Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  3    4    5    6  >>
Téma: Znovupoužitelnost kosmické techniky
23.12.2017 - 01:11 - 
Ceny a výkony většiny nosných raket. Tento link, i když starší verze, jsem tady již uváděl: http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum13/topic2156/message1696829/#message1696829 a něco v angličtině (ceny NR Sojuz): http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=17286.msg1746026#msg1746026 
08.1.2018 - 23:58 - 
Falcon lítá, Vulcan se čile vyvíjí. Začínají i Evropané?

http://spacenews.com/france-germany-studying-reusability-with-a-subscale-flyback-booster/

 
09.1.2018 - 07:25 - 
niee, oni predsa maju studiu ktora hovori ze sa to nevyplati  
09.1.2018 - 22:37 - 
quote:
niee, oni predsa maju studiu ktora hovori ze sa to nevyplati


PO pravde jsem ještě nevidel studii, že se to vyplatí. Ani opakovane starty F9 ještě neznamenají, že se to vyplatí. Bez tvrdých dat to prostě rozhodnout nemůžeme a je to jen naše víra.
PS: Sleva od SpaceX na použitý nosič pro mě nejsou tvrdá data.
 
10.1.2018 - 06:17 - 
quote:
quote:
niee, oni predsa maju studiu ktora hovori ze sa to nevyplati


PO pravde jsem ještě nevidel studii, že se to vyplatí. Ani opakovane starty F9 ještě neznamenají, že se to vyplatí. Bez tvrdých dat to prostě rozhodnout nemůžeme a je to jen naše víra.
PS: Sleva od SpaceX na použitý nosič pro mě nejsou tvrdá data.


to uz sme riesili. SpaceX vam ziadne tvrde data nedaju, takze pokial bez nich "neverite", tak to tak skratka zostane. Nepriame indicie naznacuju ze sa to vyplati, a hodne.
 
26.4.2018 - 11:02 - 
K ekonomice znovupoužitelnosti.

http://interactive.satellitetoday.com/via/may-2018/calculating-the-economics-of-reusable-launch-vehicles/
 
29.6.2019 - 11:42 - 
Kde je hranice efektivnosti znovu-použitelnosti (zatím jen prvých stupňů + boosterů) závisí na více faktorech, hlavně :
- způsob znovu-použitelnosti – vlastním motorem , na křídlech, nebo jen záchrana motoru.
- náklady na dopravu stupně (motoru) zpět a případné repase
- poměr nosnosti rakety v jednorázovém provedení vs nosnost rakety s návratem stupně (motoru)
- poměr ceny nákladu k ceně nosiče + náklady startu.

Ideální by bylo, kdyby stupeň dokázal přistát jen jako kluzák na dráze blízko rampy – pak by se to blížilo letecké dopravě : kontrola, doprava na rampu + doplnění paliva + samozřejmě druhý stupeň a náklad.

Myslím, že u způsobu a´ la SpX je rozhodující poměr nosnosti obou versí. Podle oficiálních Space Launch Report jsou nosnosti pro GTO následovné:
Falcon Heavy: 26,7 tun, Falcon Heavy Recoverabke: 8,0 tun - necelých 30% nosnosti FH jednorázového
F9 Block5: 8.3 tun , F9 Block 5 Recoverable : 5,5 tun – 66% nosnosti F9 Block 5 jednorázového.

F9 je na tom podstatně lépe než FH a potvrzuje to i praxe – rozsáhlé použití. U FH by asi plná znovu-použitelnost nebyla efektivní a je otázka, zda bude efektivní i při znovu-použitelnosti jen 2 boosterů.

Pro srovnání: Atlas 5 v plné konfiguraci má GTO nosnost 8,9 tun – více než FH Recoverale a je jistě nesrovnatelně jednodušší řídit a kontrolovat 1 motor než 27 motorů.

Co se týče těžkých raket jako je SLS, tam by bylo efektivní zachraňovat boostery jako tomu bylo u STS, ale upustili od toho zřejmě z hlediska mnohonásobně větší ceny nákladu, který bude SLS vynášet. Zachraňovat centrální vodíkový stupeň je prakticky nemožné, neboť dosahuje více než kruhové rychlosti (eliptická dráha) a takové ohromné a přitom lehké těleso by při vstupu touto rychlostí shořelo v atmosféře.


