Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Návrat z kosmu na zem a související problémy
11.7.2012 - 11:18 - 
Založil jsem tohle téma pro témata související s návratem kosmických lodí a jejich posádek zpátky na Zemi. Nechám na adminech, zda sem přesunou OT příspěvky z tématu o Tiangong-1 - http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&start=512&page=18&tid=1539#pid86021.
Ostatní prosím, aby pokračovali v diskuzi zde.
 
05.7.2012 - 08:53 - 
Přistání do moře vyžaduje poměrně logisticky náročnou operaci lodí a letadel a navíc i přesně navedení do přistávací oblasti. Pokud se týče komfortu posádky je nepochybně řádově měkčí než na pevninu, rána při přistání na pevninu se rovná šoku - rusové posádky prakticky vynášejí a posazují na " invalidní sedačku". Ostatně první Vostoky kosmonauti opuštěli a " skákali". Pokud vím tak sověti uskutečnili jen jedno přistání kosmické lodi / bez posádky / do moře v rámci programu obletu Měsíce, když nepočítám miniraketoplány a jednou jim Sojuz dopadl do nějakého jezera a kosmonauti přežili. 
05.7.2012 - 11:03 - 
rána při přistání|? šok? to jsou naivní fantazie o skutečnosti, která je jiná - a invalidní sedačka? Opět naivita mimo realitu - jde o totiž předepsanou součást postupů po návratu z pobytu v beztížném stavu, nikoli o jakýsi nutný důsledek po "strašlivém dopadu při přistání", jak se autor naivní úvahy zjevně domnívá a kategoricky konstatuje. Pokud jste nikdy neskákal padákem, asi byste také popisoval dopad jako strašlivou ránu a šok - až se bude někde konat setkání s lidmi, kteří v sojuzu letěli, raději se jich zeptejte a dejte na jejich popis, nikoli na své představy
 
05.7.2012 - 20:25 - 
Po prvých dlhodobých letoch neboli sovietsky kozmonauti prakticky schopní chodiť (kvôli svalovej distrofii i kvôli rovnováhe), preto sa zaviedla procedúra, ktorá sa používa dodnes - návrat do gravitácie po niekoľkých mesiacoch v bezváhovom stave je napriek každodennému cvičeniu celkom nápor na kardiovaskulárny systém i na ústrojenstvo rovnováhy.

Pristátie do mora si skutočne vyžaduje celkom rozsiahlu logistickú podporu - kabínu treba pomerne rýchlo nájsť a zabezpečiť. S presnosťou navedenia do pristávacieho koridoru je to pravda v prípade Apolla, ktoré sa vracalo druhou kozmickou rýchlosťou, ale pri zostupe z LEO to až tak kritické nie je. Problém je skôr v tom, že kabína na pevnine (pokiaľ zrovna nepadne do rieky či jazera) je po odpojení padáku už viacmenej v bezpečí a pokojne môže čakať na vyprosťovaciu skupinu aj pár dní - na mori ale nie, riziko potopenia je dosť vysoké, zvlášť pri väčšom vlnobití, takže je vhodné, aby kabína pristávala presne tam, kde je očakávaná.
 
06.7.2012 - 09:10 - 
citace:
Pokud se týče komfortu posádky je nepochybně řádově měkčí než na pevninu, rána při přistání na pevninu se rovná šoku - rusové posádky prakticky vynášejí a posazují na " invalidní sedačku".
/quote]Tvrdé pristatia boli pri Vostokoch a Voschodoch. Ale práve kvôli tomu má Sojuz pristávacie motory a myslim si že aj sedačky s amortizermi na pohltenie energie pri pristávani. Takže výsledkom je nie šokujúce pristátie ale jemné pristátie. Čo sa týka vynášnia kozmonautov zo Sojuzov po "šokujúco tvrdom pristáti" - zaujímalo by ma David, v akom stave resp. ako vychádzali astronauti z kymacajúceho sa Apolla na mori po dlhodobých pobytoch na Skylabe.
 
