Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  11    12    13    14    15    16    17  >>
Téma: Komerčný let na Mesiac / Mars
07.12.2012 - 16:59 - 
citace:
citace:
..."what if you throw up in your suit?" The voice of experience.
I no longer think unpressurized is viable."

takze otazka je - co je to "kratkodoby vypad"?


... umíte anglicky?

"to throw up" znamená "pozvracet se". Velká část astronautů se pozvrací (alespoň malinko) při manévrech s různým G. Uvnitř skafandru máte velký problém, v kabině je toto celkem dobře řešitelné ...

Nesrovnávejte to s poletováním v beztíži kolem ISS - tam jsou všichni v pohodě.
 
07.12.2012 - 17:15 - 
citace:
"to throw up" znamená "pozvracet se". Velká část astronautů se pozvrací (alespoň malinko) při manévrech s různým G. Uvnitř skafandru máte velký problém, v kabině je toto celkem dobře řešitelné ...



venujte sa vesmírnej turistike.. je to dokonalí očistný zážitok, ehm.. zvnútra
vrhnete.. a dosiahnete, transcendentálne duchovné povznesenie
 
07.12.2012 - 19:04 - 
citace:


... umíte anglicky?




pravdepodobne lepsie ako vy, ale co to ma spolocne? porovnaval som dobu pobytu dnesnych astronautov v skafandri, s dobou pobytu buducich turistov.
Rozne Gcka a ich vplyv na davive reflexy je novy aspekt tejto diskusie, a celkom podnetny, aj napriek tomu Vasmu zbytocnemu a cudesnemu uvodu
 
07.12.2012 - 23:01 - 
Súčasťou výcviku budú musieť byť tak či tak aj "Zero-G" lety pre simuláciu bezváhového stavu a vyšetrenia "letovej spôsobilosti" cestujúcich. Rozhodne si nemyslím, že poletí každý, kto má na to peniaze.
Okrem peňazí bude záujemca potrebovať aj čas - predštartový výcvik potrvá najmenej pol roka, skôr rok alebo viac.

Niekde tu bola zmienka o tom, že k Mesiacu poletia turisti po pomalej, energeticky výhodnej dráhe a tak nebudú potrebovať sprievod profesionála, čo sa dokáže správne rozhodnúť v zlomku sekundy - to je IMHO blbosť, pretože keď sa niečo "posere", tak je celkom jedno, či loď letí po "rýchlej" alebo "pomalej" dráhe, udalosti sa udejú v oboch prípadoch v zlomkoch a jednotkách sekúnd a podľa toho sa musí priať rozhodnutie a riešenie.
citace:
takze otazka je - co je to "kratkodoby vypad"?
Myslím, že sme to tu už raz rozoberali, v súvislosti s indickými plánmi na mesačné pristátie. Niekto (možno práve ja ), nadhodil ideu "tragaču" - maximálne zjednodušeného "otvoreného" LM, v ktorom posádka sedí oblečená vo "výsadkových" skafandroch, bez nejakej ďalšej hermetickej ochrany.
Predpokladaný časový rozpis výsadkovej akcie:
- oblečenie skafandrov, testy a presun na LM - 2 hodiny
- zostup z orbity a pristátie - 2-3 hodiny (Apollo 11 - oddelenie 18:11:53 UT, dosadnutie 20:17:40 UT - trvanie 2:05:47)
- pobyt na Mesiaci - 2-3 hodiny (zapichnúť vlajku, fotka s vlajkou, fotka so Zemou v pozadí, nafotiť a uchmatnúť nejaké kamene a kýbel regolitu, trochu šaškovania s kladivom a pierkom... )
- príprava na návrat - 1 hodina
- výstup na orbitu a spojenie - 4-5 hodín (Apollo 11 - štart 17:54:01 UT, spojenie 21:34:00 UT - trvanie 3:39:59)
Celkový čas expedície a pobytu v skafandroch 12-16 hodín...
Poznámka: doba obehu kozmickej lode vo výškach 50-150km nad Mesiacom je zhruba 115-120 minút. Tomu sa časový plán expedície musí prispôsobiť.