[upraveno 29.6.2019 11:48]
 
29.6.2019 - 13:17 - 
...zažívám tu těžké a tuplované deja vu... 
29.6.2019 - 14:38 - 
Rád si od vás vyhledám odkaz, kde byla srovnávána znovupoužitelnost FH s F9 [upraveno 29.6.2019 20:19] 
30.6.2019 - 11:34 - 
quote:
Podle oficiálních Space Launch Report jsou nosnosti pro GTO následovné:
Falcon Heavy: 26,7 tun, Falcon Heavy Recoverabke: 8,0 tun - necelých 30% nosnosti FH jednorázového
F9 Block5: 8.3 tun , F9 Block 5 Recoverable : 5,5 tun – 66% nosnosti F9 Block 5 jednorázového.


Podle mě by F9H potřeboval buď 3.stupeň, nebo prodloužit nádrže 3.stupně (otázkou by pak ale byla kompatibilita s rampou). (Podle mě to prodloužení 2.stupně nejdřív vymysleli kvůli F9H a pak zjistili, že ho můžou klidně udělat i u běžného F9...). Nejmíň konfliktní by asi byl TPH stupeň, který by se vešel přímo pod aerodynamický kryt.

Z Kerbal space programu si taky pamatuju, že přidávání boosterů zas tak moc efektivní nebylo. Co fakt pomohlo, bylo prodloužení 2.stupně (toho se slabým motorem).
 
30.6.2019 - 12:48 - 
Re: xChaos 30.6.19:
Podle mne snížení nosnosti základní (expendable) rakety při znovu-použitelnosti závidí přímo na poměru startovní hmoty stupně , který se bude vracet k startovní hmotě druhého stupně. Ten poměr je u FH 11,4 u F9 Bl.5 3,84. Podobně by to asi vyšlo při počítání suchých hmot. Pokud je tento poměr příliš velký, penalta ztráty nosnosti je příliš velká. Je zajímavé, že SpX u FH ani neuvádí rekoverable nosnost pro LEO. Samozřejmě při částečné znovu-použitelnosti ( jen 2 boostery) je situace trochu lepší.

Použití 3 stupně u FH by jistě přineslo zlepšení, ale s 3 stupně na TPH by nemohli používat restarty. Zajímavé bude sledovat, jak znovu-použitelnost dopadne u New Glenn . Ten u GTO a výše budou mít 3 stupně a navíc 2st i 3 st bude vodíkový. Dv těchto stupňů bude značně větší, než dv prvého stupně a proto si zřejmě budou moci dovolit přistávat s celým 1. stupněm z menší výšky a menší rychlosti, snížení nosnosti bude také menší. Byl to asi jeden z důvodů, proč použili i 2. stupeň vodíkový
 
01.7.2019 - 11:34 - 
quote:
... Použití 3 stupně u FH by jistě přineslo zlepšení, ale s 3 stupně na TPH by nemohli používat restarty. Zajímavé bude sledovat, jak znovu-použitelnost dopadne u New Glenn . Ten u GTO a výše budou mít 3 stupně a navíc 2st i 3 st bude vodíkový. Dv těchto stupňů bude značně větší, než dv prvého stupně a proto si zřejmě budou moci dovolit přistávat s celým 1. stupněm z menší výšky a menší rychlosti, snížení nosnosti bude také menší. Byl to asi jeden z důvodů, proč použili i 2. stupeň vodíkový



Ta úvaha o tom, že FH by potřeboval lepší vyšší stupeň (nebo druhý a třetí stupně) tady už nedávno byla. A poslední let FH toto téma silně vrací do hry ...
 
01.7.2019 - 12:00 - 
quote:

Ta úvaha o tom, že FH by potřeboval lepší vyšší stupeň (nebo druhý a třetí stupně) tady už nedávno byla. A poslední let FH toto téma silně vrací do hry ...


Proč?
 
01.7.2019 - 12:22 - 
...přece protože havarovali... a to si může dovolit jenom Musk, jiní by zkrachovali, kdyby přicházeli takto o první stupně...
TO má logiku, né?
 
01.7.2019 - 16:37 - 
quote:
...přece protože havarovali... a to si může dovolit jenom Musk, jiní by zkrachovali, kdyby přicházeli takto o první stupně...
TO má logiku, né?

Ve SpX přece s centrálním stupněm FH nehavarovali. Předem měli spočteno, že pro daný náklad a program letu, nebude mít střední stupeň palivo pro zpětný zážeh. FH může běžně zachraňovat 2 nebo 3 moduly, nebo žádný.

Takové poznámky se nezabývají technickou podstatou a problémy, o které byla řeč a platí obecně pro všechny rakety, ale jen napadají každého, kdo by si dovolil cokoliv technického u raket SpX komentovat.
[upraveno 1.7.2019 16:48]
 
01.7.2019 - 17:36 - 
quote:
quote:

Ta úvaha o tom, že FH by potřeboval lepší vyšší stupeň (nebo druhý a třetí stupně) tady už nedávno byla. A poslední let FH toto téma silně vrací do hry ...


