Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  3    4    5    6    7    8    9  >>
Téma: 2018 - mise na Mars
07.3.2013 - 08:08 - 
citace:
btw -
spajania na orbite z toho vynechajte... dragon (ani nic ine) v tej konfiguracii nebude mat dost delta-v na tmi...
tmi musi urobit priamo nosic...



ved iste, hovorim - a la apollo. Len to prekonfigurovanie sa urobi pred zazehom, nie po nom. T.j. na LEO dostanes posledny stupen+cygnus+dragon nosom napred. Dragon sa odpoji, otocka a pripoji sa prielezom k cygnusu. Nasledne posledny stupen urobi TMI.
 
07.3.2013 - 08:22 - 
x:

Zapomínáš na selhání motorů. Například co se nyní stalo dragonu byla v podstatě trivialita. Ovšem na Marťanské misi by to bylo fatální, tam nebude žádná rezerva času ani delta-v.

Free return trajetory neznamená, že nebudou třeba korekce, zejména na orbitě Marsu.

Selhání počítače by taky byl konec, manuální korekce alá A13 by fakt nešly. Je to moc daleko. Žádný opěrný bod.

Je třeba si uvědomit, že elektronika dragonu na tohle není stavěná, ani spolehlivostí ani trvanlivostí (to především). Tato mise by potřebovala elektroniku úspěšných meziplanetárních sond.

Seznam všech možných úskalí by byl na dýl, ale doufám, že jsem ti přiblížil, proč si myslím, že je malá šance i na úspěšný návrat stroje s mrtvými kosmíky.

yamato:
APAS na obou modulech by vážil cca 1,5 tuny. Jednorázově oddělitelný spoj by byl váhově o dost lacinější. Zejména pokud by cygnus byl zbaven tlakových dveří.

Obecně platí, chcete-li provádět dobrodružnou průkopnickou výpravu s minimalistickým váhovým rozpočtem, tak to přece nemůžete zajišťovat jak rutinní let k ISS!!!
 
07.3.2013 - 08:39 - 
citace:
ved iste, hovorim - a la apollo. Len to prekonfigurovanie sa urobi pred zazehom, nie po nom. T.j. na LEO dostanes posledny stupen+cygnus+dragon nosom napred. Dragon sa odpoji, otocka a pripoji sa prielezom k cygnusu. Nasledne posledny stupen urobi TMI.


okej, sorry... zle som sa vyjadril
vynechaj z toho akukolvek parkovaciu orbitu... aj taku, kde tmi bude robit horny stupen... na to nema delta-v...
start musi ist priamo na tmi (ala ariane 5 a jej starty priamo na gto)...

aj ked si viem predstavit, ze start pojde na tmi a na prekonfigurovanie sa urobi pocas letu k marsu (ale nedokazem ani odhadnut, co to urobi s takym letom - ale myslim, ze by sa to malo dat urobit pomerne v pohode)...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.3.2013 - 09:08 - 
okej, start moze byt v letovej konfiguracii. Ovsem za tu cenu ze zachrana posadky v pripade havarie bude nemozna. Ako STS.


Cernakus - zlyhanie motorov - dalsi dovod preco spojit cygnus a dragon aj s pristrojovymi usekmi. Bola by tam redundancia. Bohuzial hmotnost to asi nedovoli.

Avionika - Dragon sa pouzil len ako modelovy priklad. Ak by letel Dragon, tak velmi vyrazne upraveny. To sa povedalo hned na zaciatku.
 
07.3.2013 - 13:31 - 
citace:
k prejavom fandenia patri aj konstruktivna kritika. Povedat ze kosmici zhebnou a budu oziareni ze budu svietit potme, to je to iste ako povedat ze "aj tak to nevyjde, bleble". Od odborne podkutych fandov by som ocakaval nejake navrhy, ako to urobit aby v tom minivane nezhebli a neoziarilo ich.

