citace:Když on je nesmysl už sám block 1, poletí všeho všudy jednou ...
To je podobné jako s FH. Při prvním startu postranní stupně č. 23 a 25 v1.2 Block 2, centrální stupeň č. 33 v1.2 Block 3. Od druhého startu budou všechny stupně Block 5.
nic z toho nemoze ospravedlnit, ze nejaka organizacia (v tomto pripade NASA) robi vyvoj rakety za 20nasobne naklady oproti inej organizacii (v tomto pripade SpaceX), obzvlast ked ide o porovnatelnu kategoriu nosicov.
Ak by SLS stala 2 alebo 3x tolko ako FH, dalo by sa to pochopit (bude silnejsia a pilotovana). 20nasobok je nepochopitelne sialenstvo vhodne na vysetrovaciu komisiu senatu. NASA zjavne potrebuje reorganizaciu a zmenu sposobu akym funguje.
A už je to tu zase. SLS byl jako koncept vytvořený v 2010. To začal lítat F9 a FH ještě vůbec nebyl. Vývoj SLS obsahuje o dost víc, než deklarovaná cena FH. Osobně ji nevěřím a poměřovat tato čísla nelze. Jedině, pokud započtete vývoj F1 a F9 a FH a všech motorů. To už budeme ale někde u 2mld USD. FH je za tu cenu jeden. Az bude FH + FH super pak je to zase porovnatelný. Takže v tom případě je cena cca. 3x vyšší, což už je v klidu. Protože prostě ve 2010 se nemohli spolehnout že to Musk dá. Přesněji, co by dělali, kdyby to nedal? Seděli na zadku a nelítali?
citace:nic z toho nemoze ospravedlnit, ze nejaka organizacia (v tomto pripade NASA) robi vyvoj rakety za 20nasobne naklady oproti inej organizacii (v tomto pripade SpaceX), obzvlast ked ide o porovnatelnu kategoriu nosicov.
Ak by SLS stala 2 alebo 3x tolko ako FH, dalo by sa to pochopit (bude silnejsia a pilotovana). 20nasobok je nepochopitelne sialenstvo vhodne na vysetrovaciu komisiu senatu. NASA zjavne potrebuje reorganizaciu a zmenu sposobu akym funguje.
citace:Když on je nesmysl už sám block 1, poletí všeho všudy jednou ...
To je podobné jako s FH. Při prvním startu postranní stupně č. 23 a 25 v1.2 Block 2, centrální stupeň č. 33 v1.2 Block 3. Od druhého startu budou všechny stupně Block 5.
Byly upgradovany na 3, pokud to berete takto, tak ale mužeme porovnávat ceny za vývoj sls a fh jako celků, tedy po započítání ceny vývoje Falconu, i tak ale bude rozdíl řadový
citace:Když on je nesmysl už sám block 1, poletí všeho všudy jednou ...
To je podobné jako s FH. Při prvním startu postranní stupně č. 23 a 25 v1.2 Block 2, centrální stupeň č. 33 v1.2 Block 3. Od druhého startu budou všechny stupně Block 5.
RiMr: ...mno jo... ale ty už "tam" byly podruhé...
--> To vím. Pouze jsem reagoval na tvrzení že je nesmysl, že konfigurace SLS ve verzi Block 1 poletí jen jednou. Odpověděl jsem, že Falcon Heavy ve včerejší konfiguraci už taky víckrát nepoletí. Příště bude mít motory s vyšším tahem a podobně, takže i nosnost bude výrazně vyšší než včera. Stejně jako při druhém startu SLS oproti prvnímu startu.
Petr_Šída: Byly upgradovany na 3
--> Čerpal jsem ze serveru elonx.cz, kde se o upgradu bočních stupňů FH na Block 3 nic nepíše.
