Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4    5  >>
Téma: Návrat na Měsíc 2
09.11.2012 - 15:05 - 
citace:
Raketa sa spolieha na SSME motory, ktore su na sklade a dokumentacia existuje.


tych je 16 tj. na prve 4 lety... povedzme takych prvych 8 rokov

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.11.2012 - 15:13 - 
citace:
citace:
Raketa sa spolieha na SSME motory, ktore su na sklade a dokumentacia existuje.


tych je 16 tj. na prve 4 lety... povedzme takych prvych 8 rokov


ty si myslis ze program SLS vydrzi dlhsie??
 
09.11.2012 - 15:17 - 
aha, njn tiez pravda

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.11.2012 - 16:30 - 
citace:
zaslouzil by si modernizaci (elektronika

Dle mne je to spíše nutností - tedy v postatě téměř celý nový vývoj - něco málo by se možná dalo použít z elektroniky součaných nosičů - stejně jako po konci éry Saturnu zkrachovala část výrobců dílů a ta co nezkrachovala ta jen zrušila uplně výrobu - tak jistě to dopadlo i díky změnám po konci SSSR i u nich.
 
09.11.2012 - 17:20 - 
citace:
Energija - dokumentacia sice je, ale "sprovoznit linky" v sucasnosti znamena vyrobit nove linky, aspon co sa tyka centralneho stupna. Boostre akotak prezivaju v Zenite, ale centralny stupen, tam nemame nic, motory, nadrz, vsetko by sa muselo robit odznovu. Tazko povedat ci by to bolo lacnejsie nez ...


Par RD-120 odkoupil Rocketdyne. Shodou okolnosti vyvojova a konstrukcni firma motoru SSME. Jestli si dobre pamatuji detaily, pokouseli se resit nejake problemy hlavnich motoru raketoplanu na zaklade fungovani RD-120 (patrne byl RD-12 vyspelejsi, kdyz se tu Americani chteli neco naucit). Oba motory maji tusim podobny vykon.
Vyvojova kancelar i vyrobce RD-120 v rusku stale existuje, ale po 20 letech ... kdo vi.
 
09.11.2012 - 22:02 - 
citace:


Par RD-120 odkoupil Rocketdyne. Shodou okolnosti vyvojova a konstrukcni firma motoru SSME. Jestli si dobre pamatuji detaily, pokouseli se resit nejake problemy hlavnich motoru raketoplanu na zaklade fungovani RD-120 (patrne byl RD-12 vyspelejsi, kdyz se tu Americani chteli neco naucit).



to ze americania odkupili RD-120, neznamena ze je vyspelejsi. Oni su pragmatici, ak ma niekto riesenie ich problemu, tak ho pouziju. Zrejme boli proste zvedavi jak na to isli rusi. To nic nevypoveda o urovni daneho motora
 
10.11.2012 - 09:17 - 
RD 120, ačkoliv je 27 roků starý se stále používá v 2. stupni Zenitu.

Encyclopedia Astronautica:
Glushko Lox/Kerosene rocket engine. 833 kN (85 MT). Zenit stage 2. In production. Isp=350s. High altitude engine used in the Zenit second stage. First production Russian engine to be test fired in the United States (3 test burns were made). First flight 1985.
Application: Zenit stage 2.
Characteristics
Engine: 1,125 kg (2,480 lb). Chamber Pressure: 162.80 bar. Area Ratio: 106.7. Thrust to Weight Ratio: 75.55. Oxidizer to Fuel Ratio: 2.6.
RD 120, AKA: 11D123.
Status: In production.
Unfuelled mass: 1,125 kg (2,480 lb).
Height: 3.87 m (12.70 ft).
Diameter: 1.95 m (6.38 ft).
Thrust: 833.00 kN (187,265 lbf) (85 MT)
Specific impulse: 350 s.
Burn time: 315 s.
First Launch: 1985.
Number: 60 .

