Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5    6  >>
Téma: MOM (Mangalyaan) - Indická družice Marsu
05.11.2013 - 12:22 - 
je to ako dodge pise:
komplikovany odlet suvisi so schopnostami nosica - pslv je pomerne slaby nosic

(v tomto je to podobna situacia ako bola s fobos-grunt, kde bol pouzity zenit namiesto protonu, co nakoniec prispelo k problemom)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
05.11.2013 - 12:51 - 
Upřesnění parametrů dráhy (zdoroj NORAD)

2013-060A/39370 (MOM spacecraft) - 261 x 23927 km x 19.42°
2013-060B/39371 (PSLV 4th stage) - 265 x 23518 km x 19.16°

plán: 250 x 23500 km x 19.2°
 
05.11.2013 - 13:53 - 
Důležité je, že je sonda na předepsané dráze, rozevřela sluneční panely a anténu. Šlapalo jim to " jako hodinky" to nebyl nějaký zoufalý propagační pokus vzor \chruščov/, ale perfektní výkon. Let k planetám není jednoduchý - viz Japonci, kteří mají v tomto směru náskok pře INDinány a neuspěli ani u Marsu, ani u Venuše. Pokud se to celé až na Martovu orbitu INDiánům povede, tak v tomto oboru " přeskočí" je i Čínu. 
05.11.2013 - 19:13 - 
emily lakdawalla má niekoľko pekný fotiek zo štartu, v slušnom rozlíšení
http://www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2013/11050201-picture-perfect-launch-for-mars-orbiter-mission.html

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
05.11.2013 - 21:47 - 
Zhruba za čtrnáct dní má letět americký MAVEN z čehož plyne, že byť poletí později než INDiáni, bude mít při vstupu na meziplanetární dráhu zhruba čtrnácti denní náskok, což se mi zdá paradoxní.
/ aby mě nějaký hnidopich zase nenapomínal dávám raději dopředu vysvětlení : vycházím z názvu ISRO - Indian ..... /
 
05.11.2013 - 22:11 - 
to nie je paradoxné... to sa volá orbitálna mechanika

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
05.11.2013 - 22:15 - 
citace:
Zhruba za čtrnáct dní má letět americký MAVEN z čehož plyne, že byť poletí později než INDiáni, bude mít při vstupu na meziplanetární dráhu zhruba čtrnácti denní náskok, což se mi zdá paradoxní.
/ aby mě nějaký hnidopich zase nenapomínal dávám raději dopředu vysvětlení : vycházím z názvu ISRO - Indian ..... /


No, vzhledem k tomu, že Mangalyaan bude teď postupně 6x zvětšovat výstřednost své vysokoenergetické eliptické parkovací dráhy, a definitivně jí opustí až 1.prosince, tak je vlastně spíš s podivem, že ten MAVEN stihne téměř dohnat... protože de-facto naopak vyrazí se 14ti denním zpožděním! (i s nižším počátečním množstvím pohonných hmot! teda to se špatně porovnává, ale dejme tomu s "nižším reaktivním delta-V", nebo jak to formulovat).

Je to něco podobného, jako že různí kapitáni plachetnic dokáží různě obratně křižovat proti větru (v tomto případě "proti gravitaci")
 
06.11.2013 - 06:53 - 
V každém případě je dobře, že se jen " nedrožkaří" a budou dvě sondy na cestě do dalekého Vesmíru s úkoly základního výzkumu. 
06.11.2013 - 09:33 - 
První orbitální manévr by měl začít 7.11. 1:15 IST (6.11. 19:45 UTC, 20:45 SEČ).

http://www.thehindu.com/news/national/mars-baton-shifts-to-istrac/article5318336.ece
 
06.11.2013 - 11:40 - 
nejaké info:

- indovia prijali signál z MOM, sonda je v dobrom stave

- ďalším dôvodom, prečo MOM má takú zložitú odletovú sekvenciu, je slabý motor sondy... súvislý zážih pre potrebné delta-v by bol príliš dlhý (a teda neefektívny, keďže by sa už neodohrával v perigeu)

- dátumy zážihov: Orbit raising manoeuvre dates: November 6, 7, 8, 9, 11, 16, and December 1.