S trochou snahy a s prípadnou možnosťou pripojenia skafandru na externé zdroje energie a kyslíku v LM sa to dá zvládnuť aj v dnešných skafandroch - ruské Orlan-MK a Orlan-MKS sú autonómne po dobu najmenej sedem hodín, americký Extravehicular Mobility Unit (EMU) je autonómny po dobu najmenej 8 hodín.
[Upraveno 07.12.2012 Alchymista]
 
07.12.2012 - 23:25 - 
citace:
že poletí každý, kto má na to peniaze.



A ty co je maj zase dle mne nebudou mít motivaci a už vůbec né odvahu(a to oprávněně) risknout let sami bez zkušeného profesionála.

Jinými slovy - zajemců bude jen opravdu velmi málo
 
07.12.2012 - 23:45 - 
Ono to môže byť aj trochu inak - existujú totiž najmenej dve skupiny "záujemcov".
Jedna skupina sú dostatočne bohatí záujemcovia, ktorí chcú letieť "osobne", druhá skupina sú vedecké, technické, technologické a iné "skupiny" (firmy, univerzity...), ktoré tam vyšlú svojho "zamestnanca", v podstate na služobnú cestu.
 
08.12.2012 - 00:24 - 
citace:
"skupiny" (firmy, univerzity...),


A - především univerzity jsou tak bohaté, že si to mohou dovolit - tedy kolik jich je - a těch firem nejsem schopen posoudit, kolika se to vyplatí - aby to pro ně mělo smysl.
 
08.12.2012 - 01:20 - 
ehm... predpokladám, že počet bude zhruba porovnateľný so súkromnými záujemcami  
08.12.2012 - 09:41 - 
ešte sa možno nájdu štáty, ktoré budú chcieť mať zástavku na mesiaci... tých ale tiež veľa nebude

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
15.12.2012 - 18:30 - 
Píše o tom dnes i Technet:

http://technet.idnes.cz/soukroma-spolecnost-prodava-letenky-na-mesic-fay-/tec_vesmir.aspx?c=A121207_155349_tec_vesmir_mla
 
03.1.2013 - 21:50 - 
http://www.nasaspaceflight.com/2013/01/golden-spike-northrop-grumman-lunar-lander/
Golden Spike contract Northrop Grumman for Lunar Lander

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
04.1.2013 - 09:39 - 
Northrop Grumman este existuje? Jaksi v poslednej dobe pocut iba o dvojke Boeing/Lockheed. 
28.5.2013 - 15:20 - 
ak by sme na ariane 5 eca, ako tretí stupeň, naložili hypergolický blok EPS, akú hmotnosť by táto kombinácia asi dokázala posunúť po TLI, smerom k mesiacu?
EPS
Thrust 27.4 kN (6,160 lbf)
Specific impulse 324 s
Burn time 1,100 seconds
http://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5
http://www.arianespace.com/images/missionup-dates/2005/missionupdate_nov25_lg.jpg
bolo by možné tento stupeň porovnať s frgatom?
http://www.astronautix.com/stages/ariane52.htm
http://www.astronautix.com/stages/fregat.htm
Thrust: 19.60 kN (4,406 lbf).
Specific impulse: 327 s.
Burn time: 877 s.
nejak mi s toho vychádza "opticky", vyšší výkon..
..
plánovaná ariane 5 me s novým kryogénnym stupňom má mať nosnosť na GTO už porovnateľnú s deltou 4 H 12000 kg.. prakticky za polovičnú cenu oproti delte.. tak preto.. [Upraveno 28.5.2013 alamo]
 
28.5.2013 - 18:24 - 
nahádzal som to do toho skriptu na výpočet nosnosti (snáď som sa nepomýlil pri zadávaní čísel) tu na kosme:

takejto ariane 5 na tli (aj gto) klesne nosnosť - predpokladám, že to bude súvisieť s nízkym isp (oproti štandardnej ariane 5 eca)

snáď som sa nepomýlil, hehe

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
28.5.2013 - 20:40 - 
mal som na mysli čosi iné.. asi som to napísal zle
pri mesiaci, je zase treba naviesť náklad na jeho orbitu
koľko by to bolo keby mal tú úlohu vykonať EPS?
 
