Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5  >>
Téma: Čínská kosmická laboratoř Tiangong-1
18.7.2011 - 17:06 - 
quote:
Hlavní rozdíl vidím v tom, že peníze amerických daňových poplatníků vynaložené na vědu a výzkum znamenají, že všechny objevy a technologie musí skončit jako public-domain. To se mě osobně hodně líbí - ale když to srovnáme s penězi na zbrojení, kde je naopak přirozené, že zúčastněné firmy, co ty zakázky dostanou, musí všechny technologie a objevy tajit, tak se nám začíná rýsovat dost zajímavý rozdíl mezi civilními a vojenskými zakázkami....
Je to bohužiaľ práve ten proces, ktorý celkom úspešne potopil sovietsku ekonomiku.
 
18.7.2011 - 17:30 - 
quote:
Vazeny Lunochod by rizen stylem co zvladnou ze soucastetek i amateri -u svych radiobych modelu - vozitka na Marsu jezdi alespon castecne sami.
Proto ten nerespekt - nebyl to zadny zvlastni problem to tak udelat - jen to spojeni - ale to zvladli i USA - proste jakmile mate spojeni tak vysilate jim povely podobne tem - jako vysilaji amateri do sveho modelu auticka.
Vozítko so schopnosťami Lunochodu, ale i so schopnosťami umelej inteligencie MER sa dá poskladať doslova z Lega - stavebníc LEGO MINDSTORMS.
Ani Lunochody a ani MER teda nie sú žiadne "zázraky".
Ovšem ich odolnosť v krajne nehostinnom prostredí je obdivuhodná a techniky a technológie, ktoré im umožnili v takomto prostredí dlhodobo fungovať sú vždy hodné pozornosti.
 
18.7.2011 - 18:13 - 
quote:
můj odhad je, že tahle "minilaboratoř" je prostě prototyp nákladní lodě, která bude v budoucnu zásobovat tu ohlášenou velkou čínskou stanici. jakési "čínské ATV".

uvidíme, jestli jsem se ve svém odhadu strefil...


keby chceli iba zásoboaciu loď mohli sa k nej dopracovať podstatne lacnejšie, stačilo zobrať pohonnú sekciu z shenzou, a na ňu miesto kabíny a orbitálneho modulu, nasadiť veľkú pretlakovanú sekciu

ale tiangong je niečo úplne nové..




nejak ma pri pohľade na tú fotku napadá otázka
akú to asi môže mať "zásobu" delta v?

čosi mi na tom nesedí..
prečo by skúšali stikovací prví manéver bez posádky?
je to naozaj až také nebezpečné?

keď tam vidím tie dva motorčeky
napadá ma len jedno, už pri prvom lete budú skúšať niečo fakt "saltomortálne" - navyšovanie orbitálnej dráhy súlodia..
ako vysoko by sa to spolu so Shenzhou mohlo vyškriabať? [Upraveno 18.7.2011 alamo]

skôr než zásobovaciu loď, mi to pripomína "ťahač"
niečo v tomto štýle
[Upraveno 18.7.2011 alamo]
 
18.7.2011 - 18:46 - 
"ale určitě ho měl z důvodu automatických podružných funkcí."
Pokud to nebyli prilis slozite da se to udelat tzv. natvrdo - "zadratovat" to do logickych obvodu vcetne i nekolika postupnych kroku, ktere je treba vykonat - rizeni typu automaticka pracka. Tedy neni to tak uplne vzdy treba.
 
18.7.2011 - 20:18 - 
quote:
...


reakce zde:http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1490&page=2
 
19.7.2011 - 12:04 - 
quote:

keby chceli iba zásoboaciu loď mohli sa k nej dopracovať podstatne lacnejšie, stačilo zobrať pohonnú sekciu z shenzou, a na ňu miesto kabíny a orbitálneho modulu, nasadiť veľkú pretlakovanú sekciu



já se obávám, že Tiangong je přesně toto: to velké tlusté je ta přetlaková sekce - a to tenčí je servisní modul převzatý ze Shenzou (analogie s ruským přístupem). Delta-V asi není nic moc, ale co mi automaticky napadá:

- zásobovací loď složená ze dvou nemodifikovaných orbitálních sekcí, připojených přímo k servisnímu modulu: výhodou by byla možnost postupného odhazování (po zaplnění nepotřebným maeriálem)
- prodloužený orbitální modul (shodný s již otestovanou, pouze by měl delší/větší nádrže či víc nádrží)

Pokud by Shenzou zadokovala u prodlouženého servisního modulu, tak už to podle mě má dohromady dostatečné delta-V pro oblet Měsíce. A celkově lodi Sojuz/Progres/Shenzou už nějaký ten motor mají, a pokud vím, tak ruské dokovací rozhraní má podporu pro přečerpávání pohonných hmot... tedy jako nejjedodnušší sestava pro měsíční misi mě připadá taková, že by prostě malé lodě typu Sojuz/Shenzou/Dragon zadokovaly jednoduše jen u pasivní "přídavné palivové nádrže", opatřené právě jen dokovacím rozhraním (a případně ještě poskytujícím nějaký drobný obytný prostor navíc). A čerpaly by z téhle nádrže palivo pro vlastní motory, které mají - a které samy o sobě pro změnu oběžné dráhy bohatě stačí. A po vyčerpání zásob paliva by se tahle přídavná nádrž odhodila (typicky asi během cesty zpět k Zemi)

aby bylo jasné: podle mě Tiangong není žádný tahač, ale prostě prototyp budoucí nákladní lodě (která BTW v tom příapdě nejspíš bude mít jedny z nejlepších parametrů mezi nákladními loděmi - něco jako ATV za cenu Progresu, či tak něco). Číňané zatím postupují hodně opatrně a žádná překvapení nepředvedli. Ale pokud by přeci jenom Moon-flyby předvedli, tak by to byla frajeřina. [Upraveno 19.7.2011 xChaos]
 
19.7.2011 - 13:05 - 
Servisní modul Tiangong-u není úplně stejný jako u Shenzou.

Ten u Tiangong-u je širší ale je stejně dlouhý, podle mne tam zvětšili nádrže či přidali další nádrže navíc, dále tam jsou vidět dva výkonné motory zatímco Shenzou má čtyři menší, podle mne bude konstrukce lehce přepracována ale součástí budou kvůli zefektivnění výroby nejspíše stejné.

Jinak zde dávám celkem zajímavý řez lodi Shenzou 6
[Upraveno 19.7.2011 Conquistador]
 
19.7.2011 - 13:23 - 

na tomto obrázku je niečo čo sa veľmi na tiangong podobá, skutočne označené ako zásobovacia loď
 
19.7.2011 - 13:41 - 
K pilotovanému obletu Měsíce se dosud neodhodlali ani Rusové, i když mají k tomu nosný prostředek.Ani rusové však nemají kosmickou loď typu Apollo, která by bezpečně dokázala přistát z druhé kosmické rychlosti.Balistický sestup v přístroji typu automatická pračka, jaký mají Rusko i Čína je hazard,hodnoty přetížení se pohybují kolem 20 a když to neriskli svého času sověti a šlo jim o dost, zcela jistě nebudou riskovat číňané, když jim vlastně o nic nejde.čínský nástup na Měsíc je jen zbožné přání, od obletu je dělí dvacet let.To v případě,že by se nezdržovali stavbou čínské varianty Miru,což právě činí a ta jim zabere deset let času.Chudák Měsíc se lidí jen tak brzy nedočká, jistě ne dříve než v druhé polovině století, spíše ke konci. 
20.7.2011 - 10:06 - 
Conquistador:
quote:
dále tam jsou vidět dva výkonné motory zatímco Shenzou má čtyři menší


No tak u bezpilotního tělesa stačí menší redundance motorů... to je docela chytré.

David: tedy - těch 20G od Měsíce se podle mě týká jen fallbacku do "balistického módu": dokud je úhel vstupu do atmosféry pod kontrolou, mělo by to být podstatně menší přetížení (i od Měsíce). Jenže je to samozřejmě riskantní manévr, to jo.

