Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  23    24    25    26    27    28    29  >>
Téma: SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport System
27.9.2016 - 22:24 - 
F9 bude mat nejaku "final version" 
27.9.2016 - 22:29 - 
quote:
F9 bude mat nejaku "final version"

Řekl bych, že tím ukončením vývoje myslel i FH.
 
27.9.2016 - 22:31 - 
První loď se bude jmenovat Heart of Gold :-))) 
27.9.2016 - 22:34 - 
První loď se bude jmenovat Heart of Gold :-)))

Nic moc. Mně by se líbil Prométheus.
 
27.9.2016 - 22:34 - 
okej, viete niekto hodit NewGlenn a ICT vedla seba v rovnakej mierke? 
27.9.2016 - 22:37 - 
no, mozme zacat spekulovat zda sa ze SpaceX zvolila "vztlakoidne teleso", ktore sa otoci zadkom napred pocas nadzvukoveho letu, co je presne to co som vylucil Musim povedat ze koncept ROC + Sling sa mi pacil viac... 
27.9.2016 - 22:41 - 
Jinak ty optimistické obrázky na Europě a Enceladu je docela sranda. Taková loď by byla opravdu bomba. 
27.9.2016 - 22:44 - 
Víceméně, Rusové (Gluško) měli tuhle vizi návratového tělesa už v 70tých letech. Neměli ale vymyšlenou tu část, že by to přistávalo vlastní silou přímo na místě startu :-)

Třeba v Kerbal Space Program se tenhle typ bočního štítu používá pro lety na Dunu ve většině misí. Takže to není něco vysloveně překvapivého.. jenom je to totálně neodzkoušené (a ani plán na vícenásobně použitelný 2.stupeň F9 s tím nepočítal)

Jako určitý problém bych viděl třeba předo-zadní (či vlastně horno-dolní) rovnováhu vztlakového tělesa: podle momentálního rozložení nákladu a zbývajícího paliva bude těžiště pokaždé někde trochu jinde. Takže nevím, jak to chtějí uhlídat, aby to např. na konci zcela bez paliva nepřistávalo na Zemi čumákem napřed... (ale věřím, že to mají nějak vymyšlené, tak či onak...)
 
27.9.2016 - 22:45 - 
trochu mimo ale veľmi ma pobavila v prezentácií tá foto z roku 2002,,, spaceX ale el mariachy,, a Elon vyjašený s rumba guľami 
27.9.2016 - 22:45 - 
Tohle je teda fakt brutal http://www.24liveblog.com/show?img=//cdn4.24live.co/images/2016/09/28/1475006548178937.jpg 
27.9.2016 - 22:48 - 
OK, tak to Musk skutečně popsal a předvedl. Odvahu tedy má. Jsem rád, že se nepotvrdily nedávné zvěsti o max. 30 raptorech v BFR a že předvedená varianta je opravdu majestátní (u horní hranice mých odhadů). MCT (alias BFS alias ICT) je navržen ještě o něco větší, než moje největší představy. Každopádně v prezentaci bylo podle mne všechno, co potřebujeme k upřesnění a k celkovému zhodnocení. V příštích dnech se na to podívám. Už od zdejších lednových diskuzí je jasné, že principiálně to možné je a že to dává dobrý technický smysl. Hlavní obavu mám teď z (napájecího) zdroje nutného pro ISRU výrobu paliva na Marsu (o tom jsem v prezentaci nic nezaznamenal). Ale celkově super. Myslím, že ITS bude v kosmonautice to hlavní, co budu v příštích letech sledovat a na co se budu těšit.  
27.9.2016 - 23:12 - 
Říkali tam něco právě o ISRU výrobě paliva na Marsu.
Nebo alespoň kolik se ho má vyrobit a za jak dlouho - právě tuto část mám za nejméně realistickou - tedy co se týče námi odhadované mohutnosti celého zařízení ???
Či jinak - řekl jiný způsob letu od Marsu - než výrobou paliva tam.
Angličtinu - především tu mluvenou - nejsem schopen plynule sledovat.
 
