Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  2    3    4    5    6    7    8  >>
Téma: MOM (Mangalyaan) - Indická družice Marsu
11.11.2013 - 16:12 - 
Podle infa z BBC bylo během 4. manévru spotřebováno pouze 2 kg paliva. Vzhledem k tomu, že při startu byla sonda navedena nosičem na velmi přesnou dráhu, bylo ušetřena rezerva 6 kg paliva. To znamená, že k plnému dokončení mise má sonda stále ještě 4 kg paliva navíc.

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24900271
 
11.11.2013 - 17:41 - 
Je třeba se na celý pokus dívat jako na nácvik operací s kosmickým tělesem v dalekém kosmu, což je prioritní cíl mise. Berme to jako přípravu na daleké mise. Samotné manévrování na vysokých drahách má ale ISRO již úspěšně za sebou v realizaci přeletu k Měsíci. Jinak je sympatické, že ISRO potíže nijak netají nebo nesvádí na nějaké " zlé" konkurenty. Už to, že ISRO dokáže potíže přesně specifikovat a doufejme i na dálku řešit je v případě úspěchu nápravy známkou kvality. 
11.11.2013 - 17:54 - 
quote:
Tušíte někdo, proč se ůdaje ISRO a NORADu rozcházejí a kdo z nich má přesnější čísla?

Kde jsou čísla pro porovnání ? Tohle jsou parametry ze dvou následujících dnů, s čím je porovnáváš ?

Mod: odstraněn obrázek z citace
 
11.11.2013 - 17:57 - 
s údajmi na webe isro

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.11.2013 - 18:30 - 
quote:
Kde jsou čísla pro porovnání ?

NORAD: Nov 9th apogee has been raised from 40,016 km to 71,159 km. http://www.n2yo.com/satellite/?s=39370
ISRO: The observed change in Apogee is from 40,186 km to 71,636 km. http://www.isro.org/mars/updates.aspx
 
11.11.2013 - 18:58 - 
ještě jsem neměl čas to přečíst celé: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24900271 
11.11.2013 - 19:04 - 
quote:
ještě jsem neměl čas to přečíst celé: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24900271

Duplicitní post. Je dobré sledovat vlákno aspoň jeden den do minulosti.
 
11.11.2013 - 19:44 - 
Je prakticky nemožné, aby pouhé 2 kg paliva mohly stačit na delta-v 35 m/s celé sondy (mě vychází nutná spotřeba minimálně 12 kg). Tu zmínku na webu BBC chápu spíš tak, že bylo spotřebováno o 2 kg paliva víc (než by standardně stačilo pro 35 m/s [tedy např. 14 kg místo 12 kg]), zřejmě proto, že většinu delta-v udělaly manévrovací motorky s mírně menším Isp, než má hlavní motor. Nic to ale nemění na tom, že sonda má zřejmě pořád o 4 kg víc paliva, než bylo původně očekáváno (těch 6 kg "navíc" vzniklo jako neplánovaná "rezerva" v důsledku přesného navedení na základní dráhu po startu).

Jinak osobně poměrně souhlasím s pochybami nezávislých odborníků (na webu BBC) ohledně cívek solenoidů jako příčiny vypnutí hlavního motoru. Moc smysl to nedává. Docela se bojím nějaké jiné (nenapravitelné) závady na hlavním motorovém systému sondy. Snad jsou moje obavy liché. Jasně se to ukáže při dnešním nočním opravném pokusu. Doufám v to nejlepší a v pokračování mise k Marsu.
 
12.11.2013 - 01:06 - 
Noční dodatečné zvýšení dráhy proběhlo prý úspěšně. Apogeum je okolo 100 000 km a raketový motor dodal sondě rychlost 124,9 m/s. 
12.11.2013 - 02:23 - 
ISRO : 12.11.2013 05:03:50 IST 303,8 s 118.642 km. Zatím výborně ! 
12.11.2013 - 07:39 - 
Super! Takže sonda ve standardním režimu funguje dobře. Jen tak dál!

Vypadá to, že ISRO tím manévrem opravdu vrací dráhu sondy do původních plánů, protože oběžná doba mi teď vychází 1,94 dne (až 1,95 dne), takže po dalších dvou obězích (za 3 dny 21 hodin a cca 20 až 40 minut) bude v perigeu 16.11.2013 mezi 2:00 a 3:00 IST, tedy zřejmě zhruba ve stejné době, na kterou byl původně naplánován závěrečný manévr ke zvýšení apogea na cca 200000 km. Takže 15.11.2013 mezi 21:30 a 22:30 SEČ zase budu držet ISRO a sondě palce.
 