Petr_Šída: pokud to berete takto, tak ale mužeme porovnávat ceny za vývoj sls a fh jako celků, tedy po započítání ceny vývoje Falconu, i tak ale bude rozdíl řadový
--> Nijak to neberu, pouze jsem reagoval na větu ohledně jediného exempláře první verze SLS. Neporovnával jsem ceny, ale jestli chcete, klidně započtěte i vývoj všech verzí F9, cenu za znovupoužitelnost, nerealizované náklady na human-rating, marži atd. Nevím, kolik to vyjde, nijak nepopírám, že i potom bude rozdíl v řádu. Podstatné je, že Elon Musk nemá ambice nahradit Falconem Heavy SLS. Chce totiž soustředit zdroje na jiný projekt EDIT: Aha, to byla reakce na Vénu Maixnera, ne na mne. V jedné větě jste reagoval na dva diskutující
yamato: SLS sa tiez opiera o technologie z STS, pripocitame ich k tym 20 miliardam? Znovu musim povedat, ze dvoj alebo trojnasobok by sa dal pochopit. 20nasobok je nepochopitelny.
--> Petr Šída psal "kolem deseti miliard", odkud jste vzal těch 20 miliard?
Problémem u raketoplánů byl vodík a jeho bezpečná výroba včetně uskladnění. Je to velmi drahé. Sázka Muska na metan je dobrá. Rozdíl mezi h2 a ch4 je ve výbušnosti.
To JH: za tu neadresnou reakci se omlouvam, jak píšu na tabletu, tak příspěvky nevidím a navíc je mi blbě a ležím s horečkou
Těch 10 miliard berte jako hodně hrubý odhad podle rozpočtů v posledních letech, až mi bude líp, mužů se na to podívat detailně
Celá ta diskuse je o tom, co už tu také zaznělo, NASA by měla své aktivity směřovat na to, v čem je opravdu dobrá, výzkum, sondy, aktivity. Dopravu ať dělají firmy mimo...
Ale je pravda, že ještě cca dva roky zpět toto možné nebylo a ti, co si to musí uvědomit nesedí v NASA, ale v kongresu
A pravdou také je, že Orion na FH neposadite, takže sls nutná je, zajímavé to začne být ve chvíli, kdy bude BFR, pak už to tak jednoznačné nebude
citace:nejde o úkol, ide o spôsob fungovania. Prečo plní NASA úkoly za 20násobok ceny, za akú ich dokáže splniť súkromný sektor?
Pretože kongres a senát do rozpočtu NASA lepí dodatky typu "palivovú trubku k motoru vyvinie a dodá firma z Severnej Dakoty" - lebo inak senátor/kongresman zo Severnej Dakoty za rozpočet nezahlasuje.
citace:Těch 10 miliard berte jako hodně hrubý odhad podle rozpočtů v posledních letech, až mi bude líp, mužů se na to podívat detailně
Odhad je v pořádku. Než jsem s ním pracoval dál, jsem si ho ověřil. Podle KDP-C ze srpna 2016 jsou náklady na SLS 9,3 miliardy USD do září 2018, resp. 9,7 miliardy USD do listopadu 2018 (tehdejší termíny startu EM-1, ale jak už jsem psal, jsou v tom zahrnuty i práce na EM-2).
citace:nejde o úkol, ide o spôsob fungovania. Prečo plní NASA úkoly za 20násobok ceny, za akú ich dokáže splniť súkromný sektor?
Pretože kongres a senát do rozpočtu NASA lepí dodatky typu "palivovú trubku k motoru vyvinie a dodá firma z Severnej Dakoty" - lebo inak senátor/kongresman zo Severnej Dakoty za rozpočet nezahlasuje.
Bingo, a sme doma. A to je ten "spôsob fungovania", na ktorý som narážal.
Neberte to ako kritiku NASA a jej práce, tá je nenahraditeľná. Bohužiaľ pokiaľ NASA nebude môcť dodávať relevantné výsledky, v relevantnom čase a za relevantnú cenu (z dôvodov uvedených vyššie), tak skôr alebo neskôr sa z nej stane odkladisko pre veteránov bez zadania a bez programu. A to nechceme, pretože Musk planetárne sondy vyrábať nebude.
citace:Pretože kongres a senát do rozpočtu NASA lepí dodatky typu "palivovú trubku k motoru vyvinie a dodá firma z Severnej Dakoty" - lebo inak senátor/kongresman zo Severnej Dakoty za rozpočet nezahlasuje.