27.9.2016 - 23:25 - 
Sledoval jsem to celkem detailně. Jedna otázka z publika se týkala přesně tohohle - teda konkrétně marťanské infrastruktury, habitatů, apod. Musk se tomu nějak obloukem vyhnul.

Jedno z prezentovaných schémat ale cyklus ISRU výroby paliva popisovalo celkem detailně - ale jen jako blokové schéma, tzn. jaké reakce použijí, apod. Je jasné, že celou rozmontovanou fabriku včetně zásobníků by asi museli naložit do hned několika prvních MCT, než by vůbec mohli doufat v návratovou misi...

Je v podstatě jednoznačné, že se v tom celém schématu SpaceX zaměřili na roli toho, kdo zoptimalizuje a dodá dopravní prostředek - a dílčí "provozní záležitosti" nechali stranou (jsou důležité, ale je to právě samotná kosmická loď, která bude ikonická a má jí smysl nějak spojovat s budovaným trademarkem).

Do jisté míry.. jako ano, už o Red Dragon je zájem... a pokud nabídne k dispozici 450 t kapacity na povrch Marsu, tak určitě po světě najde dost zájemců o to naplnit tuhle kapacitu něčím k otestování (zase že by tam poslal první MCT nepilotovaný, jen tak k odepsání? tak v podstatě stejně se to bude muset otestovat, než v tom poletí lidé.. takže proč ne formou bezpilotní zásobicí mise? a vyrobené palivo se může akumulovat přímo v nádržích toho prvního MCT)
 
27.9.2016 - 23:26 - 
Souhrn všech "slidů" použitých v prezentaci je na https://imgur.com/a/20nku .

Zajímavé jsou například velmi nízké uvedené ceny ("fabrication cost" celého systému dohromady za méně než 600 mil. USD):
 
27.9.2016 - 23:36 - 
quote:
Myslím, že ITS bude v kosmonautice to hlavní, co budu v příštích letech sledovat a na co se budu těšit.


To teda, zaráží mě jedna věc, on je někde tam, kde byla SLS kdy, na jaře? s náklady mnohařádově nižšími a lítat chce začít ve stejnou dobu

kloubouk dolu, tohle budu rozdýchávat dlouho
 
28.9.2016 - 01:06 - 
quote:


Jako určitý problém bych viděl třeba předo-zadní (či vlastně horno-dolní) rovnováhu vztlakového tělesa: podle momentálního rozložení nákladu a zbývajícího paliva bude těžiště pokaždé někde trochu jinde. Takže nevím, jak to chtějí uhlídat, aby to např. na konci zcela bez paliva nepřistávalo na Zemi čumákem napřed... (ale věřím, že to mají nějak vymyšlené, tak či onak...)



podle vizualizací budou na konci štítu klapky kryjící trysky, řekl bych, že budou řiditelné, to je možná odpověď ....

vztlakové těleso, řídící klapky, tak nějak jsem to hádal
 
28.9.2016 - 07:37 - 
nikomu nevadi to dosadanie BFR na startovaci stol? EM hovoril ze pouziju trysky na zlepsenie presnosti, ale da sa u takeho telesa ocakavat presnost pod jeden meter?

 
28.9.2016 - 08:39 - 
quote:
To teda, zaráží mě jedna věc, on je někde tam, kde byla SLS kdy, na jaře?


Ano, financování z veřejných zdrojů je v současné éře trochu poblém. (Není potřeba začít to rozebírat hned u SLS, stačí se podívat na české dálnice...)

To neznamená, že u NASA nepracují velmi schopní lidé - ale prostě když máš k dispozici pár miliard, tak věcí, co z toho dokážeš zaplatit, je pak fakt hodně...

