Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  44    45    46    47    48    49    50  >>
Téma: Falcon Heavy
28.10.2018 - 20:56 - 
quote:
quote:
tych 70% na USA zavislych operatorov lietali pred SpaceX na ne-USA nosicoch. Nikto im nekazal zmenit dodavatela a vykaslat sa na Arianespace, a predsa to robia s rastucou tendenciou.


Mohl bys yamato, předložit čísla, která dokazují, že operátoři se vykašlali na Arianne "s rostoucí tendencí"? nebo to bude jako vždycky?

(Jsem zvědavý na tvoje čísla, protože na enwiki o nějakém odchodu zákazníků od Arianne nic neví https://en.wikipedia.org/wiki/Space_launch_market_competition#2010s:_Competition_and_pricing_pressure https://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5#Launch_history)


aleba kto sa ozval. Uz si si vsimol ze tesla nekupuje baterky a motory z ciny, alebo je to "jako vzdycky"?

wiki samozrejme vi, len pan novak nerozumi textu

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_launch_market_competition#Since_2016

2015

In 2015, Arianespace signed 14 commercial-order launch contracts for geosynchronous-orbit commsats, while SpaceX received only nine, with International Launch Services (Proton) and United Launch Alliance signing one contract each. In addition, Arianespace signed their largest launch contract ever—for 21 LEO launches for OneWeb using the Europeanized Russian Soyuz launch vehicle launching from the ESA spaceport—and two Vega smallsat launches...

Since 2016

SpaceX's market share increased rapidly. In 2016, SpaceX had 30% global market share for newly awarded commercial launch contracts, in 2017 the market share reached 45%, the estimate for 2018 is about 65% as of July 2018


ak niekto zvysi za dva roky svoj podiel na trhu z praktickej nuly na 65%, tak co sa asi tak stalo? Stalo sa to, ze doterajsi hraci o 65% trhu prisli. A kto patril medzi najsilnejsich hracov na GEO trhu? Porozmyslajme... mozme aj spolu s riaditelom Arianespace...

https://arstechnica.com/science/2018/05/ariane-chief-seems-frustrated-with-spacex-for-driving-down-launch-costs/

pan novak samozrejme ocakava presny vypocet klientov, ktori by si zvolili arianespace, ak by si nezvolili SpaceX. Taky vypocet samozrejme neexistuje a pan novak to mozno aj vie.

[Edited on 28.10.2018 yamato]
 
29.10.2018 - 11:21 - 
Problém ostatních hlavních hráčů na GTO misích (Ariane, Atlas 5) není to, že neví o prospěšnosti reusability,ale v tom, že konstrukce jejich raket znovu-použitelnost moc neumožňují. U A5 by mohli zachraňovat boostery, jako to dělal STS, ale to není moc snadné ani moc ekonomické. Centrální část letí příliš daleko a vysoko, snad jen motor by šlo zachránit. Podobně je tomu u Atlas 5, jeho TPH boostery jsou malé, těžko by je lovili a zajistili, aby se nepotopily. Centrální část letí opět příliš vysoko a daleko.
Jediná podobná raketa, kde by bylo možno 1st zachránit je Sojuz 5. Záchrana na řiditelných padácích je sice ekonomická, ale není jednoduchá. Navíc tato raketa by mohla konkurovat F9 jen při vypouštění z Sea Launch na rovníku (což má být ve spolupráci s S7). U Angary 5 by moduly mohly přistát jen na padácích, nebo otočném křídle – také není jednoduché. Musíme si počkat, jak se s reusability vyrovnají Číňané, údajně na tom pracují.
[Upraveno 29.10.2018 PinkasJ]
 
29.10.2018 - 14:16 - 
quote:
Musíme si počkat, jak se s reusability vyrovnají Číňané, údajně na tom pracují.


