Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6  >>
Téma: Nosiče ESA
19.6.2014 - 18:21 - 
došlo k spojeniu raketových divízií astrium a safran (snecma)...
oi. to vyzerá, že dôjde k zmene dizajnu ariane 6 na kvapalný nosič vychádzajúci z a5 (cca to má logiku) s variabilným počtom boosterov (cca ako atlas)

z infa na nsf nejak takto:
- využívala by rampu pre a5 + a5 infraštruktúru (lox, lh2, plnenie boosterov) - čím sa ušetria peniaze za stavbu rampy, infraštruktúry a pod.
- nosnosť na gto od 2,2 t (bez boosterov) až po 8,5 t (6 boosterov)
- prvý let 4 t verzie 2019 (a5me 2017)
- cca to vyzerá takto: core s 2x vulcain-3 motorom + horný stupeň z a5me (tj. vinci)
- boostre odhadli odvodené z vegy (čo tiež dáva ako tak zmysel)

detaily budeme vedieť najneskôr v dec., kedy je ministerská konferencia esa

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31494.msg1215686#msg1215686

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
22.6.2014 - 10:54 - 
quote:

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31494.msg1215686#msg1215686

V tom disk. vlakne je aj tento zaujmavy odkaz:
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1984/1984%20-%200608.html?search=Ariane%205P

Uz vtedy (1984) zvazovali znovupouzitelnost nosica!
 
22.6.2014 - 13:10 - 
o znovupoužiteľnosti sa hovorilo už dávno

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.7.2014 - 11:30 - 
Tvrdé probuzení Arianespace ze spánku tváří v tvář konkurenci SpaceX.

http://aviationweek.com/space/opinion-arianespace-facing-shake-compete-spacex?NL=AW-05&Issue=AW-05_20140711_AW-05_173&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_2
 
11.7.2014 - 12:15 - 
Ma este zmysel vraviet, ze som to vravel? Ako vzdy som bol oznaceny za fanatika a pouceny o neotrasitelnej pozicii arianespace...

Anyway, boli tu dohady o skutocnych cenach SpX. Vzhladom na reakcie trhu (vyjma stastlivcov zahojenych na blokovych kontraktoch) to vyzera ze SpX je skutocne vyrazne lacnejsia nez zapadna konkurencia.
 
20.11.2014 - 10:58 - 
Německo a Francie se konečně dohodly a bude se tak pracovat na vývoji nové rakety Ariane 6. Modernizace Ariane 5 ve verzi Ariane 5 ME se nebude realizovat. V prvním stupni Ariane 6 bude kyslíkovodíkový motor Vulcain Mk. 2+, dva nebo čtyři postranní urychlovací bloky P120C na tuhé pohonné látky, horní stupeň opět kyslík+vodík a motor Vinci. Nosnost v konfiguraci se dvěma boostery je 5,8 t na GTO, se čtyřmi pak 10,9 t na GTO. První testovací let v roce 2020, operační nasazení nejpozději 2023. 
07.6.2015 - 00:30 - 
Objavili sa informácie o štúdii možnosti návratu motora a avioniky Ariane 6.



http://sen.com/news/airbus-is-testing-concepts-to-reuse-rocket-parts

http://spacenews.com/meet-adeline-airbus-response-to-reusable-spacex-rocket/

http://www.bbc.com/news/science-environment-33006056
 
07.6.2015 - 09:51 - 
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?  
07.6.2015 - 11:53 - 
quote:
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?

Škoda jen, že Číňani jsou pořád tak kosmicky vlažní. Kdyby se do toho pustili se stejným elánem jako do ekonomického dobývání zeměkoule, třeba bychom viděli nové vesmírné závody a možná ještě lepší než v 60. letech.
 
07.6.2015 - 12:01 - 
quote:
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?

"robia sa, že robia" - "dělají se, že dělají"
 
07.6.2015 - 12:09 - 
quote:
To je sranda ako zrazu vsetci inovuju, cim to asi je?

zeby pokrok v elektronike, o ktorej sa nam v case vyvoja prave pouzivanych nosicov ani nesnivalo?
 
