Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6  >>
Téma: SpaceX Red Dragon
16.12.2011 - 15:06 - 
quote:
quote:
quote:
Jinak jako nekonvenční materiál lze uvažovat lithium, s ohledem na to, že je to lehký prvek ho bude na Marsu hafo a má poměrně dobrý Isp když se smíchá s fluorem a přidá se do toho špetka vodíku ;-)


haha, toto je len trochu understatement

ale ked ste to uz nadhodili:
tento tripropellant ma svoje problemy so skladovanim (korozivnost), toxicitou a tak, nie? [Edited on 16.12.2011 Agamemnon]


Jasně, nevím co je understatement, ale myslel jsem to jako vtip, proto smajlík. Lithium a vodík na Marsu nebude žádný problém, ale fluor, to je průser, vyjma toho, že to žere takřka všechno co známe a vydrží to dlouhodobý pobyt ve vesmíru (nádrže z "biomateriálů" nebo těžkých vzácných kovů není to pravé ořechové), taky se s tím blbě manipuluje, protože má velmi nízkou teplotu varu (na Marsu by byl stále plynný) a hlavně nachází se výhradně jen v poměrně stabilních sloučeninách, kterým se nechce od sebe ani u nás na Zemi při vyspělém průmyslu. V podstatě by si raketa fluor musela dovážet ze Země a to pokud možno v podstatě tuhé (jen v takovém případě F2 nedisociuje na volné fluorové radikály).

Navíc princip takového motoru je, že se do kapalné fluor-vodíkové (kryogenní fluor s kryogenním vodíkem reaguje velmi vlažně) směsi vstřikuje tekuté Lithium. Takový motor tedy má spalovací komoru, která má v podstatě vedle sebe 2 přívody pro cca 50 K a přívod pro cca 450 K, zároveň jakmile to smíchám, tak se nebavíme o hoření, ale o výbuchu, takovou má ta směs detonační rychlost (srovnatelná s TNT), z čehož plyne vydržet opravdu velké tlaky a zároveň odolávat silným vibracím.

Další věc je korozivnost. Fluor je jasný, ale tekuté lithium je taky pěkně korozivní prevít.

Toxicita pak už není zásadní problém pro vyjimečné použití na Marsu, protože produkty jsou "neškodné" kyseliny, které znečistí jen místo přistání (s nějakým tím redukčním prvkem v marťanské půdě se vykrystalizují). Průšvih by to byl v atmosféře Země (kdyby např. selhala nosná raketa a nádrž zanikala v atmosféře) protože pojem Ozónová díra v daném místě by zcela naplnila svůj jmenný význam :-/

Prostě vtip. Ale zkoušel se ;-)


ja som to aj ako vtip pochopil vm, ze ta trojica dava isp niekde okolo 540s... a ze ma svoje problemy...

dakujem za obsiahlu analyzu a mnozstvo informacii
[Edited on 16.12.2011 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.12.2011 - 15:14 - 
quote:
takze na RCS a LAS je pouzitelna zmes metanu a kysliku? fiha, ja som myslel ze sa vyzaduje hypergolicnost kvoli jednoduchosti a spolahlivosti. Ale ak to ide rovnako spolahlivo aj s metanom, tak to by mnohe veci ulahcilo

Na vysvetlenie - podla stanoviska SpaceX sa da Dragon teoreticky pouzit mnohokrat bez vymeny tepelneho stitu. Tak sa zamyslam co by to obnasalo pouzit ho ako lander na marse, dotankovat nadrze, pouzit ho ako kabinu pre start z marsu (na nejakom nosici) a nasledne ako reentry vehicle s motorickym pristatim. Ak by totiz RedDragon preukazal schopnost pristat na marse, tak tu mame vehikl schopny pristavat ako na marse, tak na zemi, bez nejakych uprav.


Spolehlivost samozřejmě poklesne, protože zapalovač je další prvek v soustavě.

Použití jako kabinu na nosiči na a Marsu nějak nechápu. To přistane jako Red Dragon, pak si tam vyleze na nějakou nosnou raketu a odletí zpět k Zemi? Nebo se má Red Dragon dostat na orbitu Marsu svépomocí (po dotankování)?