Takhle okatě se to nedělá, to by bylo dohledatelné
Jenže k úkolům , pro které je vyvíjen systém SLS, chybí zatím Muskovi vyvinout BFR, nebo co to nakonec bude a to včetně nových motorů a to vše certifikovat pro lety s posádkou. To nějaký čas zabere a také to bude ještě něco stát
ved sa ani nebavime o zruseni SLS. Bavime sa o tom, preco je tak obludne drahy.
trosku odbocim, podme si zaspekulovat Podla Muska dokaze FH poslat 3,5tony priamo k Plutu.
Vedeli by sme spocitat, ak by sme mali povedzme 2t sondu (to je MER x 2) a vyuzili by sme celu kapacitu FH v expendable verzii, ako rychlo by sa dostala na Titan?
citace:Podla Muska dokaze FH poslat 3,5tony priamo k Plutu.
Vedeli by sme spocitat, ak by sme mali povedzme 2t sondu (to je MER x 2) a vyuzili by sme celu kapacitu FH v expendable verzii, ako rychlo by sa dostala na Titan?
Kolik vůbec teď vážila ta Tesla? Našel jsem 1300 kg (asi bez adaptéru). Zdá se, že FH to s tímto nákladem tentokrát napřímo dal "jenom" kus za Mars. V reusable verzi, samozřejmě.
z BFR potom plynie dalsia otazka:
predpokladajme ze FH dosiahne uvadzane vykony a podstatne skrati preletove casy do vonkajsej slnecnej sustavy. To umozni NASA, ESA a ostatnym dizajnovat jednoduchsie a lacnejsie sondy, ktore budu dodavat vedecke vysledky v ovela efektivnejsom case.
Jupiter a Saturn budu dostupne asi tak ako je dnes Mars a FH bude hlavny tahun tychto vyprav.
Dokaze BFR nahradit FH v tejto ulohe? Ake sondy a v akom preletovom case by dokazal poslat napr. k Saturnu, ak by sa BFS po TSI a vypusteni sondy musel otocit a zase zabrzdit? Bude Musk kvoli tomuto vyvijat treti metanovy stupen pre BFS a zdrziavat tym svoju martansku koloniu? Alebo zase raz prehodnotia svoje plany a nechaju FH v sluzbe aj po spusteni BFR? [Edited on 07.2.2018 yamato]
citace:Podla Muska dokaze FH poslat 3,5tony priamo k Plutu.
Vedeli by sme spocitat, ak by sme mali povedzme 2t sondu (to je MER x 2) a vyuzili by sme celu kapacitu FH v expendable verzii, ako rychlo by sa dostala na Titan?
Kolik vůbec teď vážila ta Tesla? Našel jsem 1300 kg (asi bez adaptéru). Zdá se, že FH to s tímto nákladem tentokrát napřímo dal "jenom" kus za Mars. V reusable verzi, samozřejmě.
Tesla S váží podle verze kolem 2 tun, kolik váží ta, co letěla je otázka, určitě je z ní mnoho věcí vyndáno, k tomu ale je třeba připočíst konstrukce kamer a podstavec, nikoli adaptér
Podle mě to kolem dvou tun bude
Stupeň je na podobné dráze, jako DAWN, ta vážila 1200 kg a přelet jí trval takřka 4 roky
citace:Pretože kongres a senát do rozpočtu NASA lepí dodatky typu "palivovú trubku k motoru vyvinie a dodá firma z Severnej Dakoty" - lebo inak senátor/kongresman zo Severnej Dakoty za rozpočet nezahlasuje.
Takhle okatě se to nedělá, to by bylo dohledatelné
Johnatam McDowell http://planet4589.org/jsr.html
I assume the Roadster remains attached to the second stage and has not separated, but this has not been confirmed.
The escape orbit is 717 x -79898 km x 28.9 deg with a C3 of 12.0 km**2/s**2.
Roadster passes the orbit of the moon 0419 GMT Feb 8; it leaves the Earth-Moon system (Hill sphere) 1800 GMT Feb 11 to enter
a 0.99 x 1.71 AU x 1.1 deg heliocentric orbit.
Roadster passes the orbit of Mars in Jul 2018, reaching aphelion on Nov 19.
Congratulations to SpaceX and thanks to them for providing trajectory data; asteroid observers are trying to pick up the object.