Je tedy obdobný:
- XLR89-1 /Atlas A / 1st tah 77 tun, Isp 282/248 s, tlak 40 Bar
- Merlin 1D, tah 73 MT, Isp(vac) = 311 sec, tlak 9,7 MPa ( 97 Bar)
- Merlin 1D (vakuum) by měl mít o něco lepší parametr než Melin 1D, zatím nebyly zveřejněny

Je vidět mnohaletý kvalitativní náskok Rusů v LOX/RP motorech
 
10.11.2012 - 19:29 - 
citace:
RD 120, ačkoliv je 27 roků starý se stále používá v 2. stupni Zenitu.

Encyclopedia Astronautica:
Glushko Lox/Kerosene rocket engine. 833 kN (85 MT). Zenit stage 2. In production. Isp=350s. High altitude engine used in the Zenit second stage. First production Russian engine to be test fired in the United States (3 test burns were made). First flight 1985.
Application: Zenit stage 2.
Characteristics
Engine: 1,125 kg (2,480 lb). Chamber Pressure: 162.80 bar. Area Ratio: 106.7. Thrust to Weight Ratio: 75.55. Oxidizer to Fuel Ratio: 2.6.
RD 120, AKA: 11D123.
Status: In production.
Unfuelled mass: 1,125 kg (2,480 lb).
Height: 3.87 m (12.70 ft).
Diameter: 1.95 m (6.38 ft).
Thrust: 833.00 kN (187,265 lbf) (85 MT)
Specific impulse: 350 s.
Burn time: 315 s.
First Launch: 1985.
Number: 60 .

Je tedy obdobný:
- XLR89-1 /Atlas A / 1st tah 77 tun, Isp 282/248 s, tlak 40 Bar
- Merlin 1D, tah 73 MT, Isp(vac) = 311 sec, tlak 9,7 MPa ( 97 Bar)
- Merlin 1D (vakuum) by měl mít o něco lepší parametr než Melin 1D, zatím nebyly zveřejněny

Je vidět mnohaletý kvalitativní náskok Rusů v LOX/RP motorech



K čemu je jim nějaký pofidérní náskok ve vývoji motorů, když nedokážou postavit moderní nosič,z bídou se doplazili k Venuši, u Marsu si uřízli ostudu, k vnějším planetám se vůbec neodvažují a jejich pilotované lety se stále jen plazí v předpotopních lodích na LEO a vrcholem byla ostuda v pilotovaném závodě na Měsíc.
Raketoplány a ISS jim poskytly " oddechový čas" na dohnání zaostalostui ve vývoji a oni ten čas promarnili " drožkařením", co k tomu více říci.
 
10.11.2012 - 19:52 - 
K čemu je jim nějaký pofidérní náskok ve vývoji motorů, když nedokážou postavit moderní nosič,z bídou se doplazili k Venuši, u Marsu si uřízli ostudu, k vnějším planetám se vůbec neodvažují a jejich pilotované lety se stále jen plazí v předpotopních lodích na LEO a vrcholem byla ostuda v pilotovaném závodě na Měsíc.
Raketoplány a ISS jim poskytly " oddechový čas" na dohnání zaostalostui ve vývoji a oni ten čas promarnili " drožkařením", co k tomu více říci.



V diskusi se zcela ignoruje závažná skutečnost, a to že jedině USA dokázaly uskutečnit lety s lidskou posádkou dále než na nízké oběžné dráze okolo Země. Všechny ostatní kosmické "velmoci" dokáží provádět pouze jednoduché lety s posádkou na nízké oběžné dráze okolo Země.
 
10.11.2012 - 21:32 - 
citace:
K čemu je jim nějaký pofidérní náskok ve vývoji motorů, když nedokážou postavit moderní nosič,z bídou se doplazili k Venuši, u Marsu si uřízli ostudu, k vnějším planetám se vůbec neodvažují a jejich pilotované lety se stále jen plazí v předpotopních lodích na LEO a vrcholem byla ostuda v pilotovaném závodě na Měsíc.
Raketoplány a ISS jim poskytly " oddechový čas" na dohnání zaostalostui ve vývoji a oni ten čas promarnili " drožkařením", co k tomu více říci.



