Oni Rusové fakt až do motorů v první stupni Energie neměli žádný kyslíkovodíkový horní stupeň? No, když nad tím teď tak přemýšlím... tak asi neměli no. To ale znamená, že Čína tuto technologii fakt vyvinula dřív, než Rusko? To ale docela mění obrázek, který většina z nás o ruské vs. čínské technologii má (tedy, že Číňani vše jen kopírují...)
Autor: 42nd AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference & Exhibit
9 - 12 July 2006, Sacramento, California
To se poněkud mýlíte, viz článek výše. Již pro Lunární program byl vyvinut motor RD 57, později přejmenován na KVD1. Myslím, že 10 ks těchto motorů bylo prodáno Indii a ti podle nich postavili nyní svou modifikaci. Mají staged combustion cycle, proto mají vysoké Isp – viz tvrzení Indů, že mají lepší Isp než ESA a v US. Rusové také vyvinuli motory s expander cycle - viz článek. Proč je zatím v praxi nepoužili je zřejmě otázka cenová a nevyplatilo se jim předělávat staré nosiče Sojuz a Proton.Také proto, že Rusové mají nyní 4 dobré vrchní stupně na LOX/RP a skladovatelné palivo. Motory LOX/LH2 jsou připraveny pro Angaru, ale i tam zůstane asi hlavní podíl startů s vrchním stupněm LOX/RP z cenových důvodů (podobně jako u Falcon 9). Budou zřejmě využity pro GTO,nebo lety mimo Zemi, pokud to bude vyžadovat hmota nákladu. [Upraveno 09.1.2014 PinkasJ]
Já je stejně nikdy úplně nepochopím.. to už pochopím spíš tu Asii - tam se děje spousta věcí, jako v Evropě v 19., nejpozději 20.století, takže je to pro mě srozumitelné. Amíci jsou zase tak nějak "v naší vlastní budoucnosti", protože jejich předkové do ní už před stovkami let utekli... ale co vlastně provádí Rusové a proč... to je mi stejně nejasné, jako kdysi Karlu Havlíčku Borovskému :-)
(ale zase zapínat všechny motory už na Zemi a jen postupně odhazovat nádrže/paralelní boostery mi stejně přijde jako chytrý tah... a postupně ho od Koroljova znovu a znovu napodobují všichni ostatní, na úkor Von Braunových sériových stupňů, které startují nezapnuté... ostatně v programování jsou AND a OR dvě hlavní logické operace...)
alamo - ďalšie slovo je infraštruktúra... Rusi začali svoje projekty bez vodíku a vodíkovú infraštruktúru by museli dobudovať, čo nie je zasa celkom sranda. Američania vybudovali hlavné časti vodíkovej infraštruktúry pre svoj "najväčší" kozmický projekt - Saturn V, a keď ju už mali vytvorenú, tak ju proste používali a používajú ďalej.
xChaos - sériové vs paralelné radenie je jeden problém, druhý podobný je oddelovanie a štart horných stupňov - horúce vs studené oddelenie. Každé riešenie má svoje výhody a nevýhody a je na intuícii a schopnostiach konštruktérov, ktoré riešenie je pre nich výhodnejšie.
citace:To uz je cudne. Su nosice pre vladne starty procesovane nejako inak ako nevladne?
logicky by nemali byt...
ale to neznamena, ze nie su...
viem si velmi dobre predstavit, ze nosice pre komercne starty maju podstatne lepsiu kontrolu kvality ako tie pre ruske naklady - neprekvapilo by ma to - ono, koniec koncov... tie komercne spolocnosti za tie starty platia podstatne viac ako ruska vlada
inak v podobnom duchu, o rozdiele v kontrole kvality, sa nesie aj diskusia na nsf
citace:To uz je cudne. Su nosice pre vladne starty procesovane nejako inak ako nevladne?
Ano.
"The five Proton or Breeze M launch failures since December 2010 have all been on Russian federal missions. Only the partial launch failure on the Yamal 402 mission was on an ILS flight. ILS officials say they offer additional mission assurance services on Proton launches under their responsibility. The ILS Proton is one of the three leading rockets in the international launch market, alongside the European Ariane 5 and SpaceX's Falcon 9."
Ruská Federální bezpečnostní služba (FSB) provedla šetření, které ukázalo, že zaměstnanci Státního podniku výroby a výzkumu kosmického centra M. Khrunichev, ruského producenta raket, mohli záměrně poškodit motor nosné rakety Proton M, což mohlo vést ke katastrofám.
Podle zdroje z ruského ministerstva vnitra vedení vesmírného střediska M. Khrunichev si zpočátku neuvědomilo, že se může jednat o sabotáž. Později FSB zahájila vyšetřování, ve kterém bylo vyslechnuto 15 zaměstnanců a byly také podrobeny zkouškám na detektoru lži. Pokud bude sabotáž potvrzena, bude se jednat o jednou z drahých sabotáží v kosmickém průmyslu Ruska.
