Mno tak jsem "odborným" okem zhlédl složku, speciálně "diely" (co si asi tak o tom "podivném názvu" říkají cizojazyčníci :-) a myslím, že mi to bude chvíli trvat.
Tak několikadenní chvíli, když se nad tím zamyslím.
"Diely" sú proste diely - zložka slúzi ako zásobník modelov a textúr, ostatné zložky obsahujú prevažne len cfg súbory, ktoré sa na túto zložku odkazujú.
Dôvod je jednoduchý, už sa mi stalo, že v zložke Squad sa zmenili súbory a mne prestali niektoré veci fungovať - prišiel som tak už aj o tucet kerbíkov naraz, pretože sa nenačítala zostava stanice... [Upraveno 08.4.2014 Alchymista]
Nevím kam to dát, tak protože Scott Manley je hodně KSP osobnost, tak asi sem :-) fakticky to ale patří obecně do vlákna "raketové motory", ale to tady není.
KSP Doesn't Teach: Rocket Engine Plumbing
Pro mě osobně zajímavé - něco z toho jsem věděl (otevřený vs. uzavřený cyklus motoru), ale něco jiného je pro mě přeci jen nové.
Jinak IST simulace od Scotta Manleyho sem patří rozhodně a pobaví :-)
@ Kostera
Nevím přesně co potřebuješ objasnit, ale pokusím se jak stručně mohu:
Abys dostal do rak. motoru palivo a okysličovadlo, musí mít větší tlak než je ve spalovací komoře:
- můžeš použít tlakování nádrží rakety – to se dělalo u nejjednodušších raket – velká hmota.
- můžeš použít výkonná čerpadla paliva a okysličovadla. Ta mohou být poháněna od jedné plynové trurbiny na stejné ose. Plyn se získá z generátoru -„pre-burneru“, kde se spaluje část okysličovadla a paliva. Ale aby nevznikaly vysoké teploty jako v rak. motoru, většinou se používal přebytek paliva, což ale vytváří saze (Merlin motory). Z turbíny pak výstupy jdou buď do prostoru (otevřený cyklus ), nebo se vrací zpět do motoru (uzavřený cyklus např. RD 180). Samozřejmě hlavní část paliva i okysl. jde vždy přímo z čerpadel do motoru. ). To je zatím jednoduché
Rusové začali používat uzavřený cyklus s přebytkem okysličovadla – O2-rich cykl, kde se palivo v pre-burneru dokonale spálí, ale plyny jsou velmi agresivní, obohacené O2. Nemohli použít fuel-rich cyklus , protože nedokonale spálené plyny (saze) nelze pustit zpět do motoru. V amerických RS 25 je fuel-rich cyklus, neboť palivem je vodík a ten není agresivní ani nevytváří saze.
Nevýhodou u O2 rich cyklu je, že musí být dokonalé těsnění hřídele turbiny, aby se plyny bohaté O2 nedostaly kolem hřídele do prostoru čerpadla paliva, ale také obráceně i fuel-rich cyklu.
Rusové u motoru RD-270 v 60-tých letech poprvé použili full-flow staged motor, ale byl pro jedovaté palivo. Nyní ho použil SpX u Raptoru. Jelikož mají palivo O2/metan, mohou použít oba cykly, metan nevytváří saze. Proto má motor 2 samostatné turbíny, 2 čerpadla a 2 preburnery a přes jeden jde do motoru zhruba polovina průtoku metanu+O2 s přebytkem O2 na jednu turbínu a přes druhý zhruba polovina průtoku O2 + metanu s přebytkem metanu na druhou turbínu. Ty pak pohání odpovídající čerpadla. Je to poněkud jednodušší na rozvody a nejsou takové požadavky na těsnění turbín ani výkon turbín (jsou 2).
Zajímavý cyklus mají motory Blue Origin BE-3. Nepoužívá žádné pre-burnery, ale pohání jednu turbínu plyny přímo odebírané ze spalovací komory o vysokém tlaku a teplotě a ta pohání obě čerpadla. Plyny se pak vypouští z turbíny ven do výfuku – otevřený cyklus. Ušetří hodně na složitosti motoru a menších rozměrech turbíny,
Také existují „expansní“ motory, používající k pohonu turbíny expansi kapalného plynu – nejčastěji vodíku.
