Já stále v těch úvahách vidím to, jak se argumentuje potřebou více startů a tím v případě znovupoužitelnosti větší úsporou resp. většího zisku.Zatím je tu ale dlouhodobý trend a to, že počet startů současných raket se nijak nezvětšuje a jako mantra se tu uvádí, že až budou starty lacinější, potřeba se zvýší. A při současném trendu malých satelitů není ani nejpodstatnější velká nosnost.
o trende v počte štartov SpaceX sa asi nemusíme baviť
Počet štartov celkovo ide trochu v závese, ale začiatok trendu je viditeľný. Stačí sa pozrieť na čísla a plány Air Force - medzi 2008 až 2016 to bolo 7 až 18 štartov (už v tejto perióde počet štartov stúpal). 2016 = 35 štartov.
2017 = 48 štartov (taký bol plán, nepreveroval som).
Ale ano, ten graf lze interpretovat podle potřeb
Třeba tak , že nám ještě hodně chybí co dohánět A třeba tak, že je vidět, kdy se zapojila Čína. Nebo také tak, že poslední 4 roky počet startů stagnuje. Opravdu tam vidíte někdo nějaký obr trend, který by opravňoval k tomu velkému optimismu o potřebě daleko většího počtu startů do budoucna = moje původní otázka [Upraveno 08.2.2018 milantos] [Upraveno 08.2.2018 milantos]
milantos: a můžu se zeptat, jak dlouho už SpaceX létá s normálně znovupoužitelnou raketou?
Ono je to totiž tak "dlouho", že se to nemohlo projevit. Zatím se projevila snížená cena normálního Falconu přesunem na Falcon. Případný nárůst se může projevit až za nějaký čas, taky v souvislosti se zavedením F9b5 do běžného provozu...
citace:Ale ano, ten graf lze interpretovat podle potřeb
presne tak milantosi. Napriklad ze trend nie je dostatocne "obr", pricom dostatocnu dostatocnost urcuje milantos.
Alebo ze sa dnesne pocty prirovnaju k maximam zo studenej vojny, kedy USSR strielal do kosmu vojenske satelity ako gatling, pretoze mali mizernu zivotnost.
Kazdy sa moze na to pozerat ako chce. Niekto prirovnava k vojenskej masinerii studenej vojny, niekto porovna poslednych par rokov. Minuly rok spustila SpaceX hotovu kanonadu startov, a ziadny deficit nakladov nebol. Tento rok ich ma v plane este viac. Ci sa vam zda obr alebo nie, trend tam je.
No, ta posedlost z SpX je asi už na závadu vnímat to, že za poslední 4 roky tam žádný trend není. A proč nepsat o trendu Číny v letošním roce - přesahující SpX - jo, to by se zase nehodilo, že ?
JJ... to bude jasná ukázka... čeho vlastně? Když světová velmoc s bambilionem lidí a peněz vystřelí do vesmíru víc raket než JEDNA soukromá firma z USA? Dlužno podotknout, jedna z několika? O čem to svědčí?
poznámky:
- Ono nejde ani tak o těch 113% výkonu (už předchozí verze byla schválená na 111% originálního návrhového tahu v případě nouze), jako o zvýšení spolehlivosti a zlevnění motoru.
- během provozu raketoplánu se postupnými modernizacemi dospělo k verzi BlockII(RS-25D), která létala na 104,5% půodního tahu ( s možností nouzově jít až na 111%). Další vývoj byl tehdy pozasatven z důvodu nedostatku financí.
- drobnost pro zajímavost: tlak kapalného kyslíku za ramp-up čerpadlem preburneru je 510 atmosfér!
- Společně se zvětšováním objemu spalovací komory vzrůstají problémy se stabilitou hoření a s následnými podélnými vibracemi (tzv. POGO vibrace). To je jeden z největších problémů výkonnějších motorů a různé motory ho řeší různě: rusové mají čtyři menší komory místo jedné větší, RS-25 má vyšší pracovní tlak a speciální "POGO tlumiče" (právě jejich vylepšení se tady také testovalo). U motoru Rocketdyne F-1 se to nakonec řešilo tvarem a rozmístěním injektorů, ale zvažovalo se i různé "dozapalování" (*)
- (*) pokud si zaspekuluju, pak nedávné problémy s vyčerpáním TEA/TEB u motoru SpaceX M-1D při přistání můžou být způsobené stejnou příčinou. Tedy během přistání při sníženém výkonu tam nastávají oscilace, a ty jsou řešeny "dozapalováním" pomocí TEA/TEB, což došlo.
- škoda, že se tohoto doladění motoru RS-25/SSME raketoplán nedožil (už v roce 1997 na konferenci AIAA se podobné modifikace plánovaly, lze najít na netu např. v dokumentu "space_shuttle_main_engine_30_years_innovation.pdf").
RIP STS ... ;-(
Článek pojednává o zkoušce motorů RS-25 na hodnoty 113% RPL (rated power level).
Uvádí také některé údaje, jak se bude lišit provedení, technologie a použití nových RS-25 pro SLS oproti SSME u STS.
Test trval 260 sec , z toho 137 sec na 109% RPL a 50 sec na 113% RPL. Byl použit LOX s nižší teplotou, než normální. V skutečném provozu bude motor pracovat max. na 111% RPL a to jen určitou dobu po startu.
4 motory RS-25 u SLS budou pracovat s větším tlakem, větším tahem, SLS bude mít větší zrychlení než STS a hydrolox bude mít nižší teplotu.
Nové motory RS-25 budou potřeba od pátého exempláře Core Stage a samozřejmě s prioritním požadavkem výrobních a cenových úspor.
U STS byl zpočátku maximální požadavek na řízení vektoru tahu motorů 10°, pak snížen na 8° a u nových motorů bude jen 6°.
V praxi se potvrzuje, že vyrobit centrální stupeň SLS je náročnější než externí nádrž raketoplánu. Motorová sekce je výzva. Vnitřní instalace se montují poprvé, komplikace jsou tam běžné. O rizicích až šestiměsíčního skluzu s výrobou CS-1 NASA informovala s předstihem už loni na podzim. Když to shrnu - loni v září bylo odeslání CS-1 do Stennisova střediska k testům plánováno na 19.12.2018. Dnes je schválení připravenosti odeslání CS-1 plánováno na 29.5.2019.
Stručně shrnuto z výše uvedených článků:
Nosnost na LEO není pro SLS primárně důležitý údaj, ale důležitý je údaj TLI, pro který je SLS navrhován. V tomto údaji SLS Block 1B bude mít hodnotu 37 tun a Block 2 hodnotu 45 tun. Poslední verse Saturn 5 dosahovaly TLI 48 tun (a 140 tun na LEO).
U Falcon Heavy udává SpX 16,8 tun k Marsu
BFR/BFS má mít nosnost na LEO cca 150 tun (ovšem při značně větší startovní hmotě než Saturn 5 nebo SLS). Přímá nosnost TLI se neuvádí, neboť nemá třetí stupeň Jeho předností má být plná znovu-použitelnost
New Glenn s druhým i třetím stupněm na LOX/LH2 bude mít nejspíše TLI nosnost mírně vyšší, než FH.
Zdá se, že nosičů pro dráhy k Měsíci a dále bude dost a konkurence velká. Vše rozhodne čas realizace a cena, nejspíše se uplatní více než jeden nosič. Stále však nelze podceňovat možnost využití elektrických pohonů od LEO nebo od Měsíce, což by mohlo zcela změnit obraz.