Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  47    48    49    50    51    52    53  >>
Téma: Falcon Heavy
16.3.2019 - 17:08 - 
citace:
teda já nevím, ale není už načase toho trola kačenku zabanovat, vždyť jenom lže a překrucuje realitu a bordelí tady kdeco


Nemusí to být ani zlý záměr, spíš jen naprostá neinformovanost. Vždyť třeba projekt Red Dragon, krémě toho, že neměl nikdy přistávat na padácích, byl zrušen už před víc než rokem.

Že SpaceX nakonec dodají něco úplně jiného, než ohlhašovali, to jsme si my, kdo je sledují už od prvních zpráv o plánovaném Falconu 1 - 5 - 9, zvykli už dávno :-) Druhá věc ale je, že trollové jsou většinou mimo ještě daleko víc.. skutečnost je taková, že SpaceX mají vždy zpoždění, ale nakonec dodají něco ještě daleko úžasnějšího, než prve oznámili.
 
16.3.2019 - 17:15 - 
citace:
nakonec dodají něco úplně jiného, než ohlhašovali, to jsme nakonec dodají něco ještě daleko úžasnějšího, než prve oznámili.


napriklad ocelovu lod s transpiracnym tepelnym stitom

iste mozeme tu hodiny polemizovat ze povodne mala vyzerat inak, mat ine motory v inom pocte a klasicky ablativny stit... ale iba uplny ignorant moze tu zmenu kritizovat.

Starship v sucasnej podobe totiz realne moze plnit tie misie, na ktore je urceny. V tej povodnej podobe to bolo tazko predstavitelne (uz len ablativny stit by v zem-zem doprave bol totalne neprakticky)
 
16.3.2019 - 17:34 - 
citace:
(uz len ablativny stit by v zem-zem doprave bol totalne neprakticky)


Tak zrovna tohleto je myslím jedna z těch věcí, která byla od začátku jenom vějičkou na investory, resp. pí-ár omáčkou (podstatným zákazníkem a v podstatě i investorem SpaceX zůstává veřejný sektor, tedy v podstatě americká veřejnost, která má ráda, když my ostatní, tedy světová veřejnost, jim jako celku tleskáme...)

SpaceX trollové mají zásadní problém, oč tu celou dobu běží. Američané mají národní hrdost a prostě neradi zůstávají v něčem druzí. Američani jsou ochotni integrovat velmi schopné "přistěhovalce" - např. Elona Muska, jako ne-rodilý neameričan by nemohl kandidovat na prezidenta, je v tomhle ohledu zajímavě "politicky neškodný", ale rozhodně je daleko lepším objektem "nejvyššího obdivu" Američanů, než byl svého druhu např. von Braun se svou nešťastnou minulostí (Elon je daleko lepší von Braun, než mohl ten první kdy doufat, že bude...)

Ve hře je prostě faktorů daleko víc. Detailní znalost state-of-art kosmonautiky nestačí... dokonce se domnívám, že formalizace a kanonizace technického vzdělání vynesla nahoru úplně jiné lidi, než byla první generace pionýrů nových technologií (mám na mysli generaci na přelomu 19. a 20.století, kdy opravdu chytří lidi ještě nebyli zatížení strachem z možných negativních důsledků, jaké pak ukázala třeba už 1.světová válka, nemluvě o dalším vývoji).

Podle mě k pochopení fenoménu SpaceX je potřeba znalost americké kultury a politiky. Já sám v tomhle směru žádný guru nejsem, ale to málo, co jsem pochopil, je že Američani jsou skutečně hodně soutěživí a berou tu soutěživost vážně. Můžeme nesouhlasit se spoustu reálných následků jejich přístupu, ale fakticky si to představuju tak, že takový ten český přístup, kdy za nejvyšší ctnost se pokládá "naučit se, jak to ve světě chodí", je jim dost cizí - a to bez ohledu na to, jestli se politicky řadí mezi liberály nebo "pravici"...

Myslím, že co Američany fakt baví je, že vytvořili reálnou soutěž mezi ULA a někým, s kým si mohou spojit toho amerického soutěživého ducha. Sumu know-how, kterou reprezentuje ULA, samozřejmě potřebují, nechtějí o ní přijít, ale současně je jim jasné, že americká ekonomika nemůže stát jen na vojensko-průmyslovém komplexu. Takže potřebují oboje - jak v podstatě nudnou a těžkopádnou vojenskou mašinérii, tak i firmu, která inovuje a umí si udělat "barnumskou reklamu".