V ideálním světě by to bylo někde uprostřed, protože zjevná podfinancovanost SpaceX je taky problém (zaměstnanci tam berou méně, než jinde v oboru, a pracují více - jako bych to ve vlastní firmě neznal)
 
28.9.2016 - 08:50 - 
SpaceX najíma mladých ludí, väčšinou absolventov, a už pri nábore im hovoria že ak si chcú založiť rodinu, táto práca nie je pre nich vhodná.

Muskov odhad je 10B dolárov, čo je cca. suma ktorú má SpaceX zakontrahovanú v komerčných štartoch (zjavne bez efektu znovupoužitelnosti, ktorý môže priniesť viac kontraktov, alebo vyššiu maržu)

T.j. ak sa podarí vychytať muchy na Falcone, SpX môže reálne disponovať podstatnou časťou tejto sumy. EM spomenul že on do toho vloží aj vlastný majetok. Stále však ostáva niekoľko miliárd, ktoré treba zohnať.

Skutočne si myslím, že v prenosoch z experimentálnych štartov by mali byť reklamné vsuvky... Asi sa spýtam EM, či to zvažoval
 
28.9.2016 - 08:54 - 
Jojo, ono to tam i včera zaznělo, kosmonautika je na okraji zájmu politiků (podobně jako věda, školství apod...) a vše je tak bez vize jaksi trpěno a využíváno ke krátkodobým cílům

snad se mu pro tuhle vizi podaří nadchnout lidi, mohla by to být výrazná změna fungování lidí jako celku, současný konzumní myšlení nikam nesměřuje


zajímavá věc je univerzálnost, patrně původně ani nezamýšlená, stavěl dopravní systém na Mars a vyšlo mu něco, co dokáže doletět s lidmi takřka kamkoliv - půjde s tím tahat velké náklady nahoru a dolů na LEO, tahat náklad na Měsíc za zlomek ceny, letět na Mars a dál (kde navíc není problém s palivem)

tohle může znamenat revoluci v celé kosmonautice, jen si představte, jaké moduly pro vesmírnou stanici by to dokázalo dostat nahoru


yamato: je to těžší mašina, s větším rozsahem regulování tahu, asi by to mělo být jednodušší
 
28.9.2016 - 08:55 - 
quote:
Jedno z prezentovaných schémat ale cyklus ISRU výroby paliva popisovalo celkem detailně - ale jen jako blokové schéma, tzn. jaké reakce použijí, apod. Je jasné, že celou rozmontovanou fabriku včetně zásobníků by asi museli naložit do hned několika prvních MCT, než by vůbec mohli doufat v návratovou misi...


možná by se vyplatilo poslat na Mars jedno ITS bez posádky a jako nenávratové, ale s kompletně zabudovanou továrnou na palivo. To by se skladovalo v jeho vyprázdněných nádržích a když by byly plné, jiný ITS by mohl startovat zpět.
 
28.9.2016 - 09:01 - 
už má někdo spočítáno, jestli se dá z povrchu Marsu vrátit na povrch Země jen s palivem dotankovaným na povrchu Marsu? Nebo bude třeba ještě tanker, co bude létat na orbitu Marsu? 
28.9.2016 - 09:06 - 
Snažil jsem se ze schematického obrázku lodi odhadnout vnitřní prostor pro posádku a vyšlo mi úplně nemožné číslo okolo tří tisíc metrů krychlových. Kde jsem udělal chybu? 
28.9.2016 - 09:10 - 
quote:
už má někdo spočítáno, jestli se dá z povrchu Marsu vrátit na povrch Země jen s palivem dotankovaným na povrchu Marsu? Nebo bude třeba ještě tanker, co bude létat na orbitu Marsu?


pokial viem, pocita sa s kompletnym dotankovanim na marse
 
28.9.2016 - 09:18 - 
ešte jedna čudná informácia zaznela: tých lodí by mali byť stovky, resp. tisíce. BFR bude dva roky pendlovať hore dolu a vynášať flotilu lodí a ich tankerov. Keď nadíde štartovacie okno, celá flotila sa vydá k marsu.
Na jednu stranu mi to príde úplne nereálne (najbližšie pol storočie), na druhú stranu to rieši otázku potrebnej frekvencie štartov pre BFR.