Mars není Měsíc, na jeho orbitu se nelze vyškrábat pomocí "RCS" motorků jako u LM Apolla :-) Při rozumném Isp 3200 Ns/kg to vyžaduje C cca 5, tedy kdyby měl mít Suchý Red Dragon 6 tun, pak paliva v něm by muselo mít nejméně 24 tun a to je objem cca 30 m3!
 
16.12.2011 - 15:31 - 
quote:
quote:
takze na RCS a LAS je pouzitelna zmes metanu a kysliku? fiha, ja som myslel ze sa vyzaduje hypergolicnost kvoli jednoduchosti a spolahlivosti. Ale ak to ide rovnako spolahlivo aj s metanom, tak to by mnohe veci ulahcilo

Na vysvetlenie - podla stanoviska SpaceX sa da Dragon teoreticky pouzit mnohokrat bez vymeny tepelneho stitu. Tak sa zamyslam co by to obnasalo pouzit ho ako lander na marse, dotankovat nadrze, pouzit ho ako kabinu pre start z marsu (na nejakom nosici) a nasledne ako reentry vehicle s motorickym pristatim. Ak by totiz RedDragon preukazal schopnost pristat na marse, tak tu mame vehikl schopny pristavat ako na marse, tak na zemi, bez nejakych uprav.


Spolehlivost samozřejmě poklesne, protože zapalovač je další prvek v soustavě.

Použití jako kabinu na nosiči na a Marsu nějak nechápu. To přistane jako Red Dragon, pak si tam vyleze na nějakou nosnou raketu a odletí zpět k Zemi? Nebo se má Red Dragon dostat na orbitu Marsu svépomocí (po dotankování)?

Mars není Měsíc, na jeho orbitu se nelze vyškrábat pomocí "RCS" motorků jako u LM Apolla :-) Při rozumném Isp 3200 Ns/kg to vyžaduje C cca 5, tedy kdyby měl mít Suchý Red Dragon 6 tun, pak paliva v něm by muselo mít nejméně 24 tun a to je objem cca 30 m3!


neee, jasne ze ne. Myslel som pilotovanu kabinu zalozenu na RedDragone. Najprv motoricky pristane, potom astronauti doplnia palivo, potom sa to posadi na akysi "prvy stupen", ktory sa tam dopravi vopred (vratane "zeriavu" na to nakladanie), a na tomto stupni to odstartuje. Teda pri starte by motory RedDragonu sluzili maximalne tak ako akysi druhy stupen s malym dV (bavime sa o motoroch SuperDraco, nie o tych malych orientacnych).
Fungovat to moze a pristavaci modul by bol tym padom znovupouzitelny, kedze je to sucasne reentry modul, takze sa vracia na zem. Pripadne, pri vhodnej kombinacii dV prveho a druheho stupna, moze byt martansky prvy stupen flyback, t.j. znovupouzitelny na marse. Aby so citoval Muska "its tricky, but doable"
 
16.12.2011 - 15:54 - 
yamato:

tak to je vcelku proveditelné na LOX/LCH4 bázi s tím, že Dragon bude mít vysoce kvalitní nádrže na vysoce čistý metan. Ten samotný nosič z Marsu pak na Mars může být dopraven rozložen na menší části a přistát na padácích. Taky na metan. Isp je vynikající (něco pod 4000 Ns/kg, tedy na půl cesty mezi RP a LH2), tah bude pro Mars více než dostačující a v podstatě se jedná o ekologicky čistou věc.

Viděl bych to tak na 3x Falcon heavy pro návratovou stavebnici rakety (motory, nádrže a pojízdnou továrnu na LOX a LCH4 s jaderným reaktorem), 3x Falcon Heavy pro samotný odlet k Marsu (1x pohon, 1x Trunk se zásobami, 1x Red Dragon) a poslední pomazání pro odsouzené k smrti, kteří v tomhle poletí
 
16.12.2011 - 16:10 - 
quote:
yamato:

tak to je vcelku proveditelné na LOX/LCH4 bázi s tím, že Dragon bude mít vysoce kvalitní nádrže na vysoce čistý metan. Ten samotný nosič z Marsu pak na Mars může být dopraven rozložen na menší části a přistát na padácích. Taky na metan. Isp je vynikající (něco pod 4000 Ns/kg, tedy na půl cesty mezi RP a LH2), tah bude pro Mars více než dostačující a v podstatě se jedná o ekologicky čistou věc.