Číňani se v průběhu historie ukázali být mistry kopírování... obávám se, že v tomhle směru, i když člověk vidí auta, která u nich jezdí po ulicích, jejich moderní architekturu, apod., nemůžeme očekávat žádné překvapení ani u kosmonautiky (a taky jsem žádná neviděl: prostě předvádějí mix technických řešení SSSR, USA nejvýše asi tak po 70.léta, teď se snaží s velkou stanicí a novými EELV nosiči neodvezenými z balistických střel s toxickými palivy a s prestižním bezplitoním výzkonným programem proniknout +/- někam do 80tek.

Jiná věc je, že občas masovně rozšíří řešení, které se v jiných zemí ukázalo jako marginální (dejme tomu: nákladní tříkolka/multikára). Dovedu si představit, že by třeba nějak doladili původní koncept STS a dosáhli toho, co Američané zamýšleli ale nedokázali to dotáhnou (tedy rychlou znovupoužitelnost). Částečně by to ale nejspíš bylo díky nějakému zanedbání bezpečnostních opatření, tvrdému byrokratickému řízení, nemožnosti lobbyingu subdodavatelů, apod.

Pro Čínu s její nezpochybnitelnou ekonomickou silou a možností přistupovat k ekologickým otázkám naprosto selektivně (jak se propagandě zrovna zachce) dává vícenásobná použitelnost malý smysl a v podstatě si myslím, že ani pořádně nechápou, proč to na Západě děláme, případě dokonce snahy o úspory pokládají za důkaz ekonomické slabosti a úpadku. U nich je spousta věcí otázkou prestiže.. no a moci si dovolit kosmonautiku, když je to drahé, je samozřejmě prestižnější, než když to může dělat každý.

Na druhou stranu zase když jsem viděl na vlastní oči, jak vypilovali ty rychlovlaky, tak skutečně nejde říct, že by byli nějak neschopní.

Popravdě, jestli někdo vůbec někdy postaví kosmický výtah (což já osobně pokládám za vyloučené, jak jsem vysvětloval jinde), tak jedině Čína - jsou strašně "infrastrukturně" orientovaná civilizace, navíc by tím mohli zdůvodnit, proč strašně nutně potřebují akvizici nějakého území na rovníku (počítám by nejspíš koupili nějaký blízký tichomořský ostrov, nebo ho rovnou vybudovali jako umělý.. vojenskou přítomnost by pak zdůvodnili výtahem, ačkoliv ten by ve skutečně měl spíš propagandistický význam...).

Jako oni megalomanské struktury fakt berou hrozně vážně a mají hroznou tendenci je budovat... pokud bude kosmický výtah megalomanštější, než Muskovy rakety, tak to budou považovat za výhodu, navíc začnou buzerovat všechny na LEO, že jejich provoz na rychlých nízkých oběžných dráhách jejich výtah potenciálně ohrožuje, atakdál...
 
29.10.2018 - 14:20 - 
Číňani samozřejmě kopírují. Řešení SpaceX.





http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=607&pid=140434#pid140434
 
09.11.2018 - 07:06 - 
Podľa
Horizons, Tesla Roadster (spacecraft) -143205 (solution #10)

dnes 9 nov 2018 12:33 UTC bude Tesla Roadster so Starman za volantom na druhom stupni FH 248 892 569 km od Slnka, najďalej na jej obežnej dráhe.

Obežná doba 557 dní, tak k Zemi sa priblíži až po druhom obehu, teda za 3 roky.

 

____________________
Lamid
 
09.11.2018 - 15:09 - 
quote:
Číňani samozřejmě kopírují. Řešení SpaceX.