06.7.2012 - 09:35 - 
citace:
Takže výsledkom je nie šokujúce pristátie ale jemné pristátie.


ako... nic strasne to pristatie nie je... ale jemnym by som ho tiez nenazval

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.7.2012 - 11:16 - 
Invalidní sedačka pana Davida se jmenuje KAZBEK. A jde o stále se zdokonalující sedečku-křeslo., velmi dúsledně odpružené . Odpružené účinnými tlumiči, dokonalý před letem odlévaným tvarem individuálně každému členovi posádky. Ano jde skutečně o náraz a to jak menší v případě odpálení TPH,které mají zmírnit účinky při dopadu na padáku....stejně tak se počítá například při selhávce a neodpálení TPH a nebo dokonce se sníženým účinkem. Přistávací modul-sekce nebo pro někoho kapsle (ikdyž nechápu jak se toto u někoho vžilo)prošla intenzívném vývojem .Obdivuhodně jde o prozkoušený systém a součást konstrukce kosmické lodě Sojuz,posléze nosiče. Při vývoji zcela jistě bylo modelovéno mnoho krizových a nouzových situací. Jedna z nich je i účinnost křesel KAZBEK.,které jsou svou konstrukci schopné pohltit uspokojivě náraz kabiny na zemský povrch, právě i při sekhávce brzdících TPH. Jednoduchý závěr i takto múže posádka přistát a přežít.
Pokud jsem o čínský "dopadový kopštot" pak klobouk dolů. Při docela silném bočním větru a členitým terénem by to se Sojuzem dopadlo patrně s největší pravděpodobností stejně. Takže není co vytýkat a nebo se smát. Kabina bezezbytku splnila svou funkci na jedničku, a posádka přežila bez úhony. O to tady jde. "Ruskému" přistávacímu modulu lze snad jen vyčíst menší rozměry a vnitřní stísněnost. Do uvozovek "Ruský" jsem dal záměrně., protože čínský modul je vlastně zvešenou kopii. Velmi živě to potvrdil samotná legenda kos. letů A.A.Leonov na setkání ASE 2009 konané v Praze.
 
09.7.2012 - 23:10 - 
Měl jsem na mysli skutečnost, že posádku ruských Sojuzů po přistání odnášejí v sedačkách, resp že neodcházejí " po svých" , neviděl jsem nikdy, že by po přistání raketoplánu i když vezl zpět astronauta, který byl na ISS několik měsíců někoho z raketoplánu vynášeli, či usazovali do nějaké sedačky, všichni vystoupili " po svých". Pokud se týče těch sedaček tak mám dojem že to nejsou sedačky z kosmické lodi. V každém případě pohled na vynášení posádky je deprimující a zcela určitě neslouží jako doklad " měkkého" přistání, právě naopak. 
09.7.2012 - 23:31 - 
citace:
Měl jsem na mysli skutečnost, že posádku ruských Sojuzů po přistání odnášejí v sedačkách, resp že neodcházejí " po svých" , neviděl jsem nikdy, že by po přistání raketoplánu i když vezl zpět astronauta, který byl na ISS několik měsíců někoho z raketoplánu vynášeli, či usazovali do nějaké sedačky, všichni vystoupili " po svých". ...

Heidemarie Stefanyshyn-Piperová se během uvítacího ceremoniálu zhroutila hned dvakrát.
http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.aspx?r=zahranicni&c=A060922_213300_vedatech_mad
 
10.7.2012 - 07:43 - 
citace:
Měl jsem na mysli skutečnost, že posádku ruských Sojuzů po přistání odnášejí v sedačkách, resp že neodcházejí " po svých" , neviděl jsem nikdy, že by po přistání raketoplánu i když vezl zpět astronauta, který byl na ISS několik měsíců někoho z raketoplánu vynášeli, či usazovali do nějaké sedačky, všichni vystoupili " po svých". Pokud se týče těch sedaček tak mám dojem že to nejsou sedačky z kosmické lodi. V každém případě pohled na vynášení posádky je deprimující a zcela určitě neslouží jako doklad " měkkého" přistání, právě naopak.