Pokud vím - kabina Apollo žádný "balistický" mód neměla. Musela vstupovat do atmosféry pod správným úhlem a ten udržovat - buď automaticky, nebo manuálně - a to otáčením podél podélné osy. Při návratu od Měsíce ještě teoreticky mohli kosmonauti úhel vstupu "uřídit" ručně - zato při návratech od Marsu, apod. by už potřebna rychlost reakcí při řízení úhlu vstupu přesahovala možnosti manuálního řízení (a taky tenhle režim u Apolla nikdy nebyl otestován).
 
20.7.2011 - 10:16 - 
je tu ešte jedna možnosť
že číňania pri tom prvom automaticko stikovacom manévri nepošlú k tiangongu, ďalšiu loď shenzhou ale jej derivát, ktorí by niesol prechodový uzol s niekoľkými uzlami na pripojenie

čosi ako tento progres s pirsom
 
20.7.2011 - 12:12 - 
Tiangdong 1 bude určitě jen testovací mise - ověření dlouhodobého chodu stanice, ověření setkání a spojení, dynamiky, dlouhého pobytu posádky atd. - automatické připojení je logický první krok - pokud se zdaří, může Tiangong 1 doplnit palivo pro další pobyt, případně zvýšit dráhu pomocí motorů SZ.
Tiangong 2 už by mohl mít pár vychytávek, doufám že jedna orbitální sekce SZ by na něm zůstala a sloužila by jako spojový uzel-přechodová komora, aby se nemusel k výstupu používat orbitální modul SZ. Pro oblet Měsíce je Tiangong malý - i s kyslíkovodíkovým motorem potřebujete 12 t booster, a to je mimo možnosti nosné CZ-2E/F.
 
20.7.2011 - 12:20 - 
ale prečo sa rozhodli pre prví let k "stanici", ako bezpilotný?

je to také strašne nebezpečné?
vždy doteraz keď niekto skúšal spojovací manéver najprv ho skúšal "ručne", až potom skúšal automat
k jedinej nehode pri spojovacom manéveri došlo na mire, práve pri skúšaní "poloautomatu" diaľkového riadenia, keď vypadlo spojenie
dokonca aj pre atv to bolo najprv vyskúšané "pilotovane", zariadenie je vlastne prevzaté od rusov

práve testovanie "automatu", bez zálohovania človekom mi príde riskantné

shenzhou je dokonale odskúšaná..
tak prečo už prvé spojenie nie je s posádkou?
 
20.7.2011 - 13:24 - 
Rusové posílali nepilotované lodě k testu automatického setkání a spojení, než ho provedla posádka (první Sojuzy, Sojuz T a TM). Je spousta věcí, která se přitom dá otestovat, a není třeba tam hned cpát člověka. Osobně bych taky chtěl, aby letěli hned taikonauti, protože už nejsou 70. léta a myslím, že to není až tak potřeba - lidé fungují jako spolehlivá záloha, ale rozhodují o tom Číňani - je možné, že při tomto letu otestují i spoustu jiných nových technologií, pro které je nepilotovaný let výhodný. 
20.7.2011 - 13:59 - 
Ako som uviedol inde, číňania sa vo svojom pilotovanom kozmickom programe za každú cenu pokúsia vyhnúť mrtvolám - tie propagandisticky nepôsobia dobre - preto sa snažia testovať všetky nové veci najprv v bezpilotnom režime.  
21.7.2011 - 06:02 - 
quote:
"vozidlo z roku 1973 při tehdejší technice a počítačům velkých jak maringotka, materiálům a komunikaci je to zázrak "

Velmi velke vase obdivovani ma zasadni vadu - pri spozdeni 2s to proste ridili vojaci nebot meli nejlepsi postreh
primo mackanim tlacitek - a ono to reagovalo jako reaguje model auticka na dalkove ovladani.
A ujelo to za kratsi dobu proto ze to proto kvuli tomu jelo rychleji.

A kdyz nekdo zvladl poslit telemetricke udaje z Mesice a primi TV prenos - tak jinej proste dokazel ridit sodu podobne jako se ridi auticko na dalkove ovladani - a tez s vyuzitim kamery a primeho prenosu TV signalu s ni.
Ovladani bych nepovzaoval za vubec nic zvlastniho.
Nacvicovali to na zkusebnim polygonu - kde byl signal zpozdovan o tuto dobu technickym zarizenim.