Možná je to podobně jako v případě STS a jeho "kopie" Buranu ale jen rafinovaná kouřová clona :-) Elon Musk nečekaně vytáhne z rukávu nějakú úplně jiné řešení a odzkoušné motory najednou osadí do hypersonického vztlakového tělesa nebo něčeho podobého a celé vertikální přistáváí raket bude zapomenuto ze dne na den. (Nebo se vypatilo jen jako testbed pro obří rakety typu BFR a ukáže se, že pro medium launchery to nikdy ekonomické nebylo :-)

+ není to tak úplně kopie:
https://en.wikipedia.org/wiki/LinkSpace#New_Line_1
má to spíš blíž k něčemu jako vícenásobně použitelný Electron nebo Falcon-1 (nosič mikrosatelitů). Takže jestli se jim to podaří, bude to přeci jen dost unikátní nosič (a jak chtějí přistávat vertikálně na 4 motorech, to ovšem netuším.. možná tam bude 5.menší jen na to? i to by byla inovace... okopírovali jen vyklápěcí "nohy od židle", které sci-fi u raket zná už od 30tých let, minimálně) [Upraveno 09.11.2018 xChaos]
 
09.11.2018 - 16:48 - 
quote:
quote:
quote:
tych 70% na USA zavislych operatorov lietali pred SpaceX na ne-USA nosicoch. Nikto im nekazal zmenit dodavatela a vykaslat sa na Arianespace, a predsa to robia s rastucou tendenciou.


Mohl bys yamato, předložit čísla, která dokazují, že operátoři se vykašlali na Arianne "s rostoucí tendencí"? nebo to bude jako vždycky?


...
ak niekto zvysi za dva roky svoj podiel na trhu z praktickej nuly na 65%, tak co sa asi tak stalo? Stalo sa to, ze doterajsi hraci o 65% trhu prisli.
...
pan novak samozrejme ocakava presny vypocet klientov, ktori by si zvolili arianespace, ak by si nezvolili SpaceX. Taky vypocet samozrejme neexistuje a pan novak to mozno aj vie.

[Edited on 28.10.2018 yamato]


...Taky vypocet samozrejme neexistuje... to jsem nechtěl, chtěl jsem počty a jména těch zákazníků, kteří "odcházejí s rostoucí rychlostí"

Takže jako vždycky, pan yamato kecá hlouposti s nulovým vztahem k realitě.

Arianne má nějaké kapacity, které naplňuje dnes stejně jako v minulosti, žádný úbytek zákazníků neexistuje, žádný úbytek počtu startů nebo vyneseného nákladu neexistuje. Statistiky jsou jasné. Yamato je samozřejmě ignoruje a žije ve světě svých fantazií, ve kterém "zákazníci odcházejí s rostoucí tendencí".
 
09.11.2018 - 18:04 - 
In competitive bids during 2013 and early 2014, SpaceX was winning many launch customers that formerly "would have been all-but-certain clients of Europe's Arianespace launch consortium, with prices that are $60 million or less."

By November 2014, SpaceX had "already begun to take market share"[26] from Arianespace. Eutelsat CEO Michel de Rosen said, in reference to ESA's program to develop the Ariane 6, "Each year that passes will see SpaceX advance, gain market share and further reduce its costs through economies of scale."

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_launch_market_competition

pane novaku, skutocne uz ma nebavite
 
09.11.2018 - 18:38 - 
A ty tam vidíš nějaký propad pro Ariane ? Ta si jeden na svých, bez vlivu SpX 
09.11.2018 - 20:10 - 
ako som sa uz snazil (neuspesne) vysvetlit novakovi, nie vsetko sa da vycitat zo statistiky. Napriklad pocet startov, ktore by arianespace mala, ak by jej nekonkurovala spacex. Statistika ukazuje to co sa stalo, nie co sa mohlo stat.

Statistika ukazuje prudko rastuci pocet startov SpX a stagnujuci pocet startov Ariane, pri celkovom naraste poctu startov zhruba od roku 2005. K tomu komentare z priemyslu - vid citaty z wiki.

Takze co z toho logicky vyplyva?
 