12.11.2013 - 09:36 - 
Je to " napínavý jako kšandy". Důležité je, že závadu správně našli, vyřešili a upravili i program, aby se vše vrátilo do plánovaných kolejí.
Dosud jsem indické kosmonautice moc nevěřil a nevěnoval jsem jí pozornost, ale nyní se mi začínají líbit, vypadá to, že jejich sonda není jen propagační akcí.
Před odletem ale, jestli tomu dobře rozumím, musí absolvovat ještě dva manévry - na 190 a 215 tis km, nebo je to jinak ?
 
12.11.2013 - 10:13 - 
Osobně se domnívám, že odlet chtějí dokončit podle původního plánu, tedy v noci z pátku na sobotu (15.-16.11.2013) zvednout apogeum někam k 200000 km (možná až na původně zmiňovaných 215000 km) a z té dráhy pak už přímo provést TMI (v noci z 30.11. na 1.12.2013). To TMI by určitě šlo udělat jak z dráhy s apogeem 190000 km, tak i z dráhy ve výšce 215000 km (nebo kdekoliv mezi tím). Nevidím tedy žádný důvod pro další neplánovaný manévr.

P.S.: Přiznám se, že lepší smysl mi dává apogeum cca 190000 km, protože pak mi oběžná doba vychází na cca 3,75 dne, takže 4 oběhy pak trvají celkem zhruba 15 dní (což je rozdíl mezi 16.11. a 1.12.). V takovém případě by TMI mohlo probíhat opět v podobnou dobu, jako předchozí manévry. Samozřejmě, že vyšší apogeum by mělo za výsledek sice jinou dobu pro TMI, ale nižší delta-v pro TMI, takže uvidíme, co je pro MOM důležitější.
 
12.11.2013 - 14:46 - 
Bude to tak, všude má ISRO jen jednu předodletovou elipsu někde u 200 tis. km. a pak již únikovou větev kuželosečky. 
14.11.2013 - 09:16 - 


z noradu...

klesol im periapsis, inak

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
14.11.2013 - 10:19 - 
V tomto týdnu, ještě před odletem na dlouhou cestu, proběhne cvičná kontrola všech 5 vědeckých přístrojů.
 
14.11.2013 - 13:00 - 
quote:
V tomto týdnu, ještě před odletem na dlouhou cestu, proběhne cvičná kontrola všech 5 vědeckých přístrojů.

Oprava: proběhne to příští týden.
http://timesofindia.indiatimes.com/india/Mangalyaan-instrument-test-next-week/articleshow/25720266.cms
 
14.11.2013 - 18:48 - 
quote:
to raise the apogee to nearly one lakh km.


Jo, to je další věc, co je na Indech srandovní: sice používají metrické jednotky a nehrozí tam zmatení jako u Američanů, ale všude do zpráv cpou svoje kuriozní jednotky "lakh" (tuším 100 000) a "crore" (tuším 10 milionů) - protože cokoliv, co zveřejňují v angličtině, nezveřejnují primárně pro okolní svět (jak by jeden čekal u kohokoliv kromě UK, USA, Kanady a Austrálie) - ale zveřejňují pro několik stovek milionů anglofonních Indů, kteří často nerozumí rodnému jazyku velké části jiných Indů (hi-tech oblast okolo Bangalore nemluví Hindí a kosmodrom je v oblasti obývané Tamily). Na těch metrických a přitom nám cizích jednotkách se ale přitom shodnou... no prostě je to napůl jak reportáž z jiné planety.
 
14.11.2013 - 19:06 - 
jj, lakh je 100000...

len to nie je jednotka, ale vyjadrenie množstva...
ja by som povedal, že je to porovnateľné s napr. tucet, nie?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
15.11.2013 - 08:58 - 
Je a nie je... Na označenie "crore" som prvý krát narazil pri vojenských programoch a ich rozpočtov a mal som nemalé problémy zistiť, čo to vlastne je a aký to má význam.
Tie jednotky sú "presné" v tom zmysle, že sa používajú na počítanie množstva spôsobom pripomínajúcim používanie dekadických násobkov či predpôn jednotiek ako kilo, mega, giga...