Mimochodom, ti chlapci co tam sedeli na tej konfere vyzerali byt tazke kadre na poli systemov podpory zivota a radiacnej ochrany. Zatialco my tu blaboceme o zhebnuti a nezhebnuti, oni maju skusenosti so systemami na ISS a rozpravaju o personalizovanej radiacnej ochrane, t.j. lod bude sita na mieru konkretnym dvom ludom a ich osobnej odolnosti voci ziareniu


a nežiadala by si taká "na mieru šitá ochrana" aj nejaké tie človekohodiny "in situ"?
báč v tom je naše skóre nula
a čo sa pomeru "skuhrania" a konštruktívnych návrhov týka, o "niečom" by som vedel
aj tu som to spomenul.. báč som sa dozvedel, že na tú moju "zamilovanosť" nie je čas, a dokonca je off topic
tak soráč
 
07.3.2013 - 13:36 - 
citace:
APAS na obou modulech by vážil cca 1,5 tuny. Jednorázově oddělitelný spoj by byl váhově o dost lacinější. Zejména pokud by cygnus byl zbaven tlakových dveří.
Předpokládá se, že dokovací uzel SIMAC bude lehčí/levnější.


Pokud jde o využití lodi Cygnus... FH by měl mít nosnost na únikovou dráhu 13,6 tun. Z wiki zdrojů má současný Dragon 4.2tuny + hermetizovaný náklad 3.3kg, prodloužený Cygnus 1.8tun + náklad 2.7 tun, takže určitá možnost by tu snad i být mohla.

A nebo si zaspekuluji jinak. Pokud by Dragon i s horním stupněm FH zaparkoval v blízkosti skladového modulu typu Cygnus, který by poté během pár hodin na parkovací dráze dálkově ovládaný na Dragon zadokoval, mohl by snad pak horní stupeň provést restart se soulodím na únikovou dráhu.

citace:
start musi ist priamo na tmi (ala ariane 5 a jej starty priamo na gto)....

Domnívám se, že pro zážeh na TMI je parkovací dráha nutná z hlediska přesného navedení na meziplanetární dráhu. Zážeh na GTO lze provést v podstatě odkudkoliv, tj. i přímo.
 
07.3.2013 - 13:40 - 
citace:
citace:
start musi ist priamo na tmi (ala ariane 5 a jej starty priamo na gto)....

Domnívám se, že pro zážeh na TMI je parkovací dráha nutná z hlediska přesného navedení na meziplanetární dráhu. Zážeh na GTO lze provést v podstatě odkudkoliv, tj. i přímo.


ja viem, mne sa to tiez nepaci s tym priamym navedenim na tmi...
ale nemyslim si, ze dragon je schopny urobit tmi z parkovacej orbity
resp. mozno (asi ?) pocitaju s nejakym urychlovacim stupnom, ale to som nevidel spomenute nikde - mozno som to ale len prehliadol, potom sorry

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.3.2013 - 13:51 - 
citace:

ja viem, mne sa to tiez nepaci s tym priamym navedenim na tmi...
ale nemyslim si, ze dragon je schopny urobit tmi z parkovacej orbity
resp. mozno (asi ?) pocitaju s nejakym urychlovacim stupnom, ale to som nevidel spomenute nikde - mozno som to ale len prehliadol, potom sorry



preco nie? co s tym ma dragon? to je otazka restartovatelnosti posledneho stupna, a ten restartovatelny je.

citace:

A nebo si zaspekuluji jinak. Pokud by Dragon i s horním stupněm FH zaparkoval v blízkosti skladového modulu typu Cygnus, který by poté během pár hodin na parkovací dráze dálkově ovládaný na Dragon zadokoval, mohl by snad pak horní stupeň provést restart se soulodím na únikovou dráhu.


s dvoma startmi sa nepocita, rozpocet je rozpocet...
 
07.3.2013 - 13:53 - 
citace:
preco nie? co s tym ma dragon? to je otazka restartovatelnosti posledneho stupna, a ten restartovatelny je.


jj, ano... ale ten nema dostatocne delta-v na to, aby urobil insertion na parkovaciu orbitu a potom z nej este aj na tmi (pre 10 t)...
ci sa mylim?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.3.2013 - 14:11 - 
Doporučuji prostudovat si materiál "Feasibility Analysisfor a Manned Mars Free-Return Mission in 2018", který je k dispozici na
http://inspirationmars.org/Inspiration%20Mars_Feasibility%20Analysis_IEEE.pdf
a řadu zde diskutovaných otázek probírá.
 
07.3.2013 - 14:11 - 
citace:

jj, ano... ale ten nema dostatocne delta-v na to, aby urobil insertion na parkovaciu orbitu a potom z nej este aj na tmi (pre 10 t)...
ci sa mylim?



neviem, mylis sa?

ono tazko sa spekuluje ked nevieme kolko toho vlastne ten FH vynesie. Ja uz som videl tolko roznych udajov o nosnosti ze uz ich neberiem vazne.
 