Spíš než ztrácet čas s trolly, kteří tvrdí, že je to špatně, bych spíš přemýšlel, co je špatně u nás v Evropě. V současnosti mi dává naději, že ESA dala zelenou motorům Sabre pro Skylon. Je možné, že se probudili, a došlo jim, že je to asi jediný původní nápad, kterým evropské země (na to, kdo zrovna a jakým způsobem je členem EU bych se ted vykašlal) mohou ve světové soutěži zabodovat...

No, asi jsme tu už trochu offtopic. Jako nemyslím, že jde banovat lidi za to, že nevěří SpaceX... spíš bych je nechal, ať se tím znemožní. Vždyť už teď je poměrně jasné, že se oklikou přes nevyzkoušené možnosti postupně posouvají na úplnou špičku světového dění.

Nejlepší co můžeme dělat, je trolly ignorovat. Ale sám bohužel vím, jak je to někdy těžké :-) [upraveno 16.3.2019 17:35]
 
16.3.2019 - 17:54 - 
Rozhodně bych nikoho nebanoval za to že nevěří, ale to že předkládá vědomě lži, to už ano 
16.3.2019 - 18:11 - 
Kúzelné je.. Že teraz už nebavíme sa o tom čo "rusi" alebo "alebo američania" môžu alebo nezmôžu.
Teraz sa bavíme o tom čo chce sa alebo nechce sa.. Veľmi konkrétne.. Vám "OSOBNE"!
 
16.3.2019 - 18:57 - 
Zdá sa vám to divné?
Ten pojem "komercionalizácia", čo vlastne znmená?
Jednodcho to, že to čo dostatočný počet ľudí.. publika.. relevantných platiacich zákazníkov požaduje.. To sa stane.. A to po čom nie je dostatočný dopyt.. To sa nestane..
Jezuskote.. Čo je na tom ťažkého na pochopenie?
 
16.3.2019 - 18:59 - 
citace:
Zdá sa vám to divné?
Ten pojem "komercionalizácia", čo vlastne znmená?
Jednodcho to, že to čo dostatočný počet ľudí.. publika.. relevantných platiacich zákazníkov požaduje.. To sa stane.. A to po čom nie je dostatočný dopyt.. To sa nestane..
Jezuskote.. Čo je na tom ťažkého na pochopenie?


Například teď je těžké pochopit, o čem mluvíte.
 
16.3.2019 - 19:29 - 
MP3
Tak to skúsim otočiť..
To čo nechce dostatočný počet ľudí.. Platiaceho publika.. Aby sa uskutočnilo..
Tak.. To sa jednoducho nestane..
Aj o tom je ten pojem "koercionalizácia"..
Ak to nechápete.. Choďte "loviť namuty"..
Soráč.. Už vyhynuli..
 
16.3.2019 - 19:34 - 
citace:
MP3
Tak to skúsim otočiť..
To čo nechce dostatočný počet ľudí.. Platiaceho publika.. Aby sa uskutočnilo..
Tak.. To sa jednoducho nestane..
Aj o tom je ten pojem "koercionalizácia"..
Ak to nechápete.. Choďte "loviť namuty"..
Soráč.. Už vyhynuli..

Slovo "komercionalizácia" se na celé stránce vyskytuje 2x. Jednou ve vašem příspěvku a podruhé v mé citaci vašeho příspěvku.
Omluvám se, pořád nic.
Zkuste aspoň naznačit.
 
16.3.2019 - 19:38 - 
Ja asi mám tiež určité limity, pre zmysluplnú konverzáciu..
A keď to prekročí, limity..
Proste to vzdám.. A prispôsobím sa.. Bez odporu..
Moja chyba.. Priznávam..
 
16.3.2019 - 19:51 - 
citace:

Moja chyba.. Priznávam..

Zkuste příště použít citaci. Pomalejším jedincům, jako jsem já, to výrazně pomůže.
 
16.3.2019 - 20:10 - 
MP3
Je tu konkrétna otázka..
Ak by došlo k štartu, nosiča FH.. Bez akéhokoľvek náklau.. Čiže druhý stupeň nosiča FH by sa ako náklad, dostal po vlastnej osi.. S veľmi veľkým množstvom paliva v nádržiach..
Aké by potom bol schopný poskytnúť výkony?
Sú tu ľudia schopní, poskytnúť toodpoveď.
Bohužiaľ, oni reagujú.. Ako keby boli postihnutý "mentálnym blokom"..
Je to naozaj veľmi frustrujúce...
..
 
16.3.2019 - 20:32 - 
citace:
MP3
Je tu konkrétna otázka..
Ak by došlo k štartu, nosiča FH.. Bez akéhokoľvek náklau.. Čiže druhý stupeň nosiča FH by sa ako náklad, dostal po vlastnej osi.. S veľmi veľkým množstvom paliva v nádržiach...

