+Wil. Nechce mluvit o záchraně a hádat se s boeingem, kdo by let zaplatil.
citace 8.8.2024 - 06:49 - Ervé:Tak včerejší tiskovka byla celkem fiasko pro Boeing. Pozemní testy měly překvapivé výsledky, takže NASA ztratila důvěru v pohonný systém Starlineru, letový test na ISS nevyvrátil obavy. NASA odložila start Crew 9 o měsíc (24.9.), aby bylo možné vyhodnotit výsledky (a možná udělat další testy). Hlavně ale proto, aby Starliner nahrál software pro nepilotované přistání, který v lodi není. Vypadá to, že NASA nechce přistávat s posádkou ve Starlineru, a nechce povolit Crew Dragonu přistání v 5 lidech a plánuje start Crew 9 se dvěma lidmi na palubě (rus a američanka), aby se mohl za půl roku vrátit s Butchem a Sunnitou. Polaris Dawn má díky šachování se starty startovat už koncem srpna, NET 26.8.
Kdyby Crew 9 dovezl provizorní sedadla a skafandry, mohl by se už Crew 8 vrátit s jedním ze Starlineru a Axiom 4 v říjnu/listopadu vrátit s druhým. Crew 9 by mohl startovat v plné posádce. Vypadá to ale, že tato možnost (4 nahoru, 5 dolů) není na stole.
To sa nam to pekne komlikuje. V pripade, ze Staliner nebude uznany za dostatocne bezpecny pre navrat s posadkou, poleti bez posadky.....za predpokladu, ze je v lodi nahrany prislusny software...
citace 8.8.2024 - 06:49 - Ervé:Tak včerejší tiskovka byla celkem fiasko pro Boeing....
Kdyby Crew 9 dovezl provizorní sedadla a skafandry, mohl by se už Crew 8 vrátit s jedním ze Starlineru a Axiom 4 v říjnu/listopadu vrátit s druhým.... Vypadá to ale, že tato možnost (4 nahoru, 5 dolů) není na stole.
Ja byt objednavatelom Axiom4, tak priobjednam 2 volne sedadla...
taku reklamu by neprehliadol nikto...
Hlavně Boeing nemá dost času přesvědčit NASA o spolehlivosti Starlineru. Do týdne NASA rozhodne a pak už se pojede. Nejspíš už ani nemají palivo pro další testy na orbitě. A pozemní testy nic moc nevyřešili. NASA nejspíš nepovolí sedadlo navíc v Crew 9. Není čas, ale mohla by povolit sedadlo navíc v Axiomu a pak by Crew 9 mohli startovat ve třech nebo dokonce čtyřech, kdyby se Axiom a Crew 9 vracel v 5. Přidat mohou až za tři týdny. Nevíte jestli Musk navrhnul 5.pro návrat?
Ja furt nechapem, preco sa hovori 1 sedadlo naviac, ak dragon je stavany na 7.
navyse ide len o par minut v sestici v smere nadol. hore idu predsa len 4ks.
Není to tím, že přidáním sedadla a jednoho člověka je dosaženo hmotnosti, která je pro návrat CD ověřená a vyzkoušená?
Možná by zvýšení vyžadovalo další testy...
Dragon je certifikovaný od NASA pro 4 lidi. Je na to schválený jak systém životních podmínek, tak běžné a nouzové postupy. Není reálné najednou chtít po NASA, ať schválí misi se 6 lidmi bez důkladných zkoušek a analýz. O 5 se už uvažovalo (a něco se určitě spočítalo), proto by to mohlo nejsnáz projít.
citace 11.8.2024 - 13:04 - Kamil73:Na Axiom-4 na podzim zapomeňte. Píšou o startu na jaře 2025.
Takže je možné, že Crew 9 poletí ve 4 a Crew Dragon pro Axiom 4 by mohl letět v říjnu ve 2 pro Butche a Sunny? Kdyby se v listopadu vrátil, mohl by klidně na jaře letět s Axiom 4. Časově by to odpovídalo, otázkou je, kdo by to zaplatil.
citace 11.8.2024 - 13:04 - Kamil73:Na Axiom-4 na podzim zapomeňte. Píšou o startu na jaře 2025.
Takže je možné, že Crew 9 poletí ve 4 a Crew Dragon pro Axiom 4 by mohl letět v říjnu ve 2 pro Butche a Sunny? Kdyby se v listopadu vrátil, mohl by klidně na jaře letět s Axiom 4. Časově by to odpovídalo, otázkou je, kdo by to zaplatil.
Takže opět škrt v plánech. Přibyla mise Fram 2 na konci roku 2024, má letět s kopulí, nevím jestli se může dát na libovolný Dragon nebo jen na Resiliance, která s ní letěla při Inspiration 4.
Ostatní lodě nejsou zatím volné (Crew 8, Crew 9, Axiom 4), takže Resilience po Polaris Dawn nebo Endeavour po Crew 8. Posun Axiom 4 až na jaro je celkem překvapivý, uvolnila se tím loď, čekám, co NASA oznámí.