09.6.2013 - 02:09 - 
znovu som si to čo tu bolo o tomto napísané prečítal, od začiatku do konca, v tejto téme aj v téme orbitálna mechanika (a dlhé hodiny sa hral s kalkulačkou..)
áno.. návrhy na montáž súlodia, vychádzajú jednoznačne výhodnejšie pre LEO
lenže, problémom je pri každom tom návrhu už nie orbitálna mechanika, ale "obchodno politická mechanika"
napríklad návrh "plný centaur na LEO + sojuz"
otázka je ako tam ten plný centaur dostať?
atlas ho tam nevynesie, delta 4 H je drahá + bolo by treba upravovať rampu, čo si vyžiada neviem koľko miliónov
bolo by ho možné naložiť na ariane, ale znovu úprava rampy za x miliónov
bolo by ho možné naložiť, na ešte lacnejší proton, ale zase úprava rampy
navyše sa do toho zamieša vyslovene politika, predajú američania centaur, aby ho niekto odviezol do ruska?

existuje tiež návrh, dva štarty protonu, s dvomi blokmi DM, + jeden štart sojuzu - fregat
lenže tu je nezodpovedaná otázka ako tie dva DM, na LEO spriahnuť do hromady?
žiadalo by si to minimálne štvrtý štart, nejakého ťahača s "rukou", a nejakým medzikusom, ktorí by ich zmontoval do hromady, vývoj takého niečoho? x miliónov
naviše je tu otázka ako rýchlo po sebe, by tie dva protony museli odštarovať? muselo by to byť maximálne pár hodín, a ako dlho by na LEO, mohla celá operácia trvať, kým by sa kvapalný kyslík nezačal variť?
...
podtrhnuté sčítané
možno aj vývoj, nejakého monštruózneho 20 tonového ťahača na N2O4/UDMH, ktorý by sa naložil na akýkoľvek nosič, schopný ho niesť na LEO, bez úprav rampy, iba ako náklad, by bol priechodnejší [Upraveno 09.6.2013 alamo]
 
11.7.2013 - 11:49 - 
http://www.space.com/21921-moon-bill-protects-apollo-lunar-landings.html

hehe, trochu pravnicka hadanka - moze krajina vyhlasit narodny park na uzemi, ktore jej nepatri?
 
11.7.2013 - 12:18 - 
citace:
http://www.space.com/21921-moon-bill-protects-apollo-lunar-landings.html

hehe, trochu pravnicka hadanka - moze krajina vyhlasit narodny park na uzemi, ktore jej nepatri?


moze vyhlasit co len chce... to este ale neznamena, ze to ostatni budu dodrziavat...

co sa tyka zapisania miesta pristatia apollo 11 do svetoveho dedicstva unesco (aj taky bol navrh), tak co som videl, tak im z osn odkazali, ze krajina moze navrhnut len uzemia v ramci vlastneho teritoria... takze toto sa tiez nestane...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2013 - 19:33 - 
keď už sa objavila tá nová inšpirácia od nasa, montáž na HEO, navyše ako tak podoprená diskusiou v orbitálnej mechanike
čo sa tak zase trochu pocvičiť, v nekonvenčnom myslení ?
 
09.10.2013 - 19:42 - 
Samozřejmě jsem pro. Co máš na mysli? 
09.10.2013 - 20:02 - 
predovšetkým otázku, ako by to asi bolo náročné, dokovanie na HEO?
nemám žiadnu predstavu, nikto to zatiaľ v praxi nepredviedol, niet žiadneho vzoru od ktorého sa odpichnúť
pravdu povediac, očakávam že to bude náročné
ale v zásade nič by nemalo brániť ,aplikácii postupu, na dostupné nosiče, a "staré železo" sojuz
 
09.10.2013 - 20:57 - 
co sa tyka zapisania miesta pristatia apollo 11 do svetoveho dedicstva unesco (aj taky bol navrh), tak co som videl, tak im z osn odkazali, ze krajina moze navrhnut len uzemia v ramci vlastneho teritoria... takze toto sa tiez nestane...


