citace: To su len tie najhlavnejsie a najviditelnejsie slepe ulicky. O systémoch a subsystémoch nemame potuchy, tam toho bolo zrejme tisicnasobne viac.
To samozřejmě vím, ale kromě těch padáků je to spíše průběžné vylepšování než zásadní větev která nefungovala a rozhodila projekt. Padáky byla úplná drobost, koneckonců i zachytávání krytů, pokud nebude dostatečně úspěšné, nebude nijak zásadní věc. Kdežto pokud u Starship nebude použitelně fungovat něco zásadního (štít, nádrže), tak co.
teraz nejde o Starship. Bavili sme sa o tom ze SpaceX nevyvija veci metodou waterfall, priamociaro od uvodneho navrhu po realizaciu, tak ako ostatni v priemysle.
Ci to nazvete priebezne vylepsovanie alebo agilna metoda, to je jedno. V zasade ide o to ze stopka pre kompozity nie je u SpaceX nic nove alebo nezvycajne.
I mne se zda ze ocelova lod a transpiracni chlazeni, zpusob navratu z orbity jsou velmi velke a odvazne kroky, snad je Spacex ustoji pokud se nepovedou.
Ale pevne doufam, ze se to SpaceX podari a za rok/dva tady budeme cist, ze zase tak moc nedokazali, protoze jenom prohledali archivy NASA, kde to vsechno uz bylo.
citace:I mne se zda ze ocelova lod a transpiracni chlazeni, zpusob navratu z orbity jsou velmi velke a odvazne kroky, snad je Spacex ustoji pokud se nepovedou.
Ale pevne doufam, ze se to SpaceX podari a za rok/dva tady budeme cist, ze zase tak moc nedokazali, protoze jenom prohledali archivy NASA, kde to vsechno uz bylo.
Tak určitě. Transpirační chlazení našli v dokumentech NASA a ocel známe od novověku. Úplně live to vidím.
I kdyby štít nefungoval správně, tak by Super Heavy/Starship(dá tomu sakra Musk nějaký jednoslovný název? Pokud možno bez dalších změn?) by mohl fungovat jako F9 dnes. Super Heavy nebude mít problém fungovat stejně jako dnes F9 booster. A Starship by holt byl jednorázový. I v takové situaci by to byla velmi levná superraketa. Myslím, že to tu už někdo zmiňoval. Pan Pinkas?
Posledná "kniežacia rada"..
Stále je to príliš veľké..
A treba sa rozhodnúť či to má byť prioritne určené pre dopravu pasažierov, alebo pre náklad..
Univerzálny dopravný prostriedok je nezmysel..
citace:Posledná "kniežacia rada"..
Stále je to príliš veľké..
A treba sa rozhodnúť či to má byť prioritne určené pre dopravu pasažierov, alebo pre náklad..
Univerzálny dopravný prostriedok je nezmysel..
citace: Super Heavy nebude mít problém fungovat stejně jako dnes F9 booster.
dovolim si tvrdit, ze Superheavy moze fungovat lepsie ako dnes F9. Vdaka oceli totiz nebude vobec potrebovat tepelnu ochranu, ktoru F9 predsa len nejaku ma.
Cim menej ochrany, tym viac rock´n´roll
Mozu to ale pokazit motory Raptor, pokial by boli citlive na udrzbu a prevadzkove podmienky. Merlin je predsa len znacne jednoduchsi.
Myslím, že není důvod, aby Starship byl v jen v jednom provedení. Specializované nákladní provedení bude mít vždy výhodu proti osobním kabinám předělaných na nákladní. Ty dva obrázky z leteckého průmyslu o tom svědčí: AN 124 má větší průměr trupu, otevírání z obou stran, větší kapacitu a ještě pokles podvozku při nakládání. B747-400F je na tom hůře, ale těží z obrovského počtu vyrobených B747, které lze relativně snadno předělat na nákladní versi a to vychází levněji. AN124 bylo vyrobeno jen asi 45 ks., z toho 2/3 v Rusku.
Pokud se nepodaří se Starshipem přistávat a bude jen v exspendable versi, vznikne ještě více variant tohoto stupně pro různé použití a pravděpodobně i třetí stupeň. Podstatná bude reusability 1.st. Super Heavy (Elefant ☺ ?)
citace:Myslím, že není důvod, aby Starship byl v jen v jednom provedení. Specializované nákladní provedení bude mít vždy výhodu proti osobním kabinám předělaných na nákladní. Ty dva obrázky z leteckého průmyslu o tom svědčí: AN 124 má větší průměr trupu, otevírání z obou stran, větší kapacitu a ještě pokles podvozku při nakládání. B747-400F je na tom hůře, ale těží z obrovského počtu vyrobených B747, které lze relativně snadno předělat na nákladní versi a to vychází levněji. AN124 bylo vyrobeno jen asi 45 ks., z toho 2/3 v Rusku.
Pokud se nepodaří se Starshipem přistávat a bude jen v exspendable versi, vznikne ještě více variant tohoto stupně pro různé použití a pravděpodobně i třetí stupeň. Podstatná bude reusability 1.st. Super Heavy (Elefant ☺ ?)
Málo se ví, že 747 byla původně stavěná jako nákladní letadlo, nikdo nevěřil. Že by se osobní verze uživila
Jestli nakonec Musk neudělal blbost. Mít booster, tak s jednorázovým druhým stupněm může hned vynášet velké náklady a se znovupoužitelným stupněm si může hrát později
citace:Jestli nakonec Musk neudělal blbost. Mít booster, tak s jednorázovým druhým stupněm může hned vynášet velké náklady a se znovupoužitelným stupněm si může hrát později
Nemyslím si, takhle velký aerodynamicky kryt už taky není legrace
Myslím, že jde také o to, že nelze postavit SH s 31 motory a tím začít zkoušky. Ty motory musí být dříve odzkoušeny v malém počtu ve všech režimech s opakovanými lety. Nelze riskovat jedním letem ztratit 31 motorů. Pokud by se nepodařilo přistávat se Spaceship, byla by otázka, zda vůbec stavět tak velkou raketu a ne třeba menší, s 3.stupněm a se zaměřením na Měsíc a Gateway
citace:Pinkasi, ty si do toho tretieho stupna proste zalubeny
No, kdyby se nepodařilo se Starshipem přistávat, bylo by zbytečné i dotankování na LEO a pak jen dvoustupňová raketa pro lety k Měsíci ani nikam dále výhodná není. FH je možno alespoň považovat za 2,5 stupňovou.