Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  7    8    9    10    11    12    13  >>
Téma: CCDev / CCiCap / CCtCap
17.9.2014 - 05:56 - 
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=20295&item=129205 
17.9.2014 - 05:59 - 
NASA Chooses American Companies to Transport U.S. Astronauts to International Space Station.



http://www.nasa.gov/press/2014/september/nasa-chooses-american-companies-to-transport-us-astronauts-to-international/#.VBkHOpR_vTp
 
17.9.2014 - 07:38 - 
Oba vítězové nebudou zřejmě konstrukčně a co možnosti využití totožní, další je do jaké míry jejich výtvory splnily zadání zřejmě s přihlédnutím k další perspektivě, neboť ISS za pár let / konečně/ skončí. 
17.9.2014 - 08:02 - 
citace:


Dream Chaser bohužel vypadl ze hry. Alespoň prozatím.


Doufám, že tím Dream úplně neskončí, jevil se mi jako rozumný koncept.
Ten poměr peněz se mi jeví tedy taky dost divně.
 
17.9.2014 - 08:10 - 
ja mam z toho taky dojem, ze Boeing si to vyloboval. Nepredviedli nic naviac (skor menej), ich system okrem pusher LAS neprinasa nic nove, dostali 2x tolko penazi ako druhy ucastnik, a ich sluzba bude ovela drahsia (uz len z dovodu ze bude vyuzivat Atlas). Empiricka skusenost je taka, ze keby SpX dostalo 2x viac, predviedlo by 4x viac...

Je to dalsia ukazka mrhania peniazmi, vedla SLS, ktory zhlta neskutocne peniaze a nikto dnes nevie na ake misie ho vlastne potrebujeme. Je to vylozene pretlaceny jobs system, nadizajnovany priamo v senate. Tazko sa mi na to pozera, ked ocakavam skutocnu zmenu a vidim len dalsie prehadzovanie penazi a vsetko po starom...
 
17.9.2014 - 08:39 - 
citace:
ja mam z toho taky dojem, ze Boeing si to vyloboval.

Lobbing tam určitě byl a pořádný. Je dobré si připomenout, že Boeing byl hlavním kontraktorem výroby a integrace ISS, SLS a podílel se na všech předchozích amerických pilotovaných lodích.
Navíc je to v dnešní době moloch s 169 000 zaměstnanci, který pohltil spoustu konkurentů z oblasti letectví, kosmonautiky, vojenských dodávek a kromě LM nemá konkurenci. Byl by div, pokud by se neproloboval i k této zakázce.

Na druhou stranu věřím, že jeho výběr byl v NASA skutečně veden především zárukou toho, že zvládne dodat novou loď spolehlivě a včas.
To, že si za to řekl o tolik navíc než SpX, je skutečně zarážející.
Dost mě fascinuje tato věta v jejich tiskovém prohlášení k přidělení kontraktu:

“The CST-100 offers NASA the most cost-effective, safe and innovative solution to U.S.-based access to low-Earth orbit.”


Edit: opraven počet zaměstnanců na hodnotu 2013 podle wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing#Employment_numbers
 
17.9.2014 - 09:56 - 
V tej vete su hned dve nepravdy - nie je to most cost effective a nie je to innovative.

Cele je to o to frustrujucejsie, ze cely program bojuje s nedostatkom financii. A kontrakt priklepnu najdrahsiemu dodavatelovi.
Tak potom je jasne jak tie enormne drahe programy vznikaju. Treba krmit molochy...
 
17.9.2014 - 16:15 - 
Btw, na NSF se objevila pěkná sumarizace finnačních nákladů celého programu CCDev.
code:
CCDEV CCDEV1 CCDEV2 CCDEV2+ CCiCap CPC CCiCap2 CCtCAP Total
------------------------------------------------------------------------------------
Boeing $18.0 $92.3 $20.6 $460.0 $10.0 $20.0 $4200 $4820.9
SpaceX $0.0 $75.0 $0.0 $440.0 $9.6 $20.0 $2600 $3144.6
Sierra Nevada Corporation $20.0 $80.0 $25.6 $212.5 $10.0 $15.0 $363.1
Blue Origin $3.7 $22.0 $25.7
ULA $6.7 $6.7
Paragon $1.4 $1.4
------------------------------------------------------------------------------------
Total $49.8 $269.3 $46.2 $1112.5 $29.6 $55.0 $6800 $8362.4



Jsou to poměrně velká čísla, když si vezmeme, kolikrát dvě nové lodě poletí k ISS. Do roku 2020 celkem 8x?
 