To si ani nemohol vidieť, pristavujú (vovali) totiž k raketoplánu špeciálne vozidlo, kde sa astronauti osprchovali a prezliekli a až potom vyliezli von, po nejakých 2 hodinách
 
10.7.2012 - 12:23 - 
... to není pravda!

Posádka raketoplánu po přistání jen čeká na kontrolu případných úniků hydrazinu a pod. Po cca 15 minutách normálně vystupují. Je zvykem, že velitel a pilot obejdou stroj...

Sprchy jsou až v budově.
 
10.7.2012 - 14:06 - 
Již dříve jsem si uvědomil, že je zcela zbytečné diskutovat s p. Davidem, který zde často projevuje až neuvěřitelné základní neznalosti - ale přesto si dovolím těm, kterým by mohl poplést hlavu svými laickými mylnými představami, silně ovlivněnými politikou a ideologií, jen krátce připomenout, že "důsledky přistání" si p. David (bohužel anonym, což o něčem také svědčí) plete s "důsledky pobytu v beztížném stavu", kdy může dojít k různými zdravotním potížím, nejjednodušeji k takzvanému oběhovému kolapsu, takže ony sedačky jsou součástí předepsané procedury po přistání, a doporučuji si z TV záznamů povšimnout, že mezi posádkami se zatím nevyskytl žádný haur, který by se před kamerami rozhodl předvádět krásným holkám, jak jemu to bezvadně šlape, protože taková je holt předepsaná procedura a proč by tedy měl jít hlavou proti zdi a machrovat jaký je právě on pašák. Pan David by ale nejspíš ve svém ideologickém zaujetí po přistání v sojuzu (neměl bych zde psát soyuz, abych vyhověl dalšímu podobnému znalci?) z křesla dokonce teatrálně vypadl, aby celému světu dokázal, jak s tím ti Rusáci práskli o zem, zatímco z raketoplánu by nevystoupil, ale vznesl by se jako holubička neboli sestra Huňková (jmenovala se tak?) z jednoho českého Tv seriálu, i se vším s takovým vznášením spojeným. A ještě jednodušeji: Když budete pár dnů polehávat a pak prudce vstanete a zamotá se vám hlava, tak za to nemůže postel nebo kobereček před ní, byť by postel stloukl a kobereček utkal jakýsi Ivan Ivanovič Postelovič. Jinak mi ovšem zdejší výplody anonymního p. Davida připomínají dávné zprávy TASSu, že "let probíhá normálně a kosmonauti se cítí dobře", zatímco u imperialistických amerických kosmonautů se hledala kdejaká i vymyšlené moucha. Kdyby se German Titov při návštěvě v Americe nezapomněl a v návalu srdečnosti se nezmínil o svých zdravotních svízelích, které byly důsledkem vlivu beztížného stavu, tak by se vše utajilo, ale když nedlouho poté Gordy Cooper po vystoupení z kabiny Mercury (safraporte neměl bych tady psát "kapsle"?) zavrávoral a byl zjevně zesláblý, tak si na tom přičinliví kremelští zprávaři převelice smlsli, ale nezdařilo se jim čtenáře oblbnout; prostě nikdo neuvěřil (až na ideově pevné a principální Davidy), že sovětští kosmonauti jsou jinačí pašáci, než američtí - a naopak. Což je naštěstí nepochybně stejné dnes, kdy se jen některé korouhvičky na některých střechách otočily - přitom nejde o nadšenou oddanost, říká se tomu "medvědí služba", která nikdy k ničemu dobrému nepřispěje.  
10.7.2012 - 14:17 - 
booze toto nie je diskusia ale komedia

prestante sa tu dotahovat kto vystupuje po svojich a koho odnasaju, vobec to nezavisi od stroja v ktorom pristali. Posadky raketoplanu isli hore vacsinou tak na tyzden, to sa im potom lahko obchadzalo stroj. Posadky sojuzu sa vacsinou vracaju po polrocnom pobyte na vesmirnej stanici, a to by neustal ani Captain America, takze niet divu ze standardnou procedurou su nositka. Takze riesite nezmysly
 
11.7.2012 - 05:43 - 
Ono jde taky o to, ze STS ma mensi G pretizeni behem re-entry nez Sojuz.