Proč?


Protože nosnost rakety na dráhy s vyšším potřebným "dv" závisí především na horních stupních. A FH má poměrně slušnou nosnost na LEO, ale (jak ukázal právě proběhlý start), tak pro vyšší dráhy jde nosnost FH hodně dolu.

Například rakety s výkonným kyslíkovodíkovým stupněm Centaur mají mnohem lepší poměr nosnosti GTO/LEO ...
 
01.7.2019 - 17:39 - 
quote:
...Ve SpX přece s centrálním stupněm FH nehavarovali. Předem měli spočteno...



...poposedni si... asi si sedíš na kabelu... samozřejmě to bylo myšleno ironicky. Považoval jsem to za zřejmé... asi by to chtělo emotikon pro ironii, pro sichr [upraveno 1.7.2019 17:40]
 
01.7.2019 - 17:54 - 
quote:
quote:
quote:

Ta úvaha o tom, že FH by potřeboval lepší vyšší stupeň (nebo druhý a třetí stupně) tady už nedávno byla. A poslední let FH toto téma silně vrací do hry ...


Proč?


Protože nosnost rakety na dráhy s vyšším potřebným "dv" závisí především na horních stupních. A FH má poměrně slušnou nosnost na LEO, ale (jak ukázal právě proběhlý start), tak pro vyšší dráhy jde nosnost FH hodně dolu.

Například rakety s výkonným kyslíkovodíkovým stupněm Centaur mají mnohem lepší poměr nosnosti GTO/LEO ...


Milý Kacenko, už jsme ti v jiném vlákně ukázali, že to, co zvládl FH při posledním startu, žádná jiná současná raketa nedá ani omylem, tak prosím přestaň psát nesmysly (pro zopakování delta v druhého stupně po usazení na Leo byla dalších 4000 m)
 
01.7.2019 - 17:56 - 
quote:
quote:
...Ve SpX přece s centrálním stupněm FH nehavarovali. Předem měli spočteno...



...poposedni si... asi si sedíš na kabelu... samozřejmě to bylo myšleno ironicky. Považoval jsem to za zřejmé... asi by to chtělo emotikon pro ironii, pro sichr [upraveno 1.7.2019 17:40]


... a někomu se zase dělají na vedení zkraty ... (toto JE ironie) ;-)
 
01.7.2019 - 18:21 - 
bude kacenka niekedy reagovat na vyvratenie nou uvadzanych nezmyslov, alebo ich sem hadze iba za umyslom narusania diskusie? 
01.7.2019 - 18:25 - 
quote:
quote:
quote:
quote:

Ta úvaha o tom, že FH by potřeboval lepší vyšší stupeň (nebo druhý a třetí stupně) tady už nedávno byla. A poslední let FH toto téma silně vrací do hry ...


Proč?


Protože nosnost rakety na dráhy s vyšším potřebným "dv" závisí především na horních stupních. A FH má poměrně slušnou nosnost na LEO, ale (jak ukázal právě proběhlý start), tak pro vyšší dráhy jde nosnost FH hodně dolu.

Například rakety s výkonným kyslíkovodíkovým stupněm Centaur mají mnohem lepší poměr nosnosti GTO/LEO ...


Milý Kacenko, už jsme ti v jiném vlákně ukázali, že to, co zvládl FH při posledním startu, žádná jiná současná raketa nedá ani omylem, tak prosím přestaň psát nesmysly (pro zopakování delta v druhého stupně po usazení na Leo byla dalších 4000 m)


Ale dá ... a třeba Centaur to dává už hezkých pár let ...

... například start sondy New Horizons na raketě Atlas dne 19.2.2006? To bylo před 13 lety, resp. pro někoho 13 let B.M.FH (Before Musk's FalconHeavy).

Poslední stupně rakety tehdy dodali sondě přímo únikovou rychlost ze sluneční soustavy, konkrétně dv=16.26 km/s. Což je zhruba čtyřikrát více, než dv u posledního letu FH.
(... a teď do mne. Navrhuju například argument, že sonda NH je malá.)
 
02.7.2019 - 00:35 - 
Jenže víc než tři tuny(nákladu- bez adaptéru...) urychlené pouze horním stupněm je opravdu něco jiného než necelých pět set kilo urychlené přídavným horním stupněm Star 48... 
04.9.2019 - 09:42 - 
Co všechno posbírali z Dlouhého pochodu 2F(Šen-čou 11). Taková škoda, že to nezůstalo nepoškozené...

http://pic.people.com.cn/n1/2018/0722/c1016-30162475.html

 
<<  3    4    5    6  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.215843 vteřiny.