V diskusi se zcela ignoruje závažná skutečnost, a to že jedině USA dokázaly uskutečnit lety s lidskou posádkou dále než na nízké oběžné dráze okolo Země. Všechny ostatní kosmické "velmoci" dokáží provádět pouze jednoduché lety s posádkou na nízké oběžné dráze okolo Země.

V diskusi se zcela ignoruje závažná skutečnost, A TO ŽE JEŠTĚ ŽÉDNÉ LIDSKÁ BYTOST NEPUSTILA NÍZKOU OBŠŽNOU DRÉHU KOLEM ZEMĚ.
To se podaří do 20 let Číně za pomocí Ruska.
 
10.11.2012 - 21:36 - 
V diskusi se zcela ignoruje závažná skutečnost, A TO ŽE JEŠTĚ ŽÉDNÉ LIDSKÁ BYTOST NEPUSTILA NÍZKOU OBŠŽNOU DRÉHU KOLEM ZEMĚ.
To se podaří do 20 let Číně za pomocí Ruska.



Někdo věří na velikonočního zajíčka, někdo na předstižení USA Čínou a jiný zase na fantasmagorické konspirativní teorie.
 
12.11.2012 - 00:44 - 
Takže bych se vrátil k původnímu tématu. Na space.com vyšel článek, že po znovuzvolení Obamy možná dojde k "lehké" změně v plánech NASA.

http://www.space.com/18380-nasa-moon-missions-obama-election.html
 
12.11.2012 - 01:22 - 
citace:
Takže bych se vrátil k původnímu tématu. Na space.com vyšel článek, že po znovuzvolení Obamy možná dojde k "lehké" změně v plánech NASA.

http://www.space.com/18380-nasa-moon-missions-obama-election.html

citace:
The new plans have probably already been cleared with the Obama Administration but have been kept under wraps in case Republican candidate Mitt Romney won Tuesday night's (Nov. 6) presidential election, said space policy expert John Logsdon, a professor emeritus at George Washington University.


jupí.. (treba nadšenie držať na uzde, preto tie malé písmenká a žiadne výkričníky..)
 
12.11.2012 - 06:47 - 
Dobrý nápad, to by bylo něco ! Proč při druhé misi SLS a Orionem prostě oblétat Měsíc, když jen při malém zvětšení energie se Orion může zastavit v L2, vyzkoušet si svoji schopnost a energetickou náročnost udržet stabilitu v tomto bodě i funkci ostatních systémů Orionu. To by dávalo velkou naději uskutečnit nové přistání lidí na Měsíci s dvěma lety SLS již v jeho prvé fázi – nosnosti 70 tun na LEO. Jen to nezakříknout ! 
12.11.2012 - 12:14 - 
citace:
Dobrý nápad, to by bylo něco ! Proč při druhé misi SLS a Orionem prostě oblétat Měsíc, když jen při malém zvětšení energie se Orion může zastavit v L2, vyzkoušet si svoji schopnost a energetickou náročnost udržet stabilitu v tomto bodě i funkci ostatních systémů Orionu. To by dávalo velkou naději uskutečnit nové přistání lidí na Měsíci s dvěma lety SLS již v jeho prvé fázi – nosnosti 70 tun na LEO. Jen to nezakříknout !


Body L v soustavě Země -Měsíc jsou silně nestabilní vzhledem ke gravitačním poruchám vyvolaných nejen elipticou dráhou Měsíce, ale velkou blízkostí Slunce, Země zřejmě proto nemá žádné " Trojany" aní jiné přirozené satelity. Velmi hmotný Měsíc / v vztahu k Zemi / to zřejmě nedovolí. Domnívím se , že základna v tomto bodě by též b\la silně nestabilní a vyžadovala by časté korekční manévry čímž její smysl se stává " nesmyslem".
 