07.3.2013 - 14:36 - 
citace:
ono tazko sa spekuluje ked nevieme kolko toho vlastne ten FH vynesie. Ja uz som videl tolko roznych udajov o nosnosti ze uz ich neberiem vazne.


hmm, ked sme pri tom... vie niekto aka je vlastne nosnost f9v1.0?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.3.2013 - 15:39 - 
Kolik vlastně potřebují na celou cestu tun potravin? A kolik set kilo kyslíku? A co voda? To bude zajisté hodně tun. 
07.3.2013 - 15:47 - 
citace:
Kolik vlastně potřebují na celou cestu tun potravin? A kolik set kilo kyslíku? A co voda? To bude zajisté hodně tun.


rata sa celkovo s 6 tonami zasob. Kyslik a voda sa budu recyklovat.
 
07.3.2013 - 16:33 - 
Z hlediska delta-v je podle mne prakticky jedno, jestli se TMI provede z parkovací LEO dráhy, nebo přímo z chodu při startu ze Země. Rozdíl (delta-v) bude zcela nevýznamný.

Ohledně zásob je ve zmiňované studii proveditelnosti uvedeno, že spotřebních zásob (voda, kyslík, potraviny, ale např. i oblečení) má být méně než 3,5 tuny (pro dvě osoby na 500 dní). Zbytek systému zabezpečení životních podmínek má mít cca 2,5 tuny (recyklační zařízení, obaly, radiační ochrana). Domnívám se, že v těch 2,5 tunách má snad být i celý "habitat". Jistý si tím ale nejsem, z té studie to nedokážu vyčíst.
 
07.3.2013 - 16:48 - 
hm.. keď som sa zaoberal komerčným letom k mesiacu, pomocou "starého železa", bolo to fakt krvopotné..
dozvedel som sa pri tom čo všetko sa "nedá".. a na čo všetko nesmiem "ani pomyslieť"
a ono sa to zrazu vlastne všetko dá..
 
07.3.2013 - 16:49 - 
citace:
...
Ohledně zásob je ve zmiňované studii proveditelnosti uvedeno, že spotřebních zásob (voda, kyslík, potraviny, ale např. i oblečení) má být méně než 3,5 tuny (pro dvě osoby na 500 dní). Zbytek systému zabezpečení životních podmínek má mít cca 2,5 tuny (recyklační zařízení, obaly, radiační ochrana).


... to mi přijde strašně málo.

Je vyzkoušené (potápěči, hasiči), že např. při psychickém vypětí stoupá spotřeba kyslíku až cca 5x.
Zkušenosti z ISS ukazují na změny ve stravovacích návycích (jiné vnímání chuti jídla, zvýšení konzumace i přes snížený výdej energie ... atd). Přitom na obletu Marsu bude psychická stránka "drsnější" než na ISS (kde je země za oknem a tedy "za humny").

Osobně bych počítal s velkou rezervou životně nezbytných potřeb. Je velmi hloupé např.: umřít udušením, nebo hlady 10dní před přistáním na Zemi.
 
07.3.2013 - 17:18 - 
citace:
hm.. keď som sa zaoberal komerčným letom k mesiacu, pomocou "starého železa", bolo to fakt krvopotné..
dozvedel som sa pri tom čo všetko sa "nedá".. a na čo všetko nesmiem "ani pomyslieť"
a ono sa to zrazu vlastne všetko dá..


ak tú misiu myslíš vážne, tak sa to nedá

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
07.3.2013 - 17:50 - 
a povedal by si to aj Titovi?
čo sa takýchto plánov týka, jediný rozdiel medzi ním a mnou, je "množina peňazí"
 
08.3.2013 - 07:44 - 
citace:
a povedal by si to aj Titovi?
čo sa takýchto plánov týka, jediný rozdiel medzi ním a mnou, je "množina peňazí"


co?
ze jeho plan je rizikovy, takmer urcite zabije posadku, etc? alebo, ze nema nosic? ani nevie, ci v deadline bude mat nosic? a ze ani nevie, ake budu jeho parametre, ci bude mat dostatocnu nosnost? pripadne, ze nevie, ci sa vojde do vahoveho limitu, ktory si stanovil? alebo ze momentalne nema peniaze na to?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.3.2013 - 09:07 - 
Počítám, že Tito to samozřejmě všechno ví, ale doufá, že se na udičku chytne NASA (pochybuji) nebo nějaký miliardář.
A nebo mu šlo jen o to, rozpoutat diskuzi na dané téma. To se mu určitě podařilo.
 