Viděl bych to tak na 3x Falcon heavy pro návratovou stavebnici rakety (motory, nádrže a pojízdnou továrnu na LOX a LCH4 s jaderným reaktorem), 3x Falcon Heavy pro samotný odlet k Marsu (1x pohon, 1x Trunk se zásobami, 1x Red Dragon) a poslední pomazání pro odsouzené k smrti, kteří v tomhle poletí


Tím prostě myslím to, že tebou popsaná koncepce by se hodila jen znovupoužitelný taxík na orbitu Marsu (pro dopravu mezi regulérním planetoletem a Marsovskou dočasnou základnou).

Čistě teoreticky ... Red Dragon by mohl mít dostatečně silné motory na to, aby mohl sloužit jako Marsovský SSTO, např. RD-0234 by utáhl kombinaci Red Dragon + 8 nádrží po 3 tunách paliva (koule se znovupoužitelným padákem, které by naházel dolů k továrně po prvním vysoce excentrickém obletu). Samotné raketové přistání po aerodynamickém brzdění v Marsovské atmosféře vyžaduje maximálně 1km/s, takže to je C kolem 1,3, tedy na 6ti tunový Dragon cca 1,8 tuny paliva.
 
16.12.2011 - 16:18 - 
no, na odlet od zeme este ratam s palivovym depom, proste normalka ze infrastruktura

martansky taxik by bol fajn, ale mam obavy o tepelny stit takeho taxiku. Ako by sa opotrebovaval? Ako ho vymenite? Ak by lander po kazdej misii odletel na zem ako reentry vehicle, tak udrzbu neriesite, urobi sa na zemi.
 
18.9.2012 - 09:37 - 
Letošní aktualizace studie konceptu Red Dragon z dílny JPL.
Upřesněny hmotnosti, rychlosti a technické výzvy, které bude potřeba v tomto konceptu ještě vyřešit.

http://www.lpi.usra.edu/meetings/marsconcepts2012/pdf/4216.pdf
 
05.11.2013 - 20:15 - 
Jen bych k těm poznámkám typu "s víc jak jednou tunou na Marsu nikdo přistávat neumí" podotkl, že tohle měl právě řešit projekt Red Dragon, kdy by šlo vlastně o pokus o přistání minimálně modifikované lodi Dragon na Marsu. (Evidentně k tomu tak jako tak dojde, protože Elon Musk bude mít brzo v rukou vyřazené Dragony, vylepšené o přistávací motory a vzpěry)
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Dragon_(spacecraft)

Je velká otázka, kolik toho (kromě své vlastní hmotnosti) Dragon zvládne na povrch Marsu dopravit... wiki zmiňuje "minimálně 1 tunu", což není moc pokrok... ale evidentně to bylo od začátku navrhované tak, aby stálo za to aspoň vyzkoušet.


 
05.11.2013 - 20:25 - 
dragon nebol od začiatku navrhovaný tak, aby pristál na marse...
red dragon je teoretický a papierový spin-off, ktorý niekoľko ľudí z nasa vymyslelo vo voľnom čase (nejde ani o oficiálny návrh nasa, ani spacex)... nasa momentálne nemá žiaden plán red dragon použiť, ani financovať ani nič podobné...

netvrdím, že sa to spacex nepokúsi urobiť/využiť... kľudne to je možné...
ale nič také ako, že dragon bol navrhovaný s tým, aby pristál na marse, nebolo

btw -
už len pôvodne navrhovaný dragon pre lety na leo sa celkom dosť líši od toho, čo nakoniec reálne poletí...

takže tak

edit:
pls, presunúť za xchaosovým príspevkom ďakujem [Edited on 05.11.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
05.11.2013 - 20:45 - 
Mno, ačkoliv nějaká modifikace Dragonu pro přistání na Marsu (např. větší průměr a tím i větší tepelný štít?) se zřejmě předpokládá, tak Elon Musk se svým záměrem jednou létat na Mars nijak netají a obecně se předpokládá, že provede tak málo modifikací Dragonu, jak to jen bude možné (což ale asi neví nikdo, kolik se toho bude muset změnit).

