Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  100    101    102    103    104    105    106  >>
Téma: SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport System
10.8.2019 - 16:53 - 
citace:
Spíše jen dotaz - počítá se stále s transpiračním chlazením na nejvíce namáhaných místech anebo je již nějaká další změna?


ani srnka nevie uvidime po prezentacii
 
10.8.2019 - 17:01 - 
citace:
Když se díváte na start Atlas V-551 se satelitem AEHF-5, vidíte, že boostery odpadnou asi ve 1:44 min . To už je raketa dost vysoko , aby její motor mohl pracovat s Isp a tahem ve vakuu a stačí jen jeden motor RD 180 o tahu jen cca 400 tun, aby spolu s jedním Centaurem byla schopna vynést na GTO až 8700 kg. Navíc nyní vynesla náklad o ceně cca 1,1 mld USD. V budoucnu u Vulcanu mají zachránit i hlavní motor.

Je to podstatně jiné, než kdyby stejný náklad 8700 kg měla vynést na GTO raketa SH/SS o startovním tahu cca 6000 tun, i kdyby byla plně znovupoužitelná. Ta by kromě toho musela vynést na LEO další stupeň pro dopravu satelitu z LEO na GTO, nebo vynést 8700 těžký satelit a ve zbytku nosnosti 100 - 8,7 = 91,3 tun vynést palivo. Ale to by stačilo (při suché hmotě SS = 85 tun) udělit jen rychlost 284 m/s a na GTO by se nedostala - to je ten logaritmický průběh Ciolk. rovnice. Takže by musel startovat další tanker a vynést dalších 100 tun paliva . Pak by SS s nákladem 191,3 tuny paliva a 8,7 tuny satelitu mohla dosáhnout rychlost 2917 m/s a na GTO by se dostala. SS by ale musel pak přistávat z téměř 2.kosmické rychlosti.

Proto si myslím, že nějaké větší použití SH/SS pro komerční lety s nejrůznějšími hmotami nebude, zvláště ne na GTO a pro LEO se stále objevují další jednoduché rakety dokonce s pojízdným startovním zařízením.



pokial by SH/SS mal obsluhovat GTO a GEO drahy, su dve moznosti:

-spominany expendable horny stupen, evidentne metanovy

-dotankovanie. Tu pan Pinkas zabudol na kapacitu nakladoveho priestoru, ktory pojme desiatky druzic. Takze SS moze dotankovat daleko viac nez tych 100t a vyniest na GTO/GEO desiatky druzic naraz. V konecnom sucte to moze byt stale ekonomicky vyhodnejsie ako desiatky expendable rakiet.

Pre pristavanie z 2.kozmickej rychlosti je SS od zakladu dizajnovany, takze v tom by nebol problem.
 
10.8.2019 - 18:54 - 
Osobně předpokládám (a z dostupných údajů mi to tak i výpočetně vychází), že SH/SS bude schopen se dostat jedním startem přímo i na GTO (s nákladem alespoň 10 tun). Takže pak se ta mnohonásobná použitelnost bude moci plně projevit a cena za start 10 tun nákladu na GTO by měla být výrazně nižší (klidně i o celý jeden řád), než jakoukoliv jinou stávající raketou. Uvidíme, musíme počkat na upřesnění parametrů v současnosti plánované verze SH/SS.

Podle všeho by měl SH/SS přímo jedním startem dokázat dokonce i obletět Měsíc (viz mise DearMoon). Myslím tedy, že uvažované "tanečky" s expendable druhým stupněm, ani s dotankováváním na LEO, nejsou pro dopravu na GTO nutné.
 
10.8.2019 - 20:01 - 
Re: Pan Holub:
Omlouvám se, udělal jsem tam matematickou chybu, zapomněl jsem do počáteční hmoty započíst suchou hmotu SS, již jsem to opravil v původním příspěvku. Tedy:

Podle udávaných hodnot může být na LEO tato hmota: náklad pro GTO ( řekněme 8,7 tun), suchá hmota SS (85 tun), palivo navíc do nosnosti SS na LEO, to je 91,3 tuny. Poměr počátečních a konečných hmot bude 185: 92,8 = 1,993, ln = 0,689, rychlost v= 3700 (Isp) x 0,689 = 2179 m/s, což by na GTO mělo stačit.
To jsem vůbec nepočítal s palivem pro přistání, které by muselo být.