To je jistě zajímavá otázka - použít to jako odletový blok pro náklad vynesený jinou raketou. Obávám se ale, že odpověď nebude úplně triviální...
 
16.3.2019 - 21:14 - 
Zkusil jsem to spočítat a nasimulovat. Vychází mi, že Falcon Heavy v jednorázové verzi (se ztrátou všech částí rakety) by se mohl bez nákladu dostat na LEO se zbytkem cca 45 tun paliva ve druhém stupni. To by čistě teoreticky mělo stačit na delta-v až 3200 m/s, tedy celé základní TLI (s 26 tun těžkým Orionem i se servisním modulem ESM). Pokud má Orion+ESM delta-v kolem 1800 m/s, pak by to mělo stačit nejen na oblet Měsíce, ale i na navedení na DRO (Distant Retrograde Orbit), na což by podle různých zdrojů mělo stačit d-v kolem 800 m/s (400 m/s při příletu od Země a 400 m/s při odletu k Zemi).

Potřebný stykovací adaptér by zřejmě znamenal menší zbývající množství paliva ve druhém stupni FH, ale pořád by to mělo stačit na celou misi EM-1.

Připadá mi to ale celé hodně divoké, takže podobně jako pan Pinkas bych jako trochu reálnější viděl pouhý oblet Měsíce Orionem, vyneseným jediným jednorázovým Falconem Heavy (výsledná dráha by byla trochu nižší GTO a zbytek k TLI by musel dotáhnout ESM Orionu).

Připomínám ještě, že jednorázový Falcon Heavy by určitě nestál jen 90 mil. USD, ale spíš bych očekával cenu kolem 150 mil. USD.
 
16.3.2019 - 21:15 - 
Opravuji svůj příspěvek:
65 tun paliva by mohl FH vynést na LEO, kdyby měl o to prodloužený 2.stupeň, ovšem měl by suchou hmotu mírně těžší. Pak by vyšel zhruba výsledek, který jsem uváděl: dv= cca 3500 m/s. Pokud se nádrž nezvětší, je nutno to spočítat na simulátoru, nebo postupem, který zde uváděli pánové Holub a Lamid ve vlákně výpočty raket. Proto vezmu údaj pana Holuba z jeho simulace: zbytek paliva na LEO bude 45 tun + 5 tun suchá hmota 2.st = 50 tun celkem na LEO

Pokud by jiná raketa vynesla Orion o hmotě 26 tun, po sestykování na LEO bude hmota Mp = 50 + 26 = 76 tun. Po startu k Měsíci zbude konečná hmota Mk= 26 + 5 + = 31 tun.
Z Ciolk. rovnice pro Isp = 3410 m/s vychází dv = 3058 m/s

Nejlepším řešením by bylo zvětšit tanky 2.st FH z původních 107 tun o těch cca 45 tun a tím, na LEO by beze změn zůstalo odhadem 60 tun paliva. Po zahrnutí hmoty pasivního prstence, těžšího adaptéru a zvětšené suché hmoty 2.st by tato zásoba paliva klesla na potřebných 45 – 50 tun. V každém případě z hlediska nosnosti FH je to řešitelné, pokud platí oficiální nosnost. Zda jiných pohledů je to otázka,
[upraveno 16.3.2019 23:49] [upraveno 17.3.2019 08:15]
 
16.3.2019 - 21:48 - 
citace:

Připadá mi to ale celé hodně divoké, takže podobně jako pan Pinkas bych jako trochu reálnější viděl pouhý oblet Měsíce Orionem, vyneseným jediným jednorázovým Falconem Heavy (výsledná dráha by byla trochu nižší GTO a zbytek k TLI by musel dotáhnout ESM Orionu).


Tohle vidím jako nereálný zase já, a to technicky. Podle mě Orion není dělaný na vertikální integraci, jako to dělá SpaceX. (A nebude to žádná formalita.. prostě je to poskládaný z těch podpůrných panelů obalujících servisní modul...)
 
17.3.2019 - 04:20 - 
@Aleš Holub @PinkasJ
Ďakujem..
 
17.3.2019 - 07:38 - 
citace:
Pokud má Orion+ESM delta-v kolem 1800 m/s

To platilo pro nerealizovaný Orion v rámci programu Constellation se servisním modulem od Lockheed Martin.
Realizovaný Orion se servisním modulem od Airbus má delta-v 4390 ft/s, tedy 1340 m/s.
Zdroj: https://www.nasa.gov/sites/default/files/fs-2014-08-004-jsc-orion_quickfacts-web.pdf
 
17.3.2019 - 08:12 - 
Pane Hošek, dík za upřesnění a všechny aktuální údaje. 
17.3.2019 - 14:58 - 
Ja by som za realistický považoval scenár, FH teda jeho druhý stupeň ako ťahač + Delta4 heavy ktorá by hore dodala Orion..
Akékoľvek pochybnosti, o možnosti súbežnej prípravy na štart, odpadajú.
A ak by sa malo "plakať nad peniazmi.. Tak tá Delta je na to lepší dôvod..
 