17.9.2014 - 18:36 - 
Bylo by docela dobré, kdyby se stálá posádka ISS zvýšila na 10 lidí (1x Sojuz, 1xCC ship), ale fakticky se zvýší odhaduju tak max. na 7 (1x Soyuz, 1xCC ship v čtyřmístné verzi) 
18.9.2014 - 07:53 - 
na to, ze boeing je z troch finalistov ten najneviditelnejsi, si cucol pozeram pomerne dost...

inak vcera bola o tom aj reportaz na CT. Novinari sa vraj pytali Boldena, preco ten velky rozdiel medzi boeingom a SpX. Odpovedal vyhybavo a nakoniec sa vynasiel s tym, ze kazdy dostal kolko si vypytal... [Edited on 18.9.2014 yamato]
 
18.9.2014 - 08:19 - 
http://www.universetoday.com/114247/boeing-and-spacex-win-nasas-space-taxi-contracts-for-space-station-flights/ 
18.9.2014 - 08:26 - 
http://aviationweek.com/space/boeing-spacex-get-68-billion-commercial-crew-flights?NL=AW-05&Issue=AW-05_20140917_AW-05_60&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_1 
18.9.2014 - 09:16 - 
citace:
na to, ze boeing je z troch finalistov ten najneviditelnejsi, si cucol pozeram pomerne dost...

Jedno možné vysvětlení myšlenkových pochodů výběrové komise mohlo být například toto:
Zadání je: nelétat na ISS v Sojuzech od 2018 + vybraný dodavatel nesmí být drahý + musí být co největší pravděpodobnost spolehlivosti a dostupnosti.

Z toho se podle nabídnutých cen jako nejlevnější vylouplo SpX s D-V2 na F9 => jasná volba, i když trochu s rizikem (nový, méně zkušený dodavatel).
Aby byla zachována konkurence, bylo žádoucí vybrat ještě druhého dodavatele/loď.
Oba dva zbývající soutěžící zřejmě nabídli mnohem vyšší cenu, možná oba v podobném rozpětí 4-5 mld USD.
U Boeinga ovšem je s jeho zázemím a zkušenostmi mnohem pravděpodobnější, že úkol zvládne do 2017 a loď bude spolehlivá, jelikož jednoduchá a používající osvědčené prvky konstrukce.

Pak jen zbývalo zákulisní "politické kolečko", jestli na oba dva vybrané dodavatele (SpX + Boeing) NASA dostane od kongresu dostatek peněz.
Na toto se pravděpodobně podařilo zajistit jakýs takýs příslib politiků až v průběhu září a proto ten odklad ohlašení výsledků výběrového řízení.

Mohlo to samozřejmě probíhat i jinak, ale toto vidím jako jeden z možných scénářů, jak NASA k výsledku dospěla.
 
18.9.2014 - 09:56 - 
O vyradeny dreamchaser vraj prejavla zaujem europa. Ze by ariane5 na stare kolena posluzila na svoj povodny ucel? 
18.9.2014 - 13:48 - 
Podle RIA Novosti Andrei Ionin, šéf analytik GLONASS Union prohlásil, že Boeing a SpX nezvládnou připravit nové pilotované lodě do plně operačního provozu do konce roku 2017.
Podle něj to bude nejdříve v letech 2018-20 a to jen v případě, že vše půjde podle plánu a bez nehod.
http://en.ria.ru/analysis/20140917/193034961/Analyst-US-to-Finish-Human-Space-Launcher-by-2018-at-Best.html

Čekám, kdy rusům dojde, že na západě jdou při dostatku financí věci udělat rychleji, než na matičce Rusi.... a kdy začnou dělat naschvály.
 
