citace:Yamato, abys neřekl, tak jsem zběžně proběhl Wikipedii. Zjistil jsem, že v programech Pioneer, Mariner, Veněra a Mars letělo (nebo přesněji řečeno mělo letět) v 60. letech celkem 32 sond, z nichž 12 havarovalo při startu (v této disciplíně vynikali Američani, kterým se povedlo 10 z těchto dvanácti výbuchů), 5 sice úspěšně odstartovalo, ale během letu ztratilo spojení (tady byli pro změnu favority Sověti, 4 z uvedených 5) a 15 doletělo s udržovaným spojením až k cílové planetě, díky čemuž jsme na Zemi získali údaje.
no, rusi maju obcas problem udrzat spojenie este aj dnes ale kedze sme sa bavili o cerpani vedomosti od NASA (vratane postupov testovania), tak je pekne vidno ze v tejto oblasti by bol prinos RedDragonu maly az ziadny
Pokud nenastanou obtíže, první "skoky" budou moci provést s částí systému BFR/ITS(nepochopil jsem kterou část má přesně na mysli) v Texasu příští rok. Podobně jako s Grasshopperem.
citace:aby sme boli presni, o dva roky. Pristi rok krat Elonova konstanta (x2) su dva roky.
Pri FH je konštanta=4 ...
lenže FH bol vždy na vedľajšej koľaji, prednosť mali iterácie F9, znovupoužiteľnosť, crewdragon...
BFR má byť teraz hlavný fokus celej kompany. Možno ešte chvíľu budú dorábať crew dragon.
Takže reálnu konštantu môžme odhadnúť niekde medzi 2 a 3
Den před startem FH byla telekonfera(až teď jsem se k ní dostal), kde Musk mimo jiné říká, že FH nebude použit pro lety s lidmi, protože vývoj BFR/ITS jde rychle kupředu.
Taky říká, že příští rok nejspíše začnou testy s ITS(což nezmínil explicitně na poletové konferenci, jak jsem psal dříve).
áno to som zachytil, ale s Elonovým chápaním "next year" máme svoje skúsenosti
Inak postaviť demonštrátor BFS z plechu a s použitím dvoch menších vývojových raptorov by skutočne mohlo byť otázkou pár mesiacov. To je v podstate len grasshopper na steroidoch, ak sa vynechajú všetky problematické časti (kompozity, veľký raptor, tepelná ochrana, LSS) tak tam ani nie je moc čo vyvíjať. Minimálne na skúšky záverečnej fázy pristávania by to mohlo stačiť.
informáciu o prvých letoch BFS v polke budúceho roka potvrdila aj Gwynne Shotwell, čím sa celá záležitosť posúva zo Standard Elon Time do trochu reálnejšieho sveta. Dúfajme
Podle neoficiálních informací (primárně z NSF) to vypadá, že výroba BFR/BFS by měla (výhledově) probíhat v přístavu v Los Angeles. SpaceX tam totiž teď v březnu 2018 získala do pronájmu pozemek, který má podle dokumentace sloužit právě k výrobě BFR/BFS.
Stavba výrobní haly má ale trvat více než rok, takže výroba zde bude moci být zahájena zřejmě nejdříve koncem roku 2019.
Kde a jak tedy bude postaven "prototyp BFS", který má podle SpaceX zahájit zkušební "skoky" už v polovině roku 2019? Nevím. Uvidíme.
Zatím mi to připadá tak, že ta první testovací verze (pro rok 2019) bude něco jako "BFS Grasshopper" (který nikdy nepoletí až na oběžnou dráhu). Oběžnou dráhu tak možná dosáhne až BFR/BFS vyrobený v Los Angeles (podle SpaceX to má být v roce 2020, což by mohlo vyjít). Osobně předpokládám, že ty první (orbitální) verze BFS absolvují pár (nepilotovaných) komerčních letů na LEO (v roce 2021) a pak je SpaceX "odloží" na Mars (v roce 2022) v rámci plánovaných prvních nepilotovaných marsovských misí (ze kterých se podle mne tyto kusy BFS už nikdy nevrátí zpět na Zemi).
Jsem opravdu zvědav, jak to bude dál pokračovat, a těším se.
pri tych uvahach treba zvazit aj fakt, ze booster bude rychlo znovupouzitelny (podla predstav SpX radovo v hodinach). Horne stupne naopak odletia na Mars a vratia sa az o par rokov (niektore sa nevratia vobec).
Takze SpX bude potrebovat celu flotilu hornych stupnov (vesmirnych lodi), ale kludne jej mozu stacit 2-3 boostre.
Cize teraz riesia akoby dve odlisne zadania. Na boostre im staci viacmenej "na kolene" vyroba, podobna vyrobe prototypu. Na vesmirne lode naopak potrebuju seriovu linku.
citace:Jedním z důvodů pro zavržení verze 2016 a návrhu verze 2017 bylo zmenšení průměru na 9m, což mělo vyhovovat současným halám.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Myslím, že jeden z hlavních důvodů zmenšení ITS (2016) na BFR/BFS (2017) bylo, že motor Raptor nedosáhl plánovaného tahu cca 3800 KN (sl), ale jen cca 1700 KN (sl). Pro potřebný tah ITS – 128 MN (sl) by jich potřebovali cca 75 a to už by bylo trochu moc. [Upraveno 21.3.2018 PinkasJ]
dovodom na downsizing nebolo ze by Raptor "nedosiahol planovany tah", kedze zatial sa Raptor v plnej velkosti ani netestuje. Testovacie zmensene exemplare dosahuju vykony podla planov.
Downsizing bol vyvolany radom faktorov - nizsie naroky na pocet motorov, moznost vyuzit existujuce vyrobne zariadenia atd.
citace:povodny ITS pocital so 42 Raptormi po 128 MN
128 MN je cca 13.000 tun. To měl být celkový tah všech 42 motorů, neboť startovní hmota ITS měla být 10.500 tun. Z celkového tahu si můžete snadno spočíst tah jednoho motoru.
výkon byl plánovaný na 3/3,5 MN (sea level/vacuum version)
aktuálně je to 1,7/1,9 MN
předpokládá se další zvyšování tlaku v komoře a růst výkonu
osobně bych si tipnul že za tím motor je, a jde o to, že přešli na plán postupného růstu výkonu, aby mohli dřív s něčím lítat, stejně jako u Merlinů, tam taky navýšili výkon z 380/420 na 845/914 kN
citace:
128 MN je cca 13.000 tun. To měl být celkový tah všech 42 motorů, neboť startovní hmota ITS měla být 10.500 tun. Z celkového tahu si můžete snadno spočíst tah jednoho motoru.
ouha, zradná wiki
tiež si myslím, že ide skôr o plán postupného zvyšovania výkonu, ktorý umožní začať stavbu letového hardwaru oveľa skôr.
Nejde o "nedosiahnutie ťahu" v zmysle že to nedokážu, skôr sa k tomu postavili prakticky (ako vždy)