09.11.2018 - 20:31 - 
Možná jen to, že se s počty startů pomalu blížíme k počtu startů někde v roce 1996. A někdo v tom vidí obrovský rozmach a potřebu nosičů.  
09.11.2018 - 20:52 - 
quote:
Možná jen to, že se s počty startů pomalu blížíme k počtu startů někde v roce 1996. A někdo v tom vidí obrovský rozmach a potřebu nosičů.


pokial sa bavime o SpX, tak je v zasade jedno co sa dialo pred 2010, pretoze nebola na trhu.
Po tomto roku celkovy pocet startov stupa, ale pocet startov Ariane nestupa. Ak by si drzala svoj trhovy podiel (nestracala potencialnych zakaznikov), tak by musel stupat aj pocet startov Ariane.
 
10.11.2018 - 00:52 - 
Arian je riadena socialisticky. ma svoj plan a hotovo. nema pruznu vyrobu a nedokaze zdvojnasobit pocet nosicov za rok...
 
10.11.2018 - 08:06 - 
quote:
pokial sa bavime o SpX, tak je v zasade jedno co sa dialo pred 2010, pretoze nebola na trhu.
Po tomto roku celkovy pocet startov stupa, ale pocet startov Ariane nestupa. Ak by si drzala svoj trhovy podiel (nestracala potencialnych zakaznikov), tak by musel stupat aj pocet startov Ariane.
Nevedl právě vstup SpaceX na trh k růstu celkového počtu startů? Respektive, opravdu si myslíte, že bez SpaceX by počet startů Ariane významně rostl?
 
10.11.2018 - 09:44 - 
quote:
quote:
pokial sa bavime o SpX, tak je v zasade jedno co sa dialo pred 2010, pretoze nebola na trhu.
Po tomto roku celkovy pocet startov stupa, ale pocet startov Ariane nestupa. Ak by si drzala svoj trhovy podiel (nestracala potencialnych zakaznikov), tak by musel stupat aj pocet startov Ariane.
Nevedl právě vstup SpaceX na trh k růstu celkového počtu startů? Respektive, opravdu si myslíte, že bez SpaceX by počet startů Ariane významně rostl?


to uz by sme spekulovali, co by bolo keby - sposobila SpX stavbu novych satelitov?
Kazdopadne wiki jasne hovori, ze pri tendroch v 2013 a 2014 SpX vyhrala kontrakty, ktore by inak s urcitostou vyhrala Arianespace.
 
10.11.2018 - 11:17 - 
quote:
to uz by sme spekulovali, co by bolo keby
No právě. Celá Vaše hypotéza je postavena na spekulaci. Upozorňoval na to novák, milantos i Martin Jediný.
 
10.11.2018 - 11:28 - 
quote:
quote:
to uz by sme spekulovali, co by bolo keby
No právě. Celá Vaše hypotéza je postavena na spekulaci. Upozorňoval na to novák, milantos i Martin Jediný.


nie, oni sa dozadovali konkretnej statistiky o pocte klientov, ktori uprednostnili SpX pred Arianespace. To ze neexistuje taka statistika neznamena ze neexistuju taki klienti.

V clankoch na ktore sa wiki odkazuje je jasne uvedene, ze SpX prebera klientov aj Arianespace. Okrem toho su konkretne vyjadrenia od byrokratov z arianespace aj od vyrobcov satelitov, o tom ze existuje silna konkurencia a tlak na ceny Arianespace. Vsetko to tam je, staci si to precitat.
 