18.9.2014 - 14:31 - 
Stačí chvíli pozdržet ruské razítko. :-(
 
18.9.2014 - 15:05 - 
Na to sa da povedat len tolko: 11 rokov, 3 rakety, automaticka lod, roztestovana znovupouzitelnost. Think again... 
18.9.2014 - 18:55 - 
Aký má plat ten Andrej Ionin? A má aj nejakú zodpovednosť za svoju "vysokokvalifikovanú prácu" 
18.9.2014 - 22:40 - 
citace:
Aký má plat ten Andrej Ionin? A má aj nejakú zodpovednosť za svoju "vysokokvalifikovanú prácu"


a hlavně úplně plká: Commercial crew byla právě aktivita, se kterou Obamova administrativa přišla místo zrušeného (plně vládního) projektu Constellation...
 
19.9.2014 - 09:43 - 
Je legrační sledovat podrážděně reakce na triviální prohlášení, že se oblíbený program spozdí, tak jako za posledních čtyřicet let vždy.

Je smutné sledovat paranoidní představy na téma "a kdyby se spozdili, tak za to budou moct agenti Putina házející do porcesu vidle"

citace:
a hlavně úplně plká:


A hlavně někdo neumí číst a rozlišit slova experta Ionina a komentář redakce.

A taky expert může mluvit z fleku, ale prostý člověk, jako třeba já, se podívá na zdroj moudrosti jménem enwiki. Zjistí, že NASA začala cpát dolary do komerční dopravy ve vesmíru roku 2006 (jmenovalo se to Commercial Orbital Transportation Services) a že tehdy byl prezidentem Bush ml. Takže komentář redakce o zahájení "commercial space programu" za Buhe a rozvoji za Obamy je přesný.


Přesto Ionin řekl (v ruské verzi článku http://ria.ru/space/20140917/1024492273.html ) něco netriviálního, že přechod od nepilotovaných k pilotovaným letům je ošemetný kvůli požadavkům na bezpečnost posádky, totiž že v případě havárie musí být dost času na záchranu lidí, což podle nej Falcon 9 nesplňuje. Očekával bych, že odborníci budou komentovat toto, místo ventilování své paranoi a neznalostí COTSu.
 
19.9.2014 - 10:13 - 
Paranoju by som diagnostikoval skor vam pan novak, nakolko putina a jeho agentov ste vytiahli ako prvy az vy, vsetky komentare pred vami spochybnovali nazor ze commercial crew sa musi oneskorit do 2018-2020, pricom autor vychadzal zrejme zo skusenosti v rusku, kde sa prva postsovietska raketa oneskorila 20 rokov.

SpX planuje prvu skusku zachranneho systemu v tomto roku, t.j. 2014. To su 3 roky do terminu 2017. Na porovnanie, pred troma rokmi este neletel ani nakladny dragon, dnes zasobuje iss na rutinnej baze, popritom je nova raketa a novy kozmodrom.
 
19.9.2014 - 12:03 - 
Abychom si trochu připomněli pár zkratek a strukturu US komerčního kosmického programu, dávám sem následující stručný přehled:


Celý program NASA pro spolupráci s komerčními partnery je zastřešen pod organizační složku C3PO (Commercial Crew and Cargo Program Office)
Program je rozdělen do dvou samostatných částí:
COTS (Commercial Orbital Transportation Services) - program komerční dopravy nákladu na LEO (spuštěn 01/2006)
CCP (Commercial Crew Program) - program vývoje pilotovaných lodí a dopravy posádky na LEO (spuštěn 12/2009)

.