24.6.2015 - 14:12 - 
23.6. vzlétla raketa Vega už ke svému 5. úspěšnému startu - vynesla družici Sentinel-2A: http://technet.idnes.cz/copernicus-sentinel-vypusten-deg-/tec_vesmir.aspx?c=A150623_153955_tec_vesmir_vse 
31.1.2016 - 18:52 - 
Spoločný podnik Airbus - Safrane zodpovedný za vývoj a výrobu novej rakety Ariane 6 poskytol 28.1. niektoré informácie ohľadne montáže rakety ako aj plánovanej organizácie výroby.
Montáž bude prebiehať v horizontálnej polohe na rozdiel od vertikálnej používanej u Ariane 5.
Výrobca si od toho sľubuje najmä zjednodušenie montáže a redukciu investičných nákladov na stavbu motnážnej budovy.
Má dôjsť k redukcii dodávateľských reťazcov napr. veľké kovové diely ma dodávať výhradne MT Aerospace, kompozitné diely CASA a aerodynamický kryt podobne ako u Ariane 5 Ruag.

viac info tu:
http://www.msn.com/fr-fr/actualite/technologie-et-sciences/ariane-6-sera-fabriquée-à-lhorizontale/ar-BBoPewn

alebo tu:
http://www.bbc.com/news/science-environment-35435108
 
11.4.2016 - 18:13 - 
Ariane 6 se stává skutečností.

http://aviationweek.com/space/ariane-6-becomes-reality#slide-0-field_images-1434561
 
12.4.2016 - 21:02 - 
Re: http://www.bbc.com/news/science-environment-35435108

Tvůrci Ariane 6 si věří, že ačkoliv používají špičkovou technologii rakety – první i druhý stupeň vodíkový + 2 nebo 4 boostery na TPH, budou moci dobře konkurovat dokonce bez návratu stupně. Do budoucna plánují návrat jen motoru Vulcain + řídící elektroniku systémem Adeline, který má přistávat na dráhu a bude znovupoužitelný. Znamenalo by to minimální výkonovou penaltu a snadnou dopravu návratových částí k znovupoužití.

Zajímavý je názor CEO Alain Charmeau :
And we have other specificities in Europe, such as the technology of propulsion, which is much better than the US one, both in solid and cryogenic propulsion. This allows us to launch [two satellites at once], which is another factor for competitiveness, maybe much better than re-usability - we will see in the future. And one characteristic, for example, is that we have only one (main) engine on the Ariane 64, whereas our competitor is going for re-usability because he is using much more engines. (The Falcon 9 has nine engines on its first stage.)

Ariane 64 vynese na GTO 10.500 kg tedy více než 2x tolik kolik Facon 9FT (4850 kg) . Může tedy vynášet 2 těžké satelity současně. Ariane 62 (jen 2 boostery) vynese poloviční náklad.

Po zavedení rakety Vulcan v ULA bude konkurence na trhu asi značně ostrá.
 
12.4.2016 - 21:14 - 
Hmm, Adeline.. pěkné. Prý na tom pracovali 5 let... chápu, ale že když se zadaří konkurenci, tak je dobrý čas přijít s bombastickou tiskovou zprávu :-) přesto myslím, že znovupoužití celé rakety ušetří ještě víc - nejen peněz, ale i času, protože prostě umožní zvýšit frekvenci startů... 
12.4.2016 - 21:46 - 
Jestli motory mají samostatně přistávat, tak tam bude separátní nádrž na pohoné hmoty? Jakýs mínus první stupeň?

 
12.4.2016 - 22:16 - 
Hrubý popis i schéma letu je v http://sen.com/news/airbus-is-testing-concepts-to-reuse-rocket-parts , který uvedl Jaro.

Zřejmě by šlo o balistický návrat okřídleného stroje s tepelnou ochranou a pak uvolnění pohonu proudovými motory ( na schematu s vrtulemi), přistání na dráhu. Je třeba vidět, že Ariane 6 má jen jeden motor 1. stupně. Realizace nemá být dříve než v 2030
 
12.4.2016 - 22:43 - 
V jednom z článků uváděli 2025. Ale je to rok staré, není to reakce na aktuální úspěchy SpaceX... 
13.4.2016 - 00:08 - 
2030? Tou dobou snad už bude Musk drantit v Tesle na Marsu.  
13.4.2016 - 01:20 - 
navrat centralneho stupna Ariane je zas trochu iny level ako 1. stupen F9.
MECO pri rychlosti okolo 6.5 km/s a vyske 150km je to uz takmer porovnatelne s navratom 2. stupna F9.
Preto by snaha o zachranu celeho stupna vysla draho kym navrat najcennejsich casti (motor, instrumentalna sekcia) dava vcelku zmysel.
 