10.11.2018 - 12:09 - 
Schválně jsem spočítal starty nosných raket v období 2010 až 2017. Zdroj: http://space50.org
Pro zajímavost je tam také údaj z roku 2000.
2000 - 82x, 2010 - 70x, 2011 - 80x, 2012 - 75x, 2013 - 78x, 2014 - 90x, 2015 - 83x, 2016 - 83x a 2017 - 86.
Starty jednotlivých raket:
Angara pouze 2014 1x; Antares - 2013 2x, 2014 2x, 2015 0x, 2016 1x a 2017 1x; Ariane - 4 2000 8x; Ariane 5 - 2000 4x, 2010 6x, 2011 5x, 2012 7x, 2013 4x, 2014 6x, 2015 5x, 2016 7x a 2017 6x; Atlas - 2000 8x, 2010 4x, 2011 5x, 2012 6x, 2013 8x, 2014 9x, 2015 9x 2016 7x a 2017 6x; Čína, pouze celkový počet - 2000 5x, 2010 14x, 2011 18x, 2012 19x, 2013 14x, 2014 16x, 2015 19x, 2016 21x 2017 17x; Delta 4 - 2010 3x, 2011 3x, 2012 4x, 2013 3x, 2014 4x, 2015 2x, 2016 4x a 2017 1x; Delta 2 - 2000 7x, 2010 1x, 2011 3x, 2012 0x, 2013 0x, 2014 1x, 2015 1x, 2016 0x a 2017 1x; Dněpr - 2010 3x, 2011 1x, 2012 0x, 2013 2x, 2014 2x, 2015 1x, 2016 0x a 2017 0x; Epsilon (Japonsko) - 2013 1x, 2014 0x, 2015 0x, 2016 1x a 2017 0x; Falcon - 2010 2x, 2011 0x, 2012 2x, 2013 3x, 2014 6x, 2015 6x, 2016 8x a 2017 18x; GSLV - 2010 0x, 2011 0x, 2012 0x, 2013 0x, 2014 1x, 2015 1x, 2016 1x a 2017 2x; H-2 - 2010 2x, 2011 3x, 2012 2x, 2013 2x, 2014 4x, 2015 4x, 2016 2x a 2017 6x; Kosmos - 2000 3x a 2010 1x; Pegasus - 2000 2x, 2010 0x, 2011 0x, 2012 1x, 2013 1x, 2014 0x, 2015 0x, 2016 1x a 2017 0x; Minotaur - 2000 2x, 2010 2x, 2011 3x, 2012 0x, 2013 2x, 2014 0x, 2015 0x, 2016 0x a 2017 2x; Naro pouze 2013 1x; N-1 (Indie) pouze 2016 1x; Proton - 2000 14x, 2010 11x, 2011 9x, 2012 11x, 2013 9x, 2014 7x, 2015 7x, 20163x a 2017 4x; PSLV - 2000 1x, 2011 3x, 2012 2x, 2013 3x, 2014 3x, 2015 4x 2016 5x a 2017 3x; Rokot - 2000 1x, 2010 2x, 2011 1x, 2012 1x, 2013 4x, 2014 2x, 2015 2x, 2016 2x a 2017 1x; Shavit - 2000 0x, 2010 1x, 2011 0x, 2012 0x, 2013 0x, 2014 1x, 2015 0x, 2016 1x a 2017 0x; Safir - 2000 0x, 2010 0x, 2011 1x, 2012 1x, 2013 0x, 2014 0x, 2015 1x, 2016 0x a 2017 0x; Sojuz (všech verzí) - 2000 13x, 2010 13x, 2011 17x, 2012 14x, 2013 16x, 2014 22x, 2015 17x, 2016 13x a 2017 14x; Start pouze 2000 1x; Strela pouze 2014 1x; Unha - pouze 2012 1x a 2016 1x; Vega - 2000 0x, 2010 0x, 2011 0x, 2012 1x, 2013 1x, 2014 1x, 2015 2x, 2016 2x a 2017 3x; Taurus pouze 2000 1x; Titan (všech verzí) 20003x; Zenit - 2000 4x, 2010 0x, 2011 5x, 2012 3x, 2013 1x, 2014 1x, 2015 1x, 2016 0x a 2017 1x; STS - 2000 4x, 2010 3x a 2011 3x; Významnější NR mají v podstatě vyrovnanou bilanci. Jediná NR, která má výraznější pokles, je Proton. Otázkou je, zda je to způsobeno konkurencí Space X, častými haváriemi nebo obojím. Celkový počet startů od roku 2000 nijak výrazně nevzrostl. [Upraveno 10.11.2018 Patek]
 
10.11.2018 - 12:09 - 
quote:

+ není to tak úplně kopie:



Do posledního šroubečku jistě ne. Ale tvar noh není ze scifi, to je prostě obšlehnuté. Stejně tak kormidla. To si ze scifi ani nepamatuji.
 