Jedine podvozek byl dobrej a ten je zasluhou vyzkumneho strediska tovarny na tanky - holt na vojeske veci.



Lunochod:
- Zpozdeni obrazku nebylo 2s, ale 9.3s (510x510b/16stupnu sedi).
- Primej tv prenos signalu to nebyl, byl to SSTV prenos, ktery pouzivaj radioamateri. Tiskarna vytiskla obrazek jak prisel a vidikon to pustil do obrazovky operatora, pozdeji operatori chteli videt uz byt jen zacatek obrazku z tiskarny u sebe.

Na vyssim UHF kmitoctu (okolo 900MHz) se vysilal z kuzelovite anteny Lunochodu tento SSTV obrazkovej signal (sirka vf pasma 16kHz).

 
21.7.2011 - 12:36 - 
Sověti, nyní rusové podnikali spoustu bezpilotních testovacích letů prostě proto, že buď nedokázali jejich let na Zemi simulovat, nebo svým výtvorům nevěřili.Je mi například čirou záhadou proč testovali pilotovaným letem Sojuz určený ke spojení v programu Sojuz-Apollo, když nový prvek, přechodový modul stejně vyneslo Apollo a smyslem tohoto modulu bylo zachování stávající neslučitelných spojovacích mechanizmů.
 
22.7.2011 - 16:00 - 
quote:
tak prečo už prvé spojenie nie je s posádkou?


no.. třeba se bojí rozpojení ? chtějí si ověřit, že se podaří "zavřít dveře" ?

Je otázka, co vše bude Shenzou 8 testovat... tam vidím největší prostor ke spekulacím (mě osobně napadalo automatické doplnění zásob - nějaké přečerpání kyslíku, vody, paliva.. možná i přešoupnutí nějakého "baťohu s konzervami"... aby co nejvíce prodloužili první let ke stanici, a dokázali něčím zaujmout).

Ruská technologie 60tých let byla skutečně extrémně nespolehlivá, zatímco Čína se zatím naopak tváří spíš, jako by jí všechno na první pokus vycházelo. Možná, že mají plný zuby toho, jak si Západ myslí, že u nich lidský život nemá žádnou cenu - možná, že inteligentní Číňané si váží života a jednotlivce úplně stejně, jako kdokoliv na Západě a jejich vědecké elity tímhle dostávají šanci na vlastní "komunikační kanál" - jakýsi výkřik "podívejte, nejsou tady jen ti divný politici, u nás". Těžko říct, nejsem sinolog, ale vždy mě fascinovala myšlenka hi-tech v podmínkách výrazně odlišné kultury a civilizace (jako asi každého, kdo má rád sci-fi). (Ještě víc fascinující pro mě je v tomto ohledu indický kosmický program... Indové jsou nám v něčem blíž a v něčem zase daleko dál, než číňané...)

Fakt je, že Číňané předvádí opravdu hodně muziky i jenom s poměrně slabou nosnou raketou (co do nosnosti ekvivalent Falconu 9, co do bezpečnosti je to ještě slabší), bez přístupu k těžkému nosiči aspoň trochu moderní konstrukce. Rusové by na raketu s tímhle typem motoru lidi nikdy nenechali nasednout (a mají k tomu dobré důvody...) a Američani od toho zase ustoupili na konci projektu Gemini. Je to v podstatě mistrovské zvládnutí úspor a improvizace, když se nad tím člověk zamyslí.
 