V rámci COTS proběhly 2 vývojové fáze:
COTS Phase 1 - SpaceX a Rocketplane Kistler
COTS Phase 2 - SpaceX a Orbital Sciences Corporation

Po dokončení vývojové fáze 2, završené certifikací, byl udělen operační kontrakt CRS (Commercial Resupply Services).
CRS1 - komerční dodávky nákladu na ISS v období 2012-15 (SpX Dragon, OSC Cygnus)
CRS2 - momentálně běží nabídkové řízení na období 2015-24


U programu CCP je to ještě o něco zajímavější:

V této době běží vývojová část programu nazvaná CCDev
CCDev (Commercial Crew Development) - vývoj komerční pilotované lodi
Zatím proběhlo několik fází:
CCDev1 - kontrakt na výzkum a vývojové studie nové pilotované lodě, uděleno 5x: BlO, Boe, PSDC, SNC, ULA
CCDev2 - kontrakt na pokročilé návrhy celého dopravního systému s dílčími celky, uděleno 4x: BlO,SNC, SpX, Boe
CCiCap (Commercial Crew integrated Capability) - dokončení designu lodí včetně makety, funkční testy sub-systémů, provozní postupy, konečný výběr a integrace s nosičem, atd. Vybráni 3 dodavatelé: SNC, SpX, Boe
(momentálně se dokončuje)
CPC1 (Certification Products Contract phase 1) - tvorba certifikačních plánů, technických standardů a testovacích postupů pro komerční lodě.
CCtCap (Commercial Crew transportation Capability) - Kompletní dokončení vývoje a plné funkční testování celých lodí pro komerční provoz 2014-17.
Vybráni 2 dodavatelé: SpX Dragon V2, Boe CST-100 (momnetálně se rozbíhá)
CPC2 (Certification Products Contract phase 2) - Plná certifikace dokončených lodí podle produktů z CPC1 (bude)


Pro jistotu ještě význam zkratek výše uvedených komerčních společností.

BlO - Blue Origin
Boe - Boeing
PSDC - Paragon Space Development Corporation
SNC - Sierra Nevada Corporation
SpX - SpaceX
ULA - United Launch Alliance (LM + Boe)


Časový průběh jednotlivých fází CCP

 
19.9.2014 - 17:58 - 
Během dvou let budou mít USA hned dvě, nebo dokonce tři moderní kosmické lodi pro dopravu lidské posádky nejen na LEO, ale i mimo Hillovu sféru, takže trampolínu /stařičký Sojuz/ si můžou Rusové klidně vetknout za klobouk, řečeno Werichem v Císařově pekaři. 
19.9.2014 - 18:22 - 
citace:
Během dvou let budou mít USA hned dvě, nebo dokonce tři moderní kosmické lodi pro dopravu lidské posádky nejen na LEO, ale i mimo Hillovu sféru, takže trampolínu /stařičký Sojuz/ si můžou Rusové klidně vetknout za klobouk, řečeno Werichem v Císařově pekaři.


plus minimalne 3, ale zrejme viac nosicov pre tieto lode (SLS, F9, Atlas, FH?, DeltaHeavy?)
Ked zahapruje sojuz, rusi su uzemneni.
 
20.9.2014 - 10:11 - 
citace:
Paranoju by som diagnostikoval skor vam pan novak, nakolko putina a jeho agentov ste vytiahli ako prvy az vy,


Patrně jste mezi čtyřmi příspěvky týkajícími se debaty přehlédl posty pana Pospíšila ("Čekám, kdy rusům dojde ... a kdy začnou dělat naschvály...") a Tlamy. Omlouvat se mi netřeba, postačí, když na mě příště nebudete reagovat jako splašený býk na rudý hadr, ale poctivě si přečtete debatu.

citace:
vsetky komentare pred vami spochybnovali nazor ze commercial crew sa musi oneskorit do 2018-2020,


Fakt? A jaképak argumenty pro "nespoždění" jsme v komentářích uviděli?

Pospíšil: 1. "při dostatku financí je Západ rychlejší než Rusko (při jejich nedostatku)" - srovnává s Rusy, k eventuálnímu spoždění se nevyjadřuje. 2. "rusi začnou dělat naschvály" - čistá paranoia, kterou vy naivně zapíráte
Tlama: přidává se k "ruských naschválům"
yamato: vypočítává dosažené výsledky. Ty jsou impozantní, nicméně ke zpoždění se nevyjadřuje.
Alex: osobní útok na Ionina, věcnou debatu ignoruje

Závěr: nevidno žádný argument, proč by zpoždění, ani do ledna 2018, nemělo přijít. Tři čtvrtiny diskutérů místo toho spekulovali o "ruských naschválech" a platu Ionina.