Jinak jsem toho názoru, že ani u dopravních prostředků, které jsou znovu-použitelné jako např. auta se se nestalo nejvýhodnější nějaké universální auto pro 50 lidí (autobus), ale nejrůznější auta, od malých pro 2 až po autobusy. Stejně je tomu u nákladních aut, kde se pohybují malé dodávky až po velké kamiony. Tak tomu bude určitě i u raket. Časem bude jejich značná část také znovupoužitelná a kde se to nevyplatí, zůstanou i jednorázové a použití těch největších okolo 5000 tun startovní hmoty bude omezené.
[upraveno 10.8.2019 21:12]
 
10.8.2019 - 20:27 - 
bavime sa ale o expendable verzii, nie? Pojde to aj s palivom na pristatie? 
10.8.2019 - 20:49 - 
Ukazuje se výhoda metanu, jeho nízká cena a dostupnost.
Nevíte někdo, na podchlazení metanu u falconu používají původní technologii pro Space Shuttle-vodík+kyslík a nebo mají svou novou? Tím by se vše slevnilo.
Skladování metanu oproti vodíku je hračka.
Pokud Starship vyletí a donese sám 10 tun na oběžnou dráhu, jednalo by se o první nosič, který to dokáže aniž by byl vícestupňový?
Palivo na přistání musí mít, jinak by se jednalo o drahou hračku.
Nikdo nic neví, jen se domníváme.

Fléra zase hoří, stejně je podezřívám, že ji mají jako levný zdroj světla.:-)
Patrně, když podchlazují zemní plyn, aby získali metan, vyšší uhlovodíky spalují... https://twitter.com/i/status/1160120233086128128
[upraveno 10.8.2019 21:14]
 
10.8.2019 - 21:19 - 
citace:
bavime sa ale o expendable verzii, nie? Pojde to aj s palivom na pristatie?

Možná ano, ale musela by být menší suchá hmota anebo větší nosnost a navíc neznáme hmotu paliva pro přistání.
Jak správně napsl smvojj: „ Nikdo nic neví, jen se domníváme“
 
10.8.2019 - 21:28 - 
Ještě úplně hloupá otázka. Dá se smíchat tekutý metan s tekutým kyslíkem do kompozitové nádrže, aniž by došlo k výbuchu? Kyslík teplota varu −182,95 °C, metan teplota varu −161,6 °C. Z plynařiny vím, že pokud není iniciační zdroj-jiskra, oheň, tak zvláště vyšší koncentrace plynu s kyslíkem nebouchá. Je možné, že by měli jen jednu nádrž, klidně se 2ma vývody? Metan je lehčí molekula...
 
10.8.2019 - 21:35 - 
citace:

Pokud Starship vyletí a donese sám 10 tun na oběžnou dráhu, jednalo by se o první nosič, který to dokáže aniž by byl vícestupňový?


To je asi nedorozumění. To co jsem počítal a co měl na mysli p. Holub je let na GTO z LEO ( nebo přímo ze země na GTO), ale k tomu musíbýt SS vynesen prvním stupňem Super Heavy.

Kdyby ale SS dokázal vynést na LEO 10 tun sám od země, byl by to určitě prvý takový nosič.
 
10.8.2019 - 22:07 - 
Samozřejmě jsem měl na mysli sestavu i s prvním stupněm. Proto jsem napsal SH/SS (jinak bych napsal jen SS).

Ta nosnost na GTO mi vychází i s palivem na přistání, protože odhaduji, že pro přistání SS by mělo stačit méně než 30 tun paliva.

Je fakt, že vycházím z verze "BFR 2017", ale podle všeho bude "SH/SS 2019" ještě větší, protože podle zveřejněného počtu motorů Raptor v prvním stupni vychází podstatně větší startovací tah (než u verze "BFR 2017") [o cca 10 až 20%]. Uvidíme.

