citace:Teda nevím, jestli jsem si to přeložil dobře, ape nemá těch šest být mímo trup? Jen ten počet mi přijde divný - pokud tedy SH nebude mít šest nohou...
Musk psal , že vnější motory přesahují mírně vnější průměr 9m, což by nemuselo vadit – viz také Saturn 5, ale 37 Raptorů nacpat těsně vedle sebe, to je síla. Stačí si přečíst, jaké problémy má SLS s montáží pouhých 4 motorů.
Nikdy jsem nebyl zastáncem motorů na TPH, ale u takovéhle ohromné rakety, kde motory budou mít tah jen cca 200 – 250 tun by se pořádné 2 boostery SRB o celkovém tahu 3260 tun náramně hodily. Nahradily by cca 13 Raptorů, jejichž cena také nebude malá a cena navíc by byla zanedbatelná vůči ceně nákladů, které má raketa nosit na Měsíc nebo na Mars.
Montáž 37 Raptorů do rakety a veškeré propojení bude tvrdý oříšek. Zřejmě budou muset být smontovány volně na platformě bez vnějšího pláště (včetně rámu pro přenos tahu) a opláštění kolem nich doděláno dodatečně .Tomu by nejlépe asi odpovídala konstrukce pláště, jakou zvolili na Floridě.
Další otázka je výměna nějakého motoru, dílu, ( např. sensoru) v již hotové raketě třeba na rampě nebo provádění kontrol a repase po přistání.
citace:tak uz pri zvarani bandasiek vychadza v Boca Chica nieco na pohlad odlisne od Floridy. Da sa predpokladat, ze aj "creva" bude kazdy team robit trochu odlisne.
Vo vysledku sa potom moze od kazdeho teamu prevziat to co im vyslo lepsie (takpovediac princip prirodzeného vyberu)
Chlapci z JRD by to zarucene zvladli, akurat teda to jaksi robi SpaceX a nie chlapci z vychodu...
samozrejme v tomto sa zhodneme, zdravá súťaživosť teamov v rámci firmy a rôznorodosť postupov bude prínosom a zrýchľovačom "raketovej evolúcie" :-)
Raketa FH trochu připomíná v prvém stupni N1, jen má těch motorů ještě více. V době stavby N1 neměli jinou možnost, také neměli silnější motory, jako byl např. motor F1. Otázka je, zda je rozumné, po téměř 60 rokách (od začátku vývoje N1) vsadit na ještě mohutnější, čistě chemickou raketu s nutností dotankování na LEO.
Je pravděpodobné, že v následujícím desetiletí mohou být k dispozici na LEO jaderné tahače, které mohou jakékoliv náklady řádově do 50 tun odeslat směrem k Měsíci nebo Marsu nebo k montážnímu bodu u Gateway a vrátit se na LEO pro další náklad. Potřebné chemické rakety pro LEO mohou být pak mnohem jednodušší, operativnější a také znovupoužitelné – viz např. New Glenn.
Co se týče SLS, ten je již v poslední fázi vývoje a použil vesměs již dávno ověřené motory a technologie, takže ten může v přechodné době sloužit. U něho znovu-použitelnost centrálního stupně je téměř nemožná, neboť dosahuje mírně více než kruhové rychlosti a má ohromný objem.
Je pravděpodobné, že v následujícím desetiletí mohou být k dispozici na LEO jaderné tahače, které mohou jakékoliv náklady řádově do 50 tun odeslat směrem k Měsíci nebo Marsu nebo k montážnímu bodu u Gateway a vrátit se na LEO pro další náklad. Potřebné chemické rakety pro LEO mohou být pak mnohem jednodušší, operativnější a také znovupoužitelné – viz např. New Glenn.
Co se týče SLS, ten je již v poslední fázi vývoje a použil vesměs již dávno ověřené motory a technologie, takže ten může v přechodné době sloužit. U něho znovu-použitelnost centrálního stupně je téměř nemožná, neboť dosahuje mírně více než kruhové rychlosti a má ohromný objem.
na vhodný jadrový zdroj sa čaká ako na svätý grál kosmonautiky ako dlho asi? Každých pár rokov vyjde informácia, že do 5 rokov ho majú, je to ako z grafénovými batériami, vždy o 5 rokov ich máme, len roky prejdú a nič. Preto dokým nebude treba hľadať riešenia ktoré idú spraviť teraz. Osobne tomuto projektu fandím. Veď ktovie aj po dodaní slušného jadrového zdroja bude možno v nejakej menšej obmene práve super heavy treba na to, aby týmto ťahačom vozil ťazké náklady z gravitačnej studne. A starhoper? ten je proste môj obľúbený pokus o realizáciu scifi snov zo 60tich rokov. Je proste krásne retro.
...no zrovna nové typy Lipol akumulátorů s obsahem grafenu už nějakou dobu používám. Grafenu zde není použito (v tomto případě) pro větší kapacitu, ae pro bezpečné rychlé vybití a velké proudy. Běžně tak tyto akumulátory v modelech vybíjím 50násobkem kapacitu za minutu až dvě, přitom accu jsou skoro studené... ještě před pár lety v parametrech těchto accu (hmotnost, cena, počet cyklů) naprosto nereálná věc.
Nabito s hrubým balancováním (cca 95% kapacity) je mimochodem cca za 6 minut... na plnou kapacitu za deset.
Tak uz pomalu zacali "vylezat z der" a shromazdovat se divaci/zamestnanci ze SpaceX, tak to mozna fakt zkusi..
...ale na nejake velke tankovani to furt nevypada...
Gratuluji SpaceX k prvnímu skoku Hopperu. Přiznám se, že vzhledem ke způsobu stavby jsem měl velké obavy z možné havárie. Oni to ale fakt dokázali a nerozbili to. Opravdu to zřejmě umí a vědí co dělají. Držím jim palce do dalších testů a hlavně do plného zprovoznění systému SuperHeavy/Starship.