19.3.2019 - 21:59 - 
Keď tak nad tým uvažujem.
Také "postrkovadlo" by mohlo byť uplatniteľné aj na čisto komerčnom trhu.
Napríklad, čo tak pripojiť k tomu napríklad taký Soyuz? [upraveno 19.3.2019 22:00]
 
20.3.2019 - 09:05 - 
Heuréka..
Priamo od Elena..

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/963095860060934144

Under consideration. We’ve already stretched the upper stage once. Easiest part of the rocket to change. Fairing 2, flying soon, also has a slightly larger diameter. Could make fairing much longer if need be & will if BFR takes longer than expected.
6:02 PM · 12. 2. 2018
 
20.3.2019 - 10:10 - 
takze block5 predsa len nemusi byt uplne posledna konfiguracia 
20.3.2019 - 10:46 - 
Všechno pro co nejrychlejší budování starlinku. 
20.3.2019 - 11:02 - 
Zvětšení nádrže druhého stupně FH je nejlepší možnost, jako ho vypustit na LEO bez nákladu jako tahač se značnou zásobou palivo, (jak jsem psal zde 16.3) a sestykovat ho na LEO s jiným nákladem. Ještě lepší možnost by byla to zvětšení nádrže udělat jako samostatný stupeň s nějakým menším motorkem cca 10 tun tahu. To už si moc vymýšlím ☺. 
20.3.2019 - 11:16 - 
citace:
Zvětšení nádrže druhého stupně FH je nejlepší možnost, jako ho vypustit na LEO bez nákladu jako tahač se značnou zásobou palivo, (jak jsem psal zde 16.3) a sestykovat ho na LEO s jiným nákladem. Ještě lepší možnost by byla to zvětšení nádrže udělat jako samostatný stupeň s nějakým menším motorkem cca 10 tun tahu. To už si moc vymýšlím ☺.


Mozno maju v sklade zopar archivnych Kestrelov ☺ Mozno aj druhych stupnov Falconu1... neni to marny, neni...
 
20.3.2019 - 11:19 - 
ale s tym TPH motorom by to bolo znacne jednoduchsie... 
20.3.2019 - 11:38 - 
citace:

Mozno maju v sklade zopar archivnych Kestrelov ☺ Mozno aj druhych stupnov Falconu1... neni to marny, neni...


Myslím je to fakt nepoužitelný - opět díky nutnost natankovat na rampě LOX do případného třetího stupně. Rampa má prostě trubky připravené jen na dva stupně a musela by se modifikovat. (I když by asi šlo o daleko jednodušší modifikaci, než na kapalný vodík...)

Já tímhle způsobem přemýšlel o umístění Kestrelu do "trunku" Dragona či Crew Dragona, ale bylo by nutné modifikovat tankovací infrastrukturu, a nakonec bylo stejně ohlášené, že Crew Dragon nebude létat mimo LEO, tak to celé padá. (ale fakt je, že bych se nedivil, kdyby v těch původních plánech prázdného trunku s nějakou podobnou možností nepočítali...) [upraveno 20.3.2019 11:38]
 
20.3.2019 - 15:41 - 
citace:
citace:

Mozno maju v sklade zopar archivnych Kestrelov ☺ Mozno aj druhych stupnov Falconu1... neni to marny, neni...


Myslím je to fakt nepoužitelný - opět díky nutnost natankovat na rampě LOX do případného třetího stupně. Rampa má prostě trubky připravené jen na dva stupně a musela by se modifikovat. (I když by asi šlo o daleko jednodušší modifikaci, než na kapalný vodík...)

Já tímhle způsobem přemýšlel o umístění Kestrelu do "trunku" Dragona či Crew Dragona, ale bylo by nutné modifikovat tankovací infrastrukturu, a nakonec bylo stejně ohlášené, že Crew Dragon nebude létat mimo LEO, tak to celé padá. (ale fakt je, že bych se nedivil, kdyby v těch původních plánech prázdného trunku s nějakou podobnou možností nepočítali...) [upraveno 20.3.2019 11:38]


Šlo by o modifikace TEL a vzhledem k tomu, za má vyměnitelný vrchní díl, tak ani nijak složitou
 
20.3.2019 - 16:04 - 
pokial by bol kestrel a jeho stupen uz pod aerodynamickym krytom, tak treba riesit aj odvetravanie odpareneho kyslika z krytu 
<<  47    48    49    50    51    52    53  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.172477 vteřiny.