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.11.2013 - 13:52 - 
tu píšu, že tento spôsob štartu, prináša aj istú priamu úsporu delta v
pomocou gravitačnej asistencie mesiaca v apogeu, ak som správne pochopil
http://www.googlelunarxprize.org/teams/team-italia/blog/lunar-mission-hohmann-vs-belbruno-transfer
Two kinds of lunar transfers have been proposed: inner and outer transfers. In inner transfers the spacecraft’s semiaxis is steadily increased by small provided by the spacecraft and small lunar gravity assists, till the spacecraft is captured by the Moon. Then the Moon centered semiaxis is decreased by the same method. In this transfer technique, the spacecraft–Moon synchronization is very important, since the spacecraft has to meet the Moon properly and several times at several apogees. The saving by inner transfers with respect to ordinary Hohmann, transfers can be up to 150m/s. Such a saving can have a big impact on the payload mass: this mass can be increased up to 10% more than the payload mass allowed in a Hohmann transfer.
 
06.11.2013 - 13:52 - 
citace:
nejaké info:

- indovia prijali signál z MOM, sonda je v dobrom stave

- ďalším dôvodom, prečo MOM má takú zložitú odletovú sekvenciu, je slabý motor sondy... súvislý zážih pre potrebné delta-v by bol príliš dlhý (a teda neefektívny, keďže by sa už neodohrával v perigeu)

- dátumy zážihov: Orbit raising manoeuvre dates: November 6, 7, 8, 9, 11, 16, and December 1.


To je dobře vymyšleno.
 
06.11.2013 - 14:08 - 
alamo... oni neletia k mesiacu

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.11.2013 - 14:20 - 
citace:
alamo... oni neletia k mesiacu


to neletia, ale ten príspevok, by sa mal prejaviť už pri postupnom navyšovaní apogea, teda aj v tomto prípade
 
06.11.2013 - 14:37 - 
čo som rýchlo našiel, tak mesiac je na zlej strane teraz... príspevok síce mať asi bude, ale ten určite nebude veľký

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.11.2013 - 14:40 - 
ešte: norad tracking:
http://www.n2yo.com/satellite/?s=39370

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.11.2013 - 14:42 - 
citace:
čo som rýchlo našiel, tak mesiac je na zlej strane teraz... príspevok síce mať asi bude, ale ten určite nebude veľký


Minulej měsíc se k Měsíci měsíc škrábala LADEE.
 
06.11.2013 - 16:21 - 
to nesúvisí... ladee to trvalo tak dlho kvôli tomu, na akú orbitu bola vynesená... opäť orbitálna mechanika...
pre ladee bolo postavenie mesiaca nepodstatné...

ak chceš ale využiť takto (ako to alamo popisuje) gravit. asist. mesiaca pri lete k marsu (resp. aby to malo nejaký väčší vplyv teraz na MOM), tak mesiac musí byť medzi marsom a zemou... teraz je smerom od marsu

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
06.11.2013 - 21:48 - 
První orbitální manévr proběhl v pořádku podle planu.

 
06.11.2013 - 23:29 - 
citace:
První orbitální manévr proběhl v pořádku podle planu.
Jsou někde dráhové parametry jednotlivých manévrů ? Dík.


MOD: odstraněn obrázek z citace.
 
07.11.2013 - 08:03 - 
Parametry plánovaných manévrů neznám, ale na NSF píšou, že ten první manévr zvednul apogeum dráhy o více než 4000 km (nová dráha má výšku cca 270 x 28750 km). Mě z toho pak vychází, že dodané delta-v bylo cca 115 m/s. Motorický manévr trval 200 sekund. 
07.11.2013 - 08:31 - 
To se je málo vzhledem k tomu, že potřebují pro odlet cca 1,5 km/s a navíc se při každém zvýšení apogea bude rychlost v perigeu zvyšovat a tím i zkracovat efektivní doba hoření., Zdá se tedy, že jde jen o úpravu výchozí dráhy pro další razantnější manévry. 
07.11.2013 - 08:40 - 
Na ISRO jsem našel, že by odletová elipsa měla mít apogeum okolo 8O.000 km , resp. 92.OOO km z čehož plyne, že odletový impuls bude asi největší ze šesti plánovaných. 
07.11.2013 - 09:14 - 
citace:
Na ISRO jsem našel, že by odletová elipsa měla mít apogeum okolo 8O.000 km ...
Davide, můžeš dát link na tuto informaci? Nespletl sis to náhodou s eliptickým orbitem kolem Marsu? Ten má mít 366 x 80000 km.
Podle dostupných informací má mít poslední eliptická dráha kolem Země, před odletovým TMI zážehem, parametry cca 600 x 215000 km.
 