Aj indický zápis veľkých čísel má svojráznu odlišnosť - veľké čísla sa nad tisíc oddelujú po dvoch miestach, nie po troch, ako je obvyklé na "západe" alebo u nás.
Holt, je to stará kultúra a má vlastné spôsoby počítania, ktoré má vžité (desiatkový systém je ostatne údajne indický vynález).

lakh = 100 000 - v indickom zápise 1,00,000
crore = 10 000 000 (10E7)- v indickom zápise 1,00,00,000
padm = 1 000 000 000 000 000 (10E15) - v indickom zápise 1,00,00,00,00,00,00,000
shankh = 100 000 000 000 000 000 (10E17) - v indickom zápise 1,00,00,00,00,00,00,00,000
Okrem toho sa vzácnejšie vyskytujú aj "jednotky" arab, karab, neel,
arab = 100 crore = 1 000 000 000 (10E9)
karab = 100 arab = 10 000 crore = 100 000 000 000 (10E11)
neel = 10 lakh crore = 100 karab = 10 000 arab = 10 000 000 000 000(10E13)

solídne vysvetlenie systému zápisu čísel je napríklad tu: http://en.wikipedia.org/wiki/South_Asian_numbering_system
[Upraveno 15.11.2013 Alchymista]
 
15.11.2013 - 09:11 - 
heh... vdaka

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
15.11.2013 - 18:33 - 
Tak tedy dnes v noci půjde na poslední manévr před odletem a vlastně i na poslední oběh Země který by měl trvat kolem čtyř dnů a pak se vydá na stíhačku za Američany, kteří jak doufám kolem 18.tm. odletí.
Držme palce !
 
15.11.2013 - 20:44 - 
quote:
Tak tedy dnes v noci půjde na poslední manévr před odletem a vlastně i na poslední oběh Země který by měl trvat kolem čtyř dnů a pak se vydá na stíhačku za Američany, kteří jak doufám kolem 18.tm. odletí.
Držme palce !


nevieme aka bude najmensia vzajomna vzdialenost pri prelete? zeby fotecka druhej sondy pocas preletu?
 
15.11.2013 - 21:23 - 
Povedlo se!

@Mangalyaan1: 440N Liquid Engine completed firing#successfully to raise the apogee of #Mangalyaan to about 1.92 lakh km .
 
15.11.2013 - 21:49 - 
Pátý manévr u Země, nepočítáme-li " opravu" z 78 na 118 tis km, se uskutečnil v 01:27:00 IST, trval 243,5 s a apogeum stouplo na 192.874 km.
Takže započal poslední oběh kolem Země a při průletu perigeem poslední, šestý manévr navede sondu na únikovou dráhu k Marsu, nebo je to jinak ? Nejistotu vzbuzuje informace o max. apogeu ve 215 tis, km.
 
15.11.2013 - 23:07 - 
Předpokládám, že MOM odletí od Země tak, jak bylo plánováno, tedy až v noci z 30.11. na 1.12.2013. Oběžná doba má teď cca 3,8 dne takže odlet by měl nastat po dalších 4 obězích od dneška (tj cca za 15 dní). Myslím, že během těch 4 oběhů už MOM žádné manévry dělat nebude (v původním plánu to nebylo, ale ISRO samozřejmě může rozhodnout jinak).

Pak ale přijde na řadu manévr TMI (Trans Mars Insertion), který bude muset sondě dodat dalších 600 - 700 m/s (možná dokonce ještě o trochu víc). To je sakra hodně (všechny dosavadní motorické manévry daly sondě celkové delta-v cca 850 m/s).

Podle mých hrubých výpočtů teď sondě pořád ještě zbývá cca 500 kg paliva (z původních 850 kg). Na TMI bude třeba cca 200 kg paliva (doba hoření motoru přes 20 minut), takže na MOI u Marsu (dv cca 1120 m/s) zbyde cca 300 kg paliva (to by mělo v pohodě stačit).
 
16.11.2013 - 07:35 - 
Zvýšení apogea na původně někde uváděných 215 tis. km by konečnému manévru mnoho neulevilo, takže je to zřejmě opravdu poslední dráha kol Země. 
16.11.2013 - 15:06 - 
 
17.11.2013 - 01:20 - 
quote:
Chtěl jsem trochu blíž prozkoumat startovací okna k Marsu, tak jsem si stáhnul a nainstaloval "Trajectory Optimization Tool" - http://www.orbithangar.com/searchid.php?ID=5418 .
...
Moc pěkné. Jestli jsem ty grafy dobře pochopil, pak mají indové s MOM možnost využít řekněme dvě či tři záložní okna (při oběžné době posledních oběhů ~4 dny) v případě, že by se TMI napoprvé nepovedl, aby se ještě bez větších problémů dostali na oběžnou dráhu okolo Marsu.
 
17.11.2013 - 07:41 - 
Možná přesnější je : Odložit odlet o jeden či dva oběhy, jakmile se něco nepovede může se sonda dostat na obtížně či vůbec ne -napravitelnou dráhu a to neuvažuji s fatálním selháním hlavního motoru. 
<<  2    3    4    5    6    7    8  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.239088 vteřiny.