Kdyby místo toho v debatě někdo začal argumentovat např. plněním slibů a termínů ze strany SpaceX, bude věc jasná. Něco ve stylu "v prosinci 2010 Musk prohlásil, že dělají nový Falcon 9/Dragon každé tři měsíce a od roku 2012 budou Falcony 9 chrlit jako párky - každých 6 týdnů. No a splnil slovo, roku 2012 vyrobil a odpálil xx Falconů 9, viz seznam letů... Taky v prosinci 2010 prohlásil, že v létě 2011 chce zahájit zásobovací lety na ISS, které budou probíhat v intervalu 3-4 měsíců, a dopadlo to takto: .... " To by byl argument. Otázky po platu Ionina argumentem nejsou.

citace:
stařičký Sojuz


Od posledních debat na toto téma Sojuz náhle zestárnul?

A kontrolní otázka, po kolika rocích se kosmická loď stává "stařičkou"?

 
20.9.2014 - 10:20 - 
Stařičká je konstrukce Sojuzu, také by se dalo napsat historická, neboť pochází z éry amerických historických lodí Mercury a Gemini. Od té doby USA zkonstruovaly zejména loď Apollo a nyní již v USA staví kosmické lodi pro posádku kdejaký soukromník a Rusové se nezmohli na nic jiného než na Sojuz a navíc jsou schopni vyrobit za rok tuším pouze tři kusy. 
20.9.2014 - 11:54 - 
pane Novaku, o rudom hadre (jak symbolicke) by som pomlcal, nakolko v diskusii sa ozvete zasadne len vtedy, ked sa hovori o rusoch (alebo ked treba spochybnit uspech nejakych nerusov)

rusi naschvaly robia, takze z toho sa nijaka paranoja vyvodit neda. Snad si nemyslite ze realne naklady na jeden let sojuzu su 70 milionov dolarov na sedacku? Opat, ruski agenti vyskocili az vo vasej hlave.

Ohladom SpX, mozno dava nerealne terminy a tie nedodrzuje, ale vo vysledku nakoniec vzdy nieco vzlietne. Ruske plany v tomto ohlade nema ani zmysel rozoberat, jedine rakety co putina zaujimaju su tie nuklearne.

Taktiez ste nedali ziadny argument, preco k oneskoreniu musi prist (vyriesit evakuaciu posadky sa za 3 roky raketovym vedcom hadam podari). Pisat ze sa oneskoria bez padneho dovodu je skor zelanie, nez analyza.

Taktiez sa mi nemusite ospravedlnovat
 
20.9.2014 - 16:04 - 
citace:
Stařičká je konstrukce Sojuzu, také by se dalo napsat historická, neboť pochází z éry amerických historických lodí Mercury a Gemini.

Keď vznikal Sojuz, Mercury už bol na zaslúženom odpočinku.

 
20.9.2014 - 16:31 - 
Pánové, prosím nechejte Sojuz Sojuzem, tady je to OT.
To, že je to 50 let stará konstrukce, byť stalále používaná a momentálně v ní létají všichni kosmonauté světa (kromě číňanů) je prostě fakt, ale snad to tu nemusíme omýlat každé 3 měsíce znovu a znovu. A už vůbec ne ve vlákně o komerčních lodích USA.
Díky
 
20.9.2014 - 17:18 - 
Krátký rozhovor EM s CNN, srovnávající D-V2 a CST-100 http://edition.cnn.com/video/standard.html?/video/tech/2014/09/18/orig-jag-space-race-space-war.cnn&video_referrer=http%3A%2F%2Fforum.nasaspaceflight.com%2Findex.php%3Ftopic%3D35661.90

Řekl bych, že to zbytečně hrotí...
 
<<  7    8    9    10    11    12    13  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.139417 vteřiny.