12.8.2011 - 16:04 - 
Zdá se, že Tiangong 1 odstartuje ještě v tomto měsíci.

http://www.spacenews.com/commentaries/20110810-china-launch-space-lab-august.html
 
12.8.2011 - 21:23 - 
quote:
Zdá se, že Tiangong 1 odstartuje ještě v tomto měsíci.

http://www.spacenews.com/commentaries/20110810-china-launch-space-lab-august.html


Teď už si holt budeme muset zvykat že na těchto stránkách budeme sledovat Čínskou či Ruskou aktivitu v kosmu, protože NASA zavřela krám asi na pět let. Ovšem nechápu to nadšení z čínských úspěchů když zde prakticky nedochází k meznárodní zpolupráci a je to jakobychom sledovaly kosmickou činost obyvatel na jiné planetě.
Čína si dělá ambice na jedinou velmoc na světě, hozpodářskou, vojenskou i velmoc kosmickou, jakoby pohrdala zbytkem světa, jim stačí co okoukají ke svému užitku.
 
13.8.2011 - 06:57 - 
Pokud se opakuji, omlouvám se.

Dle stránky

http://www.cast.cn/CastCn/Show.asp?ArticleID=39828 (čínsky, ze dne 2011-08-10)

firmy China Academy of Launch Vehicle Technology (CALT) je skutečně oznámen start TG-1 na konec srpna. Nosná raketa CZ-2F pro tento modul dorazila na kosmodrom 2011-07-23, vlastní modul 2011-07-29, teď probíhsjí přípravné práce a testování. O TG-1 se v článku hovoří jako o "cílovém tělese". Zajjímavé je, že start SZ-8. který je plánován na říjen t.r., se má uskutečnit buď nosičem CZ-2F (což by čllověk čekal) nebo novou verzí CZ-2G (!!!!). TG-2 a TG-3 mají být vypuštěny do roku 2015; o nich už hovoří jako o "kosmických laboratořích". Vzletovou hmotnost TG-1 potvrdili (není to žádné překvapení vzhledem k typu nosiče) na 8 tun.

Článek podtrhuje význam dvou sledovacích a retranslačních družic TL-1-01 a TL-1-02 (obdoby amerických družic systému TDRSS) pro zajišťování pilotovaných letů, ale i jiných (bezpilotních) nízkolétajících družic. Zase Číňani kopírují metodiku jiných států (Rusko se na to vybodlo, z finančních důvodů, pro ISS stačí TDRSS).

V tom kopírování souhlasím s jMEDE, ale na metodické úrovni to považuji za rozumné. Proč vymýšlet "kolo u vozu", když teď kopíruji postupy, používané pro 40 lety. Samozřejmě elektronika (taky okopírovaná, kdo nekopíruje) je na modernější úrovni.



 

____________________
Antonín Vítek
 
13.8.2011 - 10:43 - 
Bude to prakticky kopie setkání bezpilotního a pilotovaného Sojuzu. 
13.8.2011 - 15:02 - 
quote:
Bude to prakticky kopie setkání bezpilotního a pilotovaného Sojuzu.

Nějak začít musejí to je jasné ale proč tyto své kroky nekoordinují se souesedy na orbitě, třeba kontakt se Sojuzem nebo s ISS a mohli by se se svým vědeckým modulem připojit k ISS. Jenže to by museli požádat o vědeckokosmickou zpolupráci a dostat souhlas Ruska a NASA na plány a licenci na výrobu stykovacího uzlu.
Proč místo spolupráce jenom šmírují (kradou) a soukromničejí.
 
13.8.2011 - 22:11 - 
quote:
Bude to prakticky kopie setkání bezpilotního a pilotovaného Sojuzu.


Nevím, zda jste to pochopil. Jak TG-1 tak SZ-8 a SZ-9 budou všechny bezpilotní. Bude-li vše OK, pak teprve SZ-10 by měl být pilotovaný.

 

____________________
Antonín Vítek
 
13.8.2011 - 23:09 - 
Bude-li vše OK, pak už SZ-9 by měl být pilotovaný. 
14.8.2011 - 00:26 - 
quote:
quote:
Bude to prakticky kopie setkání bezpilotního a pilotovaného Sojuzu.

Nějak začít musejí to je jasné ale proč tyto své kroky nekoordinují se souesedy na orbitě, třeba kontakt se Sojuzem nebo s ISS a mohli by se se svým vědeckým modulem připojit k ISS. Jenže to by museli požádat o vědeckokosmickou zpolupráci a dostat souhlas Ruska a NASA na plány a licenci na výrobu stykovacího uzlu.
Proč místo spolupráce jenom šmírují (kradou) a soukromničejí.



