|
dôvody sú celkom logické ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
existuje mnoho druhov a odnoží logiky
je teda celkom prirodzené, že to môže byť aj "logické" |
|
to je úplne logické aj z toho najpriamejšieho pohľadu...
si pozri, aké sú ciele esa, na čo hlavne dáva peniaze, etc... a potom sa zamysli, prečo nemá pilotovanú loď + zohľadní koľko by ich to stálo...
je to úplne logické...
a podľa mňa to zameranie esa na nepilotovaný výskum vesmíru a zeme (esa má snáď väčšiu flotilu satelitov zameraných na výskum zeme/atmosféry/počasia/prírody/etc ako nasa) je úplne správne...
pilotované lety môžu robiť iní... na mars aj tak pôjdu spolu...
____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
akú nosnosť by vlastne mala ariane 5, na MEO dráhu vo výške 18 000 - 20 000 km?
perčo vlastne esa pri doprave satelitov galileo používa sojuz? |
|
citace: akú nosnosť by vlastne mala ariane 5, na MEO dráhu vo výške 18 000 - 20 000 km?
teoreticky vynesie min. 4 galileo sat. naraz (verzia es), ecb ich teda asi viac
citace: perčo vlastne esa pri doprave satelitov galileo používa sojuz?
afaik:
sucasny horny stupen (eca) ma motor, ktory nema schopnost restartu - to bude mat az vinci... to limituje moznosti ariane 5
(fregat, ktory nosi galilea, restart vie)
+ mozno cena (videl som cenu pre sojuz+fregat pre dualny galileo start z kourou na cca 75 mil.)
edit:
ak si dobre pamatam, tak cast satelitov poleti aj na ariane... ale prv musi byt vinci (hmm, ale mozno sa mylim, a hladat teraz zdroj nemozem)
[Edited on 03.6.2013 Agamemnon] ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
mal som za to že to, je obdoba vynášania satelitov na geo, vrchný stupeň umiestni satelity na prechodovú dočasnú dráhu, a tie potom použijú vlastný pohon
vypadá to výhpddnejšie, keď sa ich nesie viac naraz
prečo sa tento postup nepoužíva, aj v tomto prípade? |
|
ono, aj na geo sa obcas vynasaju satelity tak, ze sa umiestnia priamo na poziciu... napr. proton+blok-m to z casu na cas robia...
predlzuje to vyrazne zivotnost satelitu potom ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
Tejto "matematike" akosi nerozumiem. Chystajú sa používať len A6, alebo zachovajú oba nosiče? Ak len A6, v čom je lepšia, výhodnejšia oproti A5?
|
|
zo zaciatku oba nosice... potom a5 postupne vyradia...
lepsia? cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
edit:
trochu som tu cast o cnes a lacnejsom nosici preformuloval
[Edited on 06.6.2013 Agamemnon] ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
citace: ... cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
A nosnosť? A5 má na LEO tuším okolo 20 ton. |
|
citace:
citace: ... cnes si mysli (by chcel), ze bude lacnejsia...
A nosnosť? A5 má na LEO tuším okolo 20 ton.
ich zaujima hlavne nosnost na gto a escape...
a5 eca ma nejakych 10.5 t na gto... a5 ecb (vinci motor) by mala mat 12 t na gto...
a6 ma mat 7-8 t na gto ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
citace: ich zaujima hlavne nosnost na gto a escape...
a5 eca ma nejakych 10.5 t na gto... a5 ecb (vinci motor) by mala mat 12 t na gto...
a6 ma mat 7-8 t na gto
OK, Ď za upresnenie
|
|
http://www.france24.com/en/20130604-new-chief-urges-ariane-5-modification-big-satellites
nový šéf arianspace žiada urýchlený vývoj širšieho aerodynamického prekrytu na ariane 5, má to umožniť vynášať satelity s väčšími rozmermi,
očakáva totiž nástup solárnoelektrických pohonov satelitov |
|
podľa nsf...
vládne dotácie na ariane 5 klesajú - v 2011 to bolo 120 mil. eur, v 2012 to kleslo na 90 mil. eur... dôvodom je podľa príspevku na nsf spoľahlivosť nosiča... ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
vyzera to, ze arianespace pracuje na update pre a5 tak, aby a5 mohla niest 2 velke satelity naraz (v sucasnosti su to jeden velky - 5 m - a jeden mensi - 4 m - kvoli sylde):
http://spaceflightnow.com/news/n1306/16ariane5/#.Ub6uNj4zZBE
____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
Článek ESA
zvolili zakladnu konfiguraciu pre ariane 6:
1. stupen - 3 motory na pevne palivo P135 (velmi podobne tomu, co sa pouziva na vege)
2. stupen - 1 motor P135
3. stupen - "ESC-B" - horny stupen z a5me s motorom vinci
cielom je cca 6.5 t na gto a nizka cena...