 
11.7.2012 - 07:37 - 
Nechápu žlučovitou reakci pana Toufara, fórum přece není určeno jen pro " odborníky", ale pro zájemce o kosmonautiku a pro mne osobně je zdrojem poučení v oboru. To že na některé věci mám jiný, než " oficiální " názor, neznamená še si dělám patent na rozum v případě předmětu diskuze, která tak pana Toufara podráždila jsem se jen podivil tomu, že ruské pasažéry ze Sojuzů " vynášejí jako invalidy" a američané jdou " po svých" a z toho jsem zákonitě odvodil, že přistání Soujuzu je pořádná " šupa", vždyť vynášejí nejen ty pasažéry co byli v kosmu půl roku, ale i ty co pro ně letěli, na tom není nic ideologického, stejně jako není nic ideologického na porovnání MSL a FG, ergo kladívko na porovnání amerických kosmických lodí a sovětských/ruských. 
11.7.2012 - 08:07 - 
poprosim vsetkych, co tu prispievaju pod nickom "david" (a je vas viac), aby si to nejak rozlisili... neda sa uplne fungovat, ked nevieme, kto je kto...

@posledny david, ktory tu prispieval - mozno je to dokonca ten, ktoreho sa to tyka:
je tu jeden david, ktory tu napise cokolvek (akykolvek nezmysel), pokial to vyzdvihuje americanov a zhadzuje rusov... dokonca to funguje tak, ze ak mu niekto napise odpoved s faktami (napr. aj cisla, matematika/fyzika a pod), preco jeho rozpravky nie su tak, ako si ich on predstavuje... tak ho ignoruje a potom si svoje rozpravky opakuje neskor opat... preto p. toufar reagoval tak, ako reagoval...
a tym, ze tu prispieva viacero ludi s rovnakymi nickmi... tak je to potom obcas problem...
[Edited on 11.7.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.7.2012 - 09:32 - 
David - mozete prosim uviest misiu, pri ktorej leteli kozmonauti sojuzom na vesmirnu stanicu, tam nabrali clenov dlhodobej posadky a aspon jeden ucastnik sa hned aj vracal sojuzom na zem? Je logicke ze v ramci standardneho postupu ich vynasaju na nositkach. Pristatie sojuzu nie je zrovna jemne, sojuz vacsinou obsahuje dlhodobu posadku, tak naco ten postup naburavat vynimkami? 
11.7.2012 - 09:38 - 
já mylsím, že se toto dělo v případě vesmírných turistů ...  
11.7.2012 - 09:53 - 
to bola pomerne bezna situacia - niekedy sa lety k iss miesali medzi sts a sojuzmi... takze dochadzali aj ku kratsim letom - a podobne aj k miru (napr. ivan bella a mnohi dalsi, ktori boli na stanici tyzden ap.)...

ale to je proste standardna procedura/process... to sa menit nebude (urcite nie tak, ze jeden clen posadky vylezie sam a 2 vynesu)...

edit:
ja skor momentalne rozmyslam, ci pristaval niekto po dlhom pobyte vo vesmire na raketoplane... myslim, ze ano... urcite sa to da lahko overit, ale momentalne to nemozem hladat
takze, ak by niekto mohol potvrdit to, ze niekto po dlhom pobyte pristal raketoplanom, tak by som bol rad... dakujem
a v idealnom pripade by som poprosil aj popis toho, ako vyzeralo vystupovanie potom - neverim tomu, ze clovek po pol roku vo vesmire vyliezol a poprechadzal sa po okoli a pod...
[Edited on 11.7.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.7.2012 - 10:29 - 
Ked uz OT, tak jak sa prechadzal Bela...