Právě autonomní přistání Dragonu na rozkládacích vzpěrách a pomocí raketových motorů je to, co ho nejspíš udělá "kompatibilní" i s Marsem. Ostatně i Anatoly Zak odhaduje, že podvozek novér ruské lodi se nejspíš použije i na měsíčním modulu, Buzz Aldrin zase předpokládá, že Chang'e 3 je zmenšený model čínského pilotovaného měsíčního modulu, apod. - prostě je blbost ty věci "vynalézat" víckrát, když je jednou už máte.

http://www.gizmag.com/date-set-for-spacex-dragon-launch/20810/
Elon Musk's publicly stated final goal for the Dragon is much larger: The colonization of the planet Mars.

A je to i na oficiálním promo videu:


Ta věc je od začátku používána jako víceučelová, a i když dílčí parametry se mohou změnit, tak nevěřím že Elon Musk neuvažuje jako Koroljov, který taky Sojuz od začátku projektoval jako loď pro cestu na Měsíc a zpět. Prostě i když se to nepodaří realizovat, tak je mise ve stylu "Mars Direct" je tady od začátku přiznaným hlavním cílem (a Elon Musk to do zblbnutí opakuje i na svém webu: ne "chci vydělat prachy na trhu komerčních startů družic" ale "chci aby se lidstvo rozšířilo na více planet".
 
05.11.2013 - 21:04 - 
mars je vyhlaseny dovod existencie SpaceX, to je verejne zname a stale opakovane stanovisko.

Ohladom Dragonu, silne pochybujem ze Dragon alebo DragonRider v sucasnej podobe poleti na mars. SpX ide systemom step-by-step, s minimalnymi nutnymi modifikaciami. Sucasny Dragon zvlada manevrovanie a reentry, ten dalsi zvladne pristavanie na motoroch, F9R dodal prve data ohladom supersonickeho retrozazehu. Ono sa to postupom casu vsetko pospaja a nieco z toho vznikne.
Pri navrhovani sucasneho Dragonu neboli tie data ktore su teraz a ktore budu v buducnosti, takze martanske pristavadlo bude urcite vyzerat trosku inak.
 
14.3.2014 - 00:04 - 
http://www.space.com/24984-spacex-mars-mission-red-dragon.html
Project 'Red Dragon': Mars Sample-Return Mission Could Launch in 2022 with SpaceX Capsule
 
14.3.2014 - 11:39 - 
http://danielmarin.naukas.com/2014/03/12/usando-la-red-dragon-de-spacex-para-traer-muestras-de-marte-en-2022/
 
25.6.2014 - 02:45 - 
Larry Lemke z NASA Aims 24.6.2014 v SETI Institutu prezentoval nejnovější výsledky studie proveditelnosti sample return mise na základě použití RedDragonu a FH, jako komerčně zakoupených dopravních prostředků. Studie je zaměřena na hmotnostní rozpočet mise, EDL a MAV, přičemž se v ní neuvažuje s vlastním odberem vzorků, ale "pouze" jejich dopravou z Marsu na Zemi.
Slajdy z prezentace: https://imgur.com/a/ITGmr
Záznam:
 
16.1.2015 - 09:08 - 
Mám laickou otázku. Nedostane se Red Dragon z povrchu Marsu na nízkou oběžnou dráhu Marsu jen pomocí motorů SuperDraco? Pokud vezmeme v úvahu, že má dopravit jen osádku, která na oběžné draze přestoupí do čekající lodě schopné cesty na Zemi.
Samozřejmě počítám s doplněním paliva na Marsu nebo např. s instalací "přídavných" nádrží.
 
16.1.2015 - 11:13 - 
quote:
Mám laickou otázku. Nedostane se Red Dragon z povrchu Marsu na nízkou oběžnou dráhu Marsu jen pomocí motorů SuperDraco? Pokud vezmeme v úvahu, že má dopravit jen osádku, která na oběžné draze přestoupí do čekající lodě schopné cesty na Zemi. Samozřejmě počítám s doplněním paliva na Marsu nebo např. s instalací "přídavných" nádrží.

1) Red Dragon vyčerpá veškeré palivo pro SuperDraco motory na retropropulzní brzdění a přistání (EDL). U tohoto prostředku se zatím nepočítá s doplněním paliva na povrchu Marsu a vzletem celé kabiny na LMO. Proto studie obsahuje Mars Ascent Vehicle - manší raketový nosič, startující z útrob Red Dragona.