moja pozn:
vyzera to, ze aj ta cena sa mozno bude dat dosiahnut - ak budu mat dost letov, je tam vsade rovnaky cely motorovy blok (3x v prvom stupni, 1x v druhom) + je podobny aj na vege...
ale tak uvidime politika a tak nas este caka asi ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
a ešte článok od jonathana amosa k základnej konfigurácií ariane 6
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23241158 ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
citace: a ešte článok od jonathana amosa k základnej konfigurácií ariane 6
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23241158
da sa takato skladacka miesto
3 + 1 + Vinci
poskaldat ako
7 + 3 + Vinci? |
|
viem si predstaviť, že ak by s tým plánovali od začiatku (tj. ešte je na to čas), tak to pôjde... asi to bude závisieť od pevnosti motorových blokov...
ale nikde som nevidel, že by esa uvažovala s takouto verziou toho nosiča ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
http://www.osel.cz/index.php?clanek=7015 |
|
citace: http://www.osel.cz/index.php?clanek=7015
aha ho, tento článok hmm hmm...
[Edited on 17.7.2013 Agamemnon] ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
Ředitel Arianspace, Stéphane Israël, v rozhovoru pro francouszký průmyslový časopis prohlásil, že se konkurence ze strany SpaceX neobává. Se svými třemi nosiči údajně Arianespace drží 62% trhu. Uvidíme, jak dlouho mu ta sebejistota vydrží...
http://www.arianespace.com/news-feature-story/2013/10-3-2013-Stephane-Israel-interview.asp |
|
citace: Ředitel Arianspace, Stéphane Israël, v rozhovoru pro francouszký průmyslový časopis prohlásil, že se konkurence ze strany SpaceX neobává. Se svými třemi nosiči údajně Arianespace drží 62% trhu. Uvidíme, jak dlouho mu ta sebejistota vydrží...
http://www.arianespace.com/news-feature-story/2013/10-3-2013-Stephane-Israel-interview.asp
Titanic je nepotopitelna lod a Lehman brothers nikdy nebude na predaj :-)
Inak ak to niekto cital, je to smutne citanie. Cisty biznis, nic viac. Prices, cost effectivness, availability, customers, market, blabla. Ked rozprava Musk je to same reusability, mars, colonies, future. Preto som SpaceXfil a preto ma oldspace vobec nevzrusuje
[Edited on 10.10.2013 yamato] |
|
celkom zaujímavý dokument, nejaké techn. údaje, info o ariane 6
http://emits.sso.esa.int/emits-doc/ESA_HQ/Technicalconditionsv10.pdf ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
arianespace oznámila znižovanie cien, pre menší z dvojice satelitov vynášaných na A5
http://www.spacenews.com/article/launch-report/38331spacex-challenge-has-arianespace-rethinking-pricing-policies
je to reakcia na konkurenciu zo strany space x |
|
citace: arianespace oznámila znižovanie cien, pre menší z dvojice satelitov vynášaných na A5
http://www.spacenews.com/article/launch-report/38331spacex-challenge-has-arianespace-rethinking-pricing-policies
je to reakcia na konkurenciu zo strany space x
a to este ma rezervu sojuz,
a buduce nosice ariane6 a angara...
Falcon to nebude mat lahke...
|
|
v podstate zrazu zistíme, že všetky nosiče majú rezervy v cenách, a kľudne môžu ísť s cenami dolu (napr. okrem ariane a sojuzu má takéto možnosti aj ula s atlasom, afaik) ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
vyzera to, ze motory pre ariane 6 budu nakoniec p145 (a nie p135) - to znamena, ze budu mat viac paliva...
sucasne doslo k miernemu znizeniu hmotnosti prazdneho stupna
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31494.msg1148011#msg1148011 ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
vega uspesne vyniesla na orbitu satelit na pozorovanie zeme dzz-hr pre kazachstan ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
citace: dzz-hr
30.04.2014 - z Kourou (ELA-1) odstartovala raketa Vega (3.start rakety Vega ozn.VV03) s družicí KazEOSat 1 (DZZ-HR) (dálkový průzkum Země pro Kazachstán) :
KazEOSat 1 (DZZ-HR) : http://space.skyrocket.de/doc_sdat/kazeosat-1.htm
http://space.skyrocket.de/doc_lau/vega.htm
Družice KazEOSat 2 (DZZ-MR) by měla být vynesena v letošním roce raketou Dněpr (20.start rakety Dněpr)(ze sila na ruské vojenské základně mezi městy Jasnyj a Dombarovskij (v Orenburgské oblasti) :
KazEOSat 2 (DZZ-MR) : http://space.skyrocket.de/doc_sdat/kazeosat-2.htm
http://space.skyrocket.de/doc_lau_det/dnepr-1.htm
|