Expendable verzi SH/SS vůbec neuvažuji. Stejně tak nevěřím, že SS bude někdy létat na LEO jako jednostupňový (to by musela být nějaká extra odlehčená verze, jakou si v tuto chvíli nedovedu představit).
 
11.8.2019 - 08:04 - 
citace:
lmožné, že by měli jen jednu nádrž, klidně se 2ma vývody? Metan je lehčí molekula...


Ne, nemyslím. Raptor si sám míchá 2 různé směsi pro 2 různé turbíny. Pak je tu otázka přečerpávání paliva. Určitě to budou mít oddělené, to je jediná jistota kapalinových raket i po 100 letech (myslím tocích vývoje.
 
11.8.2019 - 08:16 - 
citace:

Je fakt, že vycházím z verze "BFR 2017", ale podle všeho bude "SH/SS 2019" ještě větší, protože podle zveřejněného počtu motorů Raptor v prvním stupni vychází podstatně větší startovací tah (než u verze "BFR 2017") [o cca 10 až 20%]. Uvidíme.

Také je možné, že tah u země motoru Raptor nedosahuje 200 tun. Je mně však divné, proč v druhém stupni SS má být 6 motorů a ne 7 s jedním uprostřed. Pak by SS mohl přistával v konečné fázi jen s 1 motorem který při regulaci by snad mohl zajistit i krátké vznášení nad cílem.
 
11.8.2019 - 09:44 - 
citace:
Stejně tak nevěřím, že SS bude někdy létat na LEO jako jednostupňový (to by musela být nějaká extra odlehčená verze, jakou si v tuto chvíli nedovedu představit).

Co tohle?
https://twitter.com/elonmusk/status/1152369004314419201
 
11.8.2019 - 10:24 - 
citace:
citace:
Stejně tak nevěřím, že SS bude někdy létat na LEO jako jednostupňový (to by musela být nějaká extra odlehčená verze, jakou si v tuto chvíli nedovedu představit).

Co tohle?
https://twitter.com/elonmusk/status/1152369004314419201



To se týká testovacích exemplářů, nikoli lodi s nákladem

Hodit se to bude pro pozemní dopravu, kde s nákladem bude stačit dolet 20 tisíc km suborbitalne
 
11.8.2019 - 10:42 - 
Souhlasil bych se stanoviskem @myattempt v tom odkazu:
„Last update I think was that it's not SSTO unless they turn it into a trick rocket with no payload or return capability.“
Překlad: Poslední upřesnění myslím bylo, že nejde o SSTO, pokud se neuchýlí k triku rakety bez nákladu a schopnosti návratu
 
11.8.2019 - 11:09 - 
z tych Muskovych tweetov nie je uplne jasne, ci poleti na orbit iba SS, alebo SHS.

Kazdopadne nema ziadny zmysel z hladiska testovania letiet na orbit, pokial by SS nebol schopny navratu.

Osobne si viem predstavit aj "takmer-orbit", kde by SS neurobil ani jeden cely oblet zeme a pristal by na plosine v oceane. Z hladiska testovania a bezpecnosti je to ideal.
 
11.8.2019 - 12:01 - 
Petr Šída: Ano, ale přesně to mám na mysli. Ony dva prototypy orbitálních Starshipů, které se vyrábí.

PinkasJ: To také odpovídá tomu, co mám na mysli. Jen s tím, že bych finální let nyní vyráběných prototypů Starshipů bez Super Heavy na oběžnou dráhu bez návratu nepovažoval za trik, ale za logické vyvrcholení programu jejich letů.

yamato:
k 1. větě: Z časového rámce, který napsal E.Musk v těch tweetech (říjen - prosinec 2019), je snad jasné, že jde pouze o Starship bez Super Heavy.
k 2. větě: Osobně v tom smysl vidím.
k 3. větě: Musk nenapsal "téměř-orbit", ale "orbit".