12.11.2012 - 12:26 - 
citace:
Domnívím se , že základna v tomto bodě by též b\la silně nestabilní a vyžadovala by časté korekční manévry čímž její smysl se stává " nesmyslem".


áno vyžiada si to určité "palivo", ale je to porovnateľné so stratami na LEO v dôsledku odporu atmosféry..
je aj ISS nezmysel? potom, všetko je nezmysel
(ak začneš tvrdiť toto, postúpiš do vyššieho levelu..)
 
12.11.2012 - 12:52 - 
citace:


áno vyžiada si to určité "palivo", ale je to porovnateľné so stratami na LEO v dôsledku odporu atmosféry..
je aj ISS nezmysel? potom, všetko je nezmysel
(ak začneš tvrdiť toto, postúpiš do vyššieho levelu..)


Naš přispěvatel ideo-David a jeho "columbovský" děda, přeci neustale opakuje že je ISS na nic a zbytečný projekt, takže již dávno postůpil do vyššího levelu
[Upraveno 12.11.2012 Conquistador]
 
12.11.2012 - 13:51 - 
Plány NASA musí schválit kongres schudlé nejzadluženější země na světě které čekají bolestivé škrty. Holt žádný strom neroste do nebe, ale co, veškeré lety sond i lidí si mohou zadat na Ruském kosmickém nádraží, jen se kouknout na jízdní řád a vybrat spoj, lítá jim to bez zpoždění. Američani mají svůj podíl na osvobození Číny za druhé sv.války a teď také na vědeckotechnické revoluce čínského hospodářství kterou způsobyly vlastní koncerny v konkurečním boji za ziskem za každou cenu. No a výsledek je dnešní skutečnost je tady a my jen Čumíme!!!
 
12.11.2012 - 14:14 - 
citace:
No a výsledek je dnešní skutečnost je tady a my jen Čumíme!!!



Alebo aj Čínime

ako ste uviedli, žiadny strom nerastie do neba a aj nerovnováha Čína (výroba) - USA (spotreba) nemôže trvať večne. Konieckoncov tie nenažraté koncerny sa už húfne vracajú do USA, pretože Číňanom narástli platy a teda čísla sa zmenili...

Takže určite to bude dobudúcna zaujímavé, aj keď ja by som to nádražie videl skôr u súkromníkov v USA. Nakupovať takéto služby v zahraničí je ekonomická, vojenská aj prestížna samovražda. U rusov to prešlo len preto že iná možnosť proste nebola
 
12.11.2012 - 16:12 - 
citace:
Body L v soustavě Země -Měsíc jsou silně nestabilní...


To ano, L1, L2 a L3 jsou nestabilní, ale lze použít kvasistabilní dráhy v blízkosti L. Těmto drahám se říka Halo orbits. Jsou ale i jé typy kasistabilních drah.

http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_orbit

 
12.11.2012 - 16:34 - 
Nemyslím, že súkromníci to "zachránia".
Delty, Atlasy a Titany tiež stavajú "súkromníci" - sú to súkromné akciové spoločnosti, nie štátne podniky. Len na rozdiel od "Muska a jemu podobných" majú aj významný politický vplyv, takže si dokážu "vylobovať" od štátnej organizácie - NASA - značne vyššie ceny.
Keď získajú nastupujúce spoločnosti podobný vplyv na rozhodovanie o objednávkach, ich ceny budú rásť podobným spôsobom, hoci možno pomalšie, pretože sú jednak menšie a efektívnejšie, a jednak ich vstupuje na trh niekoľko súčasne, takže si budú viac konkurovať cenami a technológiami.
citace:
Konieckoncov tie nenažraté koncerny sa už húfne vracajú do USA, pretože Číňanom narástli platy a teda čísla sa zmenili...
To je sčasti pravda, ale problém (nielen) americkej ekonomiky je, že číňania sa celkom iste mnohému priučili a získali keď nič iné, tak vedomosti o danej problematike, "know-how", zručnosti pri organizácii výroby a samotnej výrobe a v nejednom prípade i ďalšie "špeciálne" znalosti, ktoré dokážu celkom iste využiť pre svoje potreby.