http://www.vesmir.sk/?id=2926

"...Keď nás vyberali z transportnej lode, museli nás posadiť do sedačiek a museli nás chvíľu nosiť, lebo svaly boli ochabnuté a aj vestibulárny systém ktorý má na starosti rovnováhu človeka bol rozhodený. Človek každých 10-20 minút cítil prílev energie aj zvyšovanie istoty a stability. Po polhodine až hodine som už bol schopný sám sa postaviť, len ma museli podopierať. Keď sme nasadli do vrtuľníkov a odleteli sme z miesta pristátia do hlavného mesta Kazachstanu do Astany, kde nás čakala delegácia, tak tam už som bol schopný vystúpiť z vrtuľníka sám, len som musel robiť opatrné pohyby. Po ďalších 5 hodinách keď sme pristáli v Moskve som už bol schopný samostatne fungovať bez zakejkoľvek pomoci...."

Edit: posadka raketoplanu vystupuje az takmer po hodine... Ak by nechali sujuzakov v lodi, po nejakom case (uz pre vlastnu bezpecnost)by vyliezli tiez sami. A tiez adaptaciu znasa kazdy inak... [Editoval 11.7.2012 martinjediny]
 
11.7.2012 - 10:36 - 
citace:
...ja skor momentalne rozmyslam, ci pristaval niekto po dlhom pobyte vo vesmire na raketoplane... myslim, ze ano... urcite sa to da lahko overit, ale momentalne to nemozem hladat ...
Isteže ano, amerických kozmonautov ktorí absolvovali dlhodobé lety na Mir predsa vozil hore aj dole raketoplán. Spočiatku sa takto striedali poniektorí členovia posádok aj na ISS

Lety a pobyt jenkíov na Mir-e:
STS 76 S. Lucid(ová) na Mir
STS 79 S. Lucid(ová) z Mir-u (188 dní), J.Blaha na Mir
STS 81 J. Blaha z Mir-u (128 dní), J. Linenger na Mir
STS 84 J. Linenger z Mir-u (132 dní), M. Foale na Mir
STS 86 M. Foale z Mir-u (144 dní), D. Wolf na Mir
STS 89 D. Wolf z Mir-u (127 dní)

Podobné výmeny na ISS sa mi nechcelo hľadať, ale boli aj tam

[Upraveno 11.7.2012 fritz.lochmann]
 
11.7.2012 - 10:37 - 
citace:
edit:
ja skor momentalne rozmyslam, ci pristaval niekto po dlhom pobyte vo vesmire na raketoplane... myslim, ze ano... urcite sa to da lahko overit, ale momentalne to nemozem hladat
takze, ak by niekto mohol potvrdit to, ze niekto po dlhom pobyte pristal raketoplanom, tak by som bol rad... dakujem
a v idealnom pripade by som poprosil aj popis toho, ako vyzeralo vystupovanie potom - neverim tomu, ze clovek po pol roku vo vesmire vyliezol a poprechadzal sa po okoli a pod...
[Edited on 11.7.2012 Agamemnon]


Napr. vystupovali dlhodobe posadky ISS na prvých expedíciách.
Neviem či si spomínam dobre, keď Budarin, Bowersock a Pettit (ISS6 ? ) pristali balisticky mimo určený sektor, vyhľadávacie tímy prišli až o niekoľko hodín a Budarin s Bowersockom sami vyliezli von ?
 
11.7.2012 - 10:59 - 
@Fritz Lochmann:
dakujem

@Ľuboš:
aha, nj... na toto som uplne zabudol

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.7.2012 - 14:00 - 
Relevantní příspěvky jsem přesunul. Díky Machimu za založení tohoto tématu.