Aby bylo jasno. Netvrdím, že jeden nebo oba prototypy Starshipu takto samostatně a bez návratu na oběžnou dráhu poletí. Jen by mi to nepřišlo nelogické. Současně si Muskovy tweety v současnosti neumím vyložit jinak. Je mi také jasné, že by musely mít šest Raptorů místo tří.
 
11.8.2019 - 13:06 - 
No, historia hovori, ze Muskove tweety treba brat s rezervou a nie doslovne... 
11.8.2019 - 17:15 - 
Při sledování videa Why SpaceX Built A Stainless Steel Starship https://www.youtube.com/watch?v=6AcE7hBhpYU jsem se dověděl, že přípravek WD-40, který se dnes běžně používá v domácnosti, byl vyvinutý pro ochranu ocelových povrchů raketové střely Atlas v roce 1953 firmou Rocket Chemical Company ze San Diega, viz https://en.wikipedia.org/wiki/WD-40. Firma se později přejmenovala na WD-40 Company. Název přípravku WD-40 je zkratka pro "Water Displacement, 40th formula", což by se dalo možná volně přeložit jako "Odpuzovač vody, 40. verze".
WD-40 v tomto vlákně zmínil 25.12.2018 - 10:02 - honzac https://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1698&pid=149900#pid149900

Další odkaz např. https://wd40.cz/blog-multi-use-product/16-problemu-ktere-lze-vyresit-pomoci-pripravku-wd-40/
 
11.8.2019 - 21:00 - 
OK, ještě jednou jsem to přepočítal, a pokud by suchá hmota SS klesla pod 75 tun a na přistání by stačilo méně než 25 tun paliva (což by teoreticky mohlo) a ještě by se do nádrží SS vešlo celkem přes 1110 tun paliva (včetně toho na přistání), pak by se to opravdu asi mohlo vyškrábat na LEO (bez nákladu) a ještě se to dokázat i vrátit (a měkce přistát). I bez prvního stupně SH. Ovšem v SS by pak muselo být nejméně 7 Raptorů, každý s tahem přes 200 tun (u země) [nebo 6 Raptorů, každý s tahem přes 240 tun {což mi ale nepřipadá moc realistické}]. Jinak by se plně natankovaný SS nezvedl ze země.

Protože prototypy SS mohou být bez vnitřního vybavení pro posádku i bez vybavení pro náklad, tak by možná mohly být dostatečně lehké, aby ten "orbit" opravdu daly jednostupňově a zase se vrátily zpět na Zemi. Jedině tak by mi to dávalo smysl (lepší než "mise bez návratu").

Uvidíme. Souhlasím s yamatem, že ty odkazované tweety nejsou zcela jednoznačné a umožňují různý výklad. Počkejme si ještě pár měsíců na upřesnění a hlavně na realitu.
 
12.8.2019 - 08:16 - 
Re: pan Holub

Proto jsem na dotaz p.Yamato 18.8. napsal: „Možná ano, ale musela by být menší suchá hmota nebo větší nosnost.“
S parametry, které použil pan Holub , to je suchá hmota 75 tun, náklad (palivo pro návrat 25 tun), palivo 1085 tun + průměrné Isp = 3700 Ns/kg mně vychází Vchar = 9225 m/s, přičemž limit se udává 9200 m/s. Tedy SS by dosáhl LEO a přistál.

Může být problém v tom, že limit Vchar 9200 m/s byl stanoven již dávno, kdy byly rakety štíhlé. SS bude mít průměr 9m, a tedy může mít dost velký aerodynamický odpor, což by znamenalo vyšší limit na Vchar než 9200 m/s
Je v tom mnoho neznámých nebo nepřesných čísel, především palivo pro návrat, průměrná hodnota Isp, suchá hmota, nosnost, takže vše je na hranici ano / ne. Jen SpX si to může spočíst přesně, takže jim budeme muset věřit.
 
13.8.2019 - 03:33 - 
Stan pro SS:
https://twitter.com/therealjonvh/status/1160517157270241280
Nevím, zdali toto vydrží hurikán...vítr ničí díky podtlaku.
 