10.11.2018 - 12:11 - 
quote:
Schválně jsem spočítal starty nosných raket


Nemáš to v excelu, nebo tak něco?
 
10.11.2018 - 12:40 - 
quote:
nie, oni sa dozadovali konkretnej statistiky o pocte klientov, ktori uprednostnili SpX pred Arianespace. To ze neexistuje taka statistika neznamena ze neexistuju taki klienti.

V clankoch na ktore sa wiki odkazuje je jasne uvedene, ze SpX prebera klientov aj Arianespace. Okrem toho su konkretne vyjadrenia od byrokratov z arianespace aj od vyrobcov satelitov, o tom ze existuje silna konkurencia a tlak na ceny Arianespace. Vsetko to tam je, staci si to precitat.
O tyto detaily mi nešlo. Nevyhraji jedno výběrové řízení, vyhraji jiné. Zarazilo mě ale, že podle Vás měl počet startů Ariane 5 růst. Oni upozorňovali, že se drží v průměru na šesti startech ročně (zdůvodňovali, proč) a neklesá.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5#Launch_outcomes
Pozn.: Na letošní rok je plánován ještě jeden start.
 
10.11.2018 - 12:58 - 
Mírný počet růstu startů v posledních letech . Bude ten trend pokračovat ?
Nebyl spíš zpúsobeno tím, že odešly ze služby raketoplány a bylo potřeba zásobovat ISS, že bylo potřeba obnovit síť Iridií a že bylo potřeba vynést celou sadu družic sítě Galileo ? Jenže tyto sítě jsou teď dobudovány.
 
10.11.2018 - 13:41 - 
quote:
quote:

+ není to tak úplně kopie:



Do posledního šroubečku jistě ne. Ale tvar noh není ze scifi, to je prostě obšlehnuté. Stejně tak kormidla. To si ze scifi ani nepamatuji.


Spousta věcí už byla použita i dávno před tím. Na příklad stejný tvar nohou měl i ROTON během letových testů v roce 1999:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_Rocket

a ještě přidám odkaz na dobře zpracovanou stránku o SSTO:
https://en.wikipedia.org/wiki/Single-stage-to-orbit
 
10.11.2018 - 19:49 - 
Jako vážně?



Tak to pak můžeme směle tvrdit, že SpaceX jen okopírovala nohy židle...

A gridfiny na kosmických raketách?
 
11.11.2018 - 09:34 - 
quote:
Oni upozorňovali, že se drží v průměru na šesti startech ročně (zdůvodňovali, proč) a neklesá.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5#Launch_outcomes
Pozn.: Na letošní rok je plánován ještě jeden start.


hovoril som o odchadzajucich zakaznikoch, nie o pocte startov. Kontrakty sa podpisuju roky pred startom, takze medzi aktualnym poctom startov a aktualnou situaciou na trhu je rozdiel. Preto si treba citat co hovoria ludia, ktori na tom trhu pracuju, a nie sa iba vrtat v casovo oneskorenych statistikach.

Ale ked uz tu sermujete poctom startov, ok. Hovoril som o arianespace, nie iba o ariane V. A sama arianespace uvadza:
2016: 11 startov, 27 satelitov
2017: 11 startov, 20 satelitov
2018: 8 startov, 14 satelitov

http://www.arianespace.com/missions/

tazko povedat co je smerodatnejsie, ci pocet startov alebo pocet satelitov, ale urcite trendy tam vidiet su uz teraz. Za mna vsetko k tejto teme.
 
11.11.2018 - 09:56 - 
quote:

Kazdopadne wiki jasne hovori, ze pri tendroch v 2013 a 2014 SpX vyhrala kontrakty, ktore by inak s urcitostou vyhrala Arianespace.

Jasně, s demagogií nemá cenu "bojovat" . Takovéto argumenty jsou ale ostatním pro smích, zvlášť když víme, jak se wiki tvoří.
 
