Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma >
Téma: Ceny lodí Progress a Sojuz
31.7.2011 - 21:16 - 
Ceny raket jsou dost dobře známé. Před 10 lety se uváděly často, nyní zřídka ale přeci jen občas ano. A tak je známo například, že před 10 lety byla cena rakety Sojuz 40 mil. USD a nyní je 50 mil. USD.

Naproti tomu s cenami lodí Progress a Sojuz jsem se aspoň já nikdy nesetkal. Zná někdo tyto údaje? Kolik stojí let nákladního Progressu a pilotovaného Sojuzu k ISS?

 

____________________
Kosmo tabulky, odkazy, foto: http://www.ajgl.cz/space
 
31.7.2011 - 22:50 - 
citace:
Ceny raket jsou dost dobře známé. Před 10 lety se uváděly často, nyní zřídka ale přeci jen občas ano. A tak je známo například, že před 10 lety byla cena rakety Sojuz 40 mil. USD a nyní je 50 mil. USD.

Naproti tomu s cenami lodí Progress a Sojuz jsem se aspoň já nikdy nesetkal. Zná někdo tyto údaje? Kolik stojí let nákladního Progressu a pilotovaného Sojuzu k ISS?



Ošemetná otázka. Osobně se domnívám, že cena 40 mil. USD byla včetně kosmické lodi (bavíme-li se o ceně nákladové). Vycházel bych z faktu, že si Rusové v té době počítali za turistu 20 mil. USD a určitě neprodávali pod cenou. Tedy 3x20 mil. USD = 60 mil. USD. 33% bych považoval za přiměřený zisk (+ náklady na pobyt ISS, výcvik).

Což by mimochodem zhruba potvrzovala i informace např. v tomto linku:
http://www.physorg.com/news5901.html
pokud tato nabídka byla regulérní, tak NASA jejím odmítnutím splakala nad výdělkem. Dnes za cenu uvedenou v článku má NASA v Sojuzu jen jedno sedadlo

V každém případě to bude jedna z nejlevnějších kosmických lodí světa díky minimalistické a jednoduché koncepci vyvinuté díky půl století testů a optimalizací.

Edit:
Progress bude nejspíše ještě levnější, protože co vím, nemá návratovou sekci a není třeba ablativního štítu. [Upraveno 31.7.2011 cernakus]
 
01.8.2011 - 00:44 - 

"zel bych z faktu, že si Rusové v té době počítali za turistu 20 mil. USD a určitě neprodávali pod cenou."

Uz se o tom zde diskutovalo - neprodelavali na tom - ale pod cenou to dle vseho bylo - proste brali ho misto volneho sedadla - ktere by tam jinak bylo vzali kosmickeho turistu a nauctovali mu vse co je to stalo navic - tedy proste jen za prirustek nakladu a to mozna s mirnym ziskem - ovsem jen za predpokladu, ze meli sedadlo volne a nevyuzitelne jinak nez prave kosmickym turistou.
 
01.8.2011 - 00:56 - 
Ešte skôr takto: cesta turistu bola pod skutočnú cenu, ale dostali aspoň od prvých turistov "peniaze na drevo" a viacmenej priamo k výrobným podnikom a ďalším organizáciám, takže mali hlavne na výplaty pre ľudí vo veľmi kritickom období, keď platby "od štátu" ťažko viazli... To im umožnilo prežiť Jelcinovo obdobie rozkladu.

Sojuz je relatívne lacný, pretože náklady na vývoj sa už dávno amortizovali a uroveň ceny práce i interných cien je v Rusku nižšia než na "západe".
Ovšem možnosti NASA "nakúpiť" v Rusku by som si neidealizoval. Je to rozpočtová organizácia riadená politicky a politikmi, nie normálna firma, takže je pre ňu oveľa priechodnejšie nakúpiť americký výrobok za 500 mil dolárov, než ruský za 50 mil dolárov.



[Upraveno 01.8.2011 Alchymista]
 
01.8.2011 - 01:43 - 
S tím prodělkem vám nevím. Vladimir Gruzdev měl v roce 2009 letět za 25 mil. USD a to je devítiletý prostor pro inflaci. (Předpokládám, že z politických důvodů by se mohlo jednat o jen nákladovou cenu). Stejně tak nabízet Američanům kompletní Sojuz za 65 mil. USD v roce 2005, téměř určitě se nejednalo o dotovanou cenu.

Pravdou je, že za 20 mil. USD letěl jen Tito a ten druhý turista a bylo jedno kolik zaplatí, hlavně že zaplatí (Člověk si ani neuvědomí, v jakém těžkém marasmu bylo Rusko ještě před pár lety, díky Alchy). Ostatní letěli údajně za podstatně vyšší ceny (i 35 miliónů).