08.3.2013 - 09:25 - 
jj, ja si tiez myslim, ze tito to vie... ako pr to funguje dobre, zatial

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.3.2013 - 10:53 - 
citace:
citace:
ono tazko sa spekuluje ked nevieme kolko toho vlastne ten FH vynesie. Ja uz som videl tolko roznych udajov o nosnosti ze uz ich neberiem vazne.
hmm, ked sme pri tom... vie niekto aka je vlastne nosnost f9v1.0?

Viz EdKyle...
F9 v1.0. - 9tun- LEO 28.5°(CC); 8.5tuny - LEO 51.6°(CC)
F9 v1.1. - 13.15tun LEO 28.5°(CC)
FH - cca 45 tun LEO 28.5°(CC)
FH CF - 53 tun LEO 28.5°(CC)

http://www.spacelaunchreport.com/falcon9.html
[Upraveno 08.3.2013 raul]
 
08.3.2013 - 11:03 - 
jj, toto poznam...
tym cislam neverim inak uz som videl tolko roznych verzii, vratane toho, ze realne sa tolko nenieslo nikdy
asi to nikdy nezistime co uz

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.3.2013 - 11:06 - 
no kolko vazi nalozeny Dragon? Pri crs-2 som niekde videl informaciu ze to je na hrane nosnosti. 
08.3.2013 - 11:46 - 
citace:
no kolko vazi nalozeny Dragon? Pri crs-2 som niekde videl informaciu ze to je na hrane nosnosti.


jj, to gwynne na tlacovke povedala

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.3.2013 - 12:55 - 
citace:
jj, toto poznam...
tym cislam neverim inak uz som videl tolko roznych verzii, vratane toho, ze realne sa tolko nenieslo nikdy
asi to nikdy nezistime co uz

Ano. Jsou to samozřejmě čísla vyjadřující možnou maximální nosnost bez praktických bezpečnostních rezerv, atd atd.
EdKyle často uvádí odhady. Ovšem z dostupných zdrojů je tento zdroj asi relativně nejdůvěryhodnější, jelikož reflektuje vždy nejnovější zveřejněné údaje.

V případě že budou např. probíhat brzdící manévry stupňů, budou tyhle čísla zase o něco menší.
 
08.3.2013 - 13:12 - 
Cassiope vazi asi 500 kg a tusim ani nejde na GEO, takze F9v.1.1 ma taku rezervu nosnosti akoby ani nic neniesol Ten prvy stupen moze kludne aj valcik zatancovat  
08.3.2013 - 13:49 - 
citace:
no kolko vazi nalozeny Dragon? Pri crs-2 som niekde videl informaciu ze to je na hrane nosnosti.


Dragon veze max. cca 800kg užitečného nákladu. Pokud odpočítáte transportní loď (jako se to dělalo u raketoplánu) tak toto je nosnost Falconu v.1.0.

... a teď do mně! ;-)
 
08.3.2013 - 15:35 - 
citace:
co?
ze jeho plan je rizikovy, takmer urcite zabije posadku, etc? alebo, ze nema nosic? ani nevie, ci v deadline bude mat nosic? a ze ani nevie, ake budu jeho parametre, ci bude mat dostatocnu nosnost? pripadne, ze nevie, ci sa vojde do vahoveho limitu, ktory si stanovil? alebo ze momentalne nema peniaze na to?



he.. ano.. zhruba čosi takéto
dokonalí súhrn je to

citace:
A nebo mu šlo jen o to, rozpoutat diskuzi na dané téma. To se mu určitě podařilo.


nov veď hej

podtrhnuté sčítané..
hm.. ja by som prepísal, ten dátum, z roku 2018, na 2030
čo by znamenalo, že odrazu by bola celá halda času, na hm..
všelijaké "voloviny", dajme tomu "trochu vyššie"
 
<<  3    4    5    6    7    8    9  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.091707 vteřiny.