Možná se mnou leckdo nebude souhlasit, ale nadstátní organizace jako EU, OSN apod. jsou většinou na dvě věci. Proboha, co už jiného by se mělo chránit, když ne místo přistání lidí na Měsíci? Nejen Apollo 11, ale i další expedice. A samozřejmě i další milníky vesmírného výzkumu, na Měsíci např. Luna 9, Lunochody atd. na Marsu Vikingy, Sojourner a ostatní úspěšné automaty. Možná se to zatím nezdá aktuální, protože se tam hned tak nikdo nedostane, jenže zkušenost ukazuje, že až to aktuální začne být, bude nejspíš na nějakou ochranu pozdě, viz spousta podobných případů přímo na naší Zemi.
 
09.10.2013 - 20:58 - 
http://www.kiss.caltech.edu/study/space-challenge/Voyager_Final_Report.pdf 
10.10.2013 - 15:23 - 
citace:
predovšetkým otázku, ako by to asi bolo náročné, dokovanie na HEO?
Určitě to bude náročnější než na LEO, ale podle mne by to mělo být zvládnutelné. Přestavba Apolla po startu ze Země (dokování s LEMem) také probíhala až po TLI, tedy dokonce na dráze k Měsíci. Samozřejmě, že jednodušší to bylo v tom, že obě tělesa už byla těsně u sebe a nemusela se "honit". Sbližování a dokování na výstředné HEO prostě bude vyžadovat velmi vysokou přesnost manévrů a velmi důkladné plánování drah. Jak už jsi ale alamo napsal, nemělo by to bránit použití stávajících nosičů ani "starého železa".
 
10.10.2013 - 22:01 - 
bolo by možné na montáž použiť GTO?
je to dosť šialená otázka, ale položil by dom ju tak či tak
ak to vylúčiť, tak ako prvé
 
10.10.2013 - 23:15 - 
Možné to samozrejme je, ale čo tým dosiahneš?
Prechodová dráha GTO je eliptická, takže potrebuješ pomerne vysoké deltaV na rôzne "stíhacie manévre".
IMHO na GTO alebo počas TLI je vhodné robiť maximálne tak "rekonfiguráciu zostavy", ale nie "montáž", pripojenie ďalších samostatne vynesených dielov.
 
11.10.2013 - 07:10 - 
prinajmenšom s toho budem mať tú "menšiu rozcvičku v nekonvenčnom myslení"
ak sa totiž niečoho obávam, tak možnosti, že sa naplnia určité veľmi pesimistické scenáre vývoja ekonomiky a spoločnosti, následkom čoho nám iná možnosť než myslieť nekonvečne nezostane
potom je tu tá možnosť že tieto existujúce nosiče sú postavené, práve pre toto
a teda ak ich chceme využiť naozaj efektívne, treba ich použiť práve k tomu ma čo sú určené, teda k vynášaniu nákladov na GTO
je to takpovediac ich bežná rutina
 
11.10.2013 - 13:18 - 
GTO je určitý druh výstředné HEO, takže určitě lze i GTO dráhu použít obdobně (i pro "montáž").

Všechno má ale své "pro" a "proti":
- LEO: snadné stíhání a dokování, velké dv pro odlet od Země, mimo radiační pásy
- HEO: obtížné nebo dlouhé stíhání, malé dv pro odlet od Země, občasný průlet radiačními pásy (jednou za několik dní)
- GTO: obtížné ale trochu kratší stíhání (proti HEO), střední dv pro odlet od Země, častý průlet radiačními pásy (každých cca 12 hodin)

Co a proč budeme "montovat"?
Kolik startů (a sbližování a dokování) budeme potřebovat?
 
11.10.2013 - 16:25 - 
čo tak mars flyby? 
11.10.2013 - 22:09 - 
citace:
čo tak mars flyby?
OK, a má to být spíš soukromá "show", nebo první etapa "státního" pilotovaného průzkumu Marsu? V každém případě podle mne může být "Mars flyby" jen jednorázová akce, kterou nemá smysl opakovat. Pak musí následovat jiný typ mise (přistání na Marsu, nebo alespoň na měsících Marsu).
 
<<  11    12    13    14    15    16    17  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.195992 vteřiny.