07.11.2013 - 09:53 - 
Někde na www.isro.org, ale nemůžu to najít, asi máš pravdu, byla by to podivná shoda, zřejmě jsem to špatně "translejtit it" 
07.11.2013 - 10:26 - 
Mě to docela vychází. Pokud bude průměrné delta-v těch prvních 5 manévrů cca 130 m/s (s ubývajícím palivem bude klesat celková hmotnost sondy a stejný motor za stejnou dobu dodá sondě větší delta-v [při stejném tahu i spotřebě paliva]), tak celkové dv bude cca 650 m/s, což odpovídá přechodu na dráhu 600 x 215000 km. Závěrečný šestý manévr (TMI) bude určitě nejdelší a nejsilnější, protože musí sondě dodat dalších cca 650 - 750 m/s "naráz", takže ten manévr asi bude muset trvat cca 3x dlouho, než jednotlivé předchozí manévry. Je to ale určitě proveditelné a s realistickou spotřebou paliva.

Sonda má mít suchou hmotnost cca 500 kg a k tomu cca 850 kg paliva. vychází mi, že pro odlet od Země spotřebuje max. cca 500 kg paliva, takže nejméně 350 kg zůstane na korekce dráhy a operace u Marsu (především MOI, na což podle mne bude třeba dv možná až 1250 m/s a k tomu bude spotřeba paliva skoro 300 kg, takže po MOI už sondě asi moc paliva nezůstane [na drobné korekce dráhy by to ale mělo v pohodě stačit]).
 
07.11.2013 - 10:46 - 
citace:
Pokud bude průměrné delta-v těch prvních 5 manévrů cca 130 m/s
Sonda má mít suchou hmotnost cca 500 kg a k tomu cca 850 kg paliva. vychází mi, že pro odlet od Země spotřebuje max. cca 500 kg paliva, takže nejméně 350 kg zůstane na korekce dráhy a operace u Marsu

Spaceflight 101 update:

The first “Midnight Maneuver” of the Mars Orbiter Mission started at at 19:47 UTC on Wednesday and was about 200 seconds in duration to raise the apogee of the orbit by 4,120 Kilometers to 28,785 Kilometers. The maneuver used about 40 Kilograms of the vehicle’s 852-Kilogram propellant load.

...
LAM (Liquid Apogee Motor) provides 440 Newtons of thrust which equates to 44.87 Kilograms.
MOM uses Unsymmetrical Dimethylhydrazine as fuel and Mixed Oxides of Nitrogen [MON-3: Nitrogen Tetroxide with 3% Nitric Oxide] as oxidizer. The engine operates and an mixture ratio (O/F) of 1.65 and has a nozzle ratio of 160. It engine is certified for long firings of up to 3,000 seconds and a cumulative firing time of >23,542 seconds.
 
07.11.2013 - 11:07 - 
Uživatel antriksh@NSF (zřejmě Ind):

Delta-v required for MTT = 1525.5 m/s
Delta-v required for MOI = 1111.5 m/s
Total propellant requirement to achieve desired orbit around Mars = 777 kg
Total propellant available on the orbiter = 852 kg
 
07.11.2013 - 11:13 - 
Mimochodem, nevycházela mi ta délka manévru, protože tah 440 N je příliš malý, aby stačil za 200 sekund dodat dv přes 100 m/s tělesu o hmotnosti přes 1300 kg. Teď ale na NSF zveřejnili upřesněné údaje a podle nich manévr trval 416 sekund, což už konečně odpovídá tahu a dv. Spotřeba paliva na první manévr mi vychází něco málo přes 50 kg (40 kg mi připadá obdobně nerealistické, jako těch původních 200 sekund chodu motoru). 
07.11.2013 - 11:16 - 
OK. Díky Aleši.
Spaceflight 101 si mažu z důvěryhodných zdrojů (i když jsem je tam vlastně ani nikdy meměl).

Edit:
je to jak píšeš - originál ISRO update: http://www.isro.org/pressrelease/scripts/pressreleasein.aspx?Nov07_2013
 
<<  1    2    3    4    5    6  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.127878 vteřiny.