@ Milan Kostera:
Už jsem to opravil. Samozřejmě, do každého generátoru plynu u Full Flow jde zhruba polovina O2 + metanu, jen u jednoho generátoru je přebytek O2, u druhého přebytek metanu, aby to nehořelo s teplotou jako ve spalovací komoře. Ten přebytek se vždy myslí oproti ideálnímu směšovacímu poměru.
Zajímavé je, že u RS 25 jsou také dvě turbiny a 2 čerpadla. Není to však Full Flow, je to kvůli tomu, aby mohli nezávisle regulovat směšovací poměr. U jedné turbiny to jde nastavit jen konstrukčně při návrhu motoru.
Ale myslím,že tobě šlo o Kerbal hru, tak se omlouvám, ale snad se nic nestalo, je to možno smazat, nebo přesunout jinam. [upraveno 29.3.2019 08:10]
citace:@ Milan Kostera:
Už jsem to opravil. Samozřejmě, do každého generátoru plynu u Full Flow jde zhruba polovina O2 + metanu, jen u jednoho generátoru je přebytek O2, u druhého přebytek metanu, aby to nehořelo s teplotou jako ve spalovací komoře. Ten přebytek se vždy myslí oproti ideálnímu směšovacímu poměru.
Zajímavé je, že u RS 25 jsou také dvě turbiny a 2 čerpadla. Není to však Full Flow, je to kvůli tomu, aby mohli nezávisle regulovat směšovací poměr. U jedné turbiny to jde nastavit jen konstrukčně při návrhu motoru.
Ale myslím,že tobě šlo o Kerbal hru, tak se omlouvám, ale snad se nic nestalo, je to možno smazat, nebo přesunout jinam. [upraveno 29.3.2019 08:10]
Ten přebytek je ale v řádu desítek procent, nemůžete napsat, že to je půl napůl
Ten přebytek je ale v řádu desítek procent, nemůžete napsat, že to je půl napůl
Vždyť jsem napsal zhruba polovina. Proti ideálnímu směšovacímu poměru je u jednoho generátoru více O2, méně metanu, u druhého obráceně. Celek musí dát celkovou hmotu paliva. Ty rozdíly jsou asi v řádu několika málo desítek procent, ale hmotově to záleží na hmotovém poměru obou složek pro ideální směšování.
Ten přebytek je ale v řádu desítek procent, nemůžete napsat, že to je půl napůl
Vždyť jsem napsal zhruba polovina. Proti ideálnímu směšovacímu poměru je u jednoho generátoru více O2, méně metanu, u druhého obráceně. Celek musí dát celkovou hmotu paliva. Ty rozdíly jsou asi v řádu několika málo desítek procent, ale hmotově to záleží na hmotovém poměru obou složek pro ideální směšování.
Nemůže to být zhruba polovina,v obou preburnerech je výrazný přebytek jedné ze složek, ten poměr je cca 1:10, jinak by to nemohlo fungovat
Jedním preburnerem letí většina metanu s malým množstvím kyslíku, druhým naopak
Pene Šída, máte pravdu. Skutečností je, že oběma preburnery musí v součtu projít celá hmota metanu + O2.
Četl jsem někde, že optimální směšovací poměr pro O2/Metan je cca 3, u Raptoru je údajně je 3,5 - 3,7.
Tedy by poměr hmoty která procházi oběma čerpadly by byl v tomto poměru, kdybychom neuvažovali ty „příměšky“ opačné složky. Je to však ještě složitější. Čerpadlo O2 musí být mnohem výkonnější než čerpadlo Metanu a to platí i pro preburneru a turbině O2. V preburneru O2 se musí spálit značně více Metanu, než v preburneru paliva. Myslím, že nemá cenu to dále rozebírat, když nemáme přesné údaje
citace 7.1.2022 - 23:00 - Dan Lazecký:
Zajímavé a inspirující.
Ten Titan vypadá fajn. Jen teda ta inspirace Zimmerem byla velmi hard. A ten Venture Star asi ne-e. Jen ten Super Heavy aby byl a konečně se dořešil fúzní pohon.