Myslím, že je naprosto zřejmé, že vynášení posádek ze Sojuzu v poslední době není způsobeno tvrdostí přistání, ale jednoznačně tím, že kosmonauti přistávají po dlouhodobém letu v kosmu. Když se raketoplánem vracel někdo po dlouhodobém letu z ISS, zůstával pak také v křesle v tom "vystupovacím autobuse". Kolem raketoplánu chodili jen ti kosmonauti, kteří se vraceli po max. dvou týdnech v kosmu. Lze si to ověřit na fotografiích po přistání raketoplánů (členové dlouhodobých posádek na těch fotografiích většinou nejsou).

Davidova představa, že po přistání raketoplán rovnou obcházeli i členové dlouhodobých posádek, je tedy mylná. Je to pak klasický příklad toho, jak David ze své mylné představy "odvodí" zcela chybný závěr o tom, že posazování kosmonautů do sedaček po přistání je následek tvrdosti přistání. Nikoliv, je to kvůli adaptaci po delším pobytu ve stavu beztíže. Davide, jsi schopen a ochoten pochopit a akceptovat tuto skutečnost?

Nikdo tu nepopírá, že přistání v Sojuzu je hodně tvrdé, ale prakticky stejně na tom jsou jakékoliv jiné kabiny, přistávající na padáku (včetně Mercury, Gemini, Apolla, Dragonu i budoucího Orionu). Výsledkem tvrdých přistání mohou být různá zranění nebo pohmožděniny, ale ne posazování do sedaček (to se děje kvůli zpětné adaptaci na pozemskou tíži).
 
11.7.2012 - 14:38 - 
Toto je mi Alesi jasne, ze dlouhodoba posadka co se vraci dolu ma problem chodit ac pristali STSkem nebo Sojuzem a ze ti, co tam byli jen 2 tydny vstanou rychle jak v STS, tak v Sojuzu.

Spise jsem mel na mysli to, ze mene "drasticke" jemne lehke pristavani STS s mensim G je pro kosmonauty mnohem lepsi nez dopad Sojuzem.

Proto jsem presvedcen, ze kosmonautum bude spise lepe vyhovovat pristavat Skylonem a pilotovanym Dragonem na pristavaci drahu. Dragon bude mit ty SuperDraco motory s vysunovacima nohama, takze to bude take jemnejsi pristani nez s dopadem Sojuzu/Schenghzou.

Jestli jsem cetl spravne, tak ten novej Ruskej modul bude umet taky jemne pristavat s vysunovacima nohama a rizenym motorovym pristanim.

Jeste jsem si vzpomel, ze Dream Chaser je taky "raketoplan", takze by mel mit taky jemne mekke rizene pristavani jako s letadlem.

Tim padem predpokladam, ze kratkodobi turisti do 3 tydnu v Bigelowe nafukovacim hotelu by po pristani Dream Chasteru/Skylonu mohli okamzite vylezt ven a v podstate "skotacit" okolo lode.

A mozna v budoucnu, kdy bude nova generace hotelu s rotujicim obytnym prstencem pro generovani umele tize to budou mit tito turisti jeste prijatelnejsi s mensi namahou.


 
11.7.2012 - 15:25 - 
citace:

Nikdo tu nepopírá, že přistání v Sojuzu je hodně tvrdé, ale prakticky stejně na tom jsou jakékoliv jiné kabiny, přistávající na padáku (včetně Mercury, Gemini, Apolla, Dragonu i budoucího Orionu). Výsledkem tvrdých přistání mohou být různá zranění nebo pohmožděniny, ale ne posazování do sedaček (to se děje kvůli zpětné adaptaci na pozemskou tíži).


Ja to predsa len popieram. Podľa http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/pil_lety/rusko/sojuz/sojuz.htm je pristávacia rýchlosť s pristávacími motormi Sojuzu 3-4m/s čo je cca 11-16km/hod. Ak pri takej rýchlosti narazite autom do prekážky tak si to takmer ani neuvedomite. Ak ešte zoberieme do úvahy že kosmonauti sedia v anatomických kreslách a v relatívne hrubých skafandroch tak ich pristátia sú skutočne takmer jemné. Skutočne tvrdé boli pristátia u Vostokov, Voschodov, Mercury, Gemini a Apollo pretože oni pristávacie motory nemali.
 