Keď to zhrnieme - toto je niečo, na čom sa bude pracovať desaťročia. Nie je to len "ďalšia loď od SpaceX", skôr niečo ako ďalšia budúcnosť pre našu civilizáciu. Ak sa to zrealizuje čo i len čiastočne, ludstvo bude smerovať inam, ako by smerovalo bez ITS. Z kolonizácie kozmu sa musí stať doslova kultúrna záležitosť, toto nemôže byť postavené ako plán jednej firmy.
 
28.9.2016 - 09:20 - 
quote:
už má někdo spočítáno, jestli se dá z povrchu Marsu vrátit na povrch Země jen s palivem dotankovaným na povrchu Marsu? Nebo bude třeba ještě tanker, co bude létat na orbitu Marsu?



ICT má deltav vyšší, než je nutné k odletu, takže stačí dotankovat na povrchu (už při startu na Zemi dává delta v vyšší, než 5 km/s, což je úniková rychlost Marsu) [Upraveno 28.9.2016 Petr_Šída]
 
28.9.2016 - 09:23 - 
quote:
ešte jedna čudná informácia zaznela: tých lodí by mali byť stovky, resp. tisíce. BFR bude dva roky pendlovať hore dolu a vynášať flotilu lodí a ich tankerov. Keď nadíde štartovacie okno, celá flotila sa vydá k marsu.
Na jednu stranu mi to príde úplne nereálne (najbližšie pol storočie), na druhú stranu to rieši otázku potrebnej frekvencie štartov pre BFR.

Keď to zhrnieme - toto je niečo, na čom sa bude pracovať desaťročia. Nie je to len "ďalšia loď od SpaceX", skôr niečo ako ďalšia budúcnosť pre našu civilizáciu. Ak sa to zrealizuje čo i len čiastočne, ludstvo bude smerovať inam, ako by smerovalo bez ITS. Z kolonizácie kozmu sa musí stať doslova kultúrna záležitosť, toto nemôže byť postavené ako plán jednej firmy.


Ano, vize, která musí fungovat celospolečensky, jinak nepůjde zrealizovat

a ke skeptickému proč to vše - máme dvě možnosti - stagnovat a dopadnout podobně, jako římská říše, nebo se pustit do tohohle dobrodružství, u kterého nikdo neví, jak skončí, a jaké technické inovace přinese, každopádně i kdyby výsledkem mělo být jenom urychlení technického vývoje, tak by to mělo smysl
 
28.9.2016 - 09:30 - 
quote:
Snažil jsem se ze schematického obrázku lodi odhadnout vnitřní prostor pro posádku a vyšlo mi úplně nemožné číslo okolo tří tisíc metrů krychlových. Kde jsem udělal chybu?


nikde, při daném průměru to odpovídá válci o výšce 13 m, to tam je



Nová ISS

Kdo nám to tu tvrdil, že po konci ISS nebude jiné, než čínské stanice
 
28.9.2016 - 09:49 - 
Kdo nám to tu tvrdil, že po konci ISS nebude jiné, než čínské stanice

No, kdyby se to povedlo, tak ISS, ale i všechny další "stanice" Číňanů nebo Rusů by byly jen hodně předraženým šrotem.
 
28.9.2016 - 09:54 - 
quote:
quote:
Nová ISS

Kdo nám to tu tvrdil, že po konci ISS nebude jiné, než čínské stanice


BFR bez návratu má prý nosnost na LEO 550 tun - ta mrcha dokáže vynést celou ISS najednou
 
<<  23    24    25    26    27    28    29  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.286032 vteřiny.