A je tu aj ďalšia podstatná vec - ľudské zdroje, v zmysle ich kvalifikácie. Všeobecne je na "západe" významný trend poklesu úrovne technickej kvalifikácie mladých ľudí, nastupujúcich do svojich prvých zamestnaní.
Prvý si to všimli pred viac ako desaťročím rusi, po dlhých "suchotách" v leteckom, raketovom a kozmickom priemysle - že majú v strategických podnikoch a výrobách v podstate len dedkov okolo penzie (a starších), ale žiadnych mladých, respektíve mladých aj ano, ale s nedostatočným vzdelaním a nedostatočnou motiváciou (samozrejme - danou aj finančným ohodnotením). Tento problém zrejme ešte stále nedoriešili, hoci z mnohých záberov a fotiek vidieť, že "mladých" významne pribudlo.

Podobné problémy sa budú musieť riešiť aj v podnikoch, do ktorých sa vracia výroba "z Číny" - znovu vytvoriť prostredie, v ktorom panuje určitá úroveň "kultúry práce". Pritom strata "kultúry práce" je záležitosť celkom rýchla - stačia aj dva-tri roky prerušenia činnosti/výroby a prepustenie alebo odchod časti pracovníkov (zvlášť starších a "skúsených" s istou neformálnou autoritou na pracovisku), kým na jej obnovu je potom potrebná doba značne dlhšia, kľudne desaťročie. A kým sa "kultúra práce" plne neobnoví, má podnik neustále problémy s kvalitou výroby...
 
12.11.2012 - 17:25 - 
citace:
Nemyslím, že súkromníci to "zachránia".
Delty, Atlasy a Titany tiež stavajú "súkromníci" - sú to súkromné akciové spoločnosti, nie štátne podniky. Len na rozdiel od "Muska a jemu podobných" majú aj významný politický vplyv, takže si dokážu "vylobovať" od štátnej organizácie - NASA - značne vyššie ceny.


to je pravda, takže chcelo by to niečo "inšpirujúce" aby mali chuť ten "klídek" zahodiť, a poriadne sa posekať pri snahe o čo najnižšiu cenu..
a ja si myslím že čím viac vesmírnych staníc, ku ktorím bude treba pravidelne dopravovať ľudí aj materiál vznikne, tým to príde skôr
takže stanica v L2 je krok správnym smerom..
 
12.11.2012 - 17:38 - 
citace:
Nemyslím, že súkromníci to "zachránia".
Delty, Atlasy a Titany tiež stavajú "súkromníci" - sú to súkromné akciové spoločnosti, nie štátne podniky. Len na rozdiel od "Muska a jemu podobných" majú aj významný politický vplyv, takže si dokážu "vylobovať" od štátnej organizácie - NASA - značne vyššie ceny.



kym bude jedinym zakaznikom vlada, tak pri tych vysokych cenach skoncime vzdy. Vieme ako vlada hospodari...

To ale neznamena ze sukromnici nebudu vozit americkych astronautov. Akonahle to bude mozne, zacne JuEs objednavat taxiky doma. Jednak z dovodu strategickeho (raketove a vesmirne know-how), jednak z dovodu politickeho (skuste vysvetlit volicom ze platite rusakom za taxik, zatialco domaci taxikari nemaju do coho pichnut a musia prepustat)
 
12.11.2012 - 17:50 - 
citace:
Akonahle to bude mozne, zacne JuEs objednavat taxiky doma.


pretože bude musieť - majú na to zákon (a dokonca aj keby bol sojuz stále lacnejší) proste bude len ďalší monopol

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
13.11.2012 - 08:55 - 
citace:
Domnívím se , že základna v tomto bodě by též b\la silně nestabilní a vyžadovala by časté korekční manévry čímž její smysl se stává " nesmyslem".