13.8.2019 - 10:36 - 
citace:
Stan pro SS:
https://twitter.com/therealjonvh/status/1160517157270241280
Nevím, zdali toto vydrží hurikán...vítr ničí díky podtlaku.


Každopádne ten floridský prototyp sa mi veľmi páči. Keď uvážime aký náskok mali paholci v Texase, tak myslím, že ich doťahujú pekne. Vyzerá, že jeseň bude horúca, najmä ak oba teamy dostanú dostatok motorov a nič neočakávane nebuchne, ak buchne bude ešte horúcejšia, ale to by sme nechceli
 
13.8.2019 - 10:47 - 
Výhoda Texasu je, že mají startovací rampu z výrobny za humny. Cocoa je od KSC cca 45 km, přeprava bude patrně lodí.

citace:
citace:
Stan pro SS:
https://twitter.com/therealjonvh/status/1160517157270241280
Nevím, zdali toto vydrží hurikán...vítr ničí díky podtlaku.


Každopádne ten floridský prototyp sa mi veľmi páči. Keď uvážime aký náskok mali paholci v Texase, tak myslím, že ich doťahujú pekne. Vyzerá, že jeseň bude horúca, najmä ak oba teamy dostanú dostatok motorov a nič neočakávane nebuchne, ak buchne bude ešte horúcejšia, ale to by sme nechceli
 
13.8.2019 - 11:13 - 
citace:
Výhoda Texasu je, že mají startovací rampu z výrobny za humny. Cocoa je od KSC cca 45 km, přeprava bude patrně lodí.

citace:
citace:
Stan pro SS:
https://twitter.com/therealjonvh/status/1160517157270241280
Nevím, zdali toto vydrží hurikán...vítr ničí díky podtlaku.


Každopádne ten floridský prototyp sa mi veľmi páči. Keď uvážime aký náskok mali paholci v Texase, tak myslím, že ich doťahujú pekne. Vyzerá, že jeseň bude horúca, najmä ak oba teamy dostanú dostatok motorov a nič neočakávane nebuchne, ak buchne bude ešte horúcejšia, ale to by sme nechceli



Lc 39 je snad taky kousek?
 
13.8.2019 - 11:27 - 
Není, také mne to překvapilo- po silnici 45 km, pro představu mapa:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1wvgFIPuOmI8da9EIB88tHo9vamo&hl=en_US&ll=28.672769009154788%2C-80.34166546601358&z=10
SpaceX Cocoa -
Starship manufacturing facility


citace:
citace:
Výhoda Texasu je, že mají startovací rampu z výrobny za humny. Cocoa je od KSC cca 45 km, přeprava bude patrně lodí.

citace:
citace:
Stan pro SS:
https://twitter.com/therealjonvh/status/1160517157270241280
Nevím, zdali toto vydrží hurikán...vítr ničí díky podtlaku.


Každopádne ten floridský prototyp sa mi veľmi páči. Keď uvážime aký náskok mali paholci v Texase, tak myslím, že ich doťahujú pekne. Vyzerá, že jeseň bude horúca, najmä ak oba teamy dostanú dostatok motorov a nič neočakávane nebuchne, ak buchne bude ešte horúcejšia, ale to by sme nechceli



Lc 39 je snad taky kousek?
 
13.8.2019 - 20:36 - 
Je tady NOTAM:
https://tfr.faa.gov/save_pages/detail_9_9032.html
August 16, 2019 at 1900 UTC
August 19, 2019 at 0500 UTC
 
13.8.2019 - 21:02 - 
 
15.8.2019 - 19:07 - 
Okno 200m testu posunuto na 19.-21.8. 
15.8.2019 - 19:39 - 
citace:
Okno 200m testu posunuto na 19.-21.8.


To je stále v NOTAMu:
https://tfr.faa.gov/save_pages/detail_9_9032.html

Hrají si, pěkná modelařina:
[upraveno 15.8.2019 19:40]
 
<<  100    101    102    103    104    105    106  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.170057 vteřiny.