2) Red Dragon je studie bezpilotní povrchové sondy pro dopravu vzorků z Marsu. O dopravě posádky v této kabině na Mars se v SpX neuvažuje. Na tento úkol SpX projektuje mnohem větší dopravní prostředek MCT (Mars Collonial Transporter), který by měl být představen snad ke konci 2015. U něj se už počítá s doplněním paliva, vyrobeného InSitu na Marsu a návratu až na Zemi. To je ale jiné téma a v tomto vlákně je to OT.
 
27.3.2015 - 18:24 - 
quote:
Larry Lemke z NASA Aims 24.6.2014 v SETI Institutu prezentoval nejnovější výsledky studie proveditelnosti sample return mise na základě použití RedDragonu a FH, jako komerčně zakoupených dopravních prostředků.

Kompletní studie proveditelnosti http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20140005555.pdf
 
09.5.2015 - 13:39 - 
Pad Abort Test Dragonu 2 předvedl schopnosti této kabiny pro budoucí motorické přistání vědecké platformy na mnoha tělesech sluneční soustavy.
http://www.floridatoday.com/story/tech/science/space/2015/05/08/spacexs-musk-dragon-planetary-science-platform/26994455/
 
09.5.2015 - 16:26 - 
Nešlo by nakonec pomocí dvou dragonů v2 zopakovat mise Apolo?

jeden namísto CM s tepelným štítem, druhý bez štítu jako lander.

 
09.5.2015 - 17:18 - 
quote:
Nešlo by nakonec pomocí dvou dragonů v2 zopakovat mise Apolo?

jeden namísto CM s tepelným štítem, druhý bez štítu jako lander.




ten lander by musel mat hodne velke nadrze, alebo byt dvojstupnovy. Ale v zasade je to jedno, misia typu apollo je skor otazka nosnej rakety.
 
09.5.2015 - 19:59 - 
Joj, blbě jsem se vyjádřil, dva starty FH, lander odlehčený se zvětšenou nádrží, dal by přistání a start?

(vím že je to teoretizování, bez reálných čísel takřka věštění z koule, ale zajímalo by mě, jestli by to rámcově šlo, nebo je to málo)
 
09.5.2015 - 20:48 - 
Podle mne by to nešlo. I kdyby odlet k Měsíci i navedení na dráhu kolem Měsíce (LLO) zvládly jen druhé stupně Falconu Heavy (což si nejsem jist), tak pro přistání z LLO na Měsíc je třeba delta-v cca 1800 m/s. Pro start na LLO pak dalších 1800 m/s. Navíc pak ještě cca 800 - 1000 m/s pro odlet k Zemi (z LLO).

I kdyby Dragon bez paliva vážil jen 4000 kg (což je méně, než standardně) a měl paliva 2000 kg (což je více, než standardně), tak by neměl delta-v ani 1500 m/s. Nestačilo by to ani na samotné přistání.

P.S.: Teoreticky by snad nějaká naděje na proveditelnost mohla být v případě, že celý objem trunku by byl narvaný dodatečným palivem (alespoň dalších 6 tun paliva).
 
09.5.2015 - 22:46 - 
Díky

takže by se to bez výrazných konstrukčních změn neobešlo

dragon by musel přistávat i s trunkem

nu nic třeba si to "někdo" objedná
 
10.5.2015 - 14:03 - 
Případně by mohlo jít pro zbrždění využít zbytek paliva ve 2. stupni (pokud by FH9 byl dimenzovaný na navedení Dragona až k Marsu, mohlo by tam na dráze k Měsíci něco málo zbývat...). Kerosen+LOX by měl být těch pár dnů snad skladovatelný (to je výhoda oproti tomu použít na to samé H2+LOX horní stupeň)

(teď ze mě teda mluví moje zkušenost s Kerbal Space Program Demo, kde můj nosič MunBuster-2, což je takový crossover Sojuzu s Delta-IV Super-Heavy - tzn. 4-6 liquid boosterů - používá zbytek paliva v high-ISP 2.5-tém stupni po TMI manévru i pro Munar orbit insertion a pak i pro většinu zbrždění před měkkým přistáním.. po pravdě, naopak se mi na Mun ještě nepodařilo doletět jinak, než tak, že 2.5-tý stupeň současně použiju min 4x: pro dosažení Low Kerbal Orbit, pro Trans-Munar-insertion, pro Munar-Orbit-insertion (a circularization) a pro Munar deorbit (+ tolik deta-V před odhozením těsně před dosednutím, kolik z toho vyždímám - trochu jako to měl provádět ruský LK s Block-D) [Upraveno 10.5.2015 xChaos]
 