11.7.2012 - 20:38 - 
Sojuz - rýchlosť klesania na hlavnom (1000m^2) padáku 7,2m/s (iný údaj 8-10m/s), rýchlosť dosadnutia - pôvodný Sojuz so štyrmi brzdiacimi motormi 3-4m/s; Sojuz T-TM-TMA so šiestimi brzdiacimi motormi 1,5m/s
Apollo - rýchlosť klesania na troch padákoch 7,3m/s, na dvoch padákoch 7,9m/s, na jednom ~10-11m/s
Gemini - rýchlosť klesania 30ft/s (~9m/s)
Mercury - rýchlosť klesania 30ft/s (~9m/s)
- pre lode Vostok a Voschod som presnejšie údaje nenašiel
- kabína Voschod bola vybavená brzdiacimi raketami (pravdepodobne na závesnom lane padáku - podobne ako u vojenského výsadkového systému "Reaktaur")
- kabína Mercury bola vybavená "landing bag" - textilným vakom s výfukovými otvormi medzi dnom lode a brzdiacim štítom, ktorý mal zmenšiť ráz pri dosadnutí

foto: http://www.spaceinminiature.com/ref/merc/merc_img/LandingBag.jpg
[Upraveno 11.7.2012 Alchymista]
 
11.7.2012 - 22:47 - 
Vostok měl 10m/s, ale kosmonauti vyskakovali, resp se katapultovali ve cca 7 km a přistávali na padáku mimo loď, rychlostí cca 5 m/s, zřejmě měli jen kulové vrchlíky, neboť tuším Titov se obával, že jej vítr snese na železniční trať, kdyby měl padák typ " křídlo" tak by taková obava nebyla na místě. Je obdivuhodné, že i Těreškovová po třech dnech tak přistávala. 
11.7.2012 - 23:01 - 
ad: "Titov... kdyby měl padák typ " křídlo" tak by taková obava nebyla na místě. "
Už jsem nechtěl reagovat, ale přece jen musím, aby korektní čtenáři zase nebyli uváděni v omyl ideologicky zkreslenými nesmysly. První padáky "křídlo" (Stratostar a Stratocloud) se začaly používat v roce 1975. A German Titov do kosmu letěl už v létě 1961. Anonym David (nebo anonymové David?) jistě vše náležitě okomentují, když dodám, že "křídlo" se začalo používat v USA.
 
12.7.2012 - 03:01 - 
V žiadnom pilotnom záchrannom katapultážnom systéme sa padákové krídlo nepoužíva, obvykle sa nepoužívajú ani iné "riaditeľné" padáky (s riadiacimi štrbinami alebo chlopňami). Dôvod je jednoduchý - ak je pilot v bezvedomí, alebo inak neschopný padák aktívne riadiť, tak padák, ktorý vytvára pri klesaní aj doprednú rýchlosť, je nebezpečný - môže pilota vliecť.
Naopak sa používajú padáky, vhodné aj na otváranie pri vysokej rýchlosti, napríklad stuhové a prstencové, prípadne krížové - padák typu krídlo sa obvykle nedá použiť pri rýchlosti viac ako 100m/s, klasický kupolový do 150m/s, prstencový a krížový do 200m/s, stuhový až do 220-250m/s.
Tieto sa pri odľahčení aj celkom rýchlo "vylievajú", čo ďalej znižuje pravdepodobnosť vlečenia.
Pre vysoké rýchlosti sa obvykle používa viacstupňový padákový systém, alebo častejšie - pilot sedí v kresle až do poklesu rýchlosti na "znesiteľnú úroveň", prípadne sa používa systém riadenia otvárania a nafukovania padáku.

[Upraveno 12.7.2012 Alchymista]
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.148302 vteřiny.