13.8.2016 - 15:43 - 
Už jen 4 roky. Na toto jsem zvědav...

http://spaceflightnow.com/2016/08/13/ariane-6-rocket-holding-to-schedule-for-2020-maiden-flight/
 
14.8.2016 - 11:30 - 
quote:
Už jen 4 roky. Na toto jsem zvědav...

http://spaceflightnow.com/2016/08/13/ariane-6-rocket-holding-to-schedule-for-2020-maiden-flight/

Všechno je to hrozně pomalý, vývoj jde tempem, typickým pro předchozí desetiletí. Já jsem zase zvědavý, kdy zavedeným hráčům dojde, že příchodu nových dravých subjektů na trh bude pro udržení pozice nutné "šlápnout do pedálů".
 
14.8.2016 - 19:50 - 
Vývoj Ariane 64/62 je nesporně složitější než F9, kde si SpX rozhoduje sám o všem a snaží se vyrobit většinu dílů „doma“. Překonávat byrokracii jednotlivých států ve financování a koordinovat vše mezi více výrobci musí být horor. Nicméně zřejmě nespí na vavřínech. V článku je několik zajímavostí:

-A64 s nosností 10,5 tun na GTO má létat za $100 mil., pokud ponese 2 satelity, pak každý za $50 mil. SpX současně prodává za $61 mil.

-Přechod bude postupný, v r.2020 poletí 6x A6 + 7x A5. Montáž bude horizontální, pouze montáž nákladu bude v již ve vertikální poloze na startovní rampě. A6 bude mít novou rampu i montážní budovou

Od r. 2010 prověřují možnosti znovupoužitelnosti. Výsledkem je ADELINE – plně automatický re-entry modul, který se oddělí od prvního stupně, ponese motor a avioniku a pomocí proudového motoru přistane na dráze. Testy přistání z nízkých výšek již začaly. Avionika a hlavní motor tvoří 70 – 80% ceny nosiče. Řešení má snížit v budoucnu cenu startu o 30% bez podstatného zvýšení spotřeby paliva.

Dalším projektem je vývoj nového velkého methanového motoru Prométheus, který má mít stejný tah jako Vulcain 2 (cca 140 tun) a má přispět k podstatnému snížení nákladů a ceny. Zda úpravy pro Adeline a Prométheus budou provedeny u A6, nebo půjde o jinou raketu A7 ještě nemohou říci


 
13.9.2016 - 21:39 - 
ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.

http://spacenews.com/esa-gives-final-approval-for-ariane-6-airbus-safran-launchers-now-in-control/
 
15.9.2016 - 23:25 - 
Vega s družicemi PeruSat 1 a SkySat ve 3:43 SELČ

http://spaceflightnow.com/2016/09/15/vv07-mission-status-center/
 
16.9.2016 - 07:08 - 
A start byl úspěšný. 
16.9.2016 - 08:51 - 
quote:
ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.

http://spacenews.com/esa-gives-final-approval-for-ariane-6-airbus-safran-launchers-now-in-control/


o Adeline ani slovo, predpokladam teda ze pre Ariane6 sa so zachranovanim motora nepocita?
 
16.9.2016 - 22:04 - 
Adeline asi tak brzy nebude, dříve musí prověřit samotnou raketu. Navíc si myslím, že pokud chtějí do budoucna nahradit hlavní vodíkový motor metanovým motorem Prométheus, musela by být konstrukce Adeline jiná a tak možná bude výhodnější nejdříve zavézt Prométheus, jestli k tomu vůbec dojde. [Upraveno 16.9.2016 PinkasJ] 
17.9.2016 - 16:07 - 
quote:
quote:
ESA udělila konečný souhlas s vývojem Ariane 6. Firma Airbus Safran Launchers obdrží peníze v říjnu.

http://spacenews.com/esa-gives-final-approval-for-ariane-6-airbus-safran-launchers-now-in-control/


o Adeline ani slovo, predpokladam teda ze pre Ariane6 sa so zachranovanim motora nepocita?


1/ Ak ma ESA tvrdu predletovu kontrolu, tak moze prekracovat vyrobne naklady. Vtedy moze byt kontrola pocas seriovej vyroby vyhodnejsia.

Pokial nejdes lietat jak SpaceX bez kontroly, pristanes, natankujes, letis, tak znovupouzitelnost nema podstatny vyznam.
A na riesenia SpX nema ESA odvahu.

2/ Ak predimenzovavas diely pre znovupouzitelnost, mozes stratit tolko nosnosti, ze vyrobne naklady sa ti takmer vyrovnaju so ziskom za znovupouzitelnost.

Myslim si, ze ESA ide osvedcenou, spolahlivou a ekonomicky efektivnou cestou.

Musk zatial nesetri ani 30%, co ESA hravo prepije na predletovej certifikacii. Takze ich postup sa mi zda byt logicky.


 
<<  1    2    3    4    5    6  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.245670 vteřiny.