U Ciny ma v kosmonautice prednost propganda nad temer cimkoliv jinym.
Proste toto jeji pocinani na vlastni pest umoznuje propagaci tak jak jak ji potrebuji pro domaci obyvatele predevsim - ty snadno (tedy tu neznalou naprostou vetsinu) osali temito kroky - oni netusi ze vse USA a SSSR (dnes Rusko) podnikali jiz pred x desikami let.

Pro ne je mavani Cinskou vlajkou alepson pro Cinu dukaz jejich ohromne vyspelosti - oni jim nereknou - ze EVA je v Rusku a USA naprosto beznou zalezitosti - ktesou hrmady liaku rozhodne tam nesleduji v primem prenosu.

A tak delat vse jen samostane jejich propgandu jen umocnuje.

Dokonce i zde mnozi povazovali toto mavani vlajkou za velkou vyspelost i oproti USA a Rusko - dalo prace nez jsme jim v dikuzi objasnilo - ze raketoplne odstartuje a pak pristane a jedine co se dnes o tom pise (predchozi lety ne ten posledni samozrejme) je kretka zprva v noviach + TV o pristani a ze se behem 3 EVA piopvedlo pripojit dalsi modul ISS a to je vsechno co se o tom vysila a pise bezne.
 
14.8.2011 - 06:41 - 
Měl jsem na mysli výsledný efekt celého programu čínské "kosmické stanice ",resp. to , že nedosahuje ani úrovně Saljutu a proto jsem jej přirovnal ke spojení pilotovaného a nepilotovaného Sojuzu.To že tam dosud nejsou, resp se "babrají" s automatickým "prověřováním", obdobně jako kdysi sověti jen umocňuje názory, že kopírují to co tu již bylo před několika desetiletími.Pokud by takovýmto "tempem " chtěli letět s lidmi na Měsíc, tak jim to potrvá dvěstě let.Jen bych připomenul, že NASA, žádné " automatické" stykovky svých pilotovaných kosmických lodí nikdy ,viz projekt Sojuz-Apollo,nedělala i k Měsíci letěla s lidmi !" naostro ", porovnej s projektem Zond, kdy se tam sověti neodvážili ani po několika " zkouškách".Z toho by mohl plynout závěr,že "prověřování kosmických lodí bezpilotními lety před vlastním kosmickým letem je projevem nedůvěry ve vlastní výtvory a obdivuji ty co do takového přístroje a nosiče vlezou. 
14.8.2011 - 09:21 - 
[smyslem tohoto modulu bylo zachování stávající neslučitelných spojovacích mechanizmů.
"smyslem modulu" nebylo co tvrdíte, ale v první řadě přechod mezi rozdílnými atmosférami
 
14.8.2011 - 10:48 - 
quote:
Měl jsem na mysli výsledný efekt celého programu čínské "kosmické stanice ",resp. to , že nedosahuje ani úrovně Saljutu a proto jsem jej přirovnal ke spojení pilotovaného a nepilotovaného Sojuzu.
Otázka tedy zní: kam zařadit Tiangong-1?

Sami Číňani označují Tiangong-1 jako "Target Vehicle".

Podobnost?
http://en.wikipedia.org/wiki/Agena_target_vehicle

 
14.8.2011 - 12:50 - 
quote:
[smyslem tohoto modulu bylo zachování stávající neslučitelných spojovacích mechanizmů.
"smyslem modulu" nebylo co tvrdíte, ale v první řadě přechod mezi rozdílnými atmosférami
Presne tak, američania až do skončenia programu Apollo a Skylab používali atmosféru z čistého kyslika so zníženým tlakom, kým sojuzmeni od začiatku vozili tam hore takmer normálny pozemský vzduch, takže prechodová komora bol jediný rozumný spôsob ako si potrkotať na palube Sojuzu Dokonca nie som si istý, ale v počiatkoch raketoplánu sa tuším uvažovalo o héliokyslíkovej atmosfére.
 
<<  1    2    3    4    5  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.282318 vteřiny.