Úmyslná sabotáž může souviset hlavně s personálními problémy a naprostým nedostatkem pedagogické práce na pracovišti. Průměrný plat pracovníka v závodě M. Khrunichev je 30 tisíc rublů (645 eur měsíčně), což způsobuje problémy v získání kvalifikovaných odborníků v Moskvě. Na všechny tyto otázky odpoví probíhající vyšetřování.
V roce 2013 za stejnou cenu 1,521 mld rublů (32,7 mil. euro), z toho 447 mln rublů (9,6 mln eur) stojí blok Breeze M. Částka 690 mln rublů (14,85 mln eur) je za různé služby při startu rakety, dalších 20 mln rublů (430 tisíc eur) stojí transport rakety na kosmodrom Bajkonur a 170 mln rublů (3,6 mln eur) kužel rakety. Celkově lze říci, že ruský rozpočet vyčleněný pouze na jeden start rakety Proton M je 2,84 mld rublů (více než 61 mil eur).
Šlo o vysokou částku a velkou katastrofu Protonu M s navigačním satelitem Glonass-M v červenci 2013. Příčinou nehody byl úhlový rychlostní senzor, který byl vložen vzhůru nohama (je známo, že to bylo úmyslně).
Články o možné sabotáži se objevily v médiích po poslední katastrofě Protonu, která se stala 16.5.2014. V tomto případě bylo důvodem havárie zničení ložiska turbočerpadla. To je oficiální verze kolapsu nosné rakety.
Raketa Proton M odstartovala s ruským telekomunikačním satelitem Express AM4R z kosmodromu Bajkonur dne 16.5.2014. Mise nečekaně skončila v 546. sekundě od startu a satelit byl ztracen.
Zajímavým faktem je, že ruské satelity na palubě ruské rakety mají takové problémy. Navíc americké sankce neumožňují vynášet evropské a americké satelity za pomocí raket z Ruska. To není dobrým znamením pro rozvoj ruského kosmického průmyslu.
Zaujimave, ze vzdy ked sa nieco v tejto roztodivnej krajine pokazi, nakoniec dospeju k tomu ze to bola sabotaz. Proste treba najst vinnika, najlepsie niekde na zapade, a hodit nanho nevyhnutne vysledky svojho systemu riadenia.
A druha vec - platy. Milionkrat som tu tvrdil ze ruske konkurencieschopne ceny su vysledkom kurzu rubla a zufalych platov v sektore. Situaciu potvrdil sef rozkozmosu, ministerstvo vnutra, FSB... len tu ma bude partia expertov dookola presviedcat ze nie, ze ruske postavenie na trhu je vysledok ich konstrukterskej geniality
ziadna sabotaz... ani to nikto z oficialnej vystrovacej komisie havarie netvrdil... ani jedno z ofic. vyjadreni z oficialneho vysetrovania, nic take nespomina...
to, ze si niekto nieco vymysli a povie rozpravku do novin... este neznamena, ze to tak je... to by potom americania nikdy neboli na mesiaci, zem uz bola davno znicena lhc a pod...
V Izvěstijích jsem nic o vyšetřování FSB nečetl (netvrdím, že jsem to nemohl přehlédnout) a satkurier.pl je bulvární časopis o satelitní televizi. Navíc polský...
Já netvrdím, že to v těch izvestijích nebylo. I Soukup na ihned.cz si z toho dělal srandičky. Třeba bylo - a já to přehlíd. Nemůžu sledovat všechno na ruských serverech.
Prostě mi ta citace přišla divná.
A ten polský bulvár...
citace:Já netvrdím, že to v těch izvestijích nebylo. I Soukup na ihned.cz si z toho dělal srandičky. Třeba bylo - a já to přehlíd.
V Izvestijích napsali o možné sabotáži pod titulkem
Причиной крушения ракеты-носителя «Протон» мог стать саботаж
( http://izvestia.ru/news/571635 ).
Článek je z 29. května tedy z doby, kdy se vyšetřování rozbíhalo, a je citován předseda komise Daniljuk:
"Všechny verze nehody se detailně analyzují. Dnes se zdá nejpravděpodobnější verze poškození ložiska agregátu turbočerpadla. Ale opakuji, všechny verze zůstávají ve hře. Žádné nové nejsou."
A dodatek: "Verze uvažující sabotáž není vyloučena."
Později už jsem v internetové verzi Izvestijí na žádný článek hovořící o sabotáži nenarazil. Jen v informaci o předání závěrečné zprávy do vlády je zmínka, že se posuzovala i možnost sabotáže.
Pokud vím posuzovaly se čtyři verze možné příčiny havárie a nakonec byla potvrzena verze poškození ložiska v turbočerpadle.