11.5.2015 - 19:31 - 
quote:
Podle mne by to nešlo. I kdyby odlet k Měsíci i navedení na dráhu kolem Měsíce (LLO) zvládly jen druhé stupně Falconu Heavy (což si nejsem jist), tak pro přistání z LLO na Měsíc je třeba delta-v cca 1800 m/s.

Podle Muska by to šlo ... tedy abychom mluvili o tom samém, podle něj by s jedním FH a D2 (s přístroji) mělo jít přistát kdekoli na pevný či kapalný povrch kteréhokoli tělesa sluneční soustavy, s atmosférou nebo bez.
Bavíme se o Red Dragonu = bezpilotní sondě s vědeckým vybavením, ne pilotovaná mise s návratem.

“Dragon 2 is capable of transporting scientific payloads to anywhere in the solar system, with a liquid or solid surface, with or without an atmosphere. So Dragon is really a crew transport and science delivery platform,” he added.
“When boosted on a Falcon Heavy, Dragon can go pretty much anywhere, so we’re excited about exploring that possibility.”
Utilizing Falcon Heavy, Mr. Musk stated that Dragon will be capable of transporting two to four tons of payload to the surface of the Red Planet, with varying options for other destinations.
“When the destination doesn’t have an atmosphere, you can remove the parachute and the heat shield and replace that with additional propellant – so you’d have quite a lot of propellant for (propulsive) landing.”
http://www.nasaspaceflight.com/2015/05/falcon-heavy-dragon-solar-system-explorer/

 
11.5.2015 - 20:12 - 
jedine ze by narval trunk palivom... alebo ma zase silacke reci  
11.5.2015 - 20:13 - 
Původní otázka zněla, jestli Dragon (bez větších úprav) dokáže provést misi typu Apollo, tedy "jedním vrzem" udělat přistání na Měsíci i start z Měsíce. Na to jsem reagoval "asi by to nešlo".

Faktem ale je, že pro samotné přistání na Měsíci už Dragonu moc nechybí (má k dispozici delta-v skoro 1500 m/s a pro přistání je potřeba cca 1800 m/s), takže to by se asi dalo zvládnout relativně malými úpravami Dragonu (popsanými Muskem).

Takže i já mohu konstatovat, že jednosměrné přistávání lze s Dragonem provést na řadě těles Sluneční soustavy (včetně Měsíce a Marsu). Rozhodně to vypadá jako příležitost pro zajímavé (nepilotované) mise.
 
11.5.2015 - 20:17 - 
quote:

Rozhodně to vypadá jako příležitost pro zajímavé (nepilotované) mise.


a hlavne lacne. V podstate by islo o hotovu prepravnu kapacitu, kde zakaznik riesi cisto iba svoj vedecky naklad. A ak by sa takto pouzili uz zaplatene, olietane dragony, bude to este lacnejsie.

Teda ak to skutocne ma tych 1500 m/s.
 
11.5.2015 - 22:53 - 
Potvrzuji, původní otázka byla na zopakování Apolla

každopádně ty dvě tuny vědeckého vybavení na Mars znějí hodně zajímavě, když si uvědomíme, kolik váží Curiosity a jak složitě přistával ...
 
12.5.2015 - 09:43 - 
quote:
Potvrzuji, původní otázka byla na zopakování Apolla
každopádně ty dvě tuny vědeckého vybavení na Mars znějí hodně zajímavě, když si uvědomíme, kolik váží Curiosity a jak složitě přistával ...

Ať už se původní otázka týkala Apolla nebo přistání na Marsu, podstatná je otázka úplně jiná, a sice jestli má Musk něco podobného v plánu, resp. jestli utrousil někde nějakou zmínku např. na téma demonstračního přistání Dragona na Marsu v nejbližších letech.
 
<<  1    2    3    4    5    6  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.240358 vteřiny.