Mám podezření, že aktuální cena sedadla pro NASA rusům zaplatí náklady na start Soyuzu. Se dvěma cizinci na palubě už budou v regulérním zisku.

Edit:
Ano Alchy, zastávám podobný názor co se NASA nákupů týče. Pokud nabídka, co jsem uvedl v tom linku, byla vážně myšlená, byla stále neprůchodná tehdejším Kongresem i americkou vládou.
Samozřejmě tehdy nikdo netušil, že raketoplány skončí už v roce 2011 a první americký následovník bude provozu schopný až 2015 (a že černý prezident zruší program Constellation považovali z obou důvodů za nemožný vtípek asi všichni). Moje osobní domněnka je, že správný postup měl být - vyjednat dobrou a fixní cenu o pronájmu celých Sojuzů na 5 let dopředu a pak teprve oznámit konec raketoplánů 2010. Udělat to naopak bylo velmi nemoudré. Teď budou nuceni bohatě sponzorovat Ruský vesmírný program. [Upraveno 01.8.2011 cernakus]
 
01.8.2011 - 01:55 - 
smazáno. (Jsem to ale truhlík, i tlačítka si popletu:) [Upraveno 01.8.2011 cernakus] 
01.8.2011 - 02:10 - 
treba si uvedomiť že teraz to budú letenky na dlhodobé pobyty, a turisti sa na ISS boli iba týždeň
takže v tej cene circa 62 miliónov, je nie len kreslo v sojuze ale aj "podiel" na lete progresu ktorí tam dopraví zásoby
takže s tej letenky je potrebné odrátať aspoň.. hm.. 20%?
a potom sa zase dostaneme niekam k 50 miliónom

a ja si myslím že výrobná cena (nosič+loď+"štartovné") bude skutočne ešte nižšia, čosi pod 80 miliónov dolárov
za progres by to malo byť ešte menej možno tak 60 - 70 miliónov
 
01.8.2011 - 08:48 - 
Moc bych se nedivil, kdyby to NASA dostala narizeno od kongresu, kteremu by se pranic nelibilo, kdyby se chlapci z Energije vydali na jih vylepsovat Sahab. Takhle zabili dve mouchy jednou ranou - maji dopravu a drzi rusy doma u vyvoje vlastnich veci. 
01.8.2011 - 10:44 - 
nie som si isty, ci som pochopil spravne tento thread... ale... co robi potom cenu falconu takou vynimocnou, ked cena sojuzu je podobna/nizsia (aj ked ma trochu nizsiu nosnost)?

takisto - cena tej letenky pre americanov na iss nie je vysoka - ak si vezmeme cenu letenky, ktoru odhaduje spacex + cenu nakladu pre tych ludi od spacex, tak budeme na podobnej (?) cene... takze?

okrem toho, ze americania chcu lietat na vlastnych lodiach... ale skor mi ide o to, preco robi musk taky rozruch okolo toho potom (okej, marketing mu treba)

co mi unika, co som nepochopil?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
01.8.2011 - 11:07 - 
citace:
nie som si isty, ci som pochopil spravne tento thread... ale... co robi potom cenu falconu takou vynimocnou, ked cena sojuzu je podobna/nizsia (aj ked ma trochu nizsiu nosnost)?

takisto - cena tej letenky pre americanov na iss nie je vysoka - ak si vezmeme cenu letenky, ktoru odhaduje spacex + cenu nakladu pre tych ludi od spacex, tak budeme na podobnej (?) cene... takze?

okrem toho, ze americania chcu lietat na vlastnych lodiach... ale skor mi ide o to, preco robi musk taky rozruch okolo toho potom (okej, marketing mu treba)

co mi unika, co som nepochopil?


Cenu falconu a dragonu dela vyjimecny ten fakt, ze je to americany vyvijeny komplet. To je na tom to nejdulezitejsi. Nutno srovnavat jeho cenu ne s 2x az 3x levnejsim, ale Ruskym progressem, ale s americkou vyvijenou konkurenci.
 
01.8.2011 - 11:35 - 
citace:
citace:
nie som si isty, ci som pochopil spravne tento thread... ale... co robi potom cenu falconu takou vynimocnou, ked cena sojuzu je podobna/nizsia (aj ked ma trochu nizsiu nosnost)?

takisto - cena tej letenky pre americanov na iss nie je vysoka - ak si vezmeme cenu letenky, ktoru odhaduje spacex + cenu nakladu pre tych ludi od spacex, tak budeme na podobnej (?) cene... takze?

okrem toho, ze americania chcu lietat na vlastnych lodiach... ale skor mi ide o to, preco robi musk taky rozruch okolo toho potom (okej, marketing mu treba)

co mi unika, co som nepochopil?


Cenu falconu a dragonu dela vyjimecny ten fakt, ze je to americany vyvijeny komplet. To je na tom to nejdulezitejsi. Nutno srovnavat jeho cenu ne s 2x az 3x levnejsim, ale Ruskym progressem, ale s americkou vyvijenou konkurenci.

Lenze prave preto neverim na kozmo boom a rozbehnutie trhu. Kozmo trh totiz ceny na urovni SpaceX, i lacnejsie, ma k dispozicii uz roky.
Muskovo pozitivum je 1/ rozbitie monopolu 2/ze ho to bavi.
Jednoducho Boeing + LM nafukli ceny dostatocne na to, aby si mohol Musk plnit svoje sny...
 
01.8.2011 - 11:59 - 
citace:
citace:
citace:
nie som si isty, ci som pochopil spravne tento thread... ale... co robi potom cenu falconu takou vynimocnou, ked cena sojuzu je podobna/nizsia (aj ked ma trochu nizsiu nosnost)?

takisto - cena tej letenky pre americanov na iss nie je vysoka - ak si vezmeme cenu letenky, ktoru odhaduje spacex + cenu nakladu pre tych ludi od spacex, tak budeme na podobnej (?) cene... takze?

okrem toho, ze americania chcu lietat na vlastnych lodiach... ale skor mi ide o to, preco robi musk taky rozruch okolo toho potom (okej, marketing mu treba)

co mi unika, co som nepochopil?


Cenu falconu a dragonu dela vyjimecny ten fakt, ze je to americany vyvijeny komplet. To je na tom to nejdulezitejsi. Nutno srovnavat jeho cenu ne s 2x az 3x levnejsim, ale Ruskym progressem, ale s americkou vyvijenou konkurenci.

Lenze prave preto neverim na kozmo boom a rozbehnutie trhu. Kozmo trh totiz ceny na urovni SpaceX, i lacnejsie, ma k dispozicii uz roky.
Muskovo pozitivum je 1/ rozbitie monopolu 2/ze ho to bavi.
Jednoducho Boeing + LM nafukli ceny dostatocne na to, aby si mohol Musk plnit svoje sny...


vsak prave...
mne je jasne, ze je to prevratne pre americanov... ze ak to porovnam s americkymi vecami, tak to bude lacne, etc... ale pre celosvetovy trh to znizenie cien nie je...

okej, dakujem za odpovede... nieco take som cakal, len som si nebol isty

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
02.8.2011 - 10:06 - 
citace:
nie som si isty, ci som pochopil spravne tento thread... ale... co robi potom cenu falconu takou vynimocnou, ked cena sojuzu je podobna/nizsia (aj ked ma trochu nizsiu nosnost)?

takisto - cena tej letenky pre americanov na iss nie je vysoka - ak si vezmeme cenu letenky, ktoru odhaduje spacex + cenu nakladu pre tych ludi od spacex, tak budeme na podobnej (?) cene... takze?

okrem toho, ze americania chcu lietat na vlastnych lodiach... ale skor mi ide o to, preco robi musk taky rozruch okolo toho potom (okej, marketing mu treba)

co mi unika, co som nepochopil?


Sice je mozna Sojuz o neco levnejsi nez SpaceX, ale na druhou stranu Sojux vezme 3 lidi, Dragon 7. Takze vyssi pocet "cestujicich" lepe podeli trochu vyssi cenu F9+Dragon.

Mozna to budou delat tak (SpaceX), ze 6 lidi budou profici a 1 bude cestujici.
Jeste me napadlo kdyz by byl Bigelow hotel, tak doprava 7 lidi bude temer stejna jako na ISS (predpoklad je, ze Bigelow hotel bude na podobne vysoke draze a sklonu jako ISS). Cili 1 pilot profik a 6 cestujicich znamena, ze 6 cestujicich by zaplatilo plnou cenu F9+Dragonu+veci okolo startu.
Nekde jsem cetkl, ze pilotovanej Dragon let by mel stat asi 58mega.
Takze let vychazi na cca 12-14megaUSD na jednoho (v cene je predpoklad ceny "pokoje" na hotelu... musi se zaplatit let i pobyt).
Otazkou taky je pro kolik lidi to Bigelow planuje.
Mozna zvladne i 12 lidi = 2 starty mesicne a 15-timegovejch milionaru je na svete vice nez 35-timegovej milionaru.

Mozna dvoupatrova kabine SuperDragonu na pilotovane verzi FH pro 16-20 lidi by snizilo cenu letu na jednoho cestujiciho.

Ale Sojuzem, to nikdy nepujde. Mozna kdyz by zacali pouzivat Rusove neco co unese najednou alespon 6-7 lidi.
 
02.8.2011 - 10:32 - 
citace:
citace:
nie som si isty, ci som pochopil spravne tento thread... ale... co robi potom cenu falconu takou vynimocnou, ked cena sojuzu je podobna/nizsia (aj ked ma trochu nizsiu nosnost)?

takisto - cena tej letenky pre americanov na iss nie je vysoka - ak si vezmeme cenu letenky, ktoru odhaduje spacex + cenu nakladu pre tych ludi od spacex, tak budeme na podobnej (?) cene... takze?

okrem toho, ze americania chcu lietat na vlastnych lodiach... ale skor mi ide o to, preco robi musk taky rozruch okolo toho potom (okej, marketing mu treba)

co mi unika, co som nepochopil?


Sice je mozna Sojuz o neco levnejsi nez SpaceX, ale na druhou stranu Sojux vezme 3 lidi, Dragon 7. Takze vyssi pocet "cestujicich" lepe podeli trochu vyssi cenu F9+Dragon.
Nekde jsem cetkl, ze pilotovanej Dragon let by mel stat asi 58mega.


- cena pilotovane dragonu je znama? afaik, nie je... a co som cital, tak bude vyssia ako je cena nakladneho (co je aj dost logicke) - ale mozno to vyjde na lacnejsi let, ked sa to rozpocita na osoby
- cena nakladneho dragonu je 58M (54-59) - http://www.spacex.com/falcon9.php#pricing_and_performance

- tiez sa tu pise, ze progress je este lacnejsi - takze to je este menej ako je nakladny dragon...
[Edited on 02.8.2011 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
02.8.2011 - 10:51 - 
hmm... zacinam mat pocit, ze som tu domiesal ceny lodi a ceny nosnych rakiet... a asi nielen ja

takze, pls, vie niekto napisat cenu (lod+nosic) progressu, soyuzu a cenu oboch dragonov (nakladneho aj pre posadku, ak je tato cena znama)...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
02.8.2011 - 11:33 - 
Ale jistě. Ceny sojuzu stále sedí. tedy kompletní vynesení = raketa, loď a příslušenství
Sojuz 2000 cca 40 mil., 2005 cca 65 mil. komerční nabídka NASA (včetně zisku pro rusy). Dnes komerční cena něco kolem 80 mil. USD. Progressy méně (10%?, 20%?). Aktuální nabídka pro NASA cca 65 mil. USD za KŘESLO, ale jak již někdo poznamenal, jsou v tom podíly za nákladní progressy a příslušenství zajišťované ruskou stranou (tedy nelze říci, že komerční cena za Sojuz je 3x65 mil.)

Dragon - pilotovaný mají zatím na papíře, takže o cena je neznámá.
Dragon nákladní - 12 letů pro NASA za 1,6 miliardy, tedy nejméně 133 mil. USD za let. Tedy samotná loď by měla stát cca 80 mil. USD. Protože Dragon nákladní má návratové schopnosti, odhadl bych, že jeho cena pro lidskou posádku rozhodně nepřevýší 120 mil. USD (záchranný systém, podpora života, úprava prostor). Dragon je navíc částečně znovupoužitelný, což jistým způsobem deformuje cenu lodi.
 
02.8.2011 - 11:55 - 
citace:
Ale jistě. Ceny sojuzu stále sedí. tedy kompletní vynesení = raketa, loď a příslušenství
Sojuz 2000 cca 40 mil., 2005 cca 65 mil. komerční nabídka NASA (včetně zisku pro rusy). Dnes komerční cena něco kolem 80 mil. USD. Progressy méně (10%?, 20%?). Aktuální nabídka pro NASA cca 65 mil. USD za KŘESLO, ale jak již někdo poznamenal, jsou v tom podíly za nákladní progressy a příslušenství zajišťované ruskou stranou (tedy nelze říci, že komerční cena za Sojuz je 3x65 mil.)

Dragon - pilotovaný mají zatím na papíře, takže o cena je neznámá.
Dragon nákladní - 12 letů pro NASA za 1,6 miliardy, tedy nejméně 133 mil. USD za let. Tedy samotná loď by měla stát cca 80 mil. USD. Protože Dragon nákladní má návratové schopnosti, odhadl bych, že jeho cena pro lidskou posádku rozhodně nepřevýší 120 mil. USD (záchranný systém, podpora života, úprava prostor). Dragon je navíc částečně znovupoužitelný, což jistým způsobem deformuje cenu lodi.


dakujem za odpoved a informacie

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
 


Stránka byla vygenerována za 0.149801 vteřiny.