11.11.2018 - 10:26 - 
quote:
quote:

Kazdopadne wiki jasne hovori, ze pri tendroch v 2013 a 2014 SpX vyhrala kontrakty, ktore by inak s urcitostou vyhrala Arianespace.

Jasně, s demagogií nemá cenu "bojovat" . Takovéto argumenty jsou ale ostatním pro smích, zvlášť když víme, jak se wiki tvoří.


wiki cituje zo spacenews, autor Peter B. de Selding, sef parizskej pobocky a dlhorocny reporter z oblasti kozmonautiky
 
11.11.2018 - 10:32 - 
ad počet startů - debata začala o komerčních startech



(světle modrá USA, tmavě modrá EU - neztrácí ale drží se na svém, šedá Rusko, žlutá Sea Launch)

quote:
Jasně, s demagogií nemá cenu "bojovat".


Má, jinak zahltí všechen prostor.

Takže je nyní zřejmé, že yamato zjistil, že "Arianne neroste počet zákazníků, zatímco SpaceX ano" a vyvodil z toho "Arianne ztrácí zákazníky vzrůstající rychlostí". Rozdíl mezi "neroste počet" a "snižuje se počet rostoucí rychlostí" mu uniká.


quote:
zvlášť když víme, jak se wiki tvoří.


Dost podobně jako zdejší diskuze - někdo něco napíše, a když to nepodloží zdroji a vypadá to nepravděpodobně, tak se mu dostane mírnějších nebo drsnějších výtek až po smaz.

Ve wiki je mnoho otřesné propagandy, protože je mainstreamová jako iDnes/Česká televize (enwiki jako BBC/Reuters), ale zrovna kosmonautika (a klima a spousta skoro nepolitických oborů) se celkem drží a je v ní míň hlouposti než v běžném zpravodajství. Na wiki se rakety Sojuz k ISS nepřipojují.

problém není co píše wiki, ale jak to interpretujeme. A samozřejmě, platí univerzální pravidlo nejen pro pro wiki: když chcete mít něco pořádně udělané, nezbývá než si udělat volný večer a udělat to sám.
 
11.11.2018 - 12:04 - 
quote:
2016: 11 startov, 27 satelitov
2017: 11 startov, 20 satelitov
2018: 8 startov, 14 satelitov

http://www.arianespace.com/missions/

tazko povedat co je smerodatnejsie, ci pocet startov alebo pocet satelitov, ale urcite trendy tam vidiet su uz teraz.

Neumím posoudit, zda šlo jen o chybný výběrový soubor nebo o záměr s cílem dodat váhu chybnému tvrzení o klesajícím počtu startů Arianespace.
Vezměme ze stejného zdroje počty startů od roku 2010:

2010: 6
2011: 7
2012: 10
2013: 7
2014: 11
2015: 12
2016: 11
2017: 11
2018: 11 (z toho 8 realizovaných, 3 plánované)

Porovnávat počet vynesených satelitů v jednotlivých letech není směrodatné. V roce 2016 bylo vyneseno hodně menších satelitů na úkor velkých (5 satelitů při startu Sojuz VS14, 5 satelitů při startu Vega VV07).

EDIT: Údaj o 14 satelitech v roce 2018 je chybný. Ve výčtu nákladů na té stránce jich dosud bylo 17, a pokud budeme správně BepiColombo považovat za dvě družice (MMO, MPO), tak 18. Další 4 jsou v plánu do konce roku.
[Upraveno 11.11.2018 JiříHošek]
 
11.11.2018 - 16:59 - 
Útoky na wiki jsou dost infantilní. Je ozdrojovaná, tedy lehce kontrolovatelná. A pokud někdo jako Selding tvrdí, že Arianespace přišla o kontrakty(její běžné zákazníky), tak to bude nejspíše pravda.

Jinak tady o něco přehlednější graf.

 
<<  44    45    46    47    48    49    50  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.379350 vteřiny.