Na dráze kolem bodu EML1 i EML2 již byla americká Artemis (vizualizace dráhy viz obr. 3 a 6):
http://www.nasa.gov/mission_pages/artemis/

Též zde:
http://www.igpp.ucla.edu/public/THEMIS/SCI/Pubs/artemis/artemis_woodward.pdf
 
13.11.2012 - 11:41 - 
Jak už tady bylo kdysi probíráno, tyto síly nestability jsou tak malé, že by je zvládly motory o nízkém tahu a vysokém Isp – nějaký druh el. motorů. Např. sonda Artemis měla motorky jen o tahu 4,4 N (0,45 g), palivo bylo monopropelentní - hydrazin a pomocí 4 ks zvládla pohyby libovolným směrem i rotaci. Prováděla mnoho manévrů, měla ovšem počáteční hmotu jen 126 kg 
13.11.2012 - 11:54 - 
Artemis využila tzv. Lissajousovu dráhu. Kromě drah označovaných jako "Halo" je to další typ poměrně stabilních drah v okolí L. Výhodou těchto drah je hlavně to, že jsou poměrně stabilní a není potřeba tak často manévrovat oproti případu, kdy by sonda byla umístěna přímo v L:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lissajous_orbit

Další výhodou těchto drah je i to, že takhle lze do okolí L umístit více sond, kdežto to umístěním sondy přímo do L, je tím již librační bod obsazený.

Vlastně si teď ani nedokážu vybavit případ, kdy by sonda byla umístěna přímo do L. Vždycky to byla dráha buď Halo nebo Lissajous.

[Upraveno 13.11.2012 HonzaVacek]
 
13.11.2012 - 17:37 - 
citace:
Vlastně si teď ani nedokážu vybavit případ, kdy by sonda byla umístěna přímo do L. Vždycky to byla dráha buď Halo nebo Lissajous
To príliš neprekvapuje, pokiaľ si detailnejšie predstavíme dva prepojené problémy s navigáciou sondy do bodov L - problém presného určenia polohy bodu L a vzájomnej polohy sondy a bodu L v dynamickom systéme niekoľkých telies a problém "zastavenia" sondy v danom bode v rámci dynamického systému. Oveľa jednoduchšia je potom navigácia do nejakého "blízkeho okolia", kde je dráha telesa dostatočne stabilná v priestore z hľadiska našich potrieb, pretože predpokladaná aktívna životnosť sondy je roky, maximálne desaťročie.
 
13.11.2012 - 19:28 - 
citace:
To príliš neprekvapuje, pokiaľ si detailnejšie predstavíme dva prepojené problémy s navigáciou sondy do bodov L - problém presného určenia polohy bodu L a vzájomnej polohy sondy a bodu L v dynamickom systéme niekoľkých telies a problém "zastavenia" sondy v danom bode v rámci dynamického systému.


Tak v tomto bych až tak velký problém neviděl. Ač to zní možná neuvěřitelně, tak dnešní modely Sluneční soustavy dokáží předpovědět polohy planet a dalších těles s velmi vysokou přesností. Příkladem mohou být např. efemeridy JPL DE4XX, kde dosažená přesnost předpovědí nepřesahuje kilometry až stovky metrů, pro Měsíc je to dokonce v řádech metrů.



[Upraveno 13.11.2012 HonzaVacek]
 
13.11.2012 - 19:29 - 
http://www.thespacereview.com/article/2188/1
platforma v L2 by sa mala začať budovať v roku 2019
počiatočná doba trvania pilotovaných misií by mala byť 30 dní
potom má nasledovať migrácia platformy s L2 do L1 zem mesiac
pridanie vybavenia pre telerobotické operácie na mesiaci, doprava vzoriek z povrchu na platformu
uvažujú rozšírenie schopností migrácie až do L2 slnko zem
s trvaním misie 90 až 180 dní
uvažuje sa o tom, že stanica bude schopná navštíviť asteroidy
všetky toto má byť dosiahnuteľné s pomocou, solárno elektrického pohonného modulu

bingo "loď L"
 
<<